Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Образователен Говорилник - какво ли ще се случи в тема 8?

  • 13 672
  • 771
  •   1
Отговори
# 45
  • София
  • Мнения: 5 484
Не помниш за "й", защото при нас не беше така Joy  Ю и я винаги си се брояха за 2 звука. Сега се броят 1 или 2 в зависимост дали са след гласна или съгласна.

Това и аз го научих наскоро. Някак си успях да докарам близо половин век и да издържа отлично приемен изпит в СУ по литература, без това конкретно знание. Joy Много мислих и продължавам да мисля, но все още не откривам практическата полза на тази информация. За какво има значение това? За правописа? За правоговора? Thinking Само за нечия дисертация, евентуално.

# 46
  • Жените нямат недостатъци, те имат особености! - Чарли Чаплин
  • Мнения: 3 919
Татко Мецан - важно е, защото самите деца започват да пишат грешно, ако не знаят правилото ... Последния пример ми е от тази седмица. Диктовка в 4 клас, непонятно за мен, от 26 деца, 12 бяха написали "бурия" вместо "буря". Чуват един звук, една буква си се и пише след съгласен звук, но  ... По-принцип след гласен "ю" и "я" удължават самия сласен звук и на него пада ударението пр. "фунИя" ... Не казваме "бурИя", но ето нА ... Не очаквах тази грешка в диктовката и бях изненадана, та отново се върнахме да припомняме Simple Smile ... Но пък и все им повтарям, че грешките са хубаво нещо, защото от тях се учим.
Ето го правилото, което е много лесно:

Скрит текст:

# 47
  • София
  • Мнения: 5 484
Аз не виждам как това правило ще им помогне да не пишат “бурия”. Даже по-скоро то ги обърква.

Последна редакция: нд, 25 окт 2020, 15:06 от sanaka

# 48
  • Мнения: 5 633
Напълно съм съгласен със Санака:)

# 49
  • София
  • Мнения: 5 754
Т.е. правилото е, че между съгласен и Я (в тази последователност) не може да има друг гласен звук 🤔?

Казах ви аз, че математиката е най-лесната част 🙄

# 50
  • Жените нямат недостатъци, те имат особености! - Чарли Чаплин
  • Мнения: 3 919
Е, как? Затворете очи и кажете силно "фуния" - ясно чувате "И" , а после и самото "я" е някак си удължено и си звучи като "иа". А, сега ако направите същото с "буря" и наистина се заслушайте как го чувате, абстрахирайки се от изписването - ще си дадете сметка, че го чувате много кратко и почти не различавате отделните звуци "и а" в самото "я" ...
Аз малко в разрез с правилата обяснявам на децата отзад-напред: щом чуват след съгласен звук много гласни пр. "чиния", след "н" ... търсят да напишат гласен + "я". Щом след съгласен чуват кратко и ясно "я" си го пишат само него - като в ... пр. "заря" ... и така ...
Оф ... извинете, че така обяснявам, няма повече - обещавам Simple Smile

Т.е. правилото е, че между съгласен и Я (в тази последователност) не може да има друг гласен звук 🤔?

Казах ви аз, че математиката е най-лесната част 🙄
Аш, не съм написала такова нещо. Може да има гласен звук между съгласен звук и "я". Има хиляди такива думи. Но точно, защото има гласен след съгласния и преди "я", този гласен се ... как да кажа ... ясно подчертава от "я" след него, а самото "я" някак си се удължава при изговора.
Съгласна съм за матаметиката Simple Smile Тя ми е особена слабост.

Последна редакция: нд, 25 окт 2020, 13:11 от Почти безобидн@

# 51
  • София
  • Мнения: 1 902
Да, аз схващам идеята - един вид след съгласна се омекотява съгласната (като в руския мягкий знак). Все едно да сложиш ь, а след него гласен. Нали ь не е звук. Ама преди 30 години не беше така. Аз отдавна си мисля, че тези от Института по български език към БАН трябва да бъдат причакани някъде Joy

# 52
  • Мнения: 2 421
Прекрасно им го обясняваш, като за математици😀

# 53
  • София
  • Мнения: 1 550
Ох, не съм сама в това, че съм забравила сума правила и не знам някои от настоящите за втори клас (а се имам за грамотна, че и съм нарицателно за всички около мен за grammar nazzi, ама ей на 🤪 ). Моята мъка от миналата седмица е “правилото за правопис на ударена гласна със сродна дума, в която гласната е неударена”. Дзверих се амнайсе пъти в примерите, още толкова го четох в безкраен мозъчен напън да го осмисля... еми, не можах. До степен, че дори упражненията от теста на детето не мога да разбера... може и да съм затъпяла с годините, но за разлика от правилата, които  учехме навремето, част от настоящите ми се струват абсолютно ненужни и извращение да се преподават на малки ученици (като малоумията с разните му синекдохи и подобни, за които изумено чух за сефте покрай кандидатстването на Дивака... направо не знам как сме се оправяли навремето само с едни метафори и олицетворения...)
Упражнението, което затвърди убеждението ми, че явно много съм затъпяла (номер 5)

# 54
  • Мнения: 5 633
Специално по български във всеки клас материалът е ужасен. Спомням си една книга на Хайтов, "Вълшебното огледало", в която той прави на нищо учебниците по български език. Единият пример му беше за тропата, че в учебника пишело нещо от сорта, че тя е субституция, защото е резултат от замяна. И ако сложим българските думи - че тропа значи замяна и субституция значи същото, получаваме следното изречение:
"Замяната е замяна, защото е резултат от замяна." 😄😆😀😃

Миленита, пето упражнение и аз не мога да го направя и ми е абсолютно непонятно. Ще се радвам Почти безобидна да го обясни.

Пак се допълвам, защото ми светна за пето упражнение. Явно трябва да се прави проверка с думи, в които съмнителната гласна е ударена. Чудиш се дали е кутарак или котарак, търсиш дума, в която е ударена - коте и котка са с ударение на о.

Последна редакция: нд, 25 окт 2020, 13:24 от Татко Мецан

# 55
  • София
  • Мнения: 5 754
Скрит текст:
Е, как? Затворете очи и кажете силно "фуния" - ясно чувате "И" , а после и самото "я" е някак си удължено и си звучи като "иа". А, сега ако направите същото с "буря" и наистина се заслушайте как го чувате, абстрахирайки се от изписването - ще си дадете сметка, че го чувате много кратко и почти не различавате отделните звуци "и а" в самото "я" ...
Аз малко в разрез с правилата обяснявам на децата отзад-напред: щом чуват след съгласен звук много гласни пр. "чиния", след "н" ... търсят да напишат гласен + "я". Щом след съгласен чуват кратко и ясно "я" си го пишат само него - като в ... пр. "заря" ... и така ...
Оф ... извинете, че така обяснявам, няма повече - обещавам Simple Smile

Т.е. правилото е, че между съгласен и Я (в тази последователност) не може да има друг гласен звук 🤔?

Казах ви аз, че математиката е най-лесната част 🙄
Аш, не съм написала такова нещо.
Абсолютно си права! Nerd Nerd

# 56
  • Жените нямат недостатъци, те имат особености! - Чарли Чаплин
  • Мнения: 3 919
Milenita, ами аз и до днес си го ползвам това правило, когато се колебая за изписване на гласна. Намираш сродна дума, в която ударението да пада на проблемната гласна и я пишеш както я чуваш в сродната дума. В снимката: котара'к, но проблема е как да се напише "кОтарак" или "кУтарак" ..., за това сродните в ударение на "О" - ко'те; ко'тка - чува си се прекрасно "О" и се пише "О" в "котарак" ... Същото е с хиляди проблемни думи ... пр. "ръка", често децата пишат "рака", ако си проверят с "ръ'чен" - чуват ясно "ъ" и в ръка си пишат също "ъ" ...
...

Миленита, пето упражнение и аз не мога да го направя и ми е абсолютно непонятно.
...
Ами не го разбирате, защото правилата и изписването на думите са ви станали автоматизирани. Знаете ли на децата колко е трудно да автоматизират ... Ще се научат и след 30 години ще се чудят като вас, но на техните деца, как пишат грешно и не разбират лесни неща Simple Smile Ей, това е трудното - да си представите колко много не знаят и да слезете до тях, за да им го обясните ...

А, любимата ми математика, ако знаете колко е трудна на първолаците, да я осмислят и автоматизират. Нещо, за което ние не се и замисляме ... 3+1 и 1+3 ... разместително свойство. Сега го играя този филм с най-малката. Питам я колко е 3+1 ... мисли и казва 4 ... Питам: колко е 1+3 ... и започва пак да мисли и смята. Обяснявам, сигурно за 100-тен път, че при събирането няма значение коя от цифрите е първа и коя след плюса. "Разбра ли?" - "Разбрах." ... След пет минути: Колко е 5+2 ... мисли, смята, казва ... А, колко е 2+5 ... и пак започва да смята ... И така ще си повтаряме, докато го осмисли и автоматизира правилото за разместителното свойство Simple Smile Търпение и ... Омммм Simple Smile Добре, че в училище съм 4-ти клас Simple Smile и вече сме ги автоматизирали математическите правила Simple Smile

Няма да ви чета повече, че си почивам Simple Smile

Последна редакция: нд, 25 окт 2020, 13:47 от Почти безобидн@

# 57
  • София
  • Мнения: 5 754
(като малоумията с разните му синекдохи и подобни, за които изумено чух за сефте покрай кандидатстването на Дивака... направо не знам как сме се оправяли навремето само с едни метафори и олицетворения...)
Не си права - имахме и хиперболи Grin

# 58
  • София
  • Мнения: 1 902
На мен в първия момент ми беше сложно да схвана кое точно може да му се обърка на "котарак" Joy Ама някак по-ясни примери да измислят Joy

# 59
  • Мнения: 2 421
Ама госпожо “училище-уча” не е ли същото. Сладурковци малки, добре, че са таблетите, да разтоварят.

Общи условия

Активация на акаунт