Новите предложения за наказания на пияни и дрогирани шофьори, които убиват човек на пътя

  • 15 779
  • 572
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 5 275
Възможно е. Ние в Калифорния първия ден малко се бяхме стреснали заради бързината, с която свиват от най-ляво към изхода, който се намира на четири ленти вдясно. Дори и в Германия не сме видели такива стрели - тоест не написах, за да противореча.

Мисля обаче, че има фактори, които не можем да сравним с нашите. Това, че карат още на 16 примерно или % ползване на автомобил дневно, броят на автомагистралите итн. При същата експлоатация може би у нас статистиката щеше да е по-зле и не, защото не сме възпитани, а най-вероятно заради лошите условия, старите автомобили, платените книжки, рушветите итн. С цялото това бля-бля искам да кажа, че всяка държава си има специфичност и ние е по-добре да видим съседните държави за ориентир. Ако някой има данни за Сърбия или Румъния примерно, ще ми бъде интересно да прочетем.

# 46
  • Мнения: 2 923
Тогава си противоречиш. Проблемът е в човека, да, а не в предмета или средството. Убийства има и с нож. Под какъв режим да ги поставят? Потенциално, а и реално са опасни.
Къде си противореча? Ножовете не подлежат на регистрация и не могат да се проследят, но колите - могат.
Не знам за какво точно спориш. Публична тайна е, че в България масово колите се регистрират на чуждо име за да се избегнат наказанията. Трябва да се вземат мерки срещу това и в това няма нищо неморално или незаконно. Ама работещи мерки, а не като тъпотията с гражданската отговорност дето измислиха нарушенията да се прехвърлят при продажба на колата.

# 47
  • Мнения: 46 553
За тахографа - много от тях нямат лична кола. Карат семейната и се ползва от всички членове на семейството, съответно изминатите километри са общи.

А и баща ми от малка ми набиваше в главата, че точно този момент след натрупани 15-20 к са най-опасни. Човек придобива увереност и има риск да започне да прави изцепки.
Затова питах има ли някъде статистика колко от случаите със загинали са причинени от т.нар. млади шофьори?
Последно намерих от 2019-та. 1/5 от всички катастрофи са причинени от шофьори с опит под 2 г., но няма данни колко от тях са тежки инциденти, със загинали.
https://www.chernomore.bg/a/42-novina-na-denia/179547-15-ot-kata … ot-mladi-shofyori

Безспорно трябва да се работи в/у това, но другите 4/5 са още по-сериозен проблем.


Ако някой има данни за Сърбия или Румъния примерно, ще ми бъде интересно да прочетем.
За Сърбия не намирам, Румъния ни водят. 86 загинали на 1 милион население, при нас 78 човека.

# 48
  • Мнения: X
Картата е персонална.
След 20к километра ако все още не си знаеш възможностите, тук вече и Господ не може да помогне.

# 49
  • Далечният изток
  • Мнения: 15 005
Тогава си противоречиш. Проблемът е в човека, да, а не в предмета или средството. Убийства има и с нож. Под какъв режим да ги поставят? Потенциално, а и реално са опасни.
Къде си противореча? Ножовете не подлежат на регистрация и не могат да се проследят, но колите - могат.
Не знам за какво точно спориш. Публична тайна е, че в България масово колите се регистрират на чуждо име за да се избегнат наказанията. Трябва да се вземат мерки срещу това и в това няма нищо неморално или незаконно. Ама работещи мерки, а не като тъпотията с гражданската отговорност дето измислиха нарушенията да се прехвърлят при продажба на колата.
Ами именно, не подлежат, а трябва да подлежат според твоите разсъждения. Или не? Съвсем се обърках. Така както ножовете и оръжията сами по себе си не са средства за убиване, така и автомобилите и другите превозни средства не са. Защото хора умират и по други причини, и с други средства...
А сега пък регистрация на чуждо име. Хайде да ми обясниш какви мерки и как ще се вземат по-точно, когато аз купя една кола и я регистрирам на мое име, а всъщност съм я купила на сина ми?! Трябва да нося наказание, че имам собственост, пък всъщност нямам ли, за какво става въпрос? Или аз я платя, пък собственик е сина ми, обратния вариант. Тук честно казано не разбрах проблемът какъв е. Или пак имаш предвид конфискацията...

По повод младите шофьори, пак от статистиката на НСИ за 2020 г. за загинали водачи, уточнявам, че само за водачи по възраст - от 18 до 20-годишни - загинали 16; от 21 до 24-годишни - загинали 12; от 25 до 64-годишни /тук са в една много голяма група/ - загинали 175.

bboiko, може ли линк към тази катастрофа във Владая и въобще как някой може да катастрофира с 1 км/ч?!

# 50
  • Мнения: 5 275
За Сърбия не намирам, Румъния ни водят. 86 загинали на 1 милион население, при нас 78 човека.
За Сърбия и аз не видях, но Хърватска 2022 е явно на трето място по жертви в ЕС със 71 на милион. Германия са с 34, Швеция с 21.

Скрит текст:

# 51
  • Мнения: 4 386
Питай я тогава да ти обясни какво е съучастие, какво е съизвършителство, какво е вина и умисъл, питай я има ли уредба за предоставяне  на МПС от собственик на друг водач, употребил алкохол или наркотици и в кой закон.

Това, което написах, го каза тя. Според нея законовото основание е там, просто не се използва, защото ''такава ни е държавата''.
И понеже българското законодателство е уеднаквено с европейското в други страни, собственикът на колата, който я е дал на пиян и дрогиран да кара, не е толкова невинен, колкото ти го изкарваш.

Майката на оня 15-годишния, който помете 20 коли, му е съучастник. И майката на оня джигит, който уби Милен Цветков, му е съучастник. Но типично по български им се разминава. Хайде прочети си ти там за съизвършител и съучастник членове и алинеи и се запитай защо не се използват в случаите, когато пиян или дрогиран шофьор причинява ПТП (с жертви) с дадена му от друг кола, когато и двамата са наясно, че е опасно и че е престъпление.

Иначе благодаря на всички в темата за изказани мнения. Това за пари, кой на кой е човек, липса на контрол и неприлагане на съществуващите наказания е за съжаление вярно и влиза в графата ''такава ни е държавата'', както моята сестра го обобщи.

В Норвегия има вече няколко случая на осъдени собственици на коли, които не са били в колата, когато друг шофьор в нетрезво състояние катастрофира и убива човек. Точно защото си е дал колата на пиян шофьор да кара. Наказанието за собственика в единия случай, който сега се сещам отпреди няколко години, беше 2 години отнета книжка, 28 дни затвор и глоба 120 хиляди крони, а на шофьора убиец - доживотно отнето право да шофира, 8 месеца затвор и глоба 50 хиляди крони. И в Норвегия нямаше такава съдебна практика и собственикът беше невинен, но това се промени. Явно е въпрос на желание или липсата на такова да се използва съществуващото законодателство.

Последна редакция: нд, 21 май 2023, 17:14 от Fenris

# 52
  • Пловдив
  • Мнения: 14 626
Сестра ти ако ти е казала, че думата "съизвършител" може кое да е от двете:

- да се използва за избягване на думата "съучастник" като по-широко и по-малко ангажиращо понятие, или
- да се използва за лицето, дало колата си на някой да я кара, а той взел, че сгазил някого,

прати я да си преговори внимателно наказателното право.

Съизвършителят е вид съучастник, и то този, който непосредствено участва в деянието. Не го подготвя, не създава условия за него, а пряко го извършва. Пряко блъсва човека в случая. За да има съизвършителство, трябва да има двама+ преки извършители. Съучастниците се делят на извършители (съизвършители, ако са повече от един), помагачи и подбудители. И за да има изобщо съизвършителство в частност и съучастие по-общо, задължително трябва и у двамата да има умисъл за общия резултат.
Далият колата си не само не може да бъде съизвършител, ами и помагач не е, ако няма и у двамата УМИСЪЛ за ПТП-то и резултата.

Другите неща също търпят спор и критика, но това се набива в очи. Терминологична бележка, не е най-важното в темата.

Последна редакция: нд, 21 май 2023, 20:21 от Магдена

# 53
  • Далечният изток
  • Мнения: 15 005
Аз не изкарвам никого нито невинен, нито виновен. Моята работа не е да определям кой какъв е, дори и като си драскам в неделя по форумите. Казах да я питаш собственик на МПС, който го дава на пиян и дрогиран да го управлява, в кой закон е уредено това нарушение/престъпление. Защото има уредба и тя е в ЗДвП, а не в НК. Тоест законодателят, а не аз, е определил, че неговата вина е в не толкова голяма степен, че действието му да бъде въздигнато в престъпление, а е с по-ниска степен на обществена опасност, поради което извършеното представлява административно нарушение и за него са предвидени съответните санкции по ЗДвП.
Тоест приемам твоя пост като предложение до законодателя за промени в НК, като да предвиди наказателна отговорност за този, който предоставя колата си на пиян или дрогиран, а не лично към мен, която ти казвам каква е уредбата в момента. Членовете и алинеите ги чета, защото ми се налага по работа. Използват се по отношение на тези, предоставили колата си, но им налагат административно наказание, защото такъв е законът, а не защото ни е такава държавата каквото и да значи това.

# 54
  • Пловдив
  • Мнения: 14 626
Цитат
Ама работещи мерки, а не като тъпотията с гражданската отговорност дето измислиха нарушенията да се прехвърлят при продажба на колата.
Каквото и да значи това, няма нищо подобно. Никакви нарушения не се "прехвърлят" с продажба, а застраховката ГО пък няма общо с нарушенията.

# 55
  • Мнения: 46 553
Това с тахографа има ли го реализирано в някоя държава и как се контролира?

По отношение на сравнението с другите държави, добре е и да се гледа коя откъде тръгва. Защото при нас 70-те и 80-те жертвите са били от 1000 до около 1300, а движението съвсем не е било с днешната интензивност, нито колите толкова мощни, уж имаше и колегиалност на пътя...

1990 до 1996-та подобно, като 90-та се отличава с най-тежки загуби (1527 човека).

От 1996 до 2008-ма са около 1000 годишно.

След 2008-ма започва намаляване (600-700), до 2020-та, когато са 463.

2021 и 2022 има покачване, но пак далеч от предишните десетилетия (561 и 525).

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%8A%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1% … D0%B2%D0%B8%D0%B5

С една дума, като цяло тенценцията е положителна, просто сме тръгнали от много тежки резултати. Дано продължим надолу и стигнем развитите европейски държави.

# 56
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 259
^^ Спадането на жертвите по пътищата съвпада с въвежднето на мерките по обезопасяване на автомобилите като колани и въздушни възглавници, конструкция и т.н. Wink

# 57
  • Мнения: X
Това с тахографа има ли го реализирано в някоя държава и как се контролира?
Не знам, едва ли накъде има такива крути мерки. Но и обучението там е различно.

Жертвите 2020 са малко, защото държавата беше блокирана и по пътищата имаше наполовина поне по малко МПС. Личен опит и наблюдения

# 58
  • Мнения: 46 553
^^ Спадането на жертвите по пътищата съвпада с въвежднето на мерките по обезопасяване на автомобилите като колани и въздушни възглавници, конструкция и т.н. Wink
Това е фактор за всички държави.

Жертвите 2020 са малко, защото държавата беше блокирана и по пътищата имаше наполовина поне по малко МПС. Личен опит и наблюдения
Така е. Но предишните 11 г. показват трайна тенденция към намаляване, в сравнение с предишните десетилетия.

# 59
  • Мнения: X
И там има обяснение, но ... Ще го напиша така "Асфалт не се яде"

Общи условия

Активация на акаунт