Образователен Говорилник v.1.0.1.

  • 16 832
  • 738
  •   1
Отговори
# 255
  • Мнения: 7 683
Не ми се търси сега, но по мое време имаше училище, което функционираше по Сендовската система... Като малка това беше понятие, което не разбирах, но усещах, че е нещо специално и хубаво по начина, по който възрастните го споменаваха.

Не знам колко е било хубаво, тази система се провали с гръм и трясък.

Скрит текст:
А ВМЕИ имаше няколко студента, които бяха на 16 години, бяха май по тази система или някаква друга подобна за много напреднали и бързоразвиващи се. Знам, щото баща ми беше преподавател там. Всички им викаха "идиотчетата". В първи курс бяха отличници де, но във втори курс на изпит при баща ми той като взел, та им насвяткал двойките, с изключение само на един от тях, на когото писал шестица, щото си я заслужавал. И го викали на спявка при ректора. Баща ми де;) и той им обяснил - тези деца просто не разбират материала, просто не са наясно с нищо. Поназубрили са нещо, но изобщо не го разбират, няма как друга оценка да им пиша. Ето този, на когото съм писал шестица, той разбира прекрасно материала, а другите са незрели и това е. И казал още - аз не съм партиен член, затова професор никога няма да стана, така че не ми пука, чудо да стане, ще им пиша колкото смятам, че заслужават. За двойка бяха, двойки им писах, и на поправката ако така се представят, пак двойки ще им пиша. Убедил ги, ама му казали - ау, ама те сега и другите преподаватели като видят от тебе, и те ще се осмелят да им пишат двойки!;) И наистина така и станало. Впоследствие не знам изобщо завършиха ли тези деца, а уж до 20 годишна възраст трябваше да станат кандидати на науките.


Чакам Ежко да ми отговори за англичаните и зимнината, но що ли си мисля, че няма да го направи Grinning И после почвате едни тълкувания, едни литературни анализи, какво е искал да каже авторът с бодлите. Ми нищо не е искал - той няма какво да каже просто.

Последна редакция: ср, 30 окт 2019, 10:05 от Татко Мецан

# 256
  • софия
  • Мнения: 5 148
А, това, колко е било хубаво нямам идея, казвам, че в детския ми ум така се запечатваше...
Не съм наясно изобщо!

# 257
  • Deutschland/HE
  • Мнения: 7 412
Татко Мецан, тези са от т.нар. бързо развиващи се. В МГ-Варна имаше няколко такива класа, които вземаха 2г за една, бяха по 3-4ма в клас, най-големия беше от 6човека Simple Smile Не продължи дълго този експеримент. Една от инженерките сега е и писателка Simple Smile

# 258
  • София
  • Мнения: 5 789
Имах двама съученици в Английската, които до 7-ми клас са били обучавани по Сендовската система. И двамата бяха силни по математика и изключително слаби по български и литература (като се започне от почерка - пишеха с разкривени предимно печатни букви и се стигне до текстовете, които съставяха). Тези двама, разбира се, не са представителна извадка, за да се правят някакви генерални изводи. Пиша го като любопитно директно наблюдение.
Друг спомен от детството ми е, че нашите няколко пъти ми бяха донесли отнякъде 1-2 учебника по Сендовската система, в които имаше разни занимателни математически задачи (или поне на тях съм обърнала внимание тогава).

# 259
  • София
  • Мнения: 62 595
дойдохме си на думата как тези системи са за осъзнатите деца.  сори, ама мв досмешава.

# 260
  • софия
  • Мнения: 5 148
дойдохме си на думата как тези системи са за осъзнатите деца.  сори, ама мв досмешава.
А?

# 261
  • Мнения: 234
Друг спомен от детството ми е, че нашите няколко пъти ми бяха донесли отнякъде 1-2 учебника по Сендовската система, в които имаше разни занимателни математически задачи (или поне на тях съм обърнала внимание тогава).

Сендовската система не беше ли с един учебник "по всичко", в който различни области се слагат в общ контекст?

# 262
  • София
  • Мнения: 5 789
Да, точно така беше, с 1 учебник по всичкология (но разбира се по 1 за всяка учебна година).

# 263
  • София
  • Мнения: 20 073
Не чак по всичко май. Един май  е обединявал  нещата по биология, химия, физика и география, нещо като нашето природознание. Историята  ми се губи къде е влизала. Имали са много илюстрации въпросните учебници. Друг учебник май е имало  по писане и смятане. Помня от разказано от "сендовче", че  до някакъв клас се е пишело задължително печатно с молив, оттам вероятно и разкривеният почерк, за който говори Петя. Целодневно обучение със спане до обяд и липса на оценяване в началните класове с цел стимулиране на ученето за знания, не за оценки, учене на чужд  език само говоримо - това е другото, което помня от разказаното.

Последна редакция: ср, 30 окт 2019, 10:46 от пенсионирана русалка

# 264
  • Мнения: 9 050
Аз бях "Сендовче" до 1 клас /5 клас Simple Smile
От 1ви до 4ти - бяхме отделения. Учебниците бяха на части. По няколко предмета събрани в един учебник.
Наблягаше се на математика и логика. Така бяха и подбирани децата в училище. Децата в класа бяха избирани от много деца в ДГ. Бяхме под 20 деца по време когато класовете бяха по 30 и няколко. Всеки имаше компютър "Правец".
Положителните неща останали ми от системата. Смятам на ум големи числа /не че ми трябва някъде/. Чета без проблем непознат текст /ясно и изразително без да се запъвам и без грешки/ на няколко езика. Може и да не съм наясно нещо какво значи Simple Smile Това тренирахме с много четене на глас.  Имам страхотна фотографска памет. Ако нещо ми е минало пред очите /текст, действие, магазин/ .преди месеци. Мога в рамките на 20 секунди да го възпроизведа дословно. Учехме много неща наизуст.

Минуси от моя гледна точка разбира се. Учехме много малко правопис /защото компютъра сам ще те поправи/. Замислям се за някой правописни правила.  Пиша грозно. Учихме ръкописните букви в 3 клас. До 12 клас пишех печатно. Бързо и красиво. Тогава се оказа ,че на кандидат студентският изпит не мога да пиша печатно и за седмици смених почерка.

Учехме цял ден. Само в 1 клас спяхме на обяд. Но всички бяхме 6 годишни.

# 265
  • софия
  • Мнения: 5 148
Hope, до 12 клас ли си била сендовче?
На мен пък много ми харесва какво разказваш Simple Smile
За мен краснописа е незаслужено издигнат на пиедестал. Виж подредба и четливост е друго нещо.

# 266
  • Мнения: 5 425
Имах двама съученици в Английската, които до 7-ми клас са били обучавани по Сендовската система. И двамата бяха силни по математика и изключително слаби по български и литература (като се започне от почерка - пишеха с разкривени предимно печатни букви и се стигне до текстовете, които съставяха). Тези двама, разбира се, не са представителна извадка, за да се правят някакви генерални изводи. Пиша го като любопитно директно наблюдение.
За изводи - не знам, но да ви навява някакви асоциации? Simple Smile

# 267
  • Мнения: 9 050
Hope, до 12 клас ли си била сендовче?
На мен пък много ми харесва какво разказваш Simple Smile
За мен краснописа е незаслужено издигнат на пиедестал. Виж подредба и четливост е друго нещо.
Не , до 4 -ти. После от 5 до 7 беше някаква размита работа.
И после влязох в езикова гимназия. Няма спомен на изпита за нея с какви букви съм писала , но в тетрадките от гимназията съм писала печатно със сигурност.

# 268
  • Мнения: 6 397
Току-що прочетох статия в 24 часа за състезател от СМГ с пореден медал по математика. Изкефи ме обаче това, че журналистът беше написал как момчето желае да учи в Стамфорд. Водеща медия-аааа.

# 269
  • София
  • Мнения: 62 595
Какви Дискавъри филмчета.  newsm78 какви таблети. Хайде малко да прочетем как действа мозъкът и какво причиняват таблетите, и как влияят книгите.
Наистина ли мислиш, че математиката не развива мисленето  newsm78 - с лека ръка отхвърли години работа на учените от световни университети.

Кое точно сме отхвърлили като работа на учените от световни университети? Математиката развива мисленето по отношение на логика, алгоритми и т.н., но не и на умножение на трицифрени числа на ум. И тези световни учени сигурно са открили, че всяко нещо е с времето си и мозъкът узрява по различно време за различни неща. Първо всичко минава през тялото, затова за бебетата и децата е важно първо да пипат, лапат, слушат и виждат един обект, другото нещо е движението и усвояването на координацията на собственото тяло и заучаването на моторни програми е следващият важен етап, който бута и развиването на езика и говора. Вниманието е шапката на всичко и то също зрее с развиването на мозъка. Паметта в нейните разновидности също се развива с възрастта. За да се случват нещата по математика първо трябва да се изградят математическите представи. От един момент нататък няма смисъл да правим децата на подобия на калкулатори, защото не им трябва да смятат на ум, щом могат да го смятат ръчно. Трябват им разбирания за "езика на математиката". Умножението на трицифрени числа не е разбиране на математиката. Но признавам, впечатляващо е за един родител детето му да умножава на ум трицифрени числа, почти навява мисли за гениалност.

Да, няма нужда да откриваме топлата вода, тези неща си ги знаем. И не, не е чак толкова изостанало нашенското образование, колкото се опитва да се представя.  Няма нужда да правим вулкани от сода за хляб в детската градина - достатъчно е мама или баба да започне да прави питка и детето да види как заради содата за хляб киселото мляко шупва. По едно време на някакъв канал, май беше от дискавърските имаше една поредица Kitchen chemistry - много интересна и полезна, помня, че с децата я гледахме, май бяха в начална степен.

Сендовския експеримент се провали с гръм и трясък. По-скоро тихом-мълком я прекратиха. Познавам хора, които са учили до трети-четвърти клас - всичко добре, всичко ок, родителите се радват и... след прекратяването следва шокът, че детето е зле по математика, зле с писането на диктовка или собствен текст, четенето с разбиране и то страда.

За това, че ме досмеша е заради изказването на някого в темата, не помня кой, че тази система (монтесори май) е за осъзнати деца. Осъзнати, осъзнати, колко да са осъзнати? Трябва да подразбираме, че другите са неосъзнати и затова не могат да смелят специалното знание и мислене, които им предлага точно тази система?

Общи условия

Активация на акаунт