ОСМОКЛАСНИЦИТЕ Баба Марта ще закичи, да са здрави и засмени ученици

  • 30 250
  • 736
  •   1
Отговори
# 315
  • София
  • Мнения: 2 814
Като говорим за Корона вируса, се оказа, че той отдавна е станал “главен герой” в едно фентъзи, писано началото 80те години-“The eyes of darkness”



 А за промените във формАта на НВО, само мога да се радвам, че малчо е само 2 години по-малък от кака си и да съчувствам искрено на по-малките набори.

# 316
  • София
  • Мнения: 2 130
Е, нали знаете, че всяка идея се споделя, обсъжда. Ако предвижда промяна, то непременно събужда яростна съпротива. След което, ако животът не я налага недвусмислено, отпада. Иначе, и аз като родител без друг, следващ набор, мисля, че би било добре да се усвоява полезно знанието в училище и това да се тества, но....Трябва да се започне с кадрите, преподаването и тогава да се измени проверката на знания. Все пак, по новата програма се опитаха да съчетаят епохите по история и литература, но кой ли учител прави здрава връзка...Децата сами трябва да го усетят.

Преди време в една книжарница попаднах на книга от 30-40- те години (преиздадена, но по стария правопис) на Боян Боев за Новата педагогика (той е бил последовател и ученик на Дънов). Има много примери на тогавашни учители, които прилагали идеите на тази Слънчева педагогика - трогателно четиво, млади, ентусиазирани учители, деца, поглъщащи знание, обич, уважение двустранно. Описано е за всяка възраст кое е характерно в мисленето и потребностите на децата, как да посееш в тях любопитство. Но все се подчертаваше, че ако не обикнеш учителя, ако не усетиш, че той те обича и обича, каквото прави, няма научаване. Все си представях, че ако една реформа, разтърсваща, постави такива начала в образованието, ще си гарантираме най-преломното, продуктивно и спасително поколение, от което имаме нужда като нация.

# 317
  • София
  • Мнения: 2 814
dimitrina73
Благодаря за споделянето за книгата.
Провокира интерес и ще си я набавя
И аз споделям, че учителя е основна фигура в образователния процес, а личните му качества и личния пример, както и отношение към учениците му са основен двигател за интереса и прогреса. Обаче, единици са тези като Тео, който е отдаден въпреки тръдностите-унизителното заплащане, мизерните условия в някои училища и пр.
Дори и не става въпрос само за една заплата в цифри, а за цялостна стратегия за учители, намаляване на бумащината и съпътстващите задължения, непряко свързани с процеса, повече свобода на учителя за начините и темпото, разчупване на процеса и възможности за практическа работа в по-добри битови условия, по-широка възможност за участие в обмен на добри практики с други страни и още и още.. . Аз не съм спец. в тази област, но няма работеща концепция за добри, мотивирани и грамотни учители, а от там тръгва и нанадолнището.

# 318
  • Разпиляна във въображението
  • Мнения: 28 092
И трите ми хлапета ще са по нови формати изпити! Офффф.

# 319
  • София
  • Мнения: 495
Coffee  Добрютро. Осъзнавам, че звучи грозно, но след повече от двадесет години сърбане на попарата, наречена "българска образователна система", съм убедена, че основният двигател на подобни идеи е възможността от насочване на едни парични потоци към помагала/школи/ учители, вече не само по БЕЛ и МАТ, а и по природните и обществени  науки. Дъщеря ми беше от випуска, държал НВО по всички предмети, но без оценките да имат значение за балообразуването, освен за известните на всички две-три гимназии-изключения. С този вариант съм ОК- все пак преобладаващата част от децата не искаха да се представят посредствено и се подготвяха. Но не мисля, че сериозен мега изпит с необходимост от подготовка по нови и нови модули е удачен в седми клас като база за разпределение в толкова различни по насоченост училища.   Не се комбинира добре, както казват по рекламите,  с хаоса и "предозирането", които продължават да царят в учебниците по повечето предмети, в комбинация с често странни, понякога подчертано недобронамерени преподавателски кадри, паническо изпитване за оформяне буквално в последните часове от сроковете и т.н.  Всъщност, изпитите ще се правят от същите хора , които  подготвяйки новите програми за осми клас за сегашните десетокласници, забравиха например, че по старата програма същите не бяха учили съществен раздел от геометрията, ( просто пропуснато, а следваше надграждане и борба със свален от десети клас в осми материал).  По история-целокупното Средновековие им беше убягнало, и в осми клас трябваше по литература да учат ренесансови автори, без да са учили що е то Ренесанс изобщо. Допечатваха някакви  допълнителни листовки, трябваше да се взимат нулеви часове някакви за да покрият материала, но все не се случваше и т.н. Та не зная защо, но мисля, че най-малко вредно ще е МОН, ако се въздържа от каквито и да е активности. Освен  в посока подобряване на материалното осигуряване и обучение  на учителите, с оглед задържането на качествените и с призвание учители, каквито е чудо, че все още се срещат.

# 320
  • София
  • Мнения: 2 130
Има логика във всяко нещо, щом съществува (перефразирам по памет известен филисоф, изучаван в моя 11-ти клас преди близо 30 години)

Учителите са хора от нашето общество като нас. Общият ни проблем (по скромното ми лично впечатление, натрупано през последните 46 години живот в нашата среда и време) е, че сме объркани, невярващи и тревожни хора. Припознаваме популярни ценности без да сме сигурни, че са нашите, хищно трупаме опитност, която беше дефицит, отработваме някаква обща вина (скоро Харалан Александров обясняваше нещо за този феномен), трудно осъзнаваме пътя и смисъла. Сигурно е нормално, подобно на човек при преломен житейски период. Ако съумеем да минем през това пи здрав, умерен начин, ще се намерят и пивече шофьори, които осъзнават отговорността си, съседи, които не си меткат боклука от балкона, лекари, които работят, защото искат да помагат, а не да блестят с титли и публикации, редовни пътуващи в автобуса, които ти помагат в беда, учители, които знаят защо работят това и изобщо хора, които обичат, ценят живота и го съзират във всичко и всеки около тях. До тогава, всеки трябва да прави от това, колкото може, да се стараем в нашето си дело и да съдим по-рядко и по-обичливо, защоти и ТЕ като нас, понякога не са сигурни, не знаят, колебаят се, пък направят нещо, защото трябва.

# 321
  • Мнения: 283
Извинете ме за въпроса, но защо отмениха една стара практика да се кандидатства по диплома и ако искаш в профилирано училище се добавя и съответния изпит? Така беше преди 30 години и на мен ми се вижда по-добро от сегашните нво-та. Хем цяла година си учиш системно по всичко и няма как да нямаш знанията от предходните години, хем допълнително си учиш само за изпита по профил. Нито децата се побъркват от излишни школи, нито ние с тях( финансово и психологически). Най- много да се плаща само за един предмет. Като цяло знанията като са системни много лесно се надгражда. А и ти остава навика и в по-горните класове да си учиш. Затова и нашите по- стари поколения имаха знания, които се трансформираха и в умения в подходящото училище.

# 322
  • София
  • Мнения: 922
Защото МОН трябва да отчита резултати, успеваемост. Освен това решиха, че това е голямо облекчение - изпитите да се провеждат централизирано, а не отделни изпити за МГ и ЕГ. Наистина е удобство, до момента с невъзможността да се бори детето за по - добро училище, ако е пропуснало да се яви на някой от изпитите поради болест, например. А и нещата много се изродиха, точно заради това, че трябва да отчетат добри резултати и да покрият неуспехите в образователната система - с намаляване на трудността.

# 323
  • Мнения: 283
Изглежда виждам само негативите, които никак не са малко.
 Могат изпитите за профил. гимназии да са централизирани. В ден НВО- матем. изпит по математика за цялата страна, за заинтересовани деца, но проведен в ден събота. Няма да има ненужни неучебни дни.
А гоненето на резултати от МОН според мен ще са по-високи, заради заинтересоваността на повече деца за по-високи дипломи. Успоредно с това , колкото и да не ни се ще ,трябва да се намали приема в т.нар. елитни училища според броя на завършващите седмокласници. Вие в София нямате нужда, но в провинцията всичко влиза в бившите някога елитни, защото бройки има , а децата намаляват. И какво се слъчва- без значение как ще е оценяването за прием, що да се мъчим като пак ще влезем. Веднага пада нивото на класовете.
 Никак не се мисли занапред какво образование ще получат и какви специалисти ще излезат. Затова и затъваме.

# 324
  • Мнения: 283
Много ми се ще от МОН да четат как им изглеждат творенията отстрани и да си направят изводи. Тук могат да съберат доста полезни мнения на патили родители и да оформят нещо по-смислено от сегашните опити. Някак имам чувството, че се връщат към стари неща, но пак неосмислени и опорочени- пример този комбиниран тест дето го предлагат

Последна редакция: пт, 28 фев 2020, 12:03 от Aleksandropulis

# 325
  • София
  • Мнения: 495
Aleksandropulis, oсвен това, трябва да се търсят някакви обективни критерии на оценяване, еднакви за всички и постижими с общ за всички формат и конкретен за съответната кампания изпит.  А от друга страна, едни и същи  оценки в дипломите отговарят понякога на коренно различни по обем и задълбоченост познания, в зависимост от взискателността на оценяващите в различните  училища и конкурентната среда, служеща за база за сравнение. Не са редки случаите на откровено несправящи се деца в едно училище, да са топ-отличници в друго, след преместването си с цел постигане на по-висока диплома и без полагане на повече усилия.
  Dimitrina73, точно TE,  ако имаш предвид учителите, са наред с децата основните потърпевши от безкрайните упражнения и бликащи идеи без ясна визия за бъдещите им последици и конкретно изпълнение. А и споменах, че мнението ми се базира не на наложени стереотипи, а на личния опит от проявявана  дълги години толерантност и мъждукаща надежда да проблесне отнякъде Смисълът  в рИформите.  Thinking

# 326
  • Мнения: 283
Права сте за нагласените дипломи. Не се замислих затова, защото някога в класовете, в които съм била учителите си бяха обективни, чак се бяхме научили какви са им критериите и сравнявахме това което пишеха учителите с това което ние бихме сложили ( коментирахме си тези неща помежду си). Разлики почти нямаше. Все забравям , че съм учила в друго време.
А тези , които влизаха по неособено честния начин или си отнасяха негативите от съучениците или отпадаха сами. Рядко издържаха

# 327
  • Мнения: 2 741
Аз, честно казано не разбирам, защо всички погледи са насочени постоянно към реформи на изпитния модел. За качеството на учителите, не мога да се съглася - за толкова години, с две деца, съм имала честта да познавам точно трима добронамерени, интелигентни и отдадени на професията си учители. Сега, в новата гимназия на малката броят им е на път да се увеличи,  за радост. Методологията, според мен е това върху което трябва да се мисли, тя - в повечето  случаи е безнадеждно остаряла спрямо разбиранията на съвременните деца, моите, а и не само, нееднократно са го отбелязвали. За адекватнен модел на изпитване е хубаво да се мисли след създаването на такъв за преподаване, по - разчупен, съобразен с нови технологии, други модели на наслагване. Не е нормално от първи клас да прекарват по 8 - 9 часа затворени в училище, целият материал е само на хартия и доста скучно поднесен, а се търсят резултати.

# 328
  • Мнения: 1 349
Явно ни гони носталгия по миналогодишните ни драми ... с такава охота обсъждаме изпитния модел; аз от любопитство погледнах стария миш-маш, както го кръстиха някои, и трябва да си призная, че го намирам за доста балансиран ( но не съм се вглеждала !); дори съм любопитна защо е “паднал” тогава. Ако му добавят и едно есе си е идеален тест за ЕГ. Виж за МГ такъв формат не може да отсее бъдещи математици, та си трябва отделен изпит.

# 329
  • у дома
  • Мнения: 8 019
Явно ни гони носталгия по миналогодишните ни драми ... с такава охота обсъждаме изпитния модел; аз от любопитство погледнах стария миш-маш, както го кръстиха някои, и трябва да си призная, че го намирам за доста балансиран ( но не съм се вглеждала !); дори съм любопитна защо е “паднал” тогава. Ако му добавят и едно есе си е идеален тест за ЕГ. Виж за МГ такъв формат не може да отсее бъдещи математици, та си трябва отделен изпит.
Тогава миш-маша беше за всички,а кандидатсгващите в МГ и ЕГ държаха и отделен изпит по бел и мат.
В интерес на истината не помтя защо отпадна , имаше много недоволти-деца,родители и учители.
Иваше години,в които НВО по мат бел-за тях съм сигурна,но май и по природни и обществени науки имаше в края на 5ти 6ти клас-за нищо не служеха,явно от МОН отчитаха дейност.

Последна редакция: сб, 29 фев 2020, 13:27 от svetlaem

Общи условия

Активация на акаунт