Освобождаване на работник

  • 1 902
  • 18
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1 104
Здравейте!
Може ли работодателят по своя преценка да освободи работник на постоянен трудов договор с едномесечно предизвестие?
Ако да, работодателят дължи ли нещо повече от месечната заплата за срока на предизвестието?

# 1
  • София
  • Мнения: 7 987
Съкращаване на щат, намаляла работа или какво? Кое основание от чл. 328 от КТ?

# 2
  • Мнения: X
Ако е в изпитателен срок, може. Ако обаче изпитателният срок е изтекъл, ситуацията става много сложна. Трябва да се докаже системно несправяне със задълженията, нарушаване на вътрешния ред или системни закъснения, за да може да го уволни. Друг вариант е закриване на позицията на служителя, но в такъв случай следва всички служители със същата позиция да бъдат освободени, както и да не се открива същата позиция в определен от закона срок. Служителят е силно защитен от закона, предполага се, че за 6 месеца изпитателен срок работодателят би трябвало да е наясно дали иска да го освободи или задържи.

# 3
  • Мнения: 1 104
Съкращаване на щат, намаляла работа или какво? Кое основание от чл. 328 от КТ?

Милинка, на този етап няма основание.
Става дума за недобро изпълнение на задълженията.

ПС: Напоследък прекият началник на мъжа ми отправя много забележки към него, при условие, че мъжът ми е на длъжността си 4+ години и работата му е сравнително шаблонна.
Разбира се, мъжът ми седна и анализира работата си, но смята, че забелецките са "неоснователни и измукани от пръстите".
Притеснява се, че в един момент могат да му кажат, че не се справя и да го освободят.
Няма съкращаване на щата. Той е оператор в call center и неговата позиция е основна за фирмата.

# 4
  • София
  • Мнения: 7 987
Ако има други служители на тази позиция, се прави атестация на всички и се доказва защо се освобождава конкретно този човек.
Принципно при едностранно освобождаване работодателят дължи сумата за срока на предизвестие, натрупания отпуск и ако служителят не е започнал работа в рамките на 30-дневен период след освобождаването, и още една брутна заплата. Но това е доста общо казано. При съкращенията има доста нюанси.
Ако е единствен служител и се съкращава щата, се прави ново щатно разписание.

# 5
  • Мнения: 1 104
Благодаря!
Не, не е единствен служител. В техният отдел са около 15 души и се наемат още хора, защото се работи на смени. Simple Smile

# 6
  • София
  • Мнения: 7 987
Ами трудно би било съкращаването в тази ситуация, но не и невъзможно. Може да имат наистина забележки към работата или да се опитат да го накарат да напусне по взаимно съгласие.
Според мен може да се опита да говори с прекия си началник, без да влиза в спор, за да се изясни характера на забележките и да знае накъде духа вятърът.
През последните месеци и аз имах случай с колега, на когото отправях любезни забележки, той не отреагира и накрая се наложи да се разделим. Мисълта ми е, че забележките невинаги са провокирани от лошотия или желание за уволнение, а понякога наистина представляват опит да се спаси положението, за да се избегнат по-неприятни действия.

# 7
  • Мнения: 3 922
Такова освобождаване лесно се оборва в съда. Там трябва да се докаже, че той не се е справял със задълженията си.

# 8
  • Мнения: 1 104
Милинка, да, да той разговаря и обяснява защо е постъпил така или така в конкретния случай, за който му е направена забележка.
Началникът му казва общо взето, че е можел и по-добре да се справи или, че е можел и по друг начин да отработи случая. В тяхната професия винаги има едно "можеше да кажеш на клиента още" или "можеше да спестиш на клиента тази информация".
Просто се притесняваме, защото сме с малко дете, а и в сегашната ситуация има много хора търсещи работа.

# 9
  • София
  • Мнения: 7 987
Милинка, да, да той разговаря и обяснява защо е постъпил така или така в конкретния случай, за който му е направена забележка.
Началникът му казва общо взето, че е можел и по-добре да се справи или, че е можел и по друг начин да отработи случая. В тяхната професия винаги има едно "можеше да кажеш на клиента още" или "можеше да спестиш на клиента тази информация".
Просто се притесняваме, защото сме с малко дете, а и в сегашната ситуация има много хора търсещи работа.
Това не е ли обичайно за кол центровете? Обикновено има такива прослушвания и се прави анализ на разговорите, за да се типизират ситуациите. Въпросът е да не допуска повтаряемост на грешките, които е видял неговият мениджър.

# 10
  • Мнения: 1 104
Да, абсолютно.
Просто напоследък тези забележки са зачестили и мъжът ми си вкара тази муха в главата.

# 11
  • София
  • Мнения: 7 987
Да, има моменти, когато човек е по-чувствителен и по-навътре приема забележките. Все пак може да се опита да прави това, което искат от него, да спазва сценариите, по които работят и да не влиза в излишни конфликти. Дано всичко се нареди, успех и спокойствие пожелавам!

# 12
  • Мнения: 1 104
Благодаря! Simple Smile

# 13
  • Мнения: 8 860
Кол центровете постоянно търсят хора и нямат изгода да освобождават такива, които се справят. Даже поради нужда често наемат недостатъчно квалифицирани хора и ги доубочават на място, защото са им нужни конкретни бройки.
Също така голямата част от тях са международни и си имат вътрешни системи и процеси, които протоколират представянето на служителите. Ако решат да освободят някого, то със сигурност към това има придружаваща документация, която регистрира пропуски на служителя, обратна връзка, която е дадена, последващо развитие и т.н.
Не е задължително прекият ръководител да възнамерява да освободи съпруга ви, може ситуацията да е съвсем прозаична - съпругът ви да има пропуски, върху които да работи.

# 14
  • Мнения: 1 119
Имаш няколко точки да освободиш работник. Няма да цитирам, защото говоря по памет. Закони не се помнят. Обикновено освобождавам по “намаляне обема на работа”. Имаш “липса на квалификация” и др., но това е с предизвестие. Разбира се, плащаш за периода. (Провери невзетите отпуски. И тях ще платиш.)

Може по взаимно съгласие. Работника да подпише по-рано.

Можеш да съкратиш. Това е еднопосочен акт и зависи само от теб. Но трябва да не наемеш човек на същата позиция 6ч. Ако си малка фирма - лесно. Работника може да излезе на борса. Няма сърдити.

ПП Сега прочетох коментарите. Много трудно се случва уволнение в тази ситуация. Подгответе се за тормоз, той сам да напусне.

Общи условия

Активация на акаунт