Отговори
# 660
  • Мнения: 50 778
Как преди, ползвайки само  учебника малък формат, сборника и задачите от стисанията Математика в края на годината можеше да се явиш успешно на кандидат-студентски изпит за най-търсените специалности и да се справиш?

Че то и сега може. Кандидатстудентските изпити отдавна не са сериозна цедка, освен за някои специалности, като медицина например, за които винаги се е ходело на уроци и никога учебниците не са били достатъчни.
Трагедията с уроците е след 7 клас по една причина - силна конкуренция за няколко училища в София.

# 661
  • Мнения: 4 461
Интересноооо... Трием се... Smirk
Снощи поставих линк на видео - разговор с една учителка по математика тук.

Да, и аз го коментирах и коментарът е изтрит. В същност - с право. Доста полит-коректно/некоректни моменти имаше.  Никой не е в състояние да размаха вълшебна пръчка и да ни извади от батака, трупан десетилетия.
Не ни е крив Изтокът, Западът, Северът, Югът, социализмът - защото никога и никъде не е било така. 
Нищо ново няма в математиката , поне до средния курс, от столетия.  Как преди, ползвайки само  учебника малък формат, сборника и задачите от стисанията Математика в края на годината можеше да се явиш успешно на кандидат-студентски изпит за най-търсените специалности и да се справиш?

Въобще, като ще копираме от Запада,  да копираме рационалното. Да се спрат на някоя успешна система на управление на образованието и да я внедрят нацяло, без да жалят учебникарската мафия.
Ами, образованието в РБ е политически въпрос - касае законодателна власт и правителството, МОН, те изработват общата политика, касаеща цялото образование на държавата. Даже и в частните училища. Затова е резонно министърът да заяви какви личности ще изгражда бг училище. Що се отнася до коректно/некоректно, аз не намирам, че въобще учителката е нападала конкретно някого. Тя посочи проблеми в програмите, учебниците, броя часове, проседени в училище (според нея всеки урок след 6-тия час вече не се възприема от учениците заради умора), телефони и смартфони и европейска практика на забрана, въпросът за религията и добродетелите. Стана дума и за профсъюзния лидер Я. Такева.
На мен не ми допада идеята да копираме някакъв чужд модел на образование, щото никой няма вълшебна пръчица. Реформа в образованието сегашният министър отстояваше, докато беше председател на комисия в НС и това касаеше натоварените програми преди всичко. Логично е да се очаква, че чаканата от всички реформа в основното и средно образование ще започне с олекотяване на програмата откъм материал от вуз. Изведнъж обаче ... вкарваме нов учебен предмет от 1-ви кл.
И накрая, училището възпитава, но възпитава чрез образование и личен пример. И както каза учителката, трябва да го прави така, че децата да го искат. И понеже има такива примери, трябва да изискваме, а не да оправдаваме всяка хрумка, водеща до изнервяне и осакатяване на цели поколения.

# 662
  • Мнения: 17 020
Аз също мога да го потвърдят след 25 години опит в училище - след шестия час децата губят концентрация. След 15 юни също. То още май месец с накъсването на учебния процес покрай празници и неучебни дни за ДЗИ вече са разконцентрирани, но като почнат и жегите става още по-трудно.
За повечето ученици и втора смяна, особено след 16-17 часа също е загуба на време.

# 663
  • София
  • Мнения: 484
А сега какво пречи да се справиш?
Справяме се, както всички, които държат на образованието на децата си.   Но за мен странното е, че на учители им се вижда нормално да сме на последно място в Европа и на опашката в света. Часпромите да вървят, всеки да се спасява поединично. Е, не - не е нормално!

Обикновено в трудовия договор се включва кауза, забраняваща осъществяването на същата трудова дейност за друг работодател.  Частните уроци какво са? Държавната заплата върви,  допълнителното трябва да се заработва.  Двойно заплащане, двойно натоварване -  за една и съща работа,  по същия учебен материал, но това явно не се брои.

Разбираемо е да вземат частни уроци децата, които имат проблеми, но добрите - защо?  И на Запад това, което става тук,  го няма. Едно е  да плащаш уроци по някакъв вид изкуство, чужд език, който не се изучава в училище или да тренираш някакъв  спорт, съвсем друго е това, което сътвориха тук, угробвайки и средствата на родителите и времето на децата.

Последна редакция: пн, 14 апр 2025, 03:14 от xxxxxx

# 664
  • Мнения: 50 778
Не е вярно, навсякъде тези, които искат с изпит да влязат на място с голям наплив и малко приети, се подготвят на курсове и уроци.
И частната практика няма общо с друг работодател. Всъщност законово не е забранено и на два трудови договора да си, а в трудовите договори най-често се забранява конкурентна дейност.

И най-накрая - няма начин да се вдигне нивото за всички до нивото на кандидатстващите в топ гимназиите. Защо да ги мъчат? От друга страна не е желателно и да се свали нивото на водещите деца, както усещам, че ти искаш. Приеми, че имаме СЪСТЕЗАНИЕ, а когато има състезание, има и специфична допълнителна подготовка.

# 665
  • София
  • Мнения: 484
Не е вярно, навсякъде тези, които искат с изпит да влязат на място с голям наплив и малко приети, се подготвят на курсове и уроци.
И частната практика няма общо с друг работодател. .
Работодател е този, който заплаща услугата.  Не знам къде "навсякъде" за топ-гимназиите се готвят с допълнителни уроци умните деца. В моето семейство и в семействата на приятели, живеещи на запад, такова нещо няма. Свирят, рисуват, спортуват, учат езици, ходят на лагери - това са нещата, за които плащат допълнително, ако учат в държавно училище. Следователно имат и достатъчно време за това.
Накратко - имаме и конфликт на интереси при учителите в държавните училища, и   удвояване на заетостта на учениците. А НВО колко добър критерий е и за обучението в основната степен и за прием в по-горната, е доста спорно.

Последна редакция: пн, 14 апр 2025, 07:23 от xxxxxx

# 666
  • Мнения: 50 778
Защото нямате наплив за топ гимназии. Просто е. Другаде имат. Няма как при десет пъти повече кандидати отколкото са местата да няма състезателен изпит. А има ли изпит, има и подготовка - дали с частни уроци, дали в специални платени училища, но има. Аз не знам много такива училища, сещам се за Итън.

https://tutorful.co.uk/search/eton-college-admissions
https://www.elevenplusexams.co.uk/forum/11plus/viewtopic.php?t=9995

# 667
  • София
  • Мнения: 484
Защото нямате наплив за топ гимназии. Просто е. Другаде имат. Няма как при десет пъти повече кандидати отколкото са местата да няма състезателен изпит. А има ли изпит, има и подготовка - дали с частни уроци, дали в специални платени училища, но има. Аз не знам много такива училища, сещам се за Итън.

https://tutorful.co.uk/search/eton-college-admissions
https://www.elevenplusexams.co.uk/forum/11plus/viewtopic.php?t=9995

Eton/Итън - 3 срока годишно,  14 167 лири стерлинги за учебен срок през 2019/2020 година?  Ще се сравняваме с принцове, принцеси? Там чували ли са за НВО? Или само ще се оправдаваме?
------------
Направо сме както във вица - ще вкараме магарето в собата, после ще го изкараме и ще ни стане широко. Сега ще се отхвърли единия час седмично религия /етика, покрай това и всички други идеи, развалящи статуквото   и ще продължим  - който както се е подредил. Явно за някои категории хора на бюжетни заплати казусът "конфликт на интереси" ще продължи да не се обсъжда и децата ще продължат да учат по претоварените с "иновации" учебни програми  - веднъж в училище, втори път извън училище  - за да наберат точките от НВО. 

Последна редакция: пн, 14 апр 2025, 07:12 от xxxxxx

# 668
  • Мнения: 3 857
Защото нямате наплив за топ гимназии. Просто е. Другаде имат. Няма как при десет пъти повече кандидати отколкото са местата да няма състезателен изпит. А има ли изпит, има и подготовка - дали с частни уроци, дали в специални платени училища, но има. Аз не знам много такива училища, сещам се за Итън.

https://tutorful.co.uk/search/eton-college-admissions
https://www.elevenplusexams.co.uk/forum/11plus/viewtopic.php?t=9995
Мда, да слезем на земята? Говорим за задължително образование в държавни БЕЗПЛАТНИ  училища. Итън няма паралел в родната действителност, както и английската кралица (мир на праха и).

# 669
  • Мнения: 9 115
Точно за това говорим безплатни, държавни училища. Има осигурени места за всички, има сравнително справедлив изпит пак за всички. Какво искате държавата да осигури повече? Наистина ли не виждате, че доброто образование отива към частните училища. За нас те са новост, но попитайте тези ваши познати, които цитирахте, кои са наистина добрите училища и могат ли да си ги позволят.

# 670
  • Мнения: 50 778
Там имат Итън, у нас има други, няма значение частни или държавни, все са елитни за държавата и има ли голям наплив единственият справедлив начин за подбор е с изпит. Това е принципът. И от него следва друг принцип - има ли състезание, има и подготовка. Иначе какво предлагате? НЕГ и СМГ да приемат по 2000 кандидати ли? Или да приемат с жребий? Всяко едно дете може да се яви на този изпит и това е равноправието. Какво друго да направи държавата според вас? И без това опитват разни срамни методи с трудността на изпита за да са доволни мнозинството родители без да гледат каква каша се забърква.
Програмата без съмнение може да се промени, и да забравят за въвеждане на религия, но това са тактически мерки, а стратегически аз съм ОК със системата. Има елитни, средни и долна класа училища точно както са разслоени и децата. не разбирам какво искате? Пак ли призивите да се свалят в калта елитните училища?

# 671
  • Мнения: 4 461
Хайде, крачка напред, две крачки назад. Smiley
https://www.segabg.com/hot/category-education/vuzkrusnala-ideya- … e-durzhish-matura
Ей така се вдига авторитета на 74% от учителите.

# 672
  • Мнения: 2 458
Ами у нас неравноделният такт е в кръвта ни.

Последна редакция: пн, 14 апр 2025, 14:48 от Априлски душ

# 673
  • София
  • Мнения: 484
Там имат Итън, у нас има други, няма значение частни или държавни, все са елитни за държавата и има ли голям наплив единственият справедлив начин за подбор е с изпит. ...

Е стига с тая дъвка - религия/етика - 1 час седмично, без оценка. Или ще го въведат, или няма и това няма да промени нищо-нищичко.
Учебните програми, даваща лоши резултати си остават,  претоварването - също, децата ни дори да се обучават в елитни училища, ще живеят в ниско-грамотна среда - това ли намирате за нормално?
Към държавното образование е нормално да нямаме изисквания?  Е, не!
---------
Нищо против частните училища, там няма конфликт на интереси. Конфликт на интереси може да има при работещите на бюджетни заплати,  както и да го увъртаме.  Юристите на МОН да си свършат работата, за да си вършат добре работата всички, не само съвестните.

Последна редакция: пн, 14 апр 2025, 17:14 от xxxxxx

# 674
  • Мнения: 9 115
Аз не разбирам за какво е този буен плам? Може ли малко разяснение за какво е борбата? Да се забрани на учител, работещ в държавно училище да работи и друго ли? На всички по равно ли, но от кое? Малко повече ми идват голи пролетарски лозунги и никаква конкретна идея.

Общи условия

Активация на акаунт