Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 88 263
  • 231
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 178

Здравейте!
Поздравявам Ви за силата да търсите удовлетворение в работата и Ви пожелавам да намерите мястото, където да се чувствате ценна и ценена!

Бих Ви предложила няколко въпроса за размисъл:
- какво бихте искали да промените около Вас? Може би някакъв процес, може би детската площадка, може би нещо в отношенията между хората? Ако започнете от това, за което имате хъс за промяна, може да провидите как да го използвате като идея за работа.
- какво до момента Ви е носело удовлетворение? Радост? Гордост?
- в кой момент сте се чувствала в стихията си?
- за какво Ви търсят другите? Кое е това, за което си казват “Добре, че беше ти тогава, че ако не се беше включила, не знам какво щяхме да правим”?

Като следваща стъпка, може да нахвърляте идеи и да се свържете с бивши колеги, ръководители, може би познати от сферата на Човешки ресурси и да валидирате тези Ваши идеи с тях. Виждат ли Ви в подобна професия? С какво смятат, че ще сте ценни там? А какво още следва да развиете?

Ако владеете английски език, може да опитате това упражнение на Тара Мор, някои мои клиенти споделят, че стигат до визия за себе си, която им е от полза.
https://www.taramohr.com/pbbookmaterials1/#inner-mentor-visualization

Ако сте попълвала въпросника за 16-те личностни типа, пишете ми на лични, за да Ви споделя подробния отчет и да го обсъдим.

И последно, споделям мое интервю за предаването 100% будни, в което говорим за връщането от майчинство, не е свързано с кариерна ориентация, но може да Ви даде полезна храна за размисъл в този период на преход:
https://5pod5.com/back-to-work/

Желая Ви лекота и свързаност! Не се колебайте да ме потърсите, ако имате нужда от подкрепа.

Последна редакция: сб, 06 май 2023, 09:47 от Рaдост

# 151
  • Мнения: 6 352
Здравейте,
Има ли други тестове за ученици, които са в предгимназиална степен, насочени в ориентиране към избор на гимназия.
Теста на Хестия е ..как да кажа.. леко безсмислен, защото в последната фаза те кара да напишеш три професии и три училища, за които ТРЯБВА ВЕЧЕ да си наясно  и не дава никакви други опции освен тези които си си описал сам. Честно казано аз лично съм разочарована от резултатите, мисля че не дават добра насока и е доста повърхностен.

# 152
  • Мнения: 178
Здравейте! Съжалявам за Вашия опит, наистина може да бъде разочароващо…

Бих Ви предложила да погледнете вариантите за тест през МОН:

https://orientirane.mon.bg/

Както съм писала и друг път, не съм особен почитател на тестовете без човешки контакт. Има варианти за тестове, игри и обучения на пазара, например, Вербатория или Еду Компас. Може да намерите и няколко безплатни теста за кариерна ориентация с гугъл.

Ако детето е попълвало 16 личностни типа, пишете ми на лични.

Проверете и за възможност за безплатна консултация с кариерен консултант/психолог в училището или общината Ви.

# 153
  • Мнения: 6 352
Благодаря Ви, не е попълвал но след като направи този тест вчера и аз се сетих за 16personalities. Ще дам да попълни и ще се свържа с Вас!
Още веднъж благодаря!

# 154
  • Разпиляна във въображението
  • Мнения: 24 898
И дъщеря ми не успява да се ориентира накъде след 12 клас.Виждам, че МОН имат "офис" и в нашия клас за ориентиране.

# 155
  • Мнения: 178
Ако сте ползвали тази услуга, вероятно ще е полезно за участниците в нашата дискусия да споделите за опита на дъщеря Ви.

Пожелавам ѝ лекота в избора!

# 156
  • Мнения: 1 609
За седмокласници какво ще препоръчате? Уж изглежда по-лесно, ама...

# 157
  • Разпиляна във въображението
  • Мнения: 24 898
Ако сте ползвали тази услуга, вероятно ще е полезно за участниците в нашата дискусия да споделите за опита на дъщеря Ви.

Пожелавам ѝ лекота в избора!

Да, преди кандидатстване след 7 клас. Направиха събеседване, кратко и реши няколко теста. Насочиха я към хуманитарни профили. Тя избра езиковата и сега в 11 клас е с профил философия и български. Въпросът е другата година накъде Simple Smile

# 158
  • Мнения: 178
Miriel,
А има ли вариант отново да ползвате услугата? Звучи ми като да сте получили нужната подкрепа…

Ето някои идеи за въпроси:
- какво ѝ носи най-голямо удовлетворение?
- какво със сигурност НЕ би искала да прави и защо - това ще помогне да очертае границите.
- може да поговори с авторитетите около нея - учители, роднини, да ги попита в каква роля я виждат, какво ѝ се получава с лекота, за какво работи усилено, какво смятат, че е най-характерно за нея
- как си почива? Какво я отпуска? Какво би правила, дори и без заплащане?
- за какво я търсят другите?
- какъв профил е избрала в училище и как той я доближава до избора на университет или професия?

И нещо, което ми се ще всички млади хора да знаят: в момента пазара на труда се променя изключително бързо. Нека изборът не им тежи като избор за цял живот. Вероятно пътят им ще криволичи и ще е по-скоро като стена за катерене, отколкото стълба. И по-успешна ми се вижда нагласата “какво научих от процеса на избор”, отколкото “мога да сгреша и цял живот да се лутам”.

# 159
  • Разпиляна във въображението
  • Мнения: 24 898
Обмислям отново да го посетим.

- какво ѝ носи най-голямо удовлетворение? - от училище - английски, литература и философията, за която казва, че й е интересно
- какво със сигурност НЕ би искала да прави и защо - математика, физика, медицина, юридическо направление.
- може да поговори с авторитетите около нея - учители, роднини, да ги попита в каква роля я виждат, какво ѝ се получава с лекота, за какво работи усилено, какво смятат, че е най-характерно за нея - може би щеше да е друго, ако 11 и 12 клас бяха като преди - с включени всички предмети и да се преценява до последно. Тя е в езикова гимназия с немски и там се набляга основно на тях и профила.
- как си почива? Какво я отпуска? Какво би правила, дори и без заплащане? - излиза с приятели, чете
- какъв профил е избрала в училище и как той я доближава до избора на университет или професия? - профилът й е философия + български/литература и никак не я доближава. Евенуално говори за кореистика, но не мисля, че това е за нея. Да, при желание и интерес, езиците й вървят.

Посъветвах я да присъства на виртуалната среща на студенти от различните направления на философския факултет в СУ. Последователно се включваха млади хора и говореха за специалностите си. За съжаление късно видяхме, че имаше и среща на живо и не успяхме да се организираме.

# 160
  • Мнения: 178
Miriel,
Поздравления! Мисля, че имате доста добър план. Много се радвам, че дъщеря Ви може да разчита на Вашата подкрепа.

Като още една идея, която и преди съм предлагала: може да си направи кратка форма с въпроси в гугъл документи или друга платформа и да помоли хората, около нея да я попълнят. Може да заимствате от въпростните към авторитети по-горе.

Може да опита и т. нар. вен диаграма: три кръга, в които да напише:
1) умения и качества
2) интереси
3) няколко професионални области, които ѝ се струват близки

И след това да търси пресечни точки. Например:
Пиша увлекателно и с лекота
Интересно ми е да чета и да се поставям на мястото на автора
Журналистика, преводи, културология

След като види пресечните точки, може да стигне до по-тесен избор.

# 161
  • Мнения: 178
Mama2288,
За седмокласници мога да препоръчам отново разговор с кариерен консултант/училищен психолог. Понякога пред по-малко познат човек децата повече се отпускат да изследват въпроси, на които пред нас, родителите се затрудняват да търсят отговори.

Ако това не е възможно, разговор с друг авторитет: учител, треньор, роднина, може би дори някой тиинейджър, на когото имате доверие и който скоро е бил в подобна ситуация.

Може да погледнете в първите страници на темата, имахме много интересна дискусия за и против езикова или професионална гимназия.

# 162
  • Мнения: 1 609
Mama2288,
За седмокласници мога да препоръчам отново разговор с кариерен консултант/училищен психолог. Понякога пред по-малко познат човек децата повече се отпускат да изследват въпроси, на които пред нас, родителите се затрудняват да търсят отговори.

Ако това не е възможно, разговор с друг авторитет: учител, треньор, роднина, може би дори някой тиинейджър, на когото имате доверие и който скоро е бил в подобна ситуация.

Може да погледнете в първите страници на темата, имахме много интересна дискусия за и против езикова или професионална гимназия.

Къде има кариерни консултанти? Не става дума само за профил, а за реален избор на паралелки/училища. Като цяло сме се насочили към ИТ + инт.език и мат по възможност. Проблемът е, че може би ще кандидатства с Телк на първо време и за момента сме избрали точно само 1 паралелка в точно само 1 училище... Ако не го приемат, не знам...

# 163
  • Мнения: 178
Mama2288,
Ето тук може да видите къде МОН предлага възможности за кариерна консултация:
https://orientirane.mon.bg/?m=4

Не съм сигурна, че разбирам въпроса за профил или гимназия. Може да видите на страница 2 и 3 от темата разговора, за който споменавам.

Бих Ви поканила да помислите и за вариант 2 и 3, за всеки случай, ако се наложи в последния момент да имате още желания за следващо класиране.

Пожелавам яснота, лекота и да се случи най-доброто още от първия път!

# 164
  • Мнения: 178
Здравейте!
Днес мисля за играта… Играят ли порасналите ни деца? Играем ли ние?



Играта е важна, защото в нея се ражда креативността. Често, през игра и експерименти, достигаме до най-полезните изводи с моите млади клиенти.

Определението на играта предполага, че когато играем, ние се наслаждаваме на ПРОЦЕСА, без значение от крайния резултат.

Та, играем ли, ние, порасналите?

Общи условия

Активация на акаунт