Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 7

  • 5 514
  • 65
  •   1
Отговори
# 45
  • София
  • Мнения: 30 947
И на мен не ми харесва това. Стане лято и край - логопедите си бият камшика и само пускат мейли. Трябва тепърва да търся някой частен само за лятото.

# 46
  • Мнения: 7 211
На мен не ми пречи, че .лятото почиват. И те са хора и се изморяват, също както и децата ни. Нашите (асоциация дислексия) работят до 15.07 и до края на юли, различно е. Септември отново.

# 47
  • Мнения: 51
Здравейте ,да ви споделя какво сътворих . Достраша ме да си водя детето по психиатри  ,го заведох в Асоциация дислексия България -Русе . Получих си становището .


Днес ходихме да работят с него за два часа . Показаха ми как да четем буква по буква думите и после целите думи ,за да се подобри четенето му. Ще ползвам възможността за разсрочено плащане ,защото и Николай няма да издържи шест часа,освен финансите разбира се. Надявам се да му е достатъчно там . Ще си обади.

# 48
  • Мнения: 19
Здравейте, какво представлява изследването което сте правили?
quote author=mymatoni link=topic=1329890.msg43145471#msg43145471 date=1626107495]
Здравейте ,да ви споделя какво сътворих . Достраша ме да си водя детето по психиатри  ,го заведох в Асоциация дислексия България -Русе . Получих си становището .


Днес ходихме да работят с него за два часа . Показаха ми как да четем буква по буква думите и после целите думи ,за да се подобри четенето му. Ще ползвам възможността за разсрочено плащане ,защото и Николай няма да издържи шест часа,освен финансите разбира се. Надявам се да му е достатъчно там . Ще си обади.
[/quote]

# 49
  • София
  • Мнения: 55 160
Не съм особено впечатлена. Интересно, на база какво заключиха, че има симптоми за дислексия, ако само това са правили, както е описано? Сори, за мен написаното е несериозно.

# 50
  • Мнения: 7 211
Андариел, правят някои тестове, също както и в Св. Никола. Естествено при тях не е екип с детски психиатър, само логопед и психолог са. Издават становище. Когато детето стигне до тях най-често е очеизваден проблемът, т.е видимо е, че има проблем. Хората работят и определено има резултати. Ако някой очаква обаче чудо ще се разочарова. Иска се системна работа с детето, за една седмица вземат 30 часа, моето дете ги покрива за една година. Нали се сещаш, че тези 10 месеца имат значение да улегнат нещата? Иначе още след първия път видях проблясък, но си беше точно проблясък. Едва след няколко месеца работа се видя резултатът.

# 51
  • София
  • Мнения: 55 160
За мен този документ е доста постен откъм съдържание. Така или иначе си е тяхна работа,

# 52
  • Мнения: 24 315
Не съм особено впечатлена. Интересно, на база какво заключиха, че има симптоми за дислексия, ако само това са правили, както е описано? Сори, за мен написаното е несериозно.


Харесах си: "не винаги концентрацията е на нужното ниво". Че при кого е винаги на такова?
Много е схематично описанието, наистина.
Колко е голямо детето?

# 53
  • София
  • Мнения: 55 160
Поправка - сякаш липсва един лист от оценката. Първата страница завършва с "Внимание:", а за вниманието никакво описание. След това направо част от трета страница. Но заключението е несериозно.

Последна редакция: чт, 15 юли 2021, 19:03 от Andariel

# 54
  • Мнения: 3 448
Здравейте и от мен!
Имам дъщеря която сега ще е 4-ти клас.
От две години започна да ме гложди че това дете има обучителен проблем но сякаш повечето от хората около мен се стараеха да ме убедят че всичко е в моята глава и си измислям, както и че имам свръхголеми очаквания към нея. После отново оправдания с онлайн обучението и така до днешна дата.
Ще започна от математиката - познава числата, може да ги изписва но сякаш за нея нямат никаква стойност. Когато я питам колко е 5+5 или 8-2 тя трябва да го сметне с пръсти, много и е трудно да отговори особено когато става въпрос дори и за прости сметки до 10,20. Не може да борави с пари, не знае колко трябва да и върнат като ресто просто защото не може да си го сметне. Също така не познава часовника. Има трудна ориентация за време - ако сме чакали примерно 10' тя мисли че сме изкарали часове. По отношение на посоките понякога ги бърка но като цяло започна да ги овладява мисля. Четох доста за дискалкулията и вече съм почти сигурна че в това. Повдигала съм този въпрос със смятането пред госпожата повече от 10 пъти и всеки път ме уверяваше че всичко е наред, че била много доволна и че ще навакса. Сега обаче ме е яд че пренебрегнах собствената си преценка.
По отношение на четене и писане - чете но все още накъсва текста, може да преразкаже текст но не много добре и използвайки много паразитни фрази. Пише красиво но много бавно. Лесно се уморява при писане защото сякаш полага адски натиск с химикала и го държи като пирон. При писане под диктовка допуска адски много грешки. А при четене понякога заменя думата с такава която тя си мисли че е изписана.
Паралелно с това госпожата и по английски ни притиска да вземем отношение защото не знаела нищо по английски.
Не съм сигурна че освен дискалкулия не говорим и за дислексия в някаква степен. 
И аз като работя с нея и баща и просто не се получава. Детето се старае но не става.
Ще се консултираме и с логопед и с психолог.
Искам да попитам има ли деца с дискалкулия който са постигнали напредък при работата със специалист? Не че това ми е невероятно важно, просто за себе си да изградя мнение.

# 55
  • Мнения: 7 211
Дискалкулията не е толкова позната и сякаш не й се обръща голямо внимание. Дъщеря ми е със Смесено специфично разстройство на психологическото развитие - дислексия и дискалкулия. Смятането напредва много бавно, все още е неуверена. Лесно научи таблицата за умножение, но не схваща разместителното свойство, не разбира и деленето. Паметната й е лоша, концентрацията - също. Чете гладко, но ако преразказва се отплесква в несъществени подробности или пресъздава нещата в телеграфен стил. Трудно разбира указания и условия. С посоките се оправя горе-долу, може да се придвижи сама по познат маршрут, но ако нещо непредвидено се случи не знае как да реагира. Например отива на урок, учителката не идва и тя не може да вземе решение какво да прави и плаче вместо да помоли някоя продавачка (в търговски център е) да ме набере. Наскоро имаше пак объркване - трябва да се прибере от курс, но отива на спирката, на която е слязла за курса, взема правилния автобус, но в обратна на дома ни посока. Е, поне се сети да ми се обади по телефона и да каже какво е станало. Не мога да схване къде е сбъркала и защо вместо у дома се е озовала на друго място.
Вече ще е пети клас. Година и половина работи с ресурсен учител по математика и още от първи клас посещава Асоциация Дислексия ежеседмично. Ходи известно време и на ментална аритметика, според мен й помагаше, но загуби интерес и отказа да продължи. На ментална аритметика обаче беше не в група, а индивидуално, намерихме човек, който работи с деца със СОП в освен школата за деца без обучителни затруднения.
За тестване е най-добре да се обадите в Св. Никола - клиниката по детска психиатрия към Александровска болница или се обърнете към център, в който има екип от детски психиатър, логопед и психолог. Обследването е екипно, заключението и епикризата са от детския психиатър.

# 56
  • София
  • Мнения: 30 947
Гледам, че пак сте раздвижили темата. При нас има промени. Синът ми чете по-бързо, но сега пък не отчита Ъ като звук и буква.
Чете си сам условията на задачите, което е голям напредък.
Смятането пък доста го е позабравил, но ще наваксаме.

# 57
  • Мнения: 4 076
Бъркат се. Нали в азбуката към всички съгласни добавяме едно Ъ, за да ги назовем буквите, та после и в четенето така правят и като се появи и Ъ в думата направо им идва излишно.

Джей, на моето съм му взела едни гумени мечета, на едни листчета показвам колко да събере или извади и той го прави като ги отброява едно по едно. Това е, за да има тактилна представа за количества. Съвсем отделно си учим таблицата на изуст по два различни метода. По някое време идеята е да преминем към физическо отброяване по 2, по 3, по 5.

# 58
  • гр. София
  • Мнения: 369
Дъщеря ми вече почти достигна „норматива“ за скорост на четене, но най- хубавото, удовлетворяващо чувство и повод за радост е – ТЯ сама чете и разбира (преразказва след собствен прочит) текста.
В началото използвахме и платформа за прочит на книги. Диктора четеше, а тя проследяваше с пръстче текста в книгите. Докато изведнъж (средата на м. август)  не направи големия скок – "Мечо Пух" и "Къщичката в къта на Пух" (нямаше ги в платформата). Бавничко (особено в началото), но без отстъпление - откри постоянството.
Вече не си измисля думи в текста, не се шокира от дължината му (обема на книгите), започва думите от първата буква (а не от средата), не заменя буква – звук (пише „п“, чете „б“, аналогично с т-д, р-л, ш-ж, б-д). Подрежда смислено разбъркани думи от изречения; съединява срички и т.н.
Отказах се от поредната логопедка, която май не беше чувала за дислексия. Когато ѝ казах, че детето има проблем с написано "п" – тя не разбра за какво ѝ говоря. Филтъра ми за ефективност на специалистите се подобри. Осъзнах, че ако искам детето ми да се развива, в София трудно ще намеря страничен човек. Пари на вятъра, без капка ефективност – стига.
Ръка за ръка с това – писането под диктовка  е с ефекта „УАУ“ – скорост, почти изчезна объркването (вместо „дърво“, пишеше „върво“ - „д“ и „в“ ръкописни при завъртане са еднакви 😊), самочувствието, че не е аутсайдер.
Не е лесно, изисква се постоянство и търпение. Но си заслужава.

# 59
  • София
  • Мнения: 55 160
Няма нужда да гоните скорост на четене, не се връзвайте на това колко трябвало бързо да четат на глас и колко гладко. Това са някакви измислени истории с нормативити, проблем са на образователната система, а не ваш. Важното е да чете с разбиране. И четенето на ум е по-важно от четенето на глас, защото при четене на ум човек прави многобройни връщания, за да подобри разбирането. Четем, за да разбираме какво четем, за да научим нещо, а не за да покажем на учителката колко гладко четем и колко бързо можем да четем.
Трябва още да работите по замените на звуковете, защото трябва задължително да се изчистят. Това е фонологичен проблем, отразява се на говорната и писмената продукция, не е за подценяване. Една фонема или графема променят смисъла на думата. Също и оптично сходство, което пак трябва да се изчисти. Нещата са потръгнали вече.

Последна редакция: ср, 08 сеп 2021, 17:28 от Andariel

Общи условия

Активация на акаунт