Мнения за неелитни училища след седми клас в София- Тема 4

  • 69 889
  • 788
  •   1
Отговори
# 585
  • София
  • Мнения: 1 326
С риск съвсем да се отклоня от темата, днешното делене на профилирани и професионални гимназии ми напомня на модела с УПК (учебно-професионален комплекс) от преди много години. И тогава целта беше да се обучат кадри с професия, готови за директно включване в трудов процес след гимназия. В последния клас се учеха много специални  предмети и имаше практика в реална работна среда. Но и това се опорочи много. Професии като екскурзовод, стенограф, машинописец, продавач-консултант, се заемаха от децата от езиковите гимназии и такива с висок бал. 90% от тях влязоха да следват нещо напълно различно и не останаха в професията от средното образование. А децата, което искаха да работят тези неща, поради невисокия си успех, бяха принудени да учат за стругари, шлосери, животновъди. Все неща, които не практикуваха в последствие и трябваше да се преквалифицират в професия, която можеше да изучат още в гимназията. Пълна загуба на време, средства и подигравка с човешки съдби.

# 586
  • София
  • Мнения: 7 190
Много резон има в написаното от Гадамер.
А иначе - поправете ме, ако бъркам, но към настоящия момент нещата изглеждат така, че завърши ли човек бакалавърска степен у нас (а силно се съмнявам в близко бъдеще бг университетите да ограничат приема на деца от професионални гимназии), не би следвало да има каквато и да било пречка да продължи следващия си етап на образование в чужбина. Струва ми се абсурдно за магистратура още да се гледат гимназиалните хорариуми.

# 587
  • В царството на игрите:)
  • Мнения: 4 002
Аз не виждам смисъл да пращам детето ми в чужбина за бакалавър - в Англия и САЩ е безумно скъпо, във Франция и Германия трябват съответните езици, които не са в зоната на интерес на дъщеря ми. Остава една Нидерландия, в която пак не виждам невероятни позитиви. Освен това за мен ученето в чужбина има смисъл, ако си в топ университет, а това струва много. Аз по-скоро бих инвестирала в интересна магистратура в много добър университет в чужбина, която да даде специфични знания след общата бакалавърска степен.
Точно това са и моите мисли!  Казала съм и на децата, че ако пожелаят да учат в чужбина, то това ще е магистратура. За степен "бакалавър" чужди образователни системи няма да спонсорирам Simple Smile А да се заробя с кредити, за да учи отрочето "Социални дейности", примерно, в Шотландия няма как да стане Simple Smile

# 588
  • В светлината на слънцето
  • Мнения: 7 912
Red, проблемът е, че за да се завърши бакалавърска степен дори в бг, може да се окаже труден приема, ако няма хорариум. Затова дадох и конкретен пример, при това от старата система, когато беше една идея по-лесно. Сега с новото профилиране, предстои да видим какви ядове ще берем.

Fair Lady, е как да не доби опит от УПК? Понеже практиката ни като продавач-консултанти бе задължително в моден и в хранителен магазин, аз и до ден днешен знаеш ли как точно режа сирене и кашкавал. Ми опит си е това и то какъв. Joy Майтапа настрана, обаче какви излишности трябваше да учим за това продавачество (в настоящото НТБГ бяхме).

# 589
  • София
  • Мнения: 3 069
Примерът с детето от НФСГ не важи ли и в случай, че детето е в СУ с профил информатика да кажем, но реши да кандидатства медицина? Ще изпадне ли в същата ситуация или във всяко СУ има необходимия хорариум по всички университетски науки?
Иначе и аз си го мислех, но не държа изобщо децата ми да учи в чужбина бакалавър. Ако много са мотивирани - ок, но едва ли ние ще ги насърчаваме в тази посока. Синът ни отсега си е решил какво го влече.

# 590
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 7 329
За бг университетите вероятно ще останат само ДЗИ като вход. Въпросът е дали деца от професионалните гимназии ще имат право да се явяват на ДЗИ по желание.

# 591
  • София
  • Мнения: 2 390
На мен ми се струва абсурдна идеята да очакваме от деца да знаят какво искат от бъдещето си.
Има и такива, но са изключения.
За Нидерландия знам, че още в начален етап (около пети клас) се предопределя бъдещото образование на детето. Дали ще може да продължи в университет и какви професии ще може да упражнява.
Ами извинявайте, но е...  грубо нарушаване на права според мен.

Гадамер +1. И аз поглеждам към Холандия, като идеята ми е повече разширяване на кръгозора, самостоятелност и евентуално нетрадиционна и рядка специализация. Но дотогава доста вода ще изтече и я камилата, я камиларят.

А моята идея е да подтикна детето към собствен бизнес. Затова и избрахме професионална гимназия (НТБГ), заради практическите умения. Та в тази връзка, висшето хич не е задължително. Ако иска нещо, вярвам, че има начини. Допълнителни курсове, приравнителни изпити. Няма начин да няма начин. Иначе Страсбург ще е залят от съдебни дела за нарушени права.

# 592
  • София
  • Мнения: 7 190
Lulumba, всъщност щях да те питам по повод това:
В 12 клас ходеше здраво на частни уроци, покри някакви часове, положи допълнителни изпити, за да му бъде признат предмета.
Как точно е бил регламентиран де юре целият процес по отношение полагането на допълнителните изпити?
Защото това в един момент ще се окаже важно не само за деца от професионални гимназии, но и за такива от профилирани, в които поради някаква причина не се предлага необходим профил във втори гимназиален етап.

# 593
  • у дома...
  • Мнения: 3 079
Мисля, че ще им дадат такава възможност. Като евентуално трудността и обхвата на ДЗИ ще е като при профилирана подготовка.

# 594
  • София
  • Мнения: 3 069
Т.е. ще отпаднат кандидат-студентските изпити по математика и пр.?

# 595
  • Мнения: 21 455
За бг университетите вероятно ще останат само ДЗИ като вход. Въпросът е дали деца от професионалните гимназии ще имат право да се явяват на ДЗИ по желание.
Аз пък мисля, че изпитите ще останат като възможност.
Всеки зрелостник има право да се яви на до два ДЗИ по желание без значение дали е  завършил професионална или профилирана паралелка.

# 596
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 043
С риск съвсем да се отклоня от темата, днешното делене на профилирани и професионални гимназии ми напомня на модела с УПК (учебно-професионален комплекс) от преди много години. И тогава целта беше да се обучат кадри с професия, готови за директно включване в трудов процес след гимназия. В последния клас се учеха много специални  предмети и имаше практика в реална работна среда. Но и това се опорочи много. Професии като екскурзовод, стенограф, машинописец, продавач-консултант, се заемаха от децата от езиковите гимназии и такива с висок бал. 90% от тях влязоха да следват нещо напълно различно и не останаха в професията от средното образование. А децата, което искаха да работят тези неща, поради невисокия си успех, бяха принудени да учат за стругари, шлосери, животновъди. Все неща, които не практикуваха в последствие и трябваше да се преквалифицират в професия, която можеше да изучат още в гимназията. Пълна загуба на време, средства и подигравка с човешки съдби.

като човек минал през УПК мога да кажа само, че бъркате УПК с ПУЦ. Wink

# 597
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 7 329
Тази година бях много изненадана, че в СУ с малки изключения, ДЗИ е балообразуващ и нямаше опция за изпит. Дори за право.

# 598
  • Мнения: 15 522
Сърдечни благодарности на Добри и Санака, за подробните обяснение. Постовете ви са много полезни

# 599
  • Мнения: 21 455
Мисля, че е ясно защо тази и миналата година бяха проведени ограничен брой изпити и се наложи ДЗИ да станат основен балообразуващ елемент.

Общи условия

Активация на акаунт