Образователен Говорилник v.1.0.1.

  • 16 827
  • 738
  •   1
Отговори
# 270
  • Мнения: 234
Мисля, че се изсмя на моето изказване. А това, което имах предвид, е че детето може да е водещо в собствения си образователен процес само ако е осъзнато и наистина има желание. Наблюденията ми са, че това за добро или лошо не важи за всички деца. А всички либерални подходи искат детето да е водещо. Не става, или поне не е универсално приложимо.

# 271
  • София
  • Мнения: 62 595
Не се изсмях, а ме досмеша. Все едно слушам за кристални и индигови деца  - и там са осъзнати, могат сами да водят в образователния процес, мъдри са по рождение и са родени лидери.
Хубаво е да гледаме накъде дърпа детето, но обичайно децата колкото и да са осъзнати, не обичат да учат някакви неща, макар да са важни за тях, защото са незрели по дефиниция и не могат да разберат ефектите на това учене дори след месец. Либералните подходи не искат да носят отговорност, защото така ако стане - супер, детето е осъзнато, затова при него работи. Ако не стане - сори, детето ви не е достатъчно осъзнато и затова не работи. Не може децата да са водещи, защото те са некомпетентни, водят се по повърхностното удоволствие/неудоволствие, харесвам/не харесвам. В момента, в който им стане трудно губят интерес.

# 272
  • Мнения: 17 280
Какви Дискавъри филмчета.  newsm78 какви таблети. Хайде малко да прочетем как действа мозъкът и какво причиняват таблетите, и как влияят книгите.
Наистина ли мислиш, че математиката не развива мисленето  newsm78 - с лека ръка отхвърли години работа на учените от световни университети.

Кое точно сме отхвърлили като работа на учените от световни университети? Математиката развива мисленето по отношение на логика, алгоритми и т.н., но не и на умножение на трицифрени числа на ум. И тези световни учени сигурно са открили, че всяко нещо е с времето си и мозъкът узрява по различно време за различни неща. Първо всичко минава през тялото, затова за бебетата и децата е важно първо да пипат, лапат, слушат и виждат един обект, другото нещо е движението и усвояването на координацията на собственото тяло и заучаването на моторни програми е следващият важен етап, който бута и развиването на езика и говора. Вниманието е шапката на всичко и то също зрее с развиването на мозъка. Паметта в нейните разновидности също се развива с възрастта. За да се случват нещата по математика първо трябва да се изградят математическите представи. От един момент нататък няма смисъл да правим децата на подобия на калкулатори, защото не им трябва да смятат на ум, щом могат да го смятат ръчно. Трябват им разбирания за "езика на математиката". Умножението на трицифрени числа не е разбиране на математиката. Но признавам, впечатляващо е за един родител детето му да умножава на ум трицифрени числа, почти навява мисли за гениалност.

Да, няма нужда да откриваме топлата вода, тези неща си ги знаем. И не, не е чак толкова изостанало нашенското образование, колкото се опитва да се представя.  Няма нужда да правим вулкани от сода за хляб в детската градина - достатъчно е мама или баба да започне да прави питка и детето да види как заради содата за хляб киселото мляко шупва. По едно време на някакъв канал, май беше от дискавърските имаше една поредица Kitchen chemistry - много интересна и полезна, помня, че с децата я гледахме, май бяха в начална степен.

За това, че ме досмеша е заради изказването на някого в темата, не помня кой, че тази система (монтесори май) е за осъзнати деца. Осъзнати, осъзнати, колко да са осъзнати? Трябва да подразбираме, че другите са неосъзнати и затова не могат да смелят специалното знание и мислене, които им предлага точно тази система?

Типично за теб, обобщения на килограм, без да имаш база на която да стъпиш. Има изследвания направени, години проучвания на деца  6-8 годишни, в процесът на умножение и деление, кои части/дялове на мозъка се развиват. Знаеш как да използваш Гугъл, лесно се намира информацията.
Монтесори методът работи с визуализации ( ако трябва да го опиша с най-общи думи). Умножение на трицифрени числа на ум, може в някой друг метод, но не и в Монтесори. Само за твое сведение умножението на трицифрени числа стажа с т.нар "голдън бийнс", а и никога не съм споменавала наум

# 273
  • София
  • Мнения: 62 595
Еха, единиците, десетиците и стотиците са голяма работа, ама само монтесорска, ша знайш! Особено гарнирана с думички като "те развиват ума на детето...". Дотук виждам единствено добър маркетинг, добра търговска техника - обясняваш на родителите колко  е трудно за "другите деца" да ги схванат тези неща, рисуваш им една черна картина  на неудоволствие от ученето, как повечето деца ги е страх от математиката и та-да-да-дамммм - изгряваме ние и предлагаме чудните голдън бийнс!
Умножението и делението са съвсем естествени за учене, ако едно дете е усвоило събирането и изваждането, а преди събирането и изваждането е броенето и движението по числовата редица, включително представите за голямо и малко, за количества и т.н. Не умножението и делението развиват мозъка, а мозъкът и съответно математическите представи трябва да са развити, за да се случи умножението и делението. За умножението и принципите му заедно с делението е достатъчно мама да направи една чиния с кюфтета и да накара детето да ги раздели така, че за всеки от семейството да има кюфтета, по възможност по равно. И какво ще стане, ако примерно тати отсъства и тогава по колко кюфтета ще изядат другите. А ако кюфтетата са нечетен брой разбират и принципа на деленето с остатък - защото остава едно кюфте. Нали говореше за визуализации - ето ти визуализация! При това вкусна!
Е, да, ясно е, че трябва да се опиташ да ме пратиш да чета в гугъл. Но, тенк ю!

Последна редакция: ср, 30 окт 2019, 19:58 от Andariel

# 274
  • Мнения: 17 280
Andariel , нямам намерение да споря и да оборвам глупостите дето ги ръсиш. Изследванията на човешкият мозък нямат никаква връзка с метода Монтесори. Който иска да научи нещо, намира информация, който не остава на ниво буркани, компоти и кюфтета ( само се чудя колко ли кюфтета ще ти потрябват за визуализираш хиляди).

# 275
  • София
  • Мнения: 62 595
Да, по-добре спри да спориш с мен, защото ще изгубиш битката. само повтаряш изследвания, та изследвания. Хайде де, кажи ги тези изследвания!
 Ти недей да подценяваш толкова компотите и кюфтетата, само защото ти изглеждат прости. Човечеството вече е измислило повечето неща относно ученето на децата, а учените към момента основно ги обличат в научни термини и ги разнищват като системи. И на финала сравненията в културните особености показват, че в основата си всяка култура е открила, макар и по емпиричен път, как да развие едно дете.  Всичко идва от бита и от нуждата за оцеляване. Дори ако щеш, хората от чиста лакомия се научават да смятат, за да следят внимателно дали добитото се дели по равно - забелязала си, че и децата се стараят зорко да следят.
Ако трябва да визуализирам хиляди кюфтета, значи детето нищо не е схванало от идеята за умножението и делението. Кюфтетата и разпределянето им илюстрира принципа на умножението и делението, по-конкретно в случая на делението. Идеите се обясняват с малки числа, за да не се затормозява вниманието и паметта. Когато я схване, дали ще са стотици, хиляди или милиони е техническа подробност.

# 276
  • Мнения: 17 280
Ай така се получава когато човек завършил логопедия започне да обяснява математика. Нищо лично, но се научих, че с радио не се спори, а за изследванията, казах ти гугъл работи. Проверих го: Dehaene и Cohen, , National Mathematics Advisory Panel, Dowker, Vanbinst and De Smedt, мисля да спра до тук, и да те не са представители наметода Монтесори

# 277
  • София
  • Мнения: 62 595
Тук вече много ме развесели! За твой лош късмет логопедите разбират от математика, защото имат по-трудната задача да научат деца с проблеми на математика. Там обичайно има проблем с паметта, с вниманието, пространството, езиковите конструкции... С деца в норма е лесно - при тях всичко минава, дори и монтесори.
Ама, не ми ги казвай, а ги разкажи като ги знаеш! Или знаеш, или не знаеш!

# 278
  • Мнения: 17 280
Ти потърси за имената дето ти ги дадох, явно не се изучават в НБУ.

Извинявай, обърках се, мислех, че си завършила Логопедия. Според сйата на НБУ:
Професионална реализация:
-знания в областта на езиковата и речевата патология;
-умения за диагностика и превенция на езикови и речеви нарушения, за провеждане на индивидуални, семейни, екипни сесии.
Завършилите програмата са: логопед - специалист, който може да работи с деца и възрастни с нарушения на езика и говора, в когнитивното и емоционално развитие и вторично появяващи се поведенчески и социални проблеми.
Ти споменаваш математика, което е различно от това, което си завършила. Типично, без професионална подготовка се опитваш да си специалист по всичко. Надявам се клиентите да не ти се връзват.

Последна редакция: ср, 30 окт 2019, 21:14 от Titina

# 279
  • София
  • Мнения: 62 595
нищо не се изучава, ей така си платих на първи октомври и на следващия ден ми издадоха диплома! Simple Smile
Интересно ,че не коментираш по същество написаното от мен. Има два варианта - или не си наясно с нещата или ако си наясно, няма как да оспориш. Затова единственият ти ход са някакви измислени нападки. Не става така, но ти продължавай да опитваш! Simple Smile

# 280
  • Мнения: 912
М да, толкова години чета тук и Андариел определено не ми е била от любимките - но в случая не мога да не се съглася с нея. Според мен е абсолютно права. Може би само тона малко .....

# 281
  • Мнения: 234
М да, толкова години чета тук и Андариел определено не ми е била от любимките - но в случая не мога да не се съглася с нея. Според мен е абсолютно права. Може би само тона малко .....

За кое е права Андариел? Мен лично последните 20 поста в темата ме озадачиха повече от всички писаници, заради които заключиха предишната.

# 282
  • Мнения: X
Не съм логопед, нито съм завършила психология или друга близка специалност (и не в НБУ Wink), ама да кажа, че твърдо смятам упражненията по аритметика за полезни за развитието на детето. И подкрепям Титина, въпреки че рядко съм съгласна с нея.
Тук вече много ме развесели! За твой лош късмет логопедите разбират от математика, защото имат по-трудната задача да научат деца с проблеми на математика. Там обичайно има проблем с паметта, с вниманието, пространството, езиковите конструкции... С деца в норма е лесно - при тях всичко минава, дори и монтесори.
Ама, не ми ги казвай, а ги разкажи като ги знаеш! Или знаеш, или не знаеш!
Логопедите няма начин да разбират от математика, защото това, което се учи във възрастта, в която те оперират, се нарича проста аритметика или смятане. Математиката е съвсем друго нещо и се учи нагоре в класовете, като се надгражда постепенно.
Иначе може би най-близката специалност до обсъжданата тематика е cognitive science, която наистина изучава много математика, покрай другото. Учи се и в НБУ, но Андариел ми се струва доста далеч от нея, съдейки по мненията й. Няма кой да ти разказва във форум цели теории от когнитивните науки, това не е лекционна зала. Ако искаш да си информирана, отиваш и четеш. Или записваш отново висше в НБУ когнитивни науки. Ако не искаш, просто спориш Simple Smile  
Като за начало за Андариел, нещо простичко, от уикипидия:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stanislas_Dehaene

...
Чакам Ежко да ми отговори за англичаните и зимнината, но що ли си мисля, че няма да го направи Grinning И после почвате едни тълкувания, едни литературни анализи, какво е искал да каже авторът с бодлите. Ми нищо не е искал - той няма какво да каже просто.
Ежко че няма да ти отговори, е ясно, но аз ще ти отговоря. Поне кръгът англичани, които познавам, умират да си правят зимнина, обаче имат известни проблеми с отглеждането на суровината заради климата. Един си вари сам бира и се мъчи да си прави вино, има асма в двора, обаче  гроздето не узрява и не става захарно, и не ще да ферментира. Бирата му се получава ок, обаче. Друг си гледа домати, но не почервеняват, остават си зелени до октомври, когато ги обира. Благодарение на обмяната на опит с хора от по-слабо развитите държави, където се прави зимнина по традиция (майка ми, не аз, аз зимнина не правя, мързи ме Simple Smile), се научи да ги прави на туршия от зелени домати. Трети пък отглежда зеле и се опитва да сложи кисело зеле, обаче се смива още преди Коледа, зелето  явно не е правилният сорт. За чушки още никой от тях не се е осмелил, явно са наясно с ограниченията във възможностите си.  Моркови обаче стават и си гледат, а единият и филе (нашата рибица или по чужбински контрафиле) си суши в гаража, пак с обмяна на опит. Като цяло много се кефят на тази дейност, дори и когато е неуспешна.

Последна редакция: чт, 31 окт 2019, 10:34 от Анонимен

# 283
  • Мнения: 7 683
Благодаря, Попея, наистина нямаше да го знам това! Наистина от романите на Арчибълд Кронинг, и особено най-известния - "Цитаделата", бях учуден как голяма екстра било даже и за доктор да си има една градинка, която да чопли и въобще англичаните били много запалени по градинарството, но те са за 19-ти век все пак, та мислех, че отдавна е отминало това. Сега освен да изтълкуваш и какво е искал да каже Ежко с тази зимнина на англичаните Grinning

# 284
  • София
  • Мнения: 20 073
В тази тема нападките са сякаш повече отколкото във вече заключената. Човек губи интерес да чете, когато всичко, което среща, е в стил "аз знам повече от теб,  затова замълчи, та да не се излагаш" (независимо в чие изпълнение).

Общи условия

Активация на акаунт