МОН - промените продължават (5)

  • 89 844
  • 767
  •   1
Отговори
# 645
  • София
  • Мнения: 6 668
Но ще кандидатстват през учебната 2024/2025 и условията за прием ще са съгласно действащата нормативна уредба.

не съм съгласна. моята логика е такава:
през учебната 2024/2025 те са ученици в 12-ти клас.  кандидатстват след като завърши тази учебна година и кандидатстват за студенти през учебната 2025/2026. за тази година именно важи променената нормативна уредба.

според мен е написано неясно и объркващо. нуждае се от прецизиране.

# 646
  • Майничка
  • Мнения: 13 857
Учебната година започва през септември или октомври  (според училището), а предходната завършва 1 ден преди това.

Кога ще са ясни бройките /паралелките за прием  след седми клас? Чета оплаквания от директори , че пак от МОН искат намаляване на профилираните паралелки
Държавният план-прием всяка година се обявява през м.април.

# 647
  • Мнения: 2 135
Но ще кандидатстват през учебната 2024/2025 и условията за прием ще са съгласно действащата нормативна уредба. Промяната влиза в сила от учебната 2025/2026, т.е. към датата на кандидатстване тя още няма да е влязла в сила. Иначе и по сега действащата редакция на разпоредбата университетите могат да балообразуват с оценките по химия и биология от дипломата, дори, ако четем разпоредбата стриктно, балообразуването с матура по БЕЛ е в противоречие с тази разпоредба.
(3) При класирането на кандидатите по ал. 1 оценките от държавните
зрелостни изпити, а ако няма такива - от курса на обучение, по учебните
предмети биология и химия от дипломата за средно образование са
балообразуващи.

Макар и не най-прецизно формулирана, тя визира оценки от ДЗИ /или от дипломата/ по химия и биология. Въвеждането на ДЗИ по БЕЛ в балообразуването беше резултат на едно мнооого широко  тълкуване на разпоредбата. СУ пък съвсем изби рибата с балообразуването миналата година - ако имаш оценки от профил - взимат се те, ако нямаш - взимат се оценките от първи гимназиален етап. Кой каквото си има. Joy С еднаква тежест оценки от ООП и ПП.
Така че имаше нужда да се прецизира уредбата, за да не си правят свободни съчинения университетите. Личното ми мнение е, че е безумно кандидат-медиците да пишат до припадък ЛИС-ове, за да влязат медицина. Балообразуването с оценките по химия и биология е по-логично, но трябваше да се обяви по-отрано - да започне от випуска, който сега е 9-ти клас. А най-доброто решение за мен е приемът да се извършва само на база кандидатстудентските изпити, без никакви други компоненти.
Така е, това е заварено положение и ми изглежда недопустимо. Реално сегашните 11-то класници не могат да се явят на повишаване, защото са с издадени удостоверения. И не става въпрос само за неориентирани тогава деца, дето не са натиснали по тези предмети. Имам предвид съвсем ориентирани, от паралелка природни науки, които са я учили доста задълбочено в първи етап и съответно при висока летва в изискванията към тях голяма част от класа имат петици и по биология и по химия. Тогава е било повече от ясно, че тези оценки няма да влияят, защото във втори етап продължават с тези профили още по-интензивно. В конкретния случай при тяхната стабилна подготовка тези точки ще се компенсират с тройно по-малко стотни заради утроената оценка от изпита, но никак, никак не е честно. Това не са обективни балообразуващи, още повече е заварено положение.

Санака - тая точка трета я четох в стария вид на наредбата. В новия от ДВ преди 3 дни - цялата се заменя, а изобщо ДЗИ не фигурира в новия текст на точката. Не съм юрист да го тълкувам, но колкото и да се опитвам, според мен са махнали ДЗИ и просто са сложили оценките от 9 и 10 клас. Дори не става ясно като средноаритметична от двете ли е или като две отделни, което има знаачение за тежестта им, намалявайки двойно тежестта от изпитните оценки, ако се вземат поотделно биология и химия и се промени балообразуването.

# 648
  • София
  • Мнения: 16 300
Е, именно, аз цитирах старата разпоредба /която всъщност все още е действаща/ и коментирах нейното прилагане до момента. И защо се нуждаеше от редакция.
Иначе и за сегашните десетокласници тази промяна е ненавременна. Да, те могат да се явят на изпити за промяна на оценката, НО само за промяна на окончателната оценка, а не на годишна такава. Т.е., ако искат да поправят оценка от 9-ти клас, трябва да се явят на изпит върху материала от целия първи гимназиален етап и да рискуват не само оценката си от 9-ти клас, но и тази от 10-ти. Ако имаш 5 в 9-ти клас и 6 в 10-ти, т.е. окончателна оценка 5,50, не знам кой би рискувал с изпит, при който същата може да стане 5 или по-малко. А 50 стотни са си 50 стотни.

Последна редакция: пт, 05 яну 2024, 17:53 от sanaka

# 649
  • София
  • Мнения: 1 227
А ако детето е завършило само първи гимназиален етап и не учи повече, може ли да кандидатства висше образование? Ограничени специалности ли са?

# 650
  • Мнения: 7 685
Как така висше без средно образование?

# 651
  • София
  • Мнения: 1 227
Изобщо не ми допада това разделение на първи и втори гимназиален етап. Безсмислено е. Ако не може детето да продължи да учи нагоре след първи етап, значи са му объркали живота. Може днес да е решил човекът да не учи повече, но утре да поиска или да му се наложи .
А и не беше ли задължително средното образование? Така помня от наше време.

# 652
  • София
  • Мнения: 16 300
А кой го спира да продължи да учи нагоре след първи гимназиален етап?
Училищното обучение е задължително до 16-годишна възраст.

# 653
  • Майничка
  • Мнения: 13 857
...Може днес да е решил човекът да не учи повече, но утре да поиска или да му се наложи .
А и не беше ли задължително средното образование? Така помня от наше време.
Никога не е било задължително средното образование. Имаше хора, изкарали само основно (тогава 8 клас), за да вземат книжка.
Който се сети по-късно, че иска да доучва, може да го направи, както и сега. Всяка година на ДЗИ се явяват и зрели хора, била съм квестор на 40-50 годишни.

# 654
  • София
  • Мнения: 3 722
Балообразуването с оценките по химия и биология е по-логично, но трябваше да се обяви по-отрано - да започне от випуска, който сега е 9-ти клас. А най-доброто решение за мен е приемът да се извършва само на база кандидатстудентските изпити, без никакви други компоненти.
Санака, сегашните деветокласници в НПМГ, а и повечето МГ са учили биология и химия и в осми клас и тези оценки влизат в удостоверението. Защо от деветокласниците, а не от осмокласниците?

# 655
  • София
  • Мнения: 16 300
Да, съгласна съм. В по-масовия случай е от 9-ти клас и затова го написах по инерция. Но, да, редно е промяната да влезе в сила най-рано за сегашните осмокласници.

# 656
  • Мнения: 24 884
Видях, че днес са съобщили, че МОН променя броя на отсъствиета по домашни причини.

https://www.bgonair.bg/a/2-bulgaria/331358-mon-promenya-broya-na … ni-na-uchenitsite

Откога обаче?

# 657
  • оттам, откъдето започва България
  • Мнения: 12 602
Свободия. Simple Smile

# 658
  • Мнения: 20 020
Знаете ли какви промени зпуо предвиждат?

# 659
  • Мнения: 3 525
Че е сЛободия, е факт, но не е тук заложена.
Идеята май е запас, за да се спестят ненужните ходения до личен лекар.
Ако в училище отсъствията водеха до ангажименти за липсващия (както чета е в някои частни училища), тези дни не биха се използвали в пълен размер за екскурзии и почивки, а наистина за този замисъл.

Общи условия

Активация на акаунт