Етажна собственост – такава, каквато си я направим. Тема N9

  • 41 341
  • 939
  •   1
Отговори
# 135
  • София
  • Мнения: 663
Мерси за линковете! Но габровското решение май си е по габровски - ЕС печели, но поради давност и като се разплатят разноските - май не остава почти нищо Simple Smile
Но от другия линк си извадих извода, че трябва да направя констативен протокол за неплатилите и да го пратя в общината.

# 136
  • In Neverland
  • Мнения: 355
Здравейте, извинявам се, че така нахлувам в темата, но сме в малко странна ситуация и ако може да помогнете ще съм много благодарна. Имаме проблем с откриването на сметка в банка за постъпването на средства при отдаване покрива под наем на А1. Целият блок е включен в сдружение на собствениците за саниране и има издаден булстат. Поради тази причина ни отказаха да ни дадат втори булстат само за нашия вход като и ние имаме създадено сдружение на собствениците само на нашия вход. Как да си открием сметка е въпросът. От банката ни казаха, че трябва да имаме булстат или трябва да е на физическо лице.

Слагам цялата ситуация в скрит текст, защото си е дъгичко.
Скрит текст:
Ситуацията е следната. Жилищен блок с 6 входа, стар панел. Ние сме вход В. Само на нашия вход има антена на А1 от ... доста години, над 15 може би. За това се получава наем, който до миналата година е постъпвал в сметка на домсъвета. От октомври месец миналата година въпросната сметка е закрита и за откриването на нова изискват булстат. Домоуправителя е разбрал, че трябва да се създаде сдружение на собствениците за да се вземе булстат. Въпросният домоуправител не му се занимава ама грам и не е правил почти нищо за входа (мазетата от 10 години плуваха във фекалии поради спукана тръба и никой не предприемаше нищо...). И тук ние се заехме да оправим нещата. Създадохме въпросното сдружение с всичките му проценти общи части, подписи и каквото там трябваше. Регистрирано е в общината и си имаме удостоверение за създаването му. От там отидохме в агенцията по вписванията за създаване на булстат, но тук идва проблема. Целият блок има създадено сдружение на собствениците с друг председател, създадено за санирането. Името му както на повечето е адреса и изредени всички входове ("гр. ....., ул. ..... вх. А, Б, В, Г, Д, Е", нашето сдружение се казва "гр. .........., ул. ........, вх. В" като разликата всъщност е само във входа) Тъй като и нашият вход фигурирал в първото сдружение не могат да регистрират втори булстат. Попитахме ако сменим името на "Слънце2" дали ще стане - не пак не можело, така и не разбрах точно защо. Същевременно А1 от март месец са изпратили нов договор за преподписване, но няма как, защото нямаме сметка. Бяхме се свързали в началото с адвокат (познат на познат), който ни посъветва сами да съберем документите за създаването на сдружението, за да не плащаме излишно на него, а после той ще напише писмото до А1 с което да искаме увеличение на наема. Чудя се с друг  адвокат ли да се консултираме, със счетоводител ли или с някоя от фирмите за частен домоуправител, ако са имали такъв казус как са го решили.
Дали е възможно да се открие сметка на физическо лице и какво трябва да се направи за да е законно всичко, все пак ще има приходи? Трябва ли да се регистрирам в общината като домоуправител, след като вече съм избрана за председател на сдружението и от там някак вече да се открива сметка. Общо взето се захванахме с нещо от което грам идея си нямаме и май нещо не правим както трябва.

# 137
  • Мнения: 6 342
Имаме сметка в ДСК без да имаме сдружение някакво специално регистрирано с Булстат. Само таксата е висока, към 16 лв на месец и никакви екстри като извлечения и теглене от банкомат или каквото и да било, дори за ползване на онлайн банкиране (само да гледаме движенията в сметката) искаха отделно пари.

# 138
  • Мнения: 3 927
Не мога да дам актуален съвет, но ще кажа как процедирахме преди години като събирахме пари...Открихме сметка, не помня каква, в която аз внасях периодично събраните средства, а тегленето им беше възможно и направихме , когато му дойде времето, само в присъствието на съседите от входа (трима бяхме подписани в договора). Но това беше в години, когато банките бяха на всеки ъгъл и нямаха толкова такси като сега...

# 139
  • Мнения: 760
Здравейте, според вас каква трябва да е заплатата на домоуправителя на блок с 25 апартамента? Нова сграда сме и тепърва ще избираме домоуправител. Чувала съм доста лоши отзиви за фирмите и за това сме се насочили към някой съсед, който да е домоуправител. Може ли касиер и домоуправител да са едно лице или задължително трябва да са две отделни? Може ли някакви насоки как се изчисляват месечните такси? Извинявам се ако има някъде отговор на въпросите ми, изчетох само тази тема.

# 140
  • София
  • Мнения: 5 293
При нас домоуправител е и касиер, но не знам ( не помня )  изрично упоменато ли е в закона може или не. Получаваше 70 лева до скоро, а към момента 100. 26 апартамента сме.
Задължително трябва да отделяте за Фонд Ремонти. Сумата там е съобразно процент от общите части като сумата не може да е по-малка от 1% от минималната работна заплата. Тоест жилището с най-малко общи части плаща поне 1% и вече другите нагоре си ги смятате пропорционално. Така е по закон.
Ако вие си решите друго и всички сте ОК с това - ваша воля. Ние сме си решили вноските за фонда да са 3, 5 и 8 лева съответно за 1-, 2- и 3-стайни и не прилагаме закона.
За общите разходи няма изискване колко - всичко зависи от това какви общи разходи имате - зелени площи, чистач, портиер, хонорар на домоуправител ( може и да е доброволен труд ), осветление, отопление на общи части и т.н. При нас е 4 лева на човек за първи и втори етаж които не ползват асансьор и 7 за останалите.
Прочетете Закона за етажната собственост, не е грамаден.

# 141
  • Мнения: 203
Здравейте,
Може ли някой запознат да сподели дали към момента е разрешено организирането на общо събрание? Ако да, на база коя точка от последната заповед на министъра на здравеопазването е посочено. Мисля, че е т.2 не засяга етажната собственост и общите събрания.
Питам, понеже нашият домоуправител (фирма) излиза с оправданието, че не е разрешено да се свика ОС заради епидемичната обстановка... а последното такова беше на 13.10 тази година.. Опитват се да се измъкват, пожене искаме да се гласува преждевременното прекратяване на договора ни с тях.
Предложихме онлайн в zoom, твърдят, че било противозаконно. Сега им предлагам 4 или 5 човека да бъдат опълномощени от по 3ма собственици/ползватели (общо сме 32 апартамента) и да се организира по този начин, тъй като точката в дневния ред е само една. Отделно, представителите да покажат сертификат за ваксина или отрицателен тест. Чакам ги втори ден да благоволят да отговорят нещо, но да види. Вие ако имате идеи как може да постъпим, ще съм благодарен да споделите.

# 142
  • Мнения: 69 146
Въртят ви.
Съветът ми е пусни писмено запитване по мейл до РЗИ...и отговорът им го покажи, на профито.
Колко апартамента сте? Колко човека очаквате да се съберат?

Всъщност, без тях защо не свикате? Пращате им покана, ако искат да идват.
Виж в закона как беше вие да инициирате събрание също . А не управителя.

Ето


Извъртете го вие Joy профито. Прескочете го.

# 143
  • Мнения: 203
Това до РЗИ е идея. Благодаря!
Иначе, относно предложението ние да свикаме събрание, точно това съм направил, входирано е искането с конкретни точки от дневния ред, но се оправдават, че има епидемична обстановка и не се провеждат събрания.. Успаха да извъртят нещата вече, като искахме прекратяване и не се получи. Силно се надявам скоро да си заминат в историята. А след това ще напиша и в групата за черния списък Simple Smile
Ако има други идеи, слушаааам

# 144
  • Мнения: 69 146
Щом отказват, минавате на следваща точка...на алинея 4 от члена горе.
Броите 10 дни и лепите вие съобщението .
Пусни утре един мейл до РЗИ, може и до МЗ . Дано отговорят бързо. МЗ може да имат на сайта горещ телефон, попитайте ги и тях.

Но ако пак не кандисат, ще трябва вие да си го свикате.

# 145
  • Мнения: 203
Още сега пуснах. До РЗИ и МЗ. Да видим кога/какво ще отговорят.

# 146
  • Русе
  • Мнения: 5 355
Свиквате си събранието като стой та гледай по инициатива на 25% ид. ч. от собствениците - 32 апартамента сведете бройката до под 30 и го пишете на открито. Бройте се и кой има Зелен сертификат Simple Smile

# 147
  • Мнения: 203
Чакам отговора на министерството и РЗИ  (който отговори първи) и действам пак с искане за общо събрание с обявен дневен ред от поне 20% от собствениците. Много изнагляват "професионалните домоуправители" и нямам търпение да им видя физиономията като ги уволним Simple Smile

# 148
  • Мнения: 760
Здравейте, от днес съм домоуправител на нова сграда. Ще се радвам някой от вас ако сподели къде и какво се подава и въобще всичко, което би ми било полезно. Благодаря!

# 149
  • София
  • Мнения: 5 293
Здравейте, от днес съм домоуправител на нова сграда. Ще се радвам някой от вас ако сподели къде и какво се подава и въобще всичко, което би ми било полезно. Благодаря!
Трябва да е съставен редовен протокол от общото събрание - с него в общината, това е.

Общи условия

Активация на акаунт