Работа, CV-та, HR-и, съвети - 89

  • 43 681
  • 865
  •   1
Отговори
# 240
  • София
  • Мнения: 22 633
Не си разбрал идеята - не искам никой да се трогва, просто не желая да го играя секретарка и всеки каквото се сети, да ми бипка, нито да "менторствам" за неща, които са изисквания за позицията, на която са наети. И така до безкрай. Не ми е приятно да ме изнудват постоянно да си разпъват глупостите под надслов "помощ".
С нормалните хора си водя имейл комуникация и основните точки се документират писмено и систематизирано, а не "ама виж, ама виж, защо така не ми се отваря?" или "нямам аксес, какво да правя" - обади се на тийм лидера си "ама не ми се отваря, виж и така 10 пъти".

Не е моя работа, няма да имам дивиденти, нищо не печеля от това, не искам да го правя, т.е. искам да си го спестя, без да изглеждам тотална грубиянка. Ще пробвам метода на Херцен, където може - направо аз да им пиша мейли, пък ако щат да follow up - ват с въпроси.

# 241
  • Мнения: 3 874
Да помагаш на колегите ти най-вероятно ти влиза в трудовата характеристика, независимо дали ти харесва или не. Това дали те отговарят на изискванията да бъдат наети всеки мениджър или ЧР ще ти каже, че не е твоя работа.
Ти имаш 3 варианта:
1 - както ти предлагам, да си го планираш това официално като труд и после да си го отчиташ като постижение.
2 - просто да отказваш и да излезеш, че не си отборен играч.
3 - да продължиш да го правиш неофициално, независимо по какви канали и да се оплакваш напразно на непознати в интернет.

# 242
  • София
  • Мнения: 22 633
Благодаря ти, Бойко, за гледната точка, оценявам я. Но просто не е отговор на въпроса ми. Правила съм номер 1 години и освен потупване по рамото и повече експлоатация не съм получила друго, респективно вече нямам потребност от номер 2. Което е и изнасилена концепция за отборност, ако винаги е само от едната посока към другата и никога обратно. Но това е друга тема.

Попитах просто за съвети как да ги откача от себе си в сегашната конфигурация. На мен не ми пречи да отговарям по мейл, тъй като там няма как някой 15 пъти да ти каже виж виж или да те пита как да си отвори csv файл и от къде да си смени формата на датата. Единствено искам да запазя добрия тон, отучвайки ги, не да се сопкам. Това е.

Скрит текст:
Впрочем, дори клауза за обучение включва периода на адаптация, не е доживотен абонамент на някого да те врънка за всяко нещо. Аз такава клауза нямам и въпреки това съм обучила, разписала съм процеси, други съм наследила и оптимизирала.

# 243
  • Мнения: 3 874
Почти гарантирано е, че имаш включено "и други задължения по преценка на мениджъра" или нещо от сорта. Тоест ако мениджъра ти е съгласен да те питат теб, елегантно отърване няма. А ти нямаше да питаш ако той не е съгласен.
Но можеш да искаш да ти го планира това като натовареност и докато не го прави да пренасочваш към него с извинението, че той не ти дава време за това. По този начин го ангажираш и него да знае колко точно те натоварва това и да вземе мерки ако е твърде много. Ако не искаш да отговаряш все някой трябва да е виновен за това - или ти, или мениджъра.

# 244
  • Мнения: 498
Много надценявате функцията на ЧР. Имам опит с няколко големи компании и винаги ЧР просто изпълнява това което мениджъра на съответното звено или висшия мениджмънт иска. Човешки ресурси са просто едни администратори, нямат тежест в нищо. Те са обслужващо другите отдели звено.

# 245
  • Мнения: 9 429
При нас не е точно така. За такъв проблем като твоя аз бих се обърнала към ЧР и бих получила съдействие и подкрепа. Както казах, имаме такава освободена колежка, но това е дълъг процес и разговори с много хора от различни отдели.

# 246
  • Сф
  • Мнения: 5 574
Кетчър, а защо просто не им кажеш, че не знаеш или нямаш време, да питат някой друг?

# 247
  • Мнения: 10 722
Кечър, просто не отговаряш по чат... или се включваш след 6 часа и казваш - Извинявай, чатът е на мют и не съм го видяла - всеки се включва и това ми спира работния процес. Моля те, пиши по мейл, ако има нещо - него го следя.

Поне аз така практикувам, защото също ми е писнало да ми се включват всякакви хора с въпроса - Може ли за 5 минути да се чуем? Отучих и екипа ми да го ползва, а на някои от тях направо им забраних, защото хора от други отдели използваха чата да минават "под радара" с разни рикуести, за които аз като мениджър разбираам при свършен факт, а категорично не съм ги смятала нито за важни, нито за спешни, за да се ангажира екипа.

# 248
  • Melmak
  • Мнения: 9 426
Кечър, наистина имаш нужда от смяна, съжалявам, чета те от известно време.

Научила си ги кофти и си сърбаш попарата в момента. Не знам с какви рикуести идват при теб, може би с елементарни и дразнещи. В някои фирми обучението не става да е само месец. Имах една работа, която не беше с особено добър трейнинг. И докато навлезеш ти трябват месеци, ами старите кучета обучаваха нас, 10 нови. Трудно беше и за нас, и за тях. Постоянно обучение, заплетени ситуации, които ако някой не ти покаже как, просто нямаш шанс да продължиш. И ако не ми отговарят цял ден на тиймса, аз каква опция имам? Тл ще разбере и ще се включи набързо да им припомни, че трябва да има обучение.

Разбирам, че в един момент става така, че ако много помагаш, почваш да носиш на гърба си останалите. Според мен бойко е най-близо до истината. Няма как да кажеш “спирам да отговарям на тиймс”. Можеш да отговаряш бавно, да казваш, че не знаеш.. че не ти работи системата, че си в кол и подобни. Даже най-работещо е “не знам как се прави”. И толкова. И без това ще я напускаш тая работа, за къде ще се доказваш? Като не знае къде се слага филтър на ексела, да си отвори някой клип в ут и да види как става.

Somebody12, има ли място, на което да нямаш драма с колегите?

# 249
  • София
  • Мнения: 22 633
Благодаря, Смоук, така звучи незаядливо и съвсем резонно.

Хечикера, този специално е там от преди мен.

Такива ситуации са съставени от 2 фактора. Единият са границите, но другият е човекът. Има хора, които схващат бързо, ефективни и бързи са и винаги такива хора ще бъдат налазвани, не безполезните или дето вечно нещо не са разбрали и някой трябва да им обяснява.

# 250
  • Мнения: 1 136
Има хора, които схващат бързо, ефективни и бързи са и винаги такива хора ще бъдат налазвани...

Това не е задължително, от сериозно значение е установената в съответната компания култура, а също и типа хора, които се набират. Ако основният критерий при подбора е желаното от кандидатите възнаграждение, то такива последствия са логични.

Съветът на Like Smoke е добър и подобен на този, който мисля, че ти дадох преди известно време. Ако натрапниците са от други звена, можеш да ограничиш комуникацията с тях до мейли, като ако установената практика го позволява, им обърнеш внимание, че подобни искания за съдействие следва да минават през твоя мениджър. Той от своя страна би следвало да ги окастри, ако е адекватен.

Ако не възможно, то поне в кореспонденцията можеш винаги да копираш своя и техния мениджър. Също така, ако въпросите са съвсем малоумни и си личи, че питащият го мързи да се оправи сам, можеш да отговаряш с линкове към указания в Google или YouTube, което ще подчертае, че информацията се намира лесно, стига човекът да има желание да я потърси.

# 251
  • София
  • Мнения: 22 633
Не, от нашия тийм са.
Трябва просто да си стоя на своето явно. Като кажа имейл и да е имейл. Те са като ботове и не приемат да пишат мейли, искат преко сили да ме качат на кол. Малоумни са въпросите, да. И нямат нищо общо с обучение или процеси. Отговаряла съм много пъти с линкове, скрийншотове, но пак същото - кога можем да се чуем. И аз вече набирам мисловно, започва да ми се иска да им тегля майните.

На всички е ясно защо са наети тия хора като помощно звено и че сами нещо няма да измислят, не са българи. Но се подкрепя такава политика "за да върви работата на всяка цена". Цитирам голямата шефка. Да де, ама аз не ща да я плащам. Сега е мой ред да ми е спокойно. Може и да казвам, че не знам как се филтрира Joy
Ще го измисля, допаднаха ми някои от съветите. Като правя нещо много важно и спешно, понякога си изключвам тиймса. Нали си има логове, че съм на работа.

# 252
  • Melmak
  • Мнения: 9 426
Ами за такива тъпи въпроси да ползват гугъл. Аз не мога да си върша работата ако всеки ме прекъсва през 10 минути да му показвам как се слага филтър в ексел. Това не е сериозно. Даже да искат да се чуваме и да им правя обучение за нещо, което се намира в гугъл? Почвам рязко да не знам как става. Или да препращам към гугъл.

# 253
  • София
  • Мнения: 22 633
Именно, аз също не работя на парче или рикуести, а набирам инерция и като се съсредоточа, мога по 4-5ч плътно да свърша нещо.

Смоук ме разбра. Смятам, че е изключително токсична тая култура на "дай да те питам нещо" за 5 минути по 20 пъти на ден. Неотговорен имейл нямам, от там нататък да си чатим и гукаме по цял ден става непродуктивно в един момент. Губи се страшно много време.

# 254
  • Мнения: 2 183
Кетчър, слагаш си teams на “do not disturb” всеки ден за по 5-6 часа и си работиш спокойно. Мисля, че има опция за кои хора да не важи това, тоест да виждаш нотификации от тях (примерно шефа ти, клиенти). Бих обсъдила с прекия си ръководител, че на малоумни въпроси изобщо няма да отговарям. Аргументите следва да са:
1. По-полезно е за фирмата да работиш по своите сложни задачи, без да те прекъсват и разсейват непрекъснато.
2. Има си граница на допустимост, да помагаш по 1-2 пъти на ден за 5 Мин е ОК, повече не. Разконцентрира те и страда продуктивността ти.

Ако шефът държи да продължиш да им помагаш, съгласуваш с него да имаш официлано Open hours (както те посъветва Бойко). Например 2 пъти в седмицата по 40 Мин или нещо такова. И на всичките малоумници да се обясни, че ще им помагаш само в тези часове. И да са длъжни да влизат всички заедно да се учат от въпросите на другите.

Вариантът с мейли за мен не е добра опция. Няма ли да изгубиш повече време и повече усилия да изпишеш всичко? Особено ако все пак става въпрос за нещо малко по-сложно, не един скрийншот.

ПП Без нова работа обаче няма да ти се по-добри значително положението.

Общи условия

Активация на акаунт