Онлайн консултации с логопед Галина Сакутска

  • 17 505
  • 72
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 823
Здравейте, включвам се и аз по темата с Р. Малката е на 4 години, до преди два месеца не можеше да казва Р, заменяше го с Л. От скоро започна да казва Р самичка и то доста добре и отчетливо. Толкова се зарадва, че може да казва буквичката (за което може би и ние сме виновни), че сега навсякъде където има сричките ЛЕ и ЛИ, тя казва РЕ и РИ. Сега пък заменя Л с Р. Примерно вместо Лале казва ЛаРе. Вместо Лили казва РиРи. Няма проблеми, когато трябва да казва ЛА, ЛО. Трябва ли да се притеснявам, дали ще се изчисти това?

# 46
  • Пловдив
  • Мнения: 35
Simple Smile Здравейте! Това е нещо съвсем нормално, тъй като и двата звука се изговарят на едно и също място. Сега детето Ви се гордее, че вече може да казва звук "Р" и в старанието си е започнало да заменя звук "Л" с "Р". Тази замяна на звуковете ще се изчисти с времето, не се безпокойте Simple Smile Можете да тренирате двата звука, за да ги разграничава, да сложите ръка на гръкляна при звук "Р", за да усети, че има вибрация, както и при "Л", при който няма трептене. Запознайте детето и с графическото изписване на звуковете – буквите. Поправяйте всеки път детето, когато вместо "Л", казва в думата звук" Р", но поправянето да става като повтаряте думата след детето, без да го критикувате. Въпрос на време е детето Ви да разграничи двата звука и да ги изговаря правилно в  речта си:) Поздрави!

Последна редакция: вт, 26 сеп 2023, 10:45 от Рaдост

# 47
  • Мнения: 4 381
Здравейте. Бърз въпрос. Внучето ми ходи на детска градина. Двуезично е. Като цяло говори ясно и произнася звуците ясно, но комбинацията ЛВ я произнася ВЛ. Тоест не може да каже думи с комбинация гласна+ЛВ, а я обръща на гласна+ВЛ. Повтаря грешно след нас и не знаем не чува ли комбинацията, или просто не може да я каже. Детската градина не се притеснява и казва, че няма проблем. Вие какво мислите?

# 48
  • Пловдив
  • Мнения: 35
Здравейте! На каква възраст е Вашето дете? Децата чуват речта около себе си и се стремят да възпроизведат думите, но в началото от техните уста те звучат непълно, приблизително. Това се наблюдава към края на втората година от живота на детето. Думите са трудни, а на детето му липсва достатъчно опит в произнасянето и затова ставаме свидетели на пропуски на цели срички или само на отделни звукове, заменяне на трудните с по-лесни, разместване в самата дума, както е във Вашия случай. Това е просто един естествен етап в развитието на звукопроизношението на тези звукове. Докъм края на третата година тези замени и размествания на звуковете могат да се приемат за естествени, но ако в началото на четвъртата година все още продължават, е редно да се обърнете за информация и консултация към специалист – логопед.
П.С: двуезичието също е фактор

Последна редакция: вт, 26 сеп 2023, 10:46 от Рaдост

# 49
  • Мнения: 4 381
Благодаря. Детето е пчоти на 3 години.

# 50
  • Мнения: 10
Здравейте! Имам син на 2г. и 1 месец още не говори, казва някои думи, а ако иска нещо предпочита да обесни показвайки.Последните два месеца е доста инатлив. Ако нещо не се случва както иска той веднага започва да плаче да се тръшка и да ляга на земята. Трудно мога да го успокоя  ако не получи това което иска. Старая се да му обяснявам без да повишават тон. Но това което най-много ме притеснява последните 3 дни, защото от тогава го прави е честото въртене на главата налято и на дясно бързо, според мен нещо като тик. Възможно ли е на тази възраст да развие нервен тик? Това нещо моментно ли е? Той е много палачинки и доста често пада понякога си удря и главата може ли от удряне на глава да е развил тик или по скоро е нещо като нервен тик заради емоционалното му състояние в момента. Колко време може да продължи това въртене на главата?  Предварително Ви благодаря!

# 51
  • Пловдив
  • Мнения: 35
Здравейте! Може да стимулирате говора на детето с песнички, приказки, разглеждане на книжки, посочвайте предмет или животно и назовавайте неговото име. Рисувайте с боички, моделирайте с пластилин, играйте с пъзели, подходящи за възрастта. Когато детето посочва, го стимулирайте да казва думата, като се преструвате, че не го разбирате. Във възрастта 2-3 г децата тестват своите собствени граници и тези на родителите и околната среда. Детето все още няма много умения да се справи безопасно с всичко и има нужда от защитата на родителя. Когато преминат границата и са принудени да отстъпят, децата често реагират с гняв, неудовлетвореност, тръшкане, дори с ярост. Могат да удрят, ритат, хапят. На тази възраст те нямат много контрол върху емоционалните си импулси.Това е начинът им да се справят с трудностите, които срещат. Дори могат неволно да наранят себе си или други хора. Относно въртенето на главата... също може да е на емоционална основа, когато му се отказва нещо или е начин да привлече вниманието на възрастните към себе си. Може да му обясните, че като прави така, ще го заболи вратлето. Ако пък това движение продължи по-дълго време, направете една консултация с невролог.

Последна редакция: пт, 13 окт 2023, 11:20 от Рaдост

# 52
  • Мнения: 67
Здравейте, имам две момичета на 2 г и на  3г и 6 м. Малкото дете говори вече много добре, казва цели изречения, отскоро започна да ходи и на детска ясла. Проблема при нея е, че говори за себе си в трето лице - Рая иска вода,  Рая иска да ходи навън. Не казва никога Аз, поправям я и тя го казва и веднага след това отново използва името си  вместо аз.
При голямото дете проблема е с буквата Р, изобщо не може да я изговори и я заменя с Л. Тя също доста говори вече, няма проблеми с изговора на други думи.
Моля дайте ми съвет как да процедирам, особено ме притеснява ситуацията с малкото дете.

# 53
  • Мнения: 164
Здравейте, сина ми е вече на 7 годинки,  казва думи, пее песнички ,но не съставя изречения. Той е с ХАДВ, работи с логопед, но бих искала да чуя и вашите съвети, относно това как да го стимулирам да казва изречения? Бихте ли ми препоръчали интересни играчки и игри, които биха му се отразили добре?

# 54
  • Пловдив
  • Мнения: 35
Здравейте, имам две момичета на 2 г и на  3г и 6 м. Малкото дете говори вече много добре, казва цели изречения, отскоро започна да ходи и на детска ясла. Проблема при нея е, че говори за себе си в трето лице - Рая иска вода,  Рая иска да ходи навън. Не казва никога Аз, поправям я и тя го казва и веднага след това отново използва името си  вместо аз.
При голямото дете проблема е с буквата Р, изобщо не може да я изговори и я заменя с Л. Тя също доста говори вече, няма проблеми с изговора на други думи.
Моля дайте ми съвет как да процедирам, особено ме притеснява ситуацията с малкото дете.
Здравейте! По повод говоренето в трето лице при малкото Ви дете, може да има няколко причини:  понякога децата подражават на родителите си, като повтарят тяхната реч, това е така наречената ехолалийна реч (имитационна). Слушайки как биват назовавани от хората около тях, повтарят техните изрази и думи. Това поведение обаче може да се развие до 3 години и от тази възраст, ако продължава да се практикува, може да е признак за неврологично или речево разстройство. Друга причина би могла да бъде преживян стрес, психоза, тогава се наблюдават симптоми като: нарушения на говора, необичайни сензорни възприятия, проблеми в социалните взаимоотношения или несръчност в движенията. Моят съвет е, ако не наблюдават някакво анормално поведение при детето, да го поправяте винаги, когато говори за себе си в трето лице. Препоръчвам да играете игри, в които участниците да се самоизразяват. Като например в моето детство имаше една игра: „Ораторе бораторе, кажи кой съм аз?“. Или с думички да описва кое животно е? „Аз имам красиви крила и мога да летя, познай кой съм аз?“ ( пеперуда) и др подобни игри. Чрез такъв тип игри се придобиват умения за език, където децата се позовават на себе си, за да подсилят поведение или искане. Относно голямото момиче е много рано да казва звук "Р". Този звук е най-труден за изговаряне и много деца не могат да го изговарят, а го заменят със звук "Л", който има същата постановка като звук "Р". Ако детето не  може да каже звук "Р" до 5-годишна възраст, може да се обърнете към специалист логопед. Желая Ви успех!

Последна редакция: пн, 06 ное 2023, 10:14 от Рaдост

# 55
  • Пловдив
  • Мнения: 35
Здравейте, сина ми е вече на 7 годинки,  казва думи, пее песнички ,но не съставя изречения. Той е с ХАДВ, работи с логопед, но бих искала да чуя и вашите съвети, относно това как да го стимулирам да казва изречения? Бихте ли ми препоръчали интересни играчки и игри, които биха му се отразили добре?
Здравейте! Във Вашия случай е много важно детето да бъде поощрявано и похвалено за това, което прави най-добре. Стимулирайте всеки негов напредък, дори и малък, по този начин ще повишите самочувствието на детето и неговата самооценка. С детето Ви е необходимо да работи и психолог, който да коригира поведенито му. Ако детето има интерес към песничките  и може да ги пее, пробвайте да пеете, след това се опитайте да свържете думичките напевно, като в песен. Може да използвате и ударни музикални инструменти, за да зададете ритъм и да изпеете. Аз използвам тази  терапия в моята практика, т. нар логоритмика. Може да се използват и картинки ( илюстрации), чрез които да съставят изречения. Нека изречението е само с две думи: Татко яде, Мими спи..., след овладяване на тези изречения, разширявате с още една дума: Татко яде месо, Мими спи сладко.... Добре е всичко да се онагледява с картинки, за да има зрителна опора. След това трябва да се работи и върху предлозите като свързващи звена в изречението и така малко по малко. Вашият логопед е наясно с това, пожелавам Ви успех!

Последна редакция: пн, 06 ное 2023, 10:15 от Рaдост

# 56
  • Мнения: 67
Здравейте, имам две момичета на 2 г и на  3г и 6 м. Малкото дете говори вече много добре, казва цели изречения, отскоро започна да ходи и на детска ясла. Проблема при нея е, че говори за себе си в трето лице - Рая иска вода,  Рая иска да ходи навън. Не казва никога Аз, поправям я и тя го казва и веднага след това отново използва името си  вместо аз.
При голямото дете проблема е с буквата Р, изобщо не може да я изговори и я заменя с Л. Тя също доста говори вече, няма проблеми с изговора на други думи.
Моля дайте ми съвет как да процедирам, особено ме притеснява ситуацията с малкото дете.
Здравейте! По повод говоренето в трето лице при малкото Ви дете, може да има няколко причини:  понякога децата подражават на родителите си, като повтарят тяхната реч, това е така наречената ехолалийна реч (имитационна). Слушайки как биват назовавани от хората около тях, повтарят техните изрази и думи. Това поведение обаче може да се развие до 3 години и от тази възраст, ако продължава да се практикува, може да е признак за неврологично или речево разстройство. Друга причина би могла да бъде преживян стрес, психоза, тогава се наблюдават симптоми като: нарушения на говора, необичайни сензорни възприятия, проблеми в социалните взаимоотношения или несръчност в движенията. Моят съвет е, ако не наблюдават някакво анормално поведение при детето, да го поправяте винаги, когато говори за себе си в трето лице. Препоръчвам да играете игри, в които участниците да се самоизразяват. Като например в моето детство имаше една игра: „Ораторе бораторе, кажи кой съм аз?“. Или с думички да описва кое животно е? „Аз имам красиви крила и мога да летя, познай кой съм аз?“ ( пеперуда) и др подобни игри. Чрез такъв тип игри се придобиват умения за език, където децата се позовават на себе си, за да подсилят поведение или искане. Относно голямото момиче е много рано да казва звук "Р". Този звук е най-труден за изговаряне и много деца не могат да го изговарят, а го заменят със звук "Л", който има същата постановка като звук "Р". Ако детето не  може да каже звук "Р" до 5-годишна възраст, може да се обърнете към специалист логопед. Желая Ви успех!
Много ви благодаря за отговора!
Ситуацията при малкото дете е че тя е общителна, храни се самостоятелно, забелязала съм, че когато се заиграе със сестра си има интерес и я имитира честа, но когато искам аз да и показвам нещо да учим, бързо губи търпение. Когато разглеждаме книжка, все иска да гледа следващите страници, ако прави нещо и не успява сама започва да плаче. Когато я поправям да каже аз, не винаги го казва. Според вас рано ли е още сега да се направи преглед  при специалист.

# 57
  • Пловдив
  • Мнения: 35
Скрит текст:
Здравейте, имам две момичета на 2 г и на  3г и 6 м. Малкото дете говори вече много добре, казва цели изречения, отскоро започна да ходи и на детска ясла. Проблема при нея е, че говори за себе си в трето лице - Рая иска вода,  Рая иска да ходи навън. Не казва никога Аз, поправям я и тя го казва и веднага след това отново използва името си  вместо аз.
При голямото дете проблема е с буквата Р, изобщо не може да я изговори и я заменя с Л. Тя също доста говори вече, няма проблеми с изговора на други думи.
Моля дайте ми съвет как да процедирам, особено ме притеснява ситуацията с малкото дете.
Скрит текст:
Здравейте! По повод говоренето в трето лице при малкото Ви дете, може да има няколко причини:  понякога децата подражават на родителите си, като повтарят тяхната реч, това е така наречената ехолалийна реч (имитационна). Слушайки как биват назовавани от хората около тях, повтарят техните изрази и думи. Това поведение обаче може да се развие до 3 години и от тази възраст, ако продължава да се практикува, може да е признак за неврологично или речево разстройство. Друга причина би могла да бъде преживян стрес, психоза, тогава се наблюдават симптоми като: нарушения на говора, необичайни сензорни възприятия, проблеми в социалните взаимоотношения или несръчност в движенията. Моят съвет е, ако не наблюдават някакво анормално поведение при детето, да го поправяте винаги, когато говори за себе си в трето лице. Препоръчвам да играете игри, в които участниците да се самоизразяват. Като например в моето детство имаше една игра: „Ораторе бораторе, кажи кой съм аз?“. Или с думички да описва кое животно е? „Аз имам красиви крила и мога да летя, познай кой съм аз?“ ( пеперуда) и др подобни игри. Чрез такъв тип игри се придобиват умения за език, където децата се позовават на себе си, за да подсилят поведение или искане. Относно голямото момиче е много рано да казва звук "Р". Този звук е най-труден за изговаряне и много деца не могат да го изговарят, а го заменят със звук "Л", който има същата постановка като звук "Р". Ако детето не  може да каже звук "Р" до 5-годишна възраст, може да се обърнете към специалист логопед. Желая Ви успех!
Много ви благодаря за отговора!
Ситуацията при малкото дете е че тя е общителна, храни се самостоятелно, забелязала съм, че когато се заиграе със сестра си има интерес и я имитира честа, но когато искам аз да и показвам нещо да учим, бързо губи търпение. Когато разглеждаме книжка, все иска да гледа следващите страници, ако прави нещо и не успява сама започва да плаче. Когато я поправям да каже аз, не винаги го казва. Според вас рано ли е още сега да се направи преглед  при специалист.

Здравейте отново! Може да наблюдавате детето какво точно му харесва, какви играчки, игри... Играйте ролеви игри, с които детето да говори от името на героя ( кукла, животно, др.) Относно ученето, не насилвайте нещата, всеки път по малко, като постепенно увеличавате времето. Занимавайте повече  детето с игри за фина моторика: пъзели с вгнездяване, нанизване на елементи, сортиране на елементи по цвят и големина, пресипване на вода или сол от един съд в друг, игра с пластилин, кинетичен пясък. Ако нещо Ви тревожи, винаги можете да направите консултация с логопед и психолог, но според мен е рано. Всяко детето се развива с различни темпове спрямо неговите индивидуални потребности и психическо развитие. Хвалете детето и го подкрепяйте и при най-малкия успех, за да добие самочувствие. Желая Ви успех! Simple Smile

Последна редакция: сб, 11 ное 2023, 11:45 от Рaдост

# 58
  • Мнения: 186
Здравейте! Благодаря ви предварително за отговора! 🌼
Бих искала да попитам как е удачно да се подходи спрямо речевото развитие на бебе на 11 месеца? Всеки ден да му повтаряме едни и същи срички докато каже първи думички или по друг начин? По колко време дневно да отделям? Предполагам думите трябва да са ясно изговорени и на малко по-висок глас. За момента казва нещо подобно на "адйе" "кака" "Тата" "ете".

# 59
  • Пловдив
  • Мнения: 35
Здравейте! Благодаря ви предварително за отговора! 🌼
Бих искала да попитам как е удачно да се подходи спрямо речевото развитие на бебе на 11 месеца? Всеки ден да му повтаряме едни и същи срички докато каже първи думички или по друг начин? По колко време дневно да отделям? Предполагам думите трябва да са ясно изговорени и на малко по-висок глас. За момента казва нещо подобно на "адйе" "кака" "Тата" "ете".
Здравейте! Извинявам се за късния отговор. Достатъчно е да играете с детето с подходящи за възрастта му игри: разглеждайте книжки и назовавайте всичко в тях, играйте със сортери, пейте песнички, говорете на детето и му обяснявайте всичко. Няма точно определени минути на ден Simple Smile, но колкото повече, толкова по-добре. В този период детето трупа думи в пасивния речник, не след дълго, когато се почувства сигурно, ще започне да казва повече от това, което чувате, само имайте търпение. Провокирайте детето, като му задавате въпроси: Какво е това? Как прави патето, кучето, котето...? Научете детето да имитира кое животно как прави, покажете му животното и след това имитирайте какъв звук издава, децата учат по подражание. Не позволявайте електронни устройства. Желая Ви Успех! Поздрави!

Последна редакция: пн, 12 фев 2024, 10:11 от Рaдост

Общи условия

Активация на акаунт