Отговори
# 270
  • Мнения: 2 148
Според мен проблемите, които описва, далеч не характеризират само холандското общество. Много са му силни книгите заради начина, по който оставя читателите само да си правят изводи, нищо не им натрапва.

на мен не ми е от топ любимите съвременни писатели, интересен ми беше със стила си и най-вече от познавателна гледна точка /проблематиката/, така че тук съм искрено учудена от твоето възприятие - за секунда дори не съм усетила написаното от него като някакво обобщение за други общества, мисля че е писал именно и основно, както и всъщност доста конкретно, точно за сънародниците си /включително и по темата "холандци в чужбина - на вилен туризъм във Франция/Испания"/

# 271
  • София
  • Мнения: 20 054
Вярно е, че човек пречупва прочетеното/видяното през собствената си призма, но съм все пак на мнението на Антея. "The dinner", само нея съм чела, може и да разглежда актуалния въпрос какво бихме направили ние като родители (независимо дали тук , в Холандия или другаде) в името на децата си и съответно какви последствия върху тях може да има тази наша опека. Но паралелно с това Херман Кох си обрисува социалната картина баш на холандската средна класа, а не обобщена такава за повечето общества, критикува си конкретни холандски порядки. На мен лично ми се стори твърде провокативен този роман, та честно казано не съм се пробвала с останалите. Не мога да отрека, че по своему беше и увлекателен, но по някакъв отблъскващ начин.

# 272
  • София
  • Мнения: 5 788
"...и да разглежда актуалния въпрос какво бихме направили ние като родители (независимо дали тук , в Холандия или другаде) в името на децата си и съответно какви последствия върху тях може да има тази наша опека..."

Това имам предвид и аз като казвам, че проблемите в книгите му не са единствено характерни за холандското общество. Кох не обобщава наистина, но аз не го възприемам като локален автор.

Отблъскващ и брутален е наистина. Това всъщност е характерно и за други нашумели съвременни автори. Като асоциация ми идва американецът Джонатан Франзен.

Мнението на Антеа не ми допадна затова, защото според мен се опитва да оспорва написаното от Рос на база на извадки от книгите на Кох, което си е доста крайно.


# 273
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Не съм чела този автор и не познавам холандците. Но познавам англичаните и смея да твърдя, че основната разлика с нас е липсата на емпатия. Тези общества са подредени, с грижа към определените социални групи (уязвими, стана модно и тук). Но д липса на емпатия. Това е трудно за преглъщане за нас.

# 274
  • Мнения: 2 148
"...и да разглежда актуалния въпрос какво бихме направили ние като родители (независимо дали тук , в Холандия или другаде) в името на децата си и съответно какви последствия върху тях може да има тази наша опека..."

Това имам предвид и аз като казвам, че проблемите в книгите му не са единствено характерни за холандското общество. Кох не обобщава наистина, но аз не го възприемам като локален автор.

Отблъскващ и брутален е наистина. Това всъщност е характерно и за други нашумели съвременни автори. Като асоциация ми идва американецът Джонатан Франзен.

Мнението на Антеа не ми допадна затова, защото според мен се опитва да оспорва написаното от Рос на база на извадки от книгите на Кох, което си е доста крайно.




всъщност даваш чудесен пример с Джонатан Франзен - колкото примерно неговата "Поправките" е абсолютно типичната класическа американска история, толкова и Драги Г-н М. е изцяло холандска, без аналогия с други общества - най-малкото образователната им система е специфична, ако щеш и за социални групи, и това е ясно показано в книгата - просто е ценна с поглед на местен, който няма за цел да привлачи хиляди европейци натам срещу хонорар - това го казвам, за да придам някаква полезност на този ми пост във връзка с образованието изобщо, след като се намираме в тази тема, а не в литературен форум Simple Smile

а и преди казах - нямам за цел да оспорвам rosss - то няма и какво - все едно да кажа, че вчера се качих в автобус 9 в София и шофьорът беше с костюм и вратовръзка и ми каза "Добър ден", когато поисках да си купя билет, и някой да ме оборва - описаното от нея или от мен са просто някакви случки без контекст изобщо

# 275
  • Мнения: 5 425
Не съм чела този автор и не познавам холандците. Но познавам англичаните и смея да твърдя, че основната разлика с нас е липсата на емпатия. Тези общества са подредени, с грижа към определените социални групи (уязвими, стана модно и тук). Но д липса на емпатия. Това е трудно за преглъщане за нас.
Съмърсет Моъм, Джон ЛьоКаре, Джефри Бургон, Греъм Грийн, Стивън Фрай, Оскар Уайлд, Чарли Чаплин, Роалд Дал, Памела Тревърз, липса на емпатия?

# 276
  • София
  • Мнения: 20 054
Петя, аз коментирах единствено и само книгата/автора, иронизиращ конкретно холандски нрави, без обаче да правя аналогии на база прочетеното с реалната ситуация в Холандия.

Даже съм склонна да се съглася с Росс, понеже виждам отношението и на германците към възрастните хора. И нямам предвид само старчески домове, рехабилитационни центрове,  социални грижи по домовете, а цялостната политика в това отношение. Преди няколко години се бях стреснала, че голямата ми дъщеря може и да не получи общежитие, та се бях разровила за други варианти. И така попаднах на социална програма "Wohnen gegen Hilfe" в множество немски градове. Възрастни хора, живеещи сами, отстъпват стая в жилището си на студент, често и с отделни кухня и баня, който съответно заплаща наистина символичен наем срещу оказана помощ, но регламентирана предварително и като вид, и като продължителност - колко точно  часа в седмицата, какъв  точно труд (в градината, помощ при пазаруване, придружаване до лекар/институции, ремонтна дейност при нужда, но НИКОГА гледане/обслужване на болен човек). И за тази услуга  си има посредник, за да се гарантира сигурността и на двете страни.  Супер детайлно се проучват студентите. Фирмата посредник среща желаещите и ако те си паснат и приемат условията на отсрещната страна, има първоначален пробен период на съжителство и следене от институциите и едва след това дългосрочен договор. Друг вариант са и все по-често срещаните  Мehrgenerationenhäuser,  в които живеят  хора на всякаква възраст под един покрив (в отделни стаи, разбира се) и си разпределят задълженията в дома. Възрастни готвят, занимават се с децата, четат им, помагат им в подготовката за училище,  младите пък следват, ходят на работа, извършват дейности по поддръжката на дома, чистят..И не останах въобще при тези жилищни форми, нехарактерни за нашите ширини, с усещането за липсва на емпатия и  за само една добре смазана машина без чувства.

Последна редакция: чт, 22 авг 2019, 17:26 от пенсионирана русалка

# 277
  • Мнения: 2 148
първото звучи като някаква au-pair система Simple Smile сигурно е необходима доза емпатия или симпатия към възрастни хора, за да ти е приятно да живееш така, и със сигурност се постигат някакви социални цели, но при всяко положение, мисля, че ще се съгласиш -  има и взаимна изгода, за да е изобщо успешна такава система

за второто, да - не е характерно за нашите ширини, но пък по случайност в баш моето каре в квартала, има такава къща - и да, отново, финансирана е от един известен немски футболист

# 278
  • Мнения: 7 683
Не съм чела този автор и не познавам холандците. Но познавам англичаните и смея да твърдя, че основната разлика с нас е липсата на емпатия. Тези общества са подредени, с грижа към определените социални групи (уязвими, стана модно и тук). Но д липса на емпатия. Това е трудно за преглъщане за нас.
Съмърсет Моъм, Джон ЛьоКаре, Джефри Бургон, Греъм Грийн, Стивън Фрай, Оскар Уайлд, Чарли Чаплин, Роалд Дал, Памела Тревърз, липса на емпатия?

Имах предвид национални черти! А отделни изключения има, които, дадени като примери, не показват нищо, освен, че са изключения. Българският народ има емпатия, не е жесток и кръвожаден, което не може да се каже за някои други народи. От изброените от Ежко личности някои не са писатели, и творчеството на поне 80% е посветено на други неща, а не на зверството у човека. Зверство има в американците колкото си щеш, а в българите няма, в никакъв случай няма в такава степен.
Изцяло съм съгласен с Лейка относно емпатията и това исках да кажа. За съжаление, под влиянието на определени общества, емпатията и у нас все повече изчезва. Тя го е казала изключително добре - грижа към определени социални групи, но това не означава емпатия. Сигурен съм, че разбирате, та аудиторията тук е толкова интелигентна. Това означава просто по-богата държава. И тук има достатъчно по вид и обхват помощи, само че размерът им е малък, поради общото финансово дередже на страната.
Сигурно преувеличавам и обобщавам, но това е, за да предам повече картинност на тезата си. Да не се хващаме за детайлите. Исках да посоча общата картина.

# 279
  • София
  • Мнения: 5 788
Да, това наистина не е литературния подфорум. Тук литературните вкусове и позиции се формират на база на това дали си поддръжник на ДУ или ЧУ Simple Smile

А за останалото - да, наистина, в Германия обществото е на качествено друго стъпало в сравнение с Бг. Както и в Холандия е по-близко до Германия, отколкото до нас.

# 280
  • Мнения: 5 425
Тук литературните вкусове и позиции се формират на база на това дали си поддръжник на ДУ или ЧУ Simple Smile
Поддръжник на ДУ с литературен вкус?
Още малко и сред почитателите на НВО ще намериш такива.
Да не би да се майтапиш?
Stuck Out Tongue Winking Eye

# 281
  • София
  • Мнения: 20 054
Разбира се, Антея, че има и взаимна изгода, едва ли някой би го отрекъл, но тя не изключва емпатията - без нея според мен няма как трайно да просъществува такова съжителство. Това са все пак двама души с възрастова разлика от минимум 45-50 години...

Е, дано, Ежко, ти да се майтапиш. Simple Smile Привържениците на ДУ не четат ли, що ли?  Четенето и способността за формиране на вкус към литературата също ли са  вече отличителен белег само на поддръжниците на ЧУ?

Последна редакция: чт, 22 авг 2019, 17:47 от пенсионирана русалка

# 282
  • София
  • Мнения: 7 378
Айдее, българските ханове и царе ще се обърнат в гробовете си от това какъв високо префинен и съпричастен към по-слабия го изкарахме българския народ. Същите сме и ние.

Ежко, спри се О’време Close

# 283
  • Мнения: 7 683
Айдее, българските ханове и царе ще се обърнат в гробовете си от това какъв високо префинен и съпричастен към по-слабия го изкарахме българския народ. Същите сме и ние.

Тощу-що приключи сериала по БНТ, ама все пак:

"— Когато германците прегазиха Югославия и Гърция, аз се връщах от екскурзия в Пирин и гостувах на мой приятел в Горна Джумая[68]. Току-що бяха докарали и обградили на полето край Струма сръбски и гръцки пленници. Целият град, начело с кмета, пеша, с каруци, магаренца и файтони се изсипа край телените мрежи да им даде хляб, цигари, баници, халви, сирене и какво ли не!… Германците се видяха в чудо. Но нали сме съюзници, не стреляха и отстъпиха. Дори освободиха българите между пленените от Егейска и Вардарска Македония, които гражданите взеха в квартирите си и ги спасиха по тоя начин!… При телената мрежа на сърбите плачеха и от двете страни — мъже и жени. Това население от бежанци на Горна Джумая, изпатило няколко войни и въстания, ги жалеше и не ги приемаше като врагове, защото не знаеше утре какво ще стане с техните синове. А сърбите от благодарност си хвърляха кожените колани. Беше покъртителна гледка. "

Свобода Бъчварова - "Жребият"

# 284
  • Мнения: 850
В тази тема мисля, че за пореден път художествената литература се приема за исторически извори.
Нито холандците ги е описал Кох,  нито българите Свобода Бъчварова.

Общи условия

Активация на акаунт