Отговори
# 585
  • Мнения: 17 047
А сега си представете дете, което има затруднения с обработването на информация, с възприемането на две гледни точки. У дома родителят не вярва, в училище му кажат, че който не вярва е лош и ще гори в ада. Или просто у дома твърдят "няма бог, разчитай на себе си", а в училище казват "има бог, уповавайте се на него, той помага".

# 586
  • Мнения: 9 115
Черна станция, много примитивна представа. Ще дойдат едни радикализирани и ще радикализират и детето.

Аз лично смятам, че човек, който не познава основните религии, не може да претендира да е образован.

Повтарям, неутрална съм, но и не ми се привиждат психопати. Ако изобщо се стигне до въвеждане на такъв предмет, най-вероятно ще намерят работа на жени, завършили теология.

# 587
  • Мнения: 17 047
Познаването на основните религии трябва да е по желание и в осъзната възраст. От обща култура човек поназнайва някои неща, а в часовете по литература още в пети клас, по история в шести, по литература в осми, по философия 8-10 клас се говори за религията и нейното влияние в исторически и културен аспект.

# 588
  • Мнения: 50 906
Не е нужно чак да го радикализират, но ти как ще ми гарантираш, че един поп, а не учител, няма да си пее де факто вероучение?

И как ще ми гарантираш, че завършилите вероучение жени (даже и да са такива, макар да се съмнявам че и 100 ще намерят) ще са безпристрастни и няма да пропагандират, а ще сравняват религиите?

# 589
  • Мнения: 17 047
Изобщо в кой клас учениците са способни да възприемат и сравняват различните идеи. И, ако в един клас има едновременно юдеи, християни от различни деноминации - православни, католици, протестанти, съботяни, арменци и мюсюлмани интересно какви спорове биха се разгорели на религиозна почва, защото всеки би се очаквало да защитава своята религия.
В страните, в които се изучава религия си е точно вероучение - конкретната религия, масова за страната.

# 590
  • Мнения: 9 115
А какво лошо има във вероучението?  Щях да ви повярвам, ако другата неделя нямате боядисани яйца и не празнувате Великден.

# 591
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 657
Само дето боядисването на яйца за Възкресение е езически обичай, свързан с култа към Слънцето, а не с основите на християнската вяра и добродетели, ама това е друга тема. Не е лошо и децата да знаят, но мисля, че в часовете по литература и сега им се обяснават тези неща.

За мен този предмет е излишен, предвид новите тенденции да се обединяват науките, технологиите и изкуствата (STEM и STREAM обучението). Къде точно ще се впише?

Последна редакция: вт, 08 апр 2025, 21:30 от Алегриq

# 592
  • Мнения: 50 906
Празнуваме, но като изразяване на принадлежност към една общност, а не от следване на религиозните канони. И не ходим на църква, понеже не споделяме догмите, а си намираме сами в какво вярваме и какво влагаме в празника. Освен това не ми е внушавано от първи клас как да виждам нещата.

# 593
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 657
Освен това не ми е внушавано от първи клас как да виждам нещата.
Ние учихме по Байтошово време, там беше друга бира.

# 594
  • Мнения: 17 047
Някои турци също боядисват яйца за Великден, въпреки че са мюсюлмани. И в момента имам козунак на масата си. Яйца ям целогодишно, боядисването е забавно, когато си дете, на 50+ не ми пука дали яйцата са боядисани или не. Спокойно мога да ги боядисам в петък, например и дори да изядем счупените. Коледа е подаръци за децата и нищо друго, за мен празникът е Нова година, новото начало. Кефя се на мартениците. Ако детето ми трябва да учи религия, искам да учи за Тангра, Перун и Дажбог, а не за Христос и Мохамед.

# 595
  • Мнения: 1 314
На мен не ми е , че ще му внушат някакви неща. но програмата е претъпкана с какво ли не. Само още един учебен час липсва.

Пък ако ми кажат , че на добродетели човек се учи като присъства в някакъв учебен час, воден от кой знае кой...
И въобще тази тенденция да се вменява на училището да обучава по какво ли не  на мен лично ми е прекалено.

# 596
  • Мнения: 17 047
Може би да беше втори клас, синът ми знае, че няма бог, сам стигна до това. Канен е на РД, докато чакат пред клуба съучениците му говорят, че някой е починал и е отишъл на небето. Синът ми не вярва в тези неща и казва, че човек като умре го погребват и толкова. Нахвърлиха се всички върху него да го убеждават, че има бог, живот след смъртта, че умрелите стават ангели и т.н. Доста агресивно го нападнаха и изобщо не приемаха, че той може да е на друго мнение. Видях объркването му от цялата ситуация и, когато се обърна към мен "Мамо, нали няма бог?" му отговорих, "Ти знаеш, че няма, а всеки е свободен да вярва в каквото ще. Като искат да вярват, да вярват, ти си знаеш за себе си. " Е, как да искам някой "авторитет" и в час да го напада, че не вярва? Точно промиване на мозъци е при малките, не случайно искат от първи клас да го въвеждат, защото в 8 вече е късно.

# 597
  • Мнения: 12 743
Оф, в нашето училище имаше фуч-език или религия. Моето уж на език беше, няколко пъти попада в религията. Пък пускаха и няакакви случайни религиозни да влизат в случаен час. Детето беше в шок. Казали му, че ако вярва и стане война, бомбите  няма да могат да го убият. А гледа и новините, чува какво става по света. Направо беше редовно с кръстосани очи.
Пък на отличника в класа бог му помагал да има шестици, ..глупости, глупости
На тази възраст им е достатъчен материала в часовете по литература и история.

# 598
  • Мнения: 6 585
Ru, ама и твоето момче се е опитало тях да убеди, че няма Бог, казвайки го така категорично. И това, че физически тялото погребват в земята какво общо има с вярването, че след това човек/душата му отлита на небето? И аз вярвам в това, истински имам нужда да вярвам, че със смъртта ни не приключва всичко. И никак няма да ми е приятно ако някой като синът ти пренебрежително ми обясни как заравят в земята мъртвеца само, а другото са "глупости". Толерантност и от двете страни, моля.
Аз този предмет си го представям като просто информация за различните религии, не зная дали това е идеята. И ако е такава съм ОК. Разбира се - против съм внушенията в която и да е посока.

# 599
  • Мнения: 8 408
Ако идеята на предмета "Добродетели и религия" е да запознаят децата с различните религии, то това го има и сега. По много предмети учат за празници, обичаи, информация за религиите и т. н. Няма смисъл от нов предмет. Ще натоварят излишно децата. Аз съм против.
Има неделни училища към църквите (може би и към джамиите, не знам) , който се интересува повече, да ходи там.

Общи условия

Активация на акаунт