Частни училища - информативна тема 31

  • 29 584
  • 738
  •   1
Отговори
# 720
  • София
  • Мнения: 62 595
От това, което досега съм научила относно усвояването на език като принципно положенение, писането на думи на чужд език по не знам колко пъти е безпредметно, безсмислено. Първо трябва да се усвоят правилата на съотнасяне и обичайните клъстери, което означава да се научи фонологията (което е различно от фонетика), съотнасянето фонема/и към графем/и, морфология и т.н. При нас се опитват чрез писането на думи да прескочат това усвояване на правилата, а то трябва да мине първо през слушане и говорене за децата в градинска и начална училищна възраст и после да се мине на писане. Също като при родния език. На по-големите или на децата в начална степен може да им се обясни правилото и да се проиграе в основните случаи, изключенията се учат наизуст, но пак не всички изключения са без правило, и те имат някакво подправило. Колко морфолофия се учи по чужд език при малките? Във всеки език има представки, наставки, окончания, които се подчиняват на правила, обаче тук това се форсира и на бърза ръка гледат да го минат като компенсират с писане на думи до умопомрачение. На български не учат децата наизуст Ябълка, а научават правилото плюс ги карам да се слушат как изговарят думите, правим срички, обяснявам и проиграваме с примери правилата и изключенията, при това на родния език.
Сега се сещам за един пример от образователните реформи при руснаците. Който тук е учил руски знае и никога не се е замислял, че прозорец е Окно, въпреки, че го произнасяме Акно. Та, в един момент един отговорен езиковед и педагог решил, че няма смисъл да тормозят децата да учат направо правописа на някои думи и да им се обяснява правилото кога как се чете и пише, а решил до първи клас да въведе точно фонетично съответствие, нещо като транкрипция, да не ги натоварват с правила и примери. И настанал ужас - децата в първи клас започнали да пишат много от думите така, както ги чуват, защото никой не ги е карал да учат правила и изключения.

Последна редакция: пн, 06 яну 2020, 18:40 от Andariel

# 721
  • София
  • Мнения: 16 508
И така се родил белоруският писмен език...

# 722
  • Мнения: 19 990
Цитат
Аз не знам правилата на български и английски (на български май помня само за ен/нен в края на думата). Но и на двата езика пиша доста добре (грешките почти винаги по невнимание). Развила съм някакъв усет.
Тоест никога не си учила изрично правила, а в процеса на говорене си добила усет за тях?
Само мога да ти кажа браво, щом е така!
Повечето хора добиват усет за правилата след като целенасочено са ги упражнявали в началото. Дори на родния си език. Иначе нямаше да има толкова много хора, пишещи с грешки.

Не знам откъде дойде това за умението да се прочете непозната дума. В един момент учещите език могат да четат непознати думи, но какво от това? Целта не е ли научаването на значението на думите, за да могат да боравят с езика? И аз мога да чета на италиански, ама каква полза, като знам само десет думи.
Затова писах, че според мен, когато се учи интензивно и е нужно да се запомнят  значенията на много думи, е добре да се ползват максимално много начини за учене, а именно зрителната памет чрез четене/писане, слуховата чрез говорене, механичната с писането, контекст на думите в текстове/изречения, асоциации , преговаряне в различна среда и т.н. Даже по този начин човек може да разбере интуитивно как запомня най-добре.
Във форума естествено  всеки запаметява всичко с един поглед.

Андариел, има в учебниците някаква фонология, но никога не съм задълбавала. По спомен по колко начина се изписва звукът с или се и т.н.

За малките определено е страшно досадно с десетте пъти.
Ние сме скатавали понякога с по-малко, като съм виждала, че е голямо домашното.

Последна редакция: пн, 06 яну 2020, 20:03 от Дъждец

# 723
  • София
  • Мнения: 62 595
Фонетиката описва и казва как се произнасят говорните звукове на всеки език - положение на артикулационните органи, физическа честота, гласни/съгласни, звучни/беззвучни, африкати, глайд и т.н. Фонологията се отнася до правилата на съчетаване и разпределяне на звуковете в конкретния език - напр. в българския звучните съгласни в края на думата се обеззвучават, промяната на звучен-беззвучен може да промени значението на думата (коСа-коЗа, което впрочем се наслагва като проблем, ако децата изговарят грешно звуковете, някои започват да ги пишат така). Тези правила детето ги научава с усвояването на езика по пътя на слушане и извличане на правилото. За всеки език тези правила са различни. Затова децата могат да запишат вярно дума, чието значение не знаят. Разбирам, че е голяма гордост за един родител детето на чужд език да запише думи под диктовка, които не знае, дори самото изречение може да не може да разбере като смисъл, но е научило на кои звукове и звукосъчетания какви комбинации от букви отговарят. Впрочем това се случва и с възрастните, които учат чужд език - може още на петото занятие да напише диктовка, ама не го питай какво е писал - и той не знае.

Има неща, които са станали традиция в нашенското чуждоезиково обучение  се прилагат като това с писането на думи. На учителя нищо не можеш да му кажеш - той е учителят и той решава. Явно от неговия опит работи.

Последна редакция: пн, 06 яну 2020, 19:13 от Andariel

# 724
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 609
Или не работи, но пак решава Simple Smile

Не знам как разбираш кое и за кого е гордост. Темата беше съвсем различна.

 Надявам се повечето хора тук да учат езици, да ги ползват, без да разбират разликата между фонетика и фонология.

# 725
  • София
  • Мнения: 62 595
И аз не знаех, че имало такова нещо, докато не започнах да се занимавам с материята.

# 726
  • Мнения: 17 202
Анди, ти си логопед в България и то от няколко години.
И т.к. не си специалист по преподаване на чужд език в чуждоезикова среда, няма как да правиш разлика.

# 727
  • София
  • Мнения: 62 595
С две думи се опитваш да ми обясниш как не разбирам. На какво основание преценяваш колко точно разбирам и дали правя разлика? В момента ти е по-важно да защитаваш системата, а не да се изяснят нещата. Затова ти е по-важно да дискредитираш мен и знанията ми, защото не са ти в угода. 
Има универсални етапи на усвояването на който и да е човешки език.  Това няма как да се промени, колкото и да не съм ти изгодна и колкото и да се опитваш да омаловажиш написаното от мен с ала-бала като "ти си логопед в България и то от няколко години". Ако ти кажа, че повечето статии и проучвания по лингвистика и усвояването на първи, втори и т.н. езици за естествени билингви и като чужд език са за английския и съм прочела и се интересувам и не си приказвам празни приказки това ще промени ли нещата? Едва ли, защото ще играе срещу твоята теза.

# 728
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 609
Хайде да се върнем на оплюването на Иззи Simple Smile
Някой има ли отзиви от британика? Почти свърши срока... много ми е любопитно докъде са.

# 729
  • София
  • Мнения: 5 387
Хайде да се върнем на оплюването на Иззи Simple Smile
Някой има ли отзиви от британика? Почти свърши срока... много ми е любопитно докъде са.

Хахахах вечната тема за Иззи, както и тази за СС и АК Grinning
Аз да попитам и как са в БШ, особено ако има родители от Прогресивните паралелки...

# 730
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 828
Мхм, и аз чакам отзиви за БШ...още ли е актуално, че ги болят главичките от шума в прогресивните?
Приемната им кампания все така мълчи, започвам да си мисля, че ще запълнят бройки предимно от ДГ...
В БШ големият минус е транспортът от 18ч и строгостта с децата (за която едни отричат, други потвърждават, знам ли къде е истината).
Но програмаъта за ПУК е супер интересна (какво е час по енциклопедия?), базата е сред най-добрите също (е, липсват катерушки).
Знам за едни недоволни отписани родители и за едни много доволни, затова ми се иска повече мнения, не така полюсно.

# 731
  • Мнения: 6 326
А дали това за строгостта не е въпрос на лични критерии? Едни да го считат за налично, а за други да е просто въпрос на дисциплина. Simple Smile И накрая да не се окаже, че е много важно родителят какво светоусещане има за процеса, който се случва в училище.

Пипи, аз мисля, че на хората им писна да ти отговарят на люшканията. Simple Smile Колко повече мнения очакваш?

Иииии, ТЕ организират за 20 лева пробни изпити по математика. Щели да са направени от водещи математици и автори на сборници. Simple Smile

Последна редакция: вт, 07 яну 2020, 11:26 от Fancy

# 732
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 828
Фенси, мерси за градивното мнение, но отзиви за БШ почти няма, както горе пита и рейни. Не знам за какви "повече мнения" говорим.Не искам нищо лично на мен да се отговаря, а общи мнения за конкретно училище.
В темата се обсъждат почти само СС и Изи...някой попита за училище в друг град и пълно мълчание..

# 733
  • Мнения: 6 326
Е, в темата пишат ограничен брой потребители. Всички, които поне на мен ми е известно, че имат пряк допир с БШ вече написаха мнение. А някои дори се повториха. Не знам какво ти се иска повече. Освен да намериш нови потребители, които до момента не са писали във форума.... Не знам какво друго да ти предложа?!?!?!
Но ми прави впечатление, че темата все около твоите вълнения се върти. И все не ти е достатъчна информацията или мненията.
А се обсъжда това за което някой има желание да пише и споделя. Явно темата БШ се изчерпа откъм желаещи да кажат нещо ново.


4 Потребители и 6 Гости преглежда(т) тази тема.  Wink

Последна редакция: вт, 07 яну 2020, 11:40 от Fancy

# 734
  • София
  • Мнения: 19 437
Фенси, стига си я щипала Пипилота Simple Smile По-интересно ми е за нейните вълнения да чета, отколкото (да не дава господ пак!) за фоникса и четящите 3 годишни американчета Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт