Хиперактивност с дефицит на внимание - тема 9

  • 57 506
  • 641
  •   1
Отговори
# 90
  • София
  • Мнения: 62 595
Разбирам, че си изнервена и приемаш всяко нещо, като критика и смяташ, че никой не те разбира и не оценява това, което правиш. Нека разгледаме нещата отстрани, все едно не се отнася за твоята история, а гледаме на филмче една такава случка и какво прави и очаква всеки в тази ситуация.

Тоест имаме дете, което има много играчки и винаги иска повече, всяка чужда играчка или всяка играчка, която му попадне пред погледа. Един вид е ненасно на играчки. И започва тръшкане, рев и всичко от палитрата, защото детето иска още една играчка, макар да има купища. И тъй като възрастните не могат да издържат, въвеждат точкова система - ще получиш играчка, ако събереш Х точки. И това е примамката. Възрастните мислят, че възпитават детето и то се съгласява на другите неща само и само да събере точките за новата играчка. Детето е изцяло в играта и знае кое е морковът и кое е тоягата и играе по тези правила. Обаче какво се получава в действителност? Имаме човек, който е пристрастен към нещо (примерно храна), яде постоянно и безогледно, а когато няма храна се тръшка и реве, а ние му казваме "слушай, братО, стига с тези истерии, ще получиш тортичка, ако направи едно, друго, трето". Е, хайде сега, кажи, този човек на какво се учи и какъв е мотивът на този, който държи чинията с "наградата", какъв е мотивът на нашия човек с желанието за още едно парченце торта? Той ще преодолее ли неистовото си желание да задоволява апетита си като изпълнява някакви задачи срещу парче торта? Не. Единствено този, който размахва парчето торта под носа на нашия човек ще извлече облага да не му се тръшкат на главата и да не му ядат нервите. Това ли искаме всъщност? Какво искаме изобщо - да не ни се тръшка за играчки или да се научи да спазва правила заради самото него и удовлетворението, че е спазило правилата, а не за да получи нова играчка?

Целта ни е детето да усвои правилата, за да има предвидимост в разписанието на деня, в нещата, които се случват в ежедневието и детето да функционира относително плавно в това ежедневие, да се научи да се справя с правилата и да постигне вътрешно удовлетворение от това. Не само външно. Похвалата е също толкова силен мотиватор, колкото и една играчка. Но похвалата топли повече от играчката. Затова и на работа материалните мотиви са ти важни, но се чувстваш много по-добре, когато началникът и колегите ти те похвалят и оценят способностите и труда ти. Същото е и при децата - шоколада го изяждат и забравят, а похвалата им дава вътрешно самочувствие.

# 91
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 746
Аз плачейка да споделя, че съм на ръба на дълбоката депресия или нещо още по - лошо. Не знам точкови системи, табла и т.н, но съм пример, че при нас нищо не върви. Какво ли не пробвах, говоря, говоря, казвам това е правилно, това е грозна, добрите и лошите примери. Нищо, ама нищо не помага. Детето изпада в нервни кризи, иска той да е господар, той да печели и всичко да се върти около него. Днес просто нямам думи. Приятелско дете го питам защо е на 7, а се държи като на 5. Вече си мисля, че има забавено умствено развитие. Той просто не мисли, не преценя риска, наранява непрекъснато хората, не дава играчките си на друго дете, ядосва се за най - малкото и въпреки всички усилия няма и ден да е мръднал в положителна насока. Е, има ситуации, в които се държи много добре, в следващите полудява, сякаш е шизо....Психолог, невролог, нищо не помага. Да попитам вие как ограничавате таблета или телефона. Непрекъснато гледа едни клипчета. Махна ли го, става ад. Стремя се да го ограничавам, но пак е ужасно нервен и избухлив. Ще бъде първи клас, убедена съм, че на втория ден ще ни изключат. Спряла съм работа, за да го гледам.
Аз едва ли мога да помогна, но само да дам кураж и емоционална подкрепа. Звучиш ми като прекрасна отдадена майка. На мен като бях в това състояние ми казаха “опитай се отново да се влюбиш в детето си”. Мисли за хубавите му качества, гледай бебешки снимки, правете приятни и за двамата неща. Предполагам е здрав физически- мисли колко хубаво е това, всичко друго някак ще се справим. С годините хиперактивността намалява, всички го казват. Да, първи клас няма да е лесен, но може и да попадне на добър педагог, който знае как да се справи.
Мисли и за дребните неща, които е подобрил за последните 2-3г. Аз например видях клипче как е фъфлил на 4.5г и бях в шок, тогава не забелязвах. За 2г е изчистил доста добре звуците (е, сега говори “гаменски”, на “бе”, “абе човек”, но е период на “възмъжаване” явно).
Знам, че отстрани е лесно, а вътре в ситуацията друго, но тази тема ми помага са излея тук вместо пред детето например.
Можем да пишем и поводи за гордост- например вчера някал съумях да не викам каквото и да прави и изкарахме приличвн ден. Даже играхме домино с числа- бърка плю и минус, но ги понаучи.

# 92
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
Моят син един ден предложи вкъщи са направим ролева игра и всеки да е някой друг от семейството.
Отваря много очите!!!

# 93
  • Мнения: 419
[
Моите притеснения са, че децата ще го игнорират, защото той не се държи добре с тях, когато не стане на неговата. Днес пак изпадна в криза, защото искаше да спечели една игра с приятелското дете. Почна да ръмжи и чак се нахвърли отгоре й, но не я е удрял, мен тръгна да хапе. Другото дете, което е на същата възраст остана толкова спокойно, трезвомислещо и усети на къде отиват работите. Тръгна си, но сега пак играят. Но ако е друго дете, никога повече няма да иска играе с моето. Ей такива. Аз пък вчера се развиках, но днес реших да пийна мента, глог и валериан. Станах по - ниска от трявата. Детето и то се успокои и после поговорихме. В понеделник съм на психолог и ще видим какво ще става. Давам есприко, но мисля да сменя с някакви капки. Някой давал ли е нещо от хомеопатият.


quote author=Пипи2013 link=topic=1346636.msg43372661#msg43372661 date=1630047634]
Аз плачейка да споделя, че съм на ръба на дълбоката депресия или нещо още по - лошо. Не знам точкови системи, табла и т.н, но съм пример, че при нас нищо не върви. Какво ли не пробвах, говоря, говоря, казвам това е правилно, това е грозна, добрите и лошите примери. Нищо, ама нищо не помага. Детето изпада в нервни кризи, иска той да е господар, той да печели и всичко да се върти около него. Днес просто нямам думи. Приятелско дете го питам защо е на 7, а се държи като на 5. Вече си мисля, че има забавено умствено развитие. Той просто не мисли, не преценя риска, наранява непрекъснато хората, не дава играчките си на друго дете, ядосва се за най - малкото и въпреки всички усилия няма и ден да е мръднал в положителна насока. Е, има ситуации, в които се държи много добре, в следващите полудява, сякаш е шизо....Психолог, невролог, нищо не помага. Да попитам вие как ограничавате таблета или телефона. Непрекъснато гледа едни клипчета. Махна ли го, става ад. Стремя се да го ограничавам, но пак е ужасно нервен и избухлив. Ще бъде първи клас, убедена съм, че на втория ден ще ни изключат. Спряла съм работа, за да го гледам.
Аз едва ли мога да помогна, но само да дам кураж и емоционална подкрепа. Звучиш ми като прекрасна отдадена майка. На мен като бях в това състояние ми казаха “опитай се отново да се влюбиш в детето си”. Мисли за хубавите му качества, гледай бебешки снимки, правете приятни и за двамата неща. Предполагам е здрав физически- мисли колко хубаво е това, всичко друго някак ще се справим. С годините хиперактивността намалява, всички го казват. Да, първи клас няма да е лесен, но може и да попадне на добър педагог, който знае как да се справи.
Мисли и за дребните неща, които е подобрил за последните 2-3г. Аз например видях клипче как е фъфлил на 4.5г и бях в шок, тогава не забелязвах. За 2г е изчистил доста добре звуците (е, сега говори “гаменски”, на “бе”, “абе човек”, но е период на “възмъжаване” явно).
Знам, че отстрани е лесно, а вътре в ситуацията друго, но тази тема ми помага са излея тук вместо пред детето например.
Можем да пишем и поводи за гордост- например вчера някал съумях да не викам каквото и да прави и изкарахме приличвн ден. Даже играхме домино с числа- бърка плю и минус, но ги понаучи.
[/quote]

# 94
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
Ронита, чела ли си старата тема? Там има писани съвети, не ми се пишат отново ☺
Търси mirroring и вербализиране на емоциите.

Изследвала ли си недостиг на витамини?
Евентуално от там започни.

# 95
  • София
  • Мнения: 215
Знаете ли на какво може да се дължи честото близане на сол ? Нищо не намирам в интернет по темата Sad

# 96
  • Мнения: 419
[

Благодаря много, не съм чела темата. Мисля вече да го заведа на психиатър, знам как звучи, но днес, например, ситуацията беше тотално извън контрол. Аз не съм го провокирала по никакъв начин. Просто в един момент е добрият, в следващия лошият. Може и да е лош ден, не знам, но такова нервно дете аз не съм видяла. Ще направя всичко възможно, за да му помогна. Няма да го оставя и ще търся причината за това разстройство.

quote author=asyalein link=topic=1346636.msg43375681#msg43375681 date=1630078274]
Ронита, чела ли си старата тема? Там има писани съвети, не ми се пишат отново ☺
Търси mirroring и вербализиране на емоциите.

Изследвала ли си недостиг на витамини?
Евентуално от там започни.
[/quote]

# 97
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
Знаете ли на какво може да се дължи честото близане на сол ? Нищо не намирам в интернет по темата Sad

Солта е жизненоважна и има вроден инстинкт да се ядат солени храни, защото без сол не може да функционира осмозата в клетките. При консумацията на сол се задейства в хипоталамуса ефекта на награждаването - отделя се допамин.

Ронита, успех.
Според мен трябва да смениш погледа над детето.

# 98
  • Мнения: 50
Да ви попитам имате ли поставена диагноза Хиперактивност на децата ви или вие ги определихте като хиперактивни деца.Виждали ли сте истински Хиперактивно дете. Аз съм виждал и не пожелавам да видите защото като ви чета какво сте писали за децата си са в нормите на нормални деца а не на деца с Хиперактивност.

# 99
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
Разбран, как е ситуацията при вас?
Промени ли се нещо след медикацията?

От известно време искам да преведа едно интервю, но не ми остава време.

# 100
  • Мнения: 57
Здравейте, ние сме без диагноза засега. Минахме още една логопедична оценка и според два логопеда баткото ни нямал бил проблем с вниманието. Знам,че трябва психолог да се изкаже. Синът ми полека се отваря за децата. В България сякаш всичко е по-лесно, не знам защо.
Покрай дългите разходки и огромен обем движение започна сам да спи следобед. Досега от 1.5 год възраст не е заспивал сам през деня,а само в количка. Дори на 3г и 9-10м така го приспивах. Е, след 7 км разходка сам си ляга и заспива след обяда.Много много движение му трябва на моя син. Много се дразня на детската ни градина...

# 101
  • София
  • Мнения: 62 595
Едно е проблем с вниманието, а съвсем друго е самата зрялост на детето. Вниманието е един теоретичен конструкт, който се изследва в контекста на когнитивни задачи. Но извън този конкретен контекст всеки човек и ма някакви особености, които се виждат в поведението, примерно как реагира на някакви неща и ситуации. Може да направи задачата за внимание (някой от подвидовете внимание), но в същото време да изглежда съвсем различно при други дейности и реакции не защото с вниманието е зле, а защото като нервна система и личностни особености реагира така, все едно е проблем с вниманието. Самоконтрол е въпросът, но този самоконтрол е въпрос на зрялост и в ежеднението човек повече действа автоматично, без да се замисля особено, т.е. без активно да внимава, а реагира така, както му идва отвътре. Затова едно ще покаже оценката, подчиняваща се на определен протокол, а съвсем друго може да изглежда в обичайната среда. Психологът едва ли ще види нещо по-различно от това, което вече са видяли логопедите.

# 102
  • Мнения: 50
Ситуацията е без промяна последното е че ни изписаха медикамент пихме и Концерта но не помогна ,сега пием друг медикамент но и при него нямаме промяна никаква в поведението му
Каквото и да правим нищо не помага със него има 24ч човек от семейството на 10г е и не можеш да го оставиш и за секунда сам

# 103
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
Разбран, още в миналата тема ти казахме да го обследвате.
Последно май някой го беше погледнал за час и отсякъл, че е хиперактивен. Несериозно е.

Мисля, че доста време сте загубили, като влезне в пубертета вече трудно ще го контролираш, защото и мозъкът се преорганизира и допамина пада още повече.

Виолета, и моето дете в Бг е друго, там казармения режим липсва, затова е така 🤪

успях да преведа една част от интервюто:

Скрит текст:
Междувременно все повече психиатри критикуват меритокрацията (Achievement society)

Интервю с  Laura Batstra, асоциирана професорка по лечебна педагогика при университета Гронинген, Холандия
Източник: https://www.heise.de/tp/features/Inzwischen-kritisieren-auch-imm … haft-4666857.html
 
Само някои пасажи ще преведа....

Досега сме говорили главно за това, което смятате за проблематично относно преобладаващия модел (за хиперактивност и липса на внимание). Сега бих искал да поговоря с вас за конкретните проекти и помощта, която предлагате за деца, учители и родители, като вашия уебсайт „Druk en Dwars“ („жизнен и притесняващ“) .

Лаура Батстра: Ние сме разработили различни подходи, но преди всичко разчитаме на честно разбиране за ADHD. Затова се опитваме да нюансираме малко едностранния, биомедицински поглед. Ние провеждаме лекции в цялата страна и предлагаме такива лекции онлайн. Редовно сме представени във вестници и други медии.
Разработила съм и групов курс за родители на жизнени и притесняващи деца. Те могат да участват в това, без първо да се налага да поставят психиатрична диагноза. След това ги учим как да видят поведението на децата в различна светлина и как да го модерират малко.

 Имате ли пример как родителите могат да направят това?

Лаура Бастра: Често става дума за дребни неща. На първо място, ние говорим с родителите да се грижат за себе си. Защото можете да се грижите добре за детето си, само ако сте отпочинали.
Един прост трик е, че даваме на родителите принципа „създай правила“. Ако имате жизнени и притесняващи деца, често викате: "Стоп!Стоп!Стоп!" Наричаме това „правило за спиране“. Но ако кажете на детето какво да не прави, то то не знае автоматично какво да прави. Затова учим родителите не само да забраняват на децата да правят нещо, но и веднага след това да казват какво е позволено на децата.
Например, ако детето скача на дивана, може да кажете: „Спри да скачаш на дивана. Скачай на пода. Или излез до батута. Или тичайте нагоре и надолу по стълбите няколко пъти.“ Това показва на детето посока и му дава възможност да изпусне пара. Такива малки различия в комуникацията могат да окажат дълъг ефект върху поведението.
Друг трик е да да обръщате внимание на детето, докато прави нещо редно. Например, когато чете или свири, често не казваме нищо. Реагираме само когато издава шум или по друг начин е обезпокояващ. Ето защо обясняваме на родителите и учителите, че има смисъл да се приближим и да похвалим жизненото дете, когато то е съсредоточено върху работата си.
От психологическа гледна точка, когато правя забележка на детето сами при нежеланото поведение, то трябва да се разбере, че детето се научава: Ако направя нещо нередно, тогава получавам вниманието на възрастните!

Това всъщност кондиционира децата да притесняват и да имат нежелано поведение.

Лаура Бастра: Да, това осъзнаване на разрушителното поведение всъщност може да има подсилващ ефект. Но ако се вгледате внимателно, това се случва много често. След това, по този начин, ние възнаграждаваме нежеланото поведение, без дори да го осъзнаваме.
Между другото, това се случва и когато го отложите. Представете си, че детето ви играе на компютъра и искате да спре. Тогава може да кажете: „Изключете компютъра!“ ,но след това отивате да правите за нещо друго. Петнадесет минути по -късно с изненада откривате, че детето ви все още играе.
Детето преживява това време като награда, че не е направило веднага това, което е било помолено да направи. Това звучи много тривиално - но ако едно дете изживява това отново и отново, че е възнаградено, като го отлага, тогава, разбира се, ще се опитва все по -често. Това е само логично. И аз бих постъпила така. (смее се)

Какви са следващите стъпки във вашето изследване? Споменахте, че сте срещнали много съпротива в началото, но постепенно сте преосмислили от 2014 г. насам. Изправени ли сме пред промяна на парадигмата?

Лаура Бастра: Вярно е, че днес повече психиатри се съсредоточават върху околната среда и критикуват например меритокрацията. В съзнанието обаче все още има много биомедицинско мислене и все още се предписват голям брой лекарства. Пикът тук в Холандия е 4,5% от децата и юношите, на които са предписани лекарства за ADHD. Това сега леко е намаляло и сме на около 4,3%. Това все още не са различни светове.
Сега се фокусираме специално върху училищата. Мисленето, че ADHD е мозъчно разстройство, все още е много разпространено там. Между другото, знаеш ли какво прави това с учителите? Тогава те смятат, че ако това е нещо в мозъка, те изобщо не са квалифицирани да се справят с това.
Тъй като комбинираме обясненията що е ADHD с практически съвети и решения, ние помагаме на родителите и учителите да направят нещо сами: Това е поведенчески проблем в определен контекст. И затова трябва да включите контекстовите фактори, за да имате контрол над поведението. Предполагаме, че това знание дава възможност на хората да направят нещо - на английски има думата „овластяване“ (Empowerment) за това - вместо просто да мислим, че това е проблем, който трябва да бъде решен от лекар.

 Докато търсих информация, забелязах, че с един от вашите проекти подкрепяте партита за деца, които иначе никога не са поканени. Това също ме кара да мисля за „овластяване“. За какво става въпрос?

Лаура Бастра: Всъщност има деца, които никога не получават покана. Често това идва от други родители, които си мислят: „Ако поканя този дразнител, тогава през цялото времеще съм заета с това едно дете“. Или децата са някак си различни, държат се различно, изглеждат странно, може би имат физически увреждания или миграционен произход. Между другото, за тях преживяването е ужасно. Едва ли има нещо по -лошо за децата от това, да не принадлежат към групата.
По време на нашия проект за „класно парти“ ни хрумна, че социалното изключване всъщност произтича от всички нас. Ето защо всеки може да направи нещо по въпроса. На партито на класа всички от класа са поканени, като става ясно, че всяко дете наистина е част от класа.
 
Означава ли това, че вече сами сте организирали такива класни партита? Или от кого идва инициативата?

Лаура Бастра: В началото всъщност го направихме. Междувременно обаче предоставихме ръководство с практически съвети, които могат да бъдат изтеглени безплатно. В него сме събрали редица игри, които са подходящи за такова класно парти. Или също така даваме съвети как да се реализира на достъпна цена. Например, можете да отпразнувате рождения ден на три деца заедно и автоматично имате няколко родители, които се грижат за поканените деца.



Последна редакция: сб, 04 сеп 2021, 21:50 от asyalein

# 104
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 746
Два въпроса-  Есприко има ли активна съставка, или само витамини и омега? Чудя се дали да пробвам, без рецепта, за концентрация, но не искам да правя глупости и да рискувам странични ефекти.
Второ- строг, изискващ и държащ на дисциплината педагог плюс ли е или минус за разпилян активен първокласник? Много ме в страх, познавам и харесвам учителя, но дали няма да се отрази зле на детето…
И дали да говоря предварително за някои особемоти или да оставя учителя сам да добие впечатления и в хода на годината да говоря?

Общи условия

Активация на акаунт