Отдаване и наемане на имоти - какво се случва реално? - ТЕМА 36

  • 41 994
  • 873
  •   1
Отговори
# 855
  • Мнения: 7 414
Не мрънкам и не подписвам такива договори.
Не желая наемодателят да ми идва в дома. Това е нарушаване на личното ми пространство.

В темата тук за първи път научавам за едномесечни огледи, посещение за събиране на наема, посещение за засичане на вода и ток и съответно събиране на пари.

# 856
  • Мнения: 2 944
Аз съм и наемодател, но понеже съм и със стаж на наемател, знам колко неприятно ми е било всеки път. Да, няма да ми е приятно да има щети, моят апартамент е доста качествено обзаведен, но не мога да ходя в дома на хората ежемесечно. А и не мисля, че ще предпазиш от повреди, ходейки на сглед... 

# 857
  • Мнения: 7 414
Аз също съм от двете страни.

Като наемател - не харесам ли собственика, видя ли че е дребнав, пипка се, чуди се какво да поиска, почне ли да пита ще гледам ли рибки, ще идват ли малки деца, да ми обяснява как нещо си се включва и изключва по специален начин и т.н. и т.н. казвам "Благодаря, довиждане"

# 858
  • Мнения: 76 517
Ама то не е задължително. Не се чувствайте изобщо длъжни...всеки си има глава на раменете, нали така?
Никой никого не натиска да прави нещо...

# 859
  • Мнения: 4 302
Тази тема периодично се повдига и 2-те страни са прави донякъде. Това, че аз почти не съм посещавала моите 2 апартамента /3-стайни, големи донякъде, напълно обзаведени и то добре/ не е било от безразличие, а просто защото знам, че за 15-минутна визита мога да видя само външните неща - подредено, разхвърляно, мръсни прозорци и пердета, мръсна тоалетна, вече писах за картини.... И какво да кажа - измийте си прозорците, тоалетната, ваната, има петна по стените, оставила съм ви магическа гъбка и латекса позволява използването й, изперете завесите. Паркетът е надраскан /който е глупав като мен, или начинаещ в този бизнес, слага естествен паркет, защото си мисли, че всеки ще го пази, а няма да влачи фотьойл или детето да си кара количката по него/. Някои неща са щети, други са просто голяма небрежност от страна на ползвателите, но ако това им е нивото на хигиена и чистота, какво мога да направя. Мога на сина си да му кажа измийте и размразете хладилника си, или пазете вратите /освен паркета в единия апартамент сложих и масивни вътрешни врати/, гледайте детето къде си "лепи" ръчичките и ползвайте маг. гъба след това. Но, когато той се премести в този апартамент заради бебето, те си платиха и скъпата боя, и майсторите, и цикленето на паркета. Ако не пазят - те ще живеят там и когато се наложи пак ще ремонтират за тяхна сметка. Но с наематели как да се процедира, колко депозит трябва да им взема и съответно задържа, ако има големи щети. Да анулирам договора, с депозита ще оправям каквото мога, ще покривам сметки, апартаментът ще стои празен, ремонт, майстори, чистене.... търсене на нови наематели, комисионни - едно магическо колело. С 2 думи - видимите неща не подсказват какви са невидимите и няма застраховка какво е реално състоянието на имота и вещите в него.

# 860
  • Мнения: 2 944
Ами, според мен, някакви следи от употреба трябва да се приемат. Аз съм ги прежалила. За мен нещата в апартамент под наем, трябва да са близки до това в хотел. Например,  аз съм сложила ламинат, който е за магазини с най-висока възможна натовареност. Сложила съм почти навсякъде плочки, всичко лесно да се мие. Няма тапети.  На стените очаквам пребоядисване при напускане, това в Германия е задължително. Другото, стига да не е чупено, няма как да не се отрази това, че някой е живял. Това, че някой не си миел прозорците, не виждам как амортизира апартамента. И аз не си ги мия и точно заради това са ми мрънкали наемодатели, еми да, ама аз си плащам наем, за да населявам това жилище и никой не може да ме насили да мия прозорци.
Естествен паркет и на свое жилище не бих сложила, въпреки, че заради родителите ми и прародителите ми, навсякъде сме с такъв. Ние нашия си паркет не можем да опазим, камо ли друг да ми го пази.
Малки деца и домашни животни не бих допуснала под наем в мое жилище, защото съм с ужасни деца, а съм имала и много кучета, както и котки и те са били ужасни.

# 861
  • Варна
  • Мнения: 7 036
Затова са огледите, които впрочем са двустранни. Както наемателите оглеждат апартамента и си преценяват пасва ли на нуждите им, така и наемодателят оглежда кандидатите и донякъде преценява може ли да има доверие на тези хора. Гаранция няма, разбира се, но поне ако още на огледа забележи червени лампи, също има право да каже “Благодаря, довиждане”, без отсреща да се обиждат и да ми тикат още пари в ръцете.

Георгиева, страхотно е, че си намерила квартира с договор, който те устройва. Обаче всеки има право да поставя различни условия и щом под тези условия се разписват дългогодишни наематели и всичко е 6, значи не са толкова нечувани и нечовешки.

Никога не бих направила забележка да си мият прозорците, да си оправят леглото или да си подредят книгите по фъншуй. Не и моя работа. Стига ми като дойде момент да освобождават, тогава да е изчистено, както аз съм предала. Но ако видя, че тавана в банята е мухлясал, защото не са проветрявали, или че някоя вратичка е виснала, или че са си окачили 15 картини с пирони, или че има счупена плочка по средата на пода, понеже са изтървали буркан, или, или, или… ще си отворя устата и още как. И ще искам своевременно поправяне на щетата.

# 862
  • Мнения: 2 516
Два депозита ще покрият една месечна сметка за ток и за вода.
А и виждаш онлайн новите фактури както и статуса им (платена или неплатена)

По мое мнение си усложнявате излишно живота, държанието към наемателя е малко като към дете или човек без мозък.
Нищо няма да покрият два депозита. Само за констативен протокол нотариусът колко ще вземе, + време + нова брава+ ключар+ минимум 7- 10 дни нервотрепка + сметки + загуба на наем, защото не си подозирал и не си го обявил на близки и познати и пр.

Удоволствието, всеки ден в продължение на 15 - 20 дни да проверяваш по нета, дали е платено, е за хора без личен и служебен живот.

Ако не го осъзнавате : отговорността за сметките пред доставчиците си е на собственика, дори абонат да се води фирма - наемател заради фактурите.

Малко помислете, включете въображението си.

Последна редакция: ср, 04 сеп 2024, 21:03 от Deborana

# 863
  • Мнения: 2 353
Всеки си процедира както намери за добре.Аз след 8 месечен ремонт и влагане на сума,която за мен е много голяма/основен ремонт с материали над среден клас и всички мебели и уреди чисто нови/ съм вписала в договора "ежемесечно  посещение".
Така и правя. Е,няма да оглеждам подробно,но то си личи как се поддържа.

# 864
  • Мнения: 4 059
Не мрънкам и не подписвам такива договори.
Не желая наемодателят да ми идва в дома. Това е нарушаване на личното ми пространство.

В темата тук за първи път научавам за едномесечни огледи, посещение за събиране на наема, посещение за засичане на вода и ток и съответно събиране на пари.
Много неща ще научиш тук във форума от спецовете.
Обаче в реалния живот дори една десета от това не се среща, камо ли наведнъж.
Сигурно има кой да им наема, но това са редки случаи, а не масова практика.

# 865
  • София
  • Мнения: 1 151
Наемодател съм и дори не съм обмисляла варианта всеки месец да ходя на оглед на наемателите си. Първо, струва ми се грубо навлизане в личното им пространство; второ, откъде толкова време всеки месец да уговарям по няколко срещи из цяла София - все пак отдаването под наем не ми е основно занимание. Отделно съм скептична колко може да се види, ако не се натрапваш и не ровичкаш в детайли. Наемателят винаги може да замаскира нещата и щетите да лъснат едва когато напусне.
На два пъти след изнасяне на наематели ни се налагаше да правим ремонти, които глътнаха пари в размер на двугодишен наем. Ясно е, че в България няма съдебна практика с такива казуси и да търсиш обезщетение по съдебен път за нанесени материални щети от наемател, е кауза пердута.
Затова решението, което с ММ намерихме, е краткосрочно отдаване - така поне имотът ежеседмично се почиства професионално, а щетите се поемат от платформите за резервация. Дългосрочно отдаваме само на хора, които са проверени по един или друг начин.

Последна редакция: ср, 04 сеп 2024, 23:24 от hatred

# 866
  • Мнения: 7 414
Скрит текст:
Два депозита ще покрият една месечна сметка за ток и за вода.
А и виждаш онлайн новите фактури както и статуса им (платена или неплатена)

По мое мнение си усложнявате излишно живота, държанието към наемателя е малко като към дете или човек без мозък.
Нищо няма да покрият два депозита. Само за констативен протокол нотариусът колко ще вземе, + време + нова брава+ ключар+ минимум 7- 10 дни нервотрепка + сметки + загуба на наем, защото не си подозирал и не си го обявил на близки и познати и пр.

Удоволствието, всеки ден в продължение на 15 - 20 дни да проверяваш по нета, дали е платено, е за хора без личен и служебен живот.

Ако не го осъзнавате : отговорността за сметките пред доставчиците си е на собственика, дори абонат да се води фирма - наемател заради фактурите.
Малко помислете, включете въображението си.

Не знам какво въображение да включвам....
Вие сте на някаква различна планета
Два депозита са над 2 хил и все ще покрият нещо.
Но има нещо което забелязах - наема в брой. Което в съвременния свят е леко странно, като човек и кафето си плаща с карта.

Темите за наемите и имотите ми излезнаха като предложение от сайта като влизах и очаквах нещо полезно да прочета, но както написа Alexslav - тия неща не се случват така в реала.

По-назад имаше мнение на собственик, че като е пуснал някой си в имот за половин милион лева няма как да го остави без контрол Thinking
Ще си помисли човек, че пускането е безплатно Joy
Изумително. За такива притеснени собственици най-добре е да покрият със стари чаршафи всичко и да го заключат.

# 867
  • Мнения: X
Реално без физически да си там, може ли според теб?
Трябва да влезеш в имота и да видиш какво се случва.

Иначе нищо не пречи през някой друг месец да звънкаш да питаш как са, всичко наред ли е, имат ли нужда от нещо, как са уредите и т.н. Така си го представям. По-добре така, отколкото пълно безхаберие, и просто всичко да овехтява, и да се руши, а наемателят би чувствал грижа, и би имал едно наум, че на сбобственика не му е все тая.

Ще карам по ред на написаното:

1. Влизането за проверка в имота по никакъв начин не в гарантира, че ще разберете в какво състояние е жилището, мебелите и уредите в него. Нима мислите да отваряте хладилника, за са проверите колко е чист, чекмеджето на пералнята за наличие на остатъци от перилен препарат, филтрите на климатика дали са изпрани, а фурната блести като нова? Как точно си го представяте това? Ако прозорците не са измити, какво ще направите?

2. Как са уредите? - Ами добре са си, все още са по местата на които сте ги оставили.
Самият факт, че наемател не звъни за проблем с пералнята, значи всичко е наред. Съмнява ме на някой да му се повреди някакъв уред и да не се обади.

3. Всичко да овехтява и да се руши - Нека да бъдем сериозни. Ако наемател е несериозен и не пази, колкото и често да му звъните, това по никакъв начин няма са помогне.
А и да не забравяме, че все пак наемодателя е този, който има последната дума, кой ще обитава жилището. И не на последно място - не случайно се събират по 2-3-4 наема депозит, които да компенсират в случай на нужда Simple Smile

# 868
  • Мнения: 1 486
Щото нали хич не съм младичка, та отдавам жилище бая отдавна, та да споделя личен опит. За мен е абсолютно наложително първите  три месеца наема да се взема на ръка за да се придобие впечатление   кой си приел в дома си.  Пък после както стана при мен  наема ми го превеждаха по банков път и чак на третата година като позвъних на вратата ме посрещна малка госпожичка, семейството се увеличило. Но вече имах впечатление от тези си три срещи. И друг случай: отдавам апартамента и на следващия ден се местя временно да живея в друг град. Уточняваме се наема да се превежда по банков път.  Точни са с превода. И на петия месец отивам да видя какво, що. Погром, бе хора. Вярвайте ми. По всичко стени стикери и лепенки, носи се странна миризма, казанчето тече, очертан един кръг на вратата и в кръга забити стрелички и т.н ит.н. Набързо измислих, че съм дошла да ги информирам, че продавам жилището и им дадох срок да се изнасят. Та многознайковците, дето мислят, че даваш перфектно жилище и най-важното след това е да получаваш на датата наем, а какви се вършат в него не е от съществено значение не са "моите" хора. Не чакам  да ме черпят с бонбони или кафе и не отивам на сладки приказки. В коридора има един шкаф, подписвам се за дадената сума и след третия месец питам как ще продължим и се съобразявам как ще пожелаят дали по банков път или да ги посещавам.

# 869
  • София
  • Мнения: 1 151
Между другото, наемът в брой в общия случай на практика нарушава забраната за разплащания над 10000 лв в брой. Тя се отнася за цялата сума по даден документ, а не само за конкретно единично разплащане по него. С други думи, ако имате едногодишен договор за наем от 1000 лв, сумата по документа е 12000 лв и поне 2000лв от тях трябва да бъдат преведени по банков път, за да няма административно нарушение.

Преди време бях писала за голям централно разположен апартамент в стара тухлена кооперация в София, за който се чудех как да отдавам. Благодарение на контакта на една потребителка във форума, се свързах с много симпатичен и експедитивен млад човек, който ще го отдава краткосрочно, но срещу фиксирана сума за наем. В момента правим ремонт и от есента ще докладвам резултати.

Отново имам казус за разрешаване и ще съм признателна за съвети. Става дума за апартамент в Борово, в ЕПК от края на 80-те години. Откупих го от роднина, който си запази право на ползване на половината. Част от ангажимента ми по покупката беше да направя ремонт, който с обзавеждането излезе около 180 000 лв. И не, не съм сбъркала броя нули за съжаление. Не е сделката на живота ми, но по ред причини се впуснах в нея. След ремонта в жилището на практика са обособени два отделни апартамента. От общ коридор (с портманто и обущарник) има врати (входни) към двете части. Едната част е частта с право на ползване на роднината и не е от значение. Другата е със спалня (16 кв.м), всекидневна с кухня (около 35 кв.м) и голяма баня с тоалетна. Всичко е съвсем ново, класът материали е среден към висок, кухненските уреди са на Bosch и Miele, мебелите са качествени. Изпълнението е по-добро, отколкото в собствения ми дом, който чака ремонт в светлите времена, в които децата ми ще спрат да рисуват по стените Simple Smile Извинявам се за отклонението и се връщам към ЕПК-то в Борово. Както стана ясно, частта, която не е с право на ползване, ще се отдава под наем. Предвид локацията, ще е дългосрочно. Притесняват ме най-вече комуналните разходи. Предвиден е отделен електромер (с дневна и нощна тарифа) за всяка от двете части, има и отделни водомери. С Топлофикация ще е по-сложно - всеки радиатор има измервателен уред, но за таксата мощност не знам как ще се разбират наемателят и роднината с право на ползване... Вариант за административно разделяне на жилището на две на практика няма (или поне няма никой с нерви да го реализира). Оттам остава или опцията да отдавам едната част с включени комунални услуги в наема (което очевидно може да се окаже голямо набутване за мен), или вариантът наемът да е без включени услуги, а сметките да се делят според показанията на измервателните уреди. Второто пък е занимавка и създава предпоставки за спорове, но изглежда по-приемливо. Aко се спра на този вариант, как да отразя това неудобство в наема - около 850-900лв дали са адекватна сума? Според брокерката, с която работя обикновено, съм направила прекалено луксозен ремонт и има противоречие между опаковката (ЕПК), интериорът на жилището и усложнението покрай плащането на комуналните разходите. Приемам размисли и съвети от опитните в темата.

Общи условия

Активация на акаунт