Онлайн консултации с логопед Галина Сакутска

  • 25 752
  • 119
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 2 934
Благодаря много за изчерпателния отговор!  опитвам се често да правим игри за финна моторика , мисля че там няма проблем , но нямам база на сравнение с други деца, та не мога да съм много сигурна. Може да бели сам мандарина и варено яйце Joy , не знам до колко е показател това.  От сестра си е по сръчен с дребните неща. Приказки също се старая много да четем. Линейката, змията ,пчелата , кокошката, кравата , вратата, патето , часовника , пилето , кончето , казва как правят. За дебел мъж  , не се бях сещала , а се чудех как да го карам да издуе бузи, за вятъра също много полезно, съгласните ш,с, ц ,ч и подобни никакви ги няма. При него е малко по трудно да го задържа , на такива по образователни игри и мисля , че главно от там идва проблема. Пъзели имаме много, защото момичето им е фен ,но на него му мина мерака много бързо. Просто си го влече повече да беснее. Успях да ги науча на някакви танци , тип ,,балона се надува,, ,, ако си щастлив  , плесни с ръце ,, и подобни, но и на това бързо му мина мерака. Общо взето при него е доста по трудно да го науча нещо , защото не иска да се задържа на едно място и да ме слуша, иначе казвам и обяснявам много , поне така си мисля , но той не се заслушва особено. Четем доста и въобще не очаквах късно проговаряне. За късното дъвчане и аз мисля че от там идват доста проблеми, но той и до момента  е много избирателен , буквално яде 3,4 неща. Благодаря много , наистина ми дадохте много полезни съвети!

# 106
  • София
  • Мнения: 8 731
Здравейте, малката ми дъщеря е на 2години и половина. За толкова малко дете доста добре изговаря думите и повтаря също като и кажем нещо. Притеснява ме обаче, че не изговаря добре "р". До каква възраст се дава аванс да се научат да го казват?

# 107
  • Пловдив
  • Мнения: 74
Здравейте, малката ми дъщеря е на 2години и половина. За толкова малко дете доста добре изговаря думите и повтаря също като и кажем нещо. Притеснява ме обаче, че не изговаря добре "р". До каква възраст се дава аванс да се научат да го казват?
Здравейте! Много е рано за звук "Р", имате време, той е последният звук от късна онтогенеза, който, ако не се появи до 5 г., трябва да се потърси логопед. Показвайте на детето как се превърта езичето, покажете как бяга кончето като отлепяте и залепяте език на горно небце, играйте игри, в които да се чува звук Р: Как бръмчи моторът, колата и други  подобни с "р". Желая Ви успех! Wink

Последна редакция: ср, 05 фев 2025, 13:05 от Рaдост

# 108
  • София
  • Мнения: 8 731
Много благодаря за насоките!

# 109
  • Пловдив
  • Мнения: 74
Здравейте! Тук можете да прочетете моя кратка статия, посветена на възстановяването на говора след прекаран инсулт:
https://bg-mam.ma/p/1752932/49427964

Последна редакция: вт, 25 мар 2025, 19:01 от Пeтя

# 110
  • Мнения: 49
Здравейте.
Детето е на 2г и 1м. Доста говори, съставя прости изречения самО. От скоро обаче започна да повтаря 1вата сричка на някои думи напр. вместо "правя" казва "папавя", вместо "отивам" - "титивам", вместо "играя" - "гагая" и т.н. Аз се старая да коригирам израза и да обяснявам как е правилно, но често се съгласява и после пак произнася по стария начин.
Смятате ли, че това е проблем и какво мога да направя?

# 111
  • Пловдив
  • Мнения: 74
Здравейте.
Детето е на 2г и 1м. Доста говори, съставя прости изречения самО. От скоро обаче започна да повтаря 1вата сричка на някои думи напр. вместо "правя" казва "папавя", вместо "отивам" - "титивам", вместо "играя" - "гагая" и т.н. Аз се старая да коригирам израза и да обяснявам как е правилно, но често се съгласява и после пак произнася по стария начин.
Смятате ли, че това е проблем и какво мога да направя?
Здравейте! Това, за което говорите, се нарича "итерация" - забързана и леко накъсана реч, която се появява поради бързото натрупване на речников запас при деца над 2-годишна възраст. Така и във Вашия случай желанието на детето да изкаже бързо голямо количество информация предизвиква запъване. Това нарушение в речевата плавност се счита по-скоро за физиологично, но в немалък процент от случаите то може да доведе до заекване в по-късен етап. Запъвайки се, детето може да се опитва да привлече внимание. Детето Ви посещава ли ясла? Ако да, как детето Ви се адаптира там, има ли стресови ситуации? Това също е от значение.
- Осигурете му спокойна обстановка у дома.
- Правете дихателни упражнения (дишайте и издишайте бавно въздуха под формата на игра).
Може да изреждате гласните звукове, издишвайки въздуха: Ааааааааааа, Оооооооооо, Еееееееее, Иииииииии и т. н
- (водата успокоява нервната система), топла вана или душ преди лягане действа успокояващо или му правете масаж на тялото.
- Нека детето усети специалното Ви внимание.
- При възможност от Ваша страна прекарвайте повече време заедно, използвайте всяка възможна ситуация да развивате езиково Вашето дете: разглеждайте книжки, коментирайте, четете приказки, пейте детски песнички, играйте игри за развиване на фина моторика Следете детето си, в случай че нещата се задълбочат, се обърнете към специалист логопед.
Желая Ви успех!

Последна редакция: пт, 18 апр 2025, 10:31 от Рaдост

# 112
  • Мнения: 49
Здравейте.
Детето е на 2г и 1м. Доста говори, съставя прости изречения самО. От скоро обаче започна да повтаря 1вата сричка на някои думи напр. вместо "правя" казва "папавя", вместо "отивам" - "титивам", вместо "играя" - "гагая" и т.н. Аз се старая да коригирам израза и да обяснявам как е правилно, но често се съгласява и после пак произнася по стария начин.
Смятате ли, че това е проблем и какво мога да направя?
Здравейте! Това, за което  говорите, се нарича "итерация"- забързана и леко накъсана реч, която се появява  поради бързото натрупване на речников запас при деца над 2-годишна възраст. Така и във Вашия случай желанието на детето да изкаже бързо голямо количество информация предизвиква запъване. Това нарушение в речевата плавност се счита по-скоро за физиологично, но в немалък процент от случаите, то може да доведе до заекване в по-късен етап. Запъвайки се, детето може да се опитва да привлече внимание. Детето Ви посещава ли ясла? Ако да, как детето Ви се адаптира там, има ли стресови ситуации? Това също е от значение.
- Осигурете му спокойна обстановка у дома.
- Правете дихателни упражнения (дишайте и издишайте бавно въздуха под формата на игра).
Може да изреждате гласните звукове издишвайки въздуха: Ааааааааааа, Оооооооооо, Еееееееее, Иииииииии и т. н
- (водата успокоява нервната система), топла вана или душ преди лягане , действа успокояващо или му правете масаж на тялото.
- Нека детето усети специалното Ви внимание.
- При възможност от Ваша страна прекарвайте повече време заедно, използвайте всяка възможна ситуация да развивате езиково Вашето дете: разглеждайте книжки, коментирайте, четете приказки, пейте детски песнички, играйте игри за развиване на фина моторика Следете детето си, в случай че нещата се задълбочат, се обърнете към специалист логопед.
Желая Ви успех!

Здравейге отново, благодаря за изчерпателния отговор.
Детето не посещава ясла, обстановката у дома е спокойна. Не повишаваме тон, ни посягаме, говорим правилно и не бързаме в изказа.
Прекарваме целият ден заедно - игри навън, всеки ден разглежда книжки, четем приказка за заспиване. Самата тя вече знае и казва няколко римушки и част от "Аз съм българче".
Не винаги и не във всяко изречение, но забелязах това повтаряне на сричките на някои думи.
Ще я следя за напред, дано всичко е физиологично и отмине с времето.

# 113
  • Пловдив
  • Мнения: 74
Скрит текст:
Здравейте.
Детето е на 2г и 1м. Доста говори, съставя прости изречения самО. От скоро обаче започна да повтаря 1вата сричка на някои думи напр. вместо "правя" казва "папавя", вместо "отивам" - "титивам", вместо "играя" - "гагая" и т.н. Аз се старая да коригирам израза и да обяснявам как е правилно, но често се съгласява и после пак произнася по стария начин.
Смятате ли, че това е проблем и какво мога да направя?
Здравейте! Това, за което  говорите, се нарича "итерация"- забързана и леко накъсана реч, която се появява  поради бързото натрупване на речников запас при деца над 2-годишна възраст. Така и във Вашия случай желанието на детето да изкаже бързо голямо количество информация предизвиква запъване. Това нарушение в речевата плавност се счита по-скоро за физиологично, но в немалък процент от случаите, то може да доведе до заекване в по-късен етап. Запъвайки се, детето може да се опитва да привлече внимание. Детето Ви посещава ли ясла? Ако да, как детето Ви се адаптира там, има ли стресови ситуации? Това също е от значение.
- Осигурете му спокойна обстановка у дома.
- Правете дихателни упражнения (дишайте и издишайте бавно въздуха под формата на игра).
Може да изреждате гласните звукове издишвайки въздуха: Ааааааааааа, Оооооооооо, Еееееееее, Иииииииии и т. н
- (водата успокоява нервната система), топла вана или душ преди лягане , действа успокояващо или му правете масаж на тялото.
- Нека детето усети специалното Ви внимание.
- При възможност от Ваша страна прекарвайте повече време заедно, използвайте всяка възможна ситуация да развивате езиково Вашето дете: разглеждайте книжки, коментирайте, четете приказки, пейте детски песнички, играйте игри за развиване на фина моторика Следете детето си, в случай че нещата се задълбочат, се обърнете към специалист логопед.
Желая Ви успех!

Здравейге отново, благодаря за изчерпателния отговор.
Детето не посещава ясла, обстановката у дома е спокойна. Не повишаваме тон, ни посягаме, говорим правилно и не бързаме в изказа.
Прекарваме целият ден заедно - игри навън, всеки ден разглежда книжки, четем приказка за заспиване. Самата тя вече знае и казва няколко римушки и част от "Аз съм българче".
Не винаги и не във всяко изречение, но забелязах това повтаряне на сричките на някои думи.
Ще я следя за напред, дано всичко е физиологично и отмине с времето.
Предполагам, че е физиологично, типично за възрастта, в която се намира. След като всичко е наред и няма стресови ситуации, няма причина да се тревожите, ще отмине.Бъдете спокойни пред детето, за да се чувства и то спокойно. Желая Ви успех! Светли празници!❤️

Последна редакция: пт, 18 апр 2025, 10:32 от Рaдост

# 114
  • Мнения: 184
Здравейте, имам дъщеря на 18 г. вече. От малка има т.нар. френско Р. Но напоследък ми споделя, че това много й пречи и иска да изговаря нормално Р. Питането ми е може ли да се направи нещо по този въпрос на тази възраст или вече е късно? Към какъв специалист да се обърнем? Колко време приблизително е необходимо за една такава корекция?
Благодаря Ви за отделеното време!

# 115
  • Пловдив
  • Мнения: 74
Здравейте, имам дъщеря на 18 г. вече. От малка има т.нар. френско Р. Но напоследък ми споделя, че това много й пречи и иска да изговаря нормално Р. Питането ми е може ли да се направи нещо по този въпрос на тази възраст или вече е късно? Към какъв специалист да се обърнем? Колко време приблизително е необходимо за една такава корекция?
Благодаря Ви за отделеното време!
Здравейте! Благодаря Ви, че ми писахте. Извинявам се за късния отговор .Хубаво е корекцията на звук Р да започне възможно най-рано в детска възраст, за да се усвои правилна постановка и артикулация на звука. Във Вашия случай навиците са вече затвърдени, звук Р се изговаря "гърлено", т.нар. "френско Р". Ако девойката има голямо желание да се научи да казва звук "Р" , трябва да положи усилия да промени навиците си, да наложи самоконтрол. Първото нещо, което ще Ви даде отговор дали е възможно да се направи постановка на звук "Р", е момичето да може да залепи език на горно небце. Така се установява дали подезичната връзка е достатъчно дълга, за да се възпроизведе звук "Р". Ако това е възможно, има шанс, но специалистът, който ще го установи, е логопед. Аз лично съм постигала успех в практиката си с младежи, но всичко е много индивидуално. Изисква се търпение, упорство и много тренировки. Времето, за което се постига правилна постановка и автоматизация на звук Р, е относително и строго индивидуално. Зависи от индивидуалните възможности, усещания и възприятия, самоконтрол, честота на посещенията, тренировъчни занимания и др. Моят съвет е да направите консултация с логопед.

Последна редакция: ср, 25 юни 2025, 09:15 от Рaдост

# 116
  • Мнения: 4
Здравейте,
Имам дъщеря на 6г.може да казва ш, ж,ч ,з ако и кажа да каже тази буква,но при говорене казва ш вместо с примерно искас вместо искаш, ж заменя с з вместо лъжица казва лъзица, ч замества с ц примерно ,, знаеш ли че ...казва  знаеш ли це.. ".Също така тагава вместо тогава,или боскожа вместо госпожа.Какво трябва да се направи? Може ли с онлайн логопед да се работи?Благодаря предварително.

# 117
  • Мнения: 4
Здравейте,
Голямото ми дете е на 5 години и половина и има проблем с преглъщането, подвижността на езика и постуралния контрол.
Стои постоянно с отворена уста, дори когато диша свободно през носа, не може да дъвче със затворена.
Няма скъсяване на подезичната връзка, изговаря всички звуци, включително и Р още от 2-годишен. Има затруднения в артикулацията и коректното произнасяне на съскави и шушкави съгласни звукове. Звуковете, които изискват координация и постурален контрол между корена на езика и предната му част не се учленяват.
За съжаление нямам възможност за посещение на логопед тъй като пребивавам в чужбина.
Може да прави някои игри, като духане през сламка, сапунени балони, свирене със свирка и хармоника, но явно това не му е достатъчно.
Дали може да препоръчате какви логопедични сонди или инструменти мога да закупя, за да му помогна с упражнения вкъщи?
---

Малкото ми дете навърши 3 годни през февруари, то няма горните проблеми, дъвче със затворена уста, въпреки че челюстта му още не е развита и млечните зъби са без разстояние помежду им. Изговаря Р също от 2-годишен, но му липсват звуците Ш, Ч, Ж. До каква възраст е нормално да се развият?

# 118
  • Somewhere beyond the moon and stars
  • Мнения: 999
Здравейте, Галина!

Детето ми е на 4.5 г и говори, но с осезаеми граматични грешки (бърка рода на думите, не построява правилно изреченията в словоред и т.н.).

Има и думи, които е заучила грешно като малка и вече знае коя е правилната дума, но умишлено използва грешната, напр. “искам да ядея” вместо “искам да ям”.

Струва ми се, че другите деца на нейната възраст говорят по-правилно. Трябва ли да посетим логопед?

# 119
  • Пловдив
  • Мнения: 74
Здравейте,
Имам дъщеря на 6г.може да казва ш, ж,ч ,з ако и кажа да каже тази буква,но при говорене казва ш вместо с примерно искас вместо искаш, ж заменя с з вместо лъжица казва лъзица, ч замества с ц примерно ,, знаеш ли че ...казва  знаеш ли це.. ".Също така тагава вместо тогава,или боскожа вместо госпожа.Какво трябва да се направи? Може ли с онлайн логопед да се работи?Благодаря предварително.

Здравейте! Във вашия случай става дума за артикулационно нарушение, замяна на звукове. Детето Ви е достатъчно голямо, за да изпълнява инструкции, мисля, че и онлайн логопед би свършил работа Simple Smile. Желая Ви успех!

Последна редакция: пн, 07 юли 2025, 09:07 от Рaдост

Общи условия

Активация на акаунт