Психологията обича да търси причинно-следствените връзки. Нещо повече, тя обикновено рови много надълбоко, за да стигне до същината на проблема. И така едно агресивно детско поведение или неспособност за съсредоточаване могат да се окажат свързани с етап отпреди 5 години, характеризиращ моториката или сензориката на детето.

За да имаме правилно развитие, са важни: примитивните рефлекси, движението и моториката, сензорното развитие. Плавното преминаване през всички точки и етапи е задължително за формирането на уменията. Ако детето по някакъв начин е било възпрепятствано, например не му е било позволявано, поради прекомерна грижа, да се движи самостоятелно в стаята, това ще окаже влияние на по-късен етап върху способността му да се ориентира, ще затрудни някои когнитивни процеси.

Днешните деца растат при доста по-различни условия от нас. Въпреки това обаче трябва да се стремим да им осигуряваме много движение, игри на открито, групови занимания, творчество и музика и др. Само така те ще имат възможността да отиграят и затвърдят базисни умения.

Защо е важно поставянето по корем? Защо е важно пълзенето преди прохождането? Как ориентирането в пространството е основополагащо за когнитивните процеси? Как пропускането на определен етап може да доведе до говорни проблеми при детето или дори до несправяне в обикновени житейски ситуации? Какви специализирани упражнения можем да приложим? Отговори на тези и други въпроси ще откриете в лекцията на Радостина Стоянова:


 
Радостина Стоянова-Ширяев е детски психолог. Най-трудната, но и най-интересната част от нейната работа според нея самата е да влезеш в ролята на дете, но да гледаш с очите на възрастен. Радостина завършва образованието си  в Германия, но не защото не вярва в компетентността на българските специалисти, а защото е убедена, че в един момент от живота си човек трябва да остане сам и да се научи да оцелява, да се мотивира и организира, за да разбере, че винаги може да разчита на себе си. Определя себе си като заклет оптимист, професионален идеалист и чувствителна личност.