Частни училища - информативна тема 29

  • 36 581
  • 792
  •   1
Отговори
# 720
  • София
  • Мнения: 7 057
То от академично до "академично" има разлика.
В ДУ учителката отваря учебника по човек и природа, забива поглед в него и ЧЕТЕ, докато дечурлигата се замерят с каквото намерят. После изисква урокът да се разказва "на вода". За целта мама (или тате) след работа си късат нервите с тъпото отроче, което не може да схване разликата между "селище" и "средище" и все нацелва грешната думичка.Пардон, последния пример беше от ЧиО по природата са онези безумни определения що е то езеро и планина. А на РС те хокат и навикват все едно ти си виновен.
Убедена съм, че в СС нещата не стоят така. Материалът може да се овладее дори по-добре и дори по-бързо ако се преподава и изпитва по съвременен начин. Не е нужно да е алтернативен или иновативен.
Сега вярно е, че за НВО трябва да се назубрят също разни безумия. Но ако трябва да съм честна не са толкова много. По мат. всичко си е логично, по бел. само прекаленото задълбаване в граматиката и пунктуалното познаване на произведенията ми боде очите.

# 721
  • Мнения: 234
Материалът може да се овладее дори по-добре и дори по-бързо ако се преподава и изпитва по съвременен начин. Не е нужно да е алтернативен или иновативен.

Именно. Залитането по алтернативи ми е познато, и аз минах през това, но с наближаването на 1 клас преосмислих много позициите си. Истината е, че добър учител, който си разбира предмета и си прави труда да обясни читаво, постига чудеса с децата ("послушни" или не). А на театри, музеи, пикник в природата и подходящи постановки мога и аз да ги водя.

# 722
  • София
  • Мнения: 9 062
Опит с две ДУ-та имам , но проблеми с учителите или предмета Човек и природа (и разклоненията му) не съм имала/имам, за щастие след 4 клас бяха избрали и на двете места добри учебници (едното може много кусури да има, но не и в природните науки )
Впечатлението ми от класовете на децата ми (и от випуските им) е, че ЧП беше най-любимия предмет на мъниците.
Правят се проекти, лабораторни упражнения, опити, протоколи се пишат... Строги, взискателни, увличащи децата и в двете училища.

# 723
  • София
  • Мнения: 7 378
Отчайвате ме, все си мислех, че идеята на Чу е да има поне загатване за “алтернативност”, а не просто БЕЛ и мат в по-големи количества.
Разбира се, че има загатване за алтернативност в ЧУ, но от това, което пишеш, си представям, че очакваш пълна алтернативност - всеки ден учене навън например … това не е просто загатване
не, не, в никакъв случай пълна, но не и пълна липса. Ще чета после останалото
според мен не трябва да се отказваш от идеята си за много алтернативно училище. Намираш го, пробвате и ако изпиташ съмнения, най-късно до 2 клас намирате някое умерено и се местите. Отделна тема е, че няма ЧУ с пълна липса на алтернативност, но според мен от предлаганите просто няма някое, което да има толкова много активност, колкото търсиш, съдейки от написаното (изключвам Райнов, Откривател и подобни).

# 724
  • София
  • Мнения: 7 057
Desem, аз не исках да противопоставям ЧУ на ДУ, а споделях моя опит и разлика между учене и зубрене. Защото предполагам Пипи се плаши от второто и уви на доста места си съществува.

# 725
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 839
Аш, мен ме гложди Валдорфското, преди години едни познати немци с такъв ентусизъм разказваха (и трите им деца са били в такива), но честно казано дори не съм отваряла сайта им, ето това е крайно алтернативно, чак сектантско ми звучеше. Днес отворих и е доста интересно, но сигурно ще стане революция в темата, особено ако спомена как тъкат на стан, свирят на арфа, висят по дървета и газят в локви на минусови температури...
точно за моето дете е, но е трябвало на етап детск градина, някак не ми се връзва за училище и не разбирам как покриват материала по МОН. Предполагам никой от темата няма опит с тях, от чисто любопитство питам, не ме пропъждайте с тамяна :Д

# 726
  • София
  • Мнения: 7 057
Майка от форума, която бегло познавам имаше дете там, но не знам нито дали все още списва тук, нито дали детето е още в училището. На онзи етап имаха някакви проблеми с математиката. Т.е. учело се е и детето не беше успяло да покрие изискванията. Естествено причините може да са всякакви.

За "Изгрев" също съм чувала свръх алтернативни методи - "слънчева педагогика" и т.н. Познавам хора с деца там. Идеята им е, че: "в този живот има много по-важни неща за научаване от това, което учат в стандартните училища".

# 727
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 839
То си е така. Мога веднага да дам пример с много успешен в “стандартната” училищна система човек и посредствена реализация, и с тройкаджия много успешен и реализиран след това, така че какво показват едни оценки в едни стандсртни училища... нищо. Но не знам дали имам нужната смелост за нещо чак толкова крайно, дори да вярвам в него.

# 728
  • Мнения: 234
Дойдохме си на думата. Много смелост трябва и е трудно да си толкова алтернативен пред перспективата детето да няма диплома накрая. Защото нищо, което дава МОН-ска диплома не може да е чак толкова алтернативно.

С всичко, което пишеш съм съгласна иначе.

# 729
  • София
  • Мнения: 7 057
Пипи, то е така. Но не мисля, че в тези училища учат на реализация или нещо такова. По-скоро проявяват търпимост към различни влечения на родителите, които може да не са съобръзени с учебната практика.
Докато децата се развиват стандартно и родителите имат стандартните мечти за тяхното бъдеще, по-добре са в стандартния тип училища. Ако се замисляш, че за здравето на детето е много по-важно да е веган, отколкото да умножава дроби правилно, защото кога ли пък в живота ще му се наложи да умножава дроби. Или от най-ранна възраст ежедневно да си дава сметка, че всичко в този живот е преходно и за какво да учи западни езици, като те са езици на консуматорски общества. В тези случаи са си съвсем на място и запълват пазарната ниша.
Не че противопоставям веганството на математиката, но там се набляга на първото за сметка на второто. Поне за "Изгрев" така съм чувала.

# 730
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Най-големият проблем на тези училища е липсата на нормалност на средата. И децата и родителите са да кажем откачени по свой си начин. Ако не си с нагласата да си алтернативна самата ти, с всички произтичащи трудности, не си го причинявай. И имай предвид, че детето ако е извън стандартната монска схема (не че ми харесва) става лесно обект на интерес, често нездрав от съучениците си от нормалните училища. Имам пример, дете от валдорфското, просто не може да се справи с лудницата след 4 клас. Клас от 5 деца също не е ОК след 10 годишна възраст, а понякога и преди това...

# 731
  • София
  • Мнения: 20 051
Аш, мен ме гложди Валдорфското, преди години едни познати немци с такъв ентусизъм разказваха (и трите им деца са били в такива), но честно казано дори не съм отваряла сайта им, ето това е крайно алтернативно, чак сектантско ми звучеше. Днес отворих и е доста интересно, но сигурно ще стане революция в темата, особено ако спомена как тъкат на стан, свирят на арфа, висят по дървета и газят в локви на минусови температури...
точно за моето дете е, но е трябвало на етап детск градина, някак не ми се връзва за училище и не разбирам как покриват материала по МОН. Предполагам никой от темата няма опит с тях, от чисто любопитство питам, не ме пропъждайте с тамяна :Д

Недей. Казвам го с най-добро чувство. Няколко пъти споделих тук за познато дете в училището. Повече от написаното тогава няма как да кажа без да го издам, особено при такива малки класове. Не знам дали Валдорфската педагогика само по себе си не е много подходяща за обучение по принцип или просто прилагането й/реализацията й като идея у нас е кофти, но все тая, щом резултатите са от крайно незадоволителни по-надолу. И не измервам с НВО.. С прословутите епохи, предствляващи период на интензивна подготовка по даден предмет, би следвало да се напредва осезаемо. Би следвало..

Последна редакция: вт, 05 ное 2019, 23:33 от пенсионирана русалка

# 732
  • София
  • Мнения: 2 925
И друг, много голям проблем - изобщо не съм сигурна, че са наясно какво правят (какви цели гонят и как искат да ги постигнат), поне тези алтернативни училища в България. Алтернативни са заради самата алтернативност.
Всички познаваме такива "обратни" примери - как някой блестящ ученик се реализира посредствено, а друг, който е бил на опашката прави блестяща кариера. И затова е нормално да ни гложди въпросът дали стандартното образование е достатъчно. Точно на тази кълка лежат алтернативните. Това, което обещават, трудно може да бъде измерено. Как ще разбереш , например, че това което е научило/правило детето там ще допринесе за неговата реализация, за да знаеш дали ще се наложи да се местите в 1-ви или 5-ти клас?  Това се разбира, чак на финала на цялото образование, че и след това. Въпросът е, аналогично, дали и само алтернативното е достатъчно?
Движение на деца има и между алтернативните, та и в тази посока нещата явно не са идеални.

# 733
  • Мнения: 17 277
Ще кажа как е в Сащ, предполагам и в България е така. Та:
учи се по учебна програма за съответният клас ( например от МОН) като материалът и самият учебен процес е поднесен по алтернативен начин. На края на всяка година има тестове, които показват на какво ниво са децата и служат за акредитация на училището. Преди години бях търсила изискванията за частно училище в България и беше по този начин.
В този ред на мисли, как е френското училище към френското посолство. Пак не е признато от МОН ( доколкото си спомням?

# 734
  • София
  • Мнения: 16 315
Не, в България не е така. Не държат тестове в края на всяка учебна година, които да служат за някаква външна оценка на училищата. И акредитация на училищата няма.

А какво означава материала и самия учебен процес да са поднесени по алтернативен начин?

Общи условия

Активация на акаунт