Какво ви е мнението за образованието?

  • 14 239
  • 222
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 24 467
И за толкоз години тази недомислица продължаваме да си я търпим, въпреки че е ясна за всеки учител и за повечето родители.

# 76
  • София
  • Мнения: 8 325
Този проблем, както и много други, пак опира до нечуващите и невиждащи в МОН. Учебниците се пишат от хора, които са виждали деца само на картинка. Хората, предложили тъпотията за невъзможност да се повтаря в начален курс, сигурно нямат и 1 час като преподаватели на малки деца. Отделно се прехвърля сериозна част и към родителите - и като финансово бреме, и като преподавателски ресурс. Всичко се замита през годините, идва поредният министър с идеи за нововъведения, които резултират в поредния тест за децата. Крайният резултат е, че образователната система бълва невротизирани и функционално неграмотни 4-класници, които след това стават такива гимназисти и завършващи.

# 77
  • София
  • Мнения: 44 427
Въпреки, че съм преподавател, страшно ме дразни училището да иска от мен да преподавам на детето си, за да наваксам тяхната тъпа и недомислена система. В един момент започвам да се чувствам виновна, че децата ми са "идиотчета" и не могат да поемат цялата програма на образованието в БГ. В следващия момент, виждам, че всички деца са така. Просто някои родители се правят на учители по-старателно и безропотно, в името на по-висшата цел.

Последна редакция: вт, 28 сеп 2021, 00:01 от Rockstar

# 78
  • Мнения: 50 795
Аз се оттеглям от дискусията, защото макар да не съм захласната по системата всъщност като се замисля не ни е нанесла особени вреди. Нещата минаха от само себе си и даже не съм разбрала как точно. В първи и втори клас съм помагала за надграждане, защото всичко беше прекалено просто и скучно. После тръгна на курсове в СМГ и вече не сме се месили. Странични неща си четеше сама, а английски сме поучвали по малко в неделя. В 5 клас за малко съм помагала по история, докато обясня как точно се учи и разсъждава, но след месец или два спрях и историята даже стана доста любим предмет. Тогава направих интересно откритие - учебниците по история не са претрупани, а напротив - информацията е редуцирана до степен да стане неразбираема. И за доброто разбиране се налага да се разшири със странична литература. Това в противовес на наложилото се мнение за непомерно обемния материал. То май по нищо не беше особено претоварено и сложно, домашните бяха минимални и даже не съм забелязвала, кога са писани. Каквото е учено и решавано е било странични дейности. Всъщност старанията ни и натискът е бил по-скоро за спорта - да се научи да плува, да кара колело, да кара летни и зимни кънки, да кара ски, да се катери... Там системата не куца, а направо отсъства.

Но, беше отдавна и съм склонна да си мисля, че нещата са се влошили от тогава насам. В такъв случай сме минали през образованието като Индиана Джоунс, тичайки на няколко крачки пред сгромолясващата се система.

# 79
  • Мнения: 24 467
Единичните случаи не са от значение за никого, освен за конкретния ученик и родителите му. Всеки е минал някак, щом я е приключил. Някои имат опит и с повече от едно преминаване.
Тук си говорим общо за слабостите на системата.
Лично аз ще се радвам, ако се обсъждат и силните й страни, разбира се.
...
Спортът, изкуствата, ИТ, трудовото обучение /за мен са не по-малко важни от останалото/ - смятам и аз, че почти липсват.

# 80
  • София
  • Мнения: 62 595
ЧС, вие сте били от приилегированите, при това сте похарчили сума време и пари за подготовка за влизане в СМГ. Нататък няма нужда нищо да се прави, защото СМГ е от уредените училища, то няма нищо общо с обичайните училища.

# 81
  • София
  • Мнения: 44 427
Да, в много теми сме изпадали 'моето така, пък твоето онака".
Похвалвам - макар и малко тромава, системата за подкрепа. И не е само от мои впечатления.

# 82
  • Мнения: 50 795
ЧС, вие сте били от приилегированите, (да, с късмет явно) при това сте похарчили сума време и пари за подготовка за влизане в СМГ. Нищо подобно. Е, зависи все пак какво се разбира под сума време и пари, ама там 200 лева или колко за един курс математика за мен не е много.И време не сме харчили особено, а и то си е време с детето все пак. Нататък няма нужда нищо да се прави, защото СМГ е от уредените училища, то няма нищо общо с обичайните училища. Явно е така. Но тогава това е доказателство, че нито скапаната система, нито лошите учебници са основният проблем.

# 83
  • Мнения: 24 467
Цитат
Но тогава това е доказателство, че нито скапаната система, нито лошите учебници са основният проблем.

Напротив - точно те са проблема на държавата и обществото. Защото те водят до ниските нива на масата. Защото има системи, обърнати към масовото образование, които не гонят някакви си лични високи постижания на единици, постигнати най-често с допълнителни извънучебни занимания, а покриване на приемливи нива от възможно най-много ученици. Което се получава с друг начин на работа, а не просто с повече работа.

За изключенията можем просто да си хвалим собствените деца, ама няма никакъв смисъл от това и не е по темата.

# 84
  • София
  • Мнения: 62 595
Извинявай, ама успеваемостта с подбрани деца-отличници и подготвени отвсякъде и зрели, и всичко е доста по-лесна за постигане. Какво се правиш и ти на две и половина! Отиди в някое обичайно квартално училище, особено в някои квартали на София и виж какво става, пък после ще си говорим!

# 85
  • Мнения: 50 795
Ами основната разлика е, че в обикновеното квартално училище децата не искат да учат и нямат никаква мотивация, което за мен е вина на семействата, не на системата. От там нататък тръгва всичко - акъл насила не се набива в главите. Плаче се по соц времената, когато всичко било цветя  рози (аз го помня, не е било така, доста подобно на сега беше), но тогава ако се въртиш в час и пречиш ще ти издърпат ушите и ще те изгонят от час, а вкъщи ще има други репресии, с цел слушане и работа в час. Днес това го няма - никой не може да накара децата да учат, а родителите идват да се разправят, ако нещо не им хареса в отношението на учителите. И при това положение наличието на училища като СМГ е супер, защото имаше силен натиск да бъдат затворени, барабар и с ЕГ-тата. Добре, че не мина номерът, защото нямаше да станем Финландия, вервайте ми.
В картинките по-долу е голяма част от истината. Ти самата си писала много пъти, че учителят не е аниматор, да се прави на палячо за да внимават децата и че те трябва да знаят значението на думата "трябва".






# 86
  • София
  • Мнения: 62 595
Образователната система работи с всички деца и е направена така ,че да е повече със социална функция, отколкото образователна. Затова който иска детето му да покрие материала и да знае, трябва да се спасява самостоятелно - дали като го изпраща на курсове, дали като сам учи с него, дали като търси начини да го вкара в някое от най-желаните училища.

# 87
  • Мнения: 50 795
Образователната система работи с всички деца и е направена така ,че да е повече със социална функция, отколкото образователна. Затова който иска детето му да покрие материала и да знае, трябва да се спасява самостоятелно - дали като го изпраща на курсове, дали като сам учи с него, дали като търси начини да го вкара в някое от най-желаните училища.

На това просто нямам какво да възразя.

И затова родителите с амбиции над средните вземат мерки, а не мрънкат, че системата не се справя. Системата е средняшки ориентирана, знае се и не е тайна. Изоставащите и напредналите се спасяват поединично. И е хубаво да има къде да се спасят.

# 88
  • София
  • Мнения: 2 965
Ама взехте да си противоречите. Ако беше "средняшки" ориентирана, образователната система нямаше да затруднява повечето ученици, а то не е така. Напротив, смятам, че е ориентирана към деца, чиито родители могат да следят изкъсо образователния процес. И това е причината да има такава неграмотност (функционална) - децата уж завършват клас след клас, а се оказва, че нищо не са научили. И да не говорим за изключения. И моите деца се справят доста добре. Но това не ми пречи да смятам, че системата трябва да се промени.

# 89
  • София
  • Мнения: 62 595
Това, че може да е по-зле не означава, че е добре. А представяш ли си да започне профилирането като при западняците - в пети клас, а не в седми? Изведнъж в пети клас ще трябва да се явява на изпити и още на 10 ще бъде хвърлен зарът дали ще учи в училище, което дава право на университет или в занаятчийско, с което ще остане с един десети клас и без диплома, защото няма да му стига хорариумат за диплома?
Според мен кипи безсмислен труд.

Общи условия

Активация на акаунт