Работа, CV-та, HR-и, съвети - 84

  • 50 024
  • 1 195
  •   1
Отговори
# 900
  • Мнения: 1 096
Големите банки го предлагат за позициите, за които е допустим. Разбираемо е, тъй като така или иначе техническата възможност е налице, а и по този начин се предоставя своеобразен бонус, който частично нивелира невисокото заплащане и сериозното натоварване.

# 901
  • София
  • Мнения: 22 203
Някой може ли да ми помогне с най-често задаваните въпроси за валидация на чужд език?
Мен винаги са ме питали общи неща, а не професионални. Идеята е да покажеш, че говориш езика свободно.
За свободното време, винаги ме питат за държавата, в която съм живяла, защо съм се върнала, какво ми харесва тук повече.
Реално само 1-2 от въпросите са за работата. Ако тръгне разговор, няма да те прекъснат, а ще говорите на езика.


Аз бих си платила неспазеното предизвестие, другото ми св струва опасно - с двете работни места.
Във връзка с това - кога си длъжен да уведомиш работодателя, че няма да спазиш и ще платиш и как? Чета постановленията, но не схващам точно. Тече ти примерно месец предизвестие и на 18-я ден решаваш, че искаш да си платиш и тръгнеш. Пак ли с молба се заявява? Или се уговаряш с HR и превеждаш неустойката?

# 902
  • Мнения: 1 350
Някой може ли да ми помогне с най-често задаваните въпроси за валидация на чужд език?
Мен винаги са ме питали общи неща, а не професионални. Идеята е да покажеш, че говориш езика свободно.
За свободното време, винаги ме питат за държавата, в която съм живяла, защо съм се върнала, какво ми харесва тук повече.
Реално само 1-2 от въпросите са за работата. Ако тръгне разговор, няма да те прекъснат, а ще говорите на езика.

Ще изтрия после, за да няма толкова лична информация. Аз ще правя валидация на езика на новите кандидати. От ХР ми дадоха няколко примерни въпроса, добавих и още 2 след търсене в интернет. Но ми се иска да има и още, защото разговорът трябва да продължи 15 Мин. Аз съм си достатъчно уверена в нивото на езика, но нямам бърза мисъл и не умея да водя small talks. А на всички въпроси реално може и да се отговори с да/не или с една-две думи. Отделно не трябва и да повтарям въпроси, които ще бъдат зададени в същинските етапи на интервюто, затова стандартните защо кандидатствахте и защо смятате, че сте подходящ за тази работа, не мога да ги ползвам. От моята валидация си спомням само първия въпрос къде съм научила езика и къде съм го практикувала.

# 903
  • Мнения: 7 349
Въпроси на английски - за силните и слабите страни на кандидата (според него), какво го мотивира, пример за сложна ситуация, в която е изпадал на работа и какви действия е предприел, за да се разреши съответният проблем. Примерно.

# 904
  • Мнения: 1 350
И тези въпроси ще се задават на основното интервю, което е с мениджърите. Притеснявам се яко, защото знам, че кандидатства куцо и сакато и като не знаят езици, се придържат към принципа "говори с прости думи и кратки изречения, за да не правиш грешки". Офф Sad

# 905
  • София
  • Мнения: 22 203
Ами, речниковият запас и употреба на идиоми също се оценява, в техен интерес е да не отговарят с да/не.
Хората са наясно, че и богатство на езика се оценява, така че ако целенасочено говори с елементарни конструкции, значи има защо. Аз поне така бих го тълкувала.

# 906
  • Мнения: 3 839
Ако въпреки обучението човекът не се справя - той е на пробен срок, който може да бъде прекратен и служителя освободен.
Така де, въпрост е кой може по-добре да оцени дали се справя новият човек с обучението - този който го обучава, дава му задачите и му ги довършва при нужда или някой някъде нагоре по веригата с титла, но без директен досег? И не е ли редно и двете гледни точки да се поискат и оценят формално. Аз това написах - обучаващият да им дума в оценката на обучавания, а не неговата дума да е единствената. Съответно смятам, че е добре да е включен и в процеса на подбор, особено ако се наемат хора с малък или без опит. Аз поне за себе си винаги съм държал на това, но аз и винаги съм бил в позиция да си избирам работодателите и да поставям аз изискваният.

А и извинявай, ако имаш човек в онбординг и мениджърът ти го е планирал като действащ... е интересно решение, за което новият човек няма ни най-малка вина.
Ама и този който води онбординга няма вина. А процеса на онбординг е доста разтеглив и за един може да е седмица, за друг месеци. И ако обучавания е недобросъвестен може нарочно да протака, та плановете лесно могат да се объркат.

Колкото до това колко и как работа аз - идвам първа в офиса, обичайно си тръгвам последна. Но не виждам това как ти помага.
Не става въпрос за теб конкретно. Убежденията ми са, че ако обучаваш някого, то си отговорен за задчите които му се поставят през обучение и за евентуалното им неизпълнение. Съответно щом си отговорен за нещо трябва да имаш и механизми да му въздействаш.
Ако всички решения се вземат от някой нагоре по веригата и аз само изпълнявам, то аз не съм служител, а инструмент. А инструментите отговорност не носят.
В България съм забелязал, че е много разпространено виждането, че решенията, правата и заслугите са все за мениджъра, а задълженията и отговорностите - за работниците, но аз не го подкрепям това.

# 907
  • София
  • Мнения: 22 203
Ако всички решения се вземат от някой нагоре по веригата и аз само изпълнявам, то аз не съм служител, а инструмент. А инструментите отговорност не носят.
В България съм забелязал, че е много разпространено виждането, че решенията, правата и заслугите са все за мениджъра, а задълженията и отговорностите - за работниците, но аз не го подкрепям това.
Тук се съгласих. Аз затова в моята ситуация отказвам да "следя дали си изпълняват техните задължения". Не са бебета, нито съм им тийм лидер.
Други епитети, идващи ми наум в контекста, са вампиризъм, паразитизъм и т.н.

# 908
  • София
  • Мнения: 1 362
Цитат
Така де, въпрост е кой може по-добре да оцени дали се справя новият човек с обучението - този който го обучава, дава му задачите и му ги довършва при нужда или някой някъде нагоре по веригата с титла, но без директен досег? И не е ли редно и двете гледни точки да се поискат и оценят формално.
Задължително се искат формално, но финалното решение взема мениджърът.

 
Цитат
Съответно смятам, че е добре да е включен и в процеса на подбор, особено ако се наемат хора с малък или без опит. Аз поне за себе си винаги съм държал на това, но аз и винаги съм бил в позиция да си избирам работодателите и да поставям аз изискваният.
Аз лично смятам, че е добре да не бъде, защото тогава копанията никога няма да даде шанс на начинаещ. С други думи, никой няма желание да учи някого от а и б, а човекът да му е подготвен. Да, ама такива кадри няма на пазара... и трябва да се направи компромис. Освен това, хората участващи в подбора са и лице на компанията в известен смисъл и затова те трябва да бъдат внимателно подбирани. Говоря за по принцип, теб, Бойко, нямам честта да познавам.

# 909
  • Мнения: X

 
Цитат
Съответно смятам, че е добре да е включен и в процеса на подбор, особено ако се наемат хора с малък или без опит. Аз поне за себе си винаги съм държал на това, но аз и винаги съм бил в позиция да си избирам работодателите и да поставям аз изискваният.
Аз лично смятам, че е добре да не бъде, защото тогава копанията никога няма да даде шанс на начинаещ. С други думи, никой няма желание да учи някого от а и б, а човекът да му е подготвен. Да, ама такива кадри няма на пазара... и трябва да се направи компромис. Освен това, хората участващи в подбора са и лице на компанията в известен смисъл и затова те трябва да бъдат внимателно подбирани. Говоря за по принцип, теб, Бойко, нямам честта да познавам.

Защо мислиш така, изобщо не мога да се съглася с това. Зависи за каква позиция става въпрос, за някои ти трябва подготвен човек (ако търсиш синиър), но за огромна част от работата можеш да обучиш начинаещ, който в общия случай има по-малко претенции и струва по-малко. Ние примерно наемаме основно начинаещи (съседните отдели също) и си ги обучаваме. Повишават се хора вътрешно, синиъри се наемат само ако търсим някакво конкретно умение и ролята наистина си е за синиър. Веднъж наехме една уж опитна дама да шефства, сега я чакаме да си подпише договора по взаимно съгласие, че е по-некадърна от стажантите ни. Сакън ѝ за тея 20-25 години опит на теория.

Аз лично съм на мнение, че хората, с които човекът ще работи както имат право да си кажат мнението на интервюто, така и после за оценката му. И да, ако ще работи примерно с двама, които го виждат на интервюто, не им харесва и не го искат, не виждам смисъл да бъде назначаван. Също смятам, че това е най-нормалният и елементарен начин да покажеш на колегите си, че мнението им има значение, и че са ценени в един екип.

Последна редакция: ср, 05 апр 2023, 11:45 от Анонимен

# 910
  • София
  • Мнения: 1 362
Цитат
Аз лично съм на мнение, че хората, с които човекът ще работи както имат право да си кажат мнението на интервюто, така и после за оценката му. И да, ако ще работи примерно с двама, които го виждат на интервюто, не им харесва и не го искат, не виждам смисъл да бъде назначаван. Също смятам, че това е най-нормалният и елементарен начин да покажеш на колегите си, че мнението им има значение, и че са ценени в един екип.

Зависи много от позицията, за която става въпрос. Зависи от нуждите на компанията/екипа.
Това, което казваш, Карма, е валидно за аутсорсинг. Ако позициите се отварят по екипи, това е напълно валидно.

При нас случаят е друг - ние търсим много хора, със сходни профили, а и също така с определен тип култура. Затова и не назначаваме хората за конкретен екип, а така, че да могат да бъдат полезни на повече от един екип. Растем с доста бързи темпове (нямаме текучество) и не става дума за 1-2 отворени позиции. Респективно, ако трябва всеки интересуващ се екип да бъде представен, то на интервюто трябва да присъства делегация от 40 човека поне, което е меко казано абсурдно.
Мнението на колегите, разбира се, че е важно за мен. И те го знаят. Всъщност при нас е доста специфично, така че мисля да спра, защото няма как да обясня точно ситуацията, без да навляза в детайли, а навляза ли - ще стане ясно коя е фирмата, а не искам.

# 911
  • Мнения: X
Възможно е поради спецификата на бизнеса ви да имате други нужди, това не мога да преценя.

Дали думите ми са валидни за аутсорсинг не знам, никога не съм се занимавала с такава работа, но във всички фирми, в които съм работила, е имало организационна структура по екипи (съответно позициите са за конкретен екип), не се сещам някъде да се наемат наедро и да трябва да пасват за всякаква работа. Ясно, че ако екипът е 50 човека няма да се търси мнението на всички, но и както Бойко каза, тогава вероятно няма да е особено критично ако се вземе човек, който не пасва толкова добре - съвсем друго ще е в екип от 4-5 човека.

# 912
  • Plovdiv, Bulgaria
  • Мнения: 898
Започвам работа в държавната администрация, като досега съм била в частна фирма на познат човек. Бях в майчинство след това в неплатен дълго време (досега). Ще имам ли проблем с ползването на отпуски и болнични за тази година? Също така не споменах на ЧР, че в момента съм в неплатен, пита ме от кога ще ме освободят и се разбрахме за дата на първия работен ден.
В трудовата ми книжка какво ще пише, само стажа ли?
Да, знам, че още не съм започнала и питам за почивки, но децата ми са малки, все ще се наложи да отсъствам.

# 913
  • Мнения: 3 839
Аз лично смятам, че е добре да не бъде, защото тогава копанията никога няма да даде шанс на начинаещ. С други думи, никой няма желание да учи някого от а и б, а човекът да му е подготвен. Да, ама такива кадри няма на пазара... и трябва да се направи компромис. Освен това, хората участващи в подбора са и лице на компанията в известен смисъл и затова те трябва да бъдат внимателно подбирани.
Подготвени кадри се искат, ако е отворена позиция за човек с опит. Ако е за младши специалист е ясно, че ще трябва да се обучава. Ако двете неща се смесват това е проблем в процеса. Често срещано е да се пуска обява с изисквания за старши, а заплата като за стажант. На една HRка дълго и обяснявах защо не е ОК да пише изискване за 1 година предишен опит в обява за стажанти.
Бил съм и във малки стартъпи, където позицията и обявата е една и за старши, и за младши, и за стажант, защото фирмата е малка и което намери първо това ще запълни единствената отворена бройка. Но тогава преди всяко интервю се комуникира ясно и с кандидата, и с екипа, за каква позиция е интервюто. Ако има голямо разминаване в очакванията на отделните хора в процеса, значи нещо не е наред, макар да е често срещано това.

Съгласен съм, че хората участващи в подбора са лице на фирмата. Обаче аз предпочитам това лице да е истинското, а не фасада. И от двете страни на масата като съм седял, винаги съм предпочитал да говоря с хората, с които ще работя реално, а не просто с HR или мениджър. Все пак интервюто трябва да дава яснота и на кандидата, не само на фирмата.
Когато се наема общо за цял отдел, а не за конкретен екип, аз съм видял два добре работещи процеса. Или се прави финално панелно интервю с представители на различни екипи и всекинот тях може свободно да си поговори с кандидата и после да се определи, кои назначение в кои екипи е евентуална опция. Или след предварителното филтриране, HR или мениджър си говори с кандидата и на база CV и изявени желания се определя с кои екипи да се проведат интервюта по-нататък.
Такива са процесите, които съм видял в големите ИТ корпорации, от които всички взимат пример. Има много други варианти разбира се, ни тези работят много добре. Обаче изискват доста ресурси.

# 914
  • Мнения: 1 350
Това последното е някаква фантазия, която е приложима евентуално само ако за едно място се борят 200 кандидати и всеки от тях чака само тази фирма да му се обади, а не ходи на интервюта в още поне 5 едновременно. А не ако имаш 10 отворени позиции за запълване и петима подали СВ за тях.

А това ме уби направо:
Съгласен съм, че хората участващи в подбора са лице на фирмата. Обаче аз предпочитам това лице да е истинското, а не фасада.
Представям си да заявя още на интервюто, че смятам мениджъра ми за някакъв фигурант, от който нищо не зависи, и че не ме интересува дали той ще ме хареса.

Общи условия

Активация на акаунт