СМГ "Паисий Хилендарски" - 15 тема

  • 66 230
  • 762
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 35 483
Много добре написано. Само ще допълня, че усилията на децата няма да отидат напразно, те отиват също в хубави и добри училища, дори и да нямат заветните 100 т., а да речем 97...
Някой спомена, че не ходели на състезания толкова, колкото до 4 клас. Това наистина е така. Някои започват да имат и други интереси по различни предмети, други нямат време от допълнтелни занимания, език, спорт, трети пък вече не им се занимава (все пак това е една "чудесна" тийн възраст...).
Децата в СМГ не са извънземни, а са си нормални тийнове, но всички са умни, можещи, знаещи, дърпат се напред с голяма скорост и амбиция. Не казвам, че не им е трудно, напротив - изискванията към тях са големи, ученето и домашните са доста, но сигурно над 90% от децата не искат и да чуят за друго училище.


А защо в спортното училище искат непосилни нормативи? Ами в музикалното? Ами в хореографското?  Защо и за там няма унифициран изпит? Отговорът е ясен - защото са специализирани училища и там се търсят най-изявените.  И всяко дете, което може да покаже ниво има право да учи в съответното училище.

Подкрепям. Във всички други направления се приемат деца с изпит по съответния предмет, който изпит е над учебното ниво. Само по математика всяка година "улесняваме" НВО, щото много трудно и на национално ниво са едни 35-40 т., пък МОНските премии сигурно зависят от представянето.....

# 76
  • Мнения: 7 332
В крайна сметка не СМГ е виновно, че другите училища също имат възможност да въведат ИУЧ и ФУЧ по математика, но не го правят.
Родетелите ще нададат вой, че децата им имат повече от 6-7 учебни часа дневно.
От тази година 125-то вече няма прием след седми клас, а от тази и след четвърти остават без математическата паралелка.
Представете си какво би било, ако НПМГ отвори прием в прогимназията за точно толкова класове, колкото са и в гимназилния етап и да разчита на формален изпит.  Пълен блокаж. Ще си държат прогимназията на трупчета, за да не губят точки от това, което им е отпуснато като възможност. 

# 77
  • София
  • Мнения: 1 113
Всяко училище може да използва ресурса си от часове ИУЧ и ФУЧ в периода 5-7 клас за математика и да достигне броя часове в СМГ и НПМГ, но много малко го правят. Според мен няма и гора от желаещи родители това да се случва масово, тъй като би означавало по-голямо натоварване на децата като седмичен хорариум, а и не само - едно е ИУЧ да е математика, друго да е музика или изобразително изкуство. Но пък точно родителите, борещи се на собствените им деца да им е леко и безгрижно, ще са първите, които ще скочат срещу "предимството" на децата, учили по-здрави в прогимназията.

# 78
  • Мнения: 71
Лично за мен налагания модел с  изравнените възможности и равния старт за всеки е огромна спирачка за по-качествено образование. Селекцията дава възможност на децата да се развиват и да влагат максимално усилия в избраната от тях област. Да страхотно е че СМГ е шарено от към деца с различни интереси, но не разбирам как това реално помага. Но пък е готино! Sunglasses
Концепцията, че всеки който иска нещо повече трябва да го развива извън стандартния учебен процес или да си се оправя сам на мен лично не ми допада.

# 79
  • София
  • Мнения: 1 113
Концепцията, че всеки който иска нещо повече трябва да го развива извън стандартния учебен процес или да си се оправя сам на мен лично не ми допада.

Това не опира до моя или твоя концепция и не е въпрос на мнение. Няма как "нещо повече" да се развива в рамките на стандартния учебен процес, защото нямаше да е "нещо повече", а щеше да е стандарт за всички.

# 80
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Не прочетох всичко, но прощавайте за каква равнопоставеност говорим?
Някой от защитниците на равенството да ми обясни бавно каква е разликата между училище за надарени математици и такова за надарени музиканти (ясно ви е, че тук мога да напиша спортисти, художници и даже биолози, химици, физици)?
Защо едната дарба е различна от другите?
Всички изредени от мен дисциплини се учат в училище. Могат ли децата да влязат в тези училища с уменията си от училище - 99% от случаите не.
И какво правим когато в Н-ското училище има дете с голяма музикална дарба, но родителите му не могат да го заведат на музикални уроци и то не може да продължи в музикалното училище? И какво правим, като децата в НМУ учат много повече солфеж, инструменти и какво ли не, спрямо децата в стандартното училище?
Наистина ми обяснете каква е разликата между НМУ и СМГ?

# 81
  • Мнения: 12 771
Вие пропускате нещо много съществено. СМГ не е училище само за надарени, а за деца, които искат да учат математика. Тези деца са бъдещите инженери, информатици, математици, архитекти и т.н. Проблемът е, че не трябва да е бутиково. Всяко дете, което иска да учи математика, трябва да има възможност да получи качествено образование в тази област (независимо дали в СМГ или Горно нанадолнище). Ако музикалното произведе 20 качествено музиканти, това би било добре за културния живот, но дали е добре за икономиката да имаме само 200 подготвени математици?
За мен това е проблемът, не е нормално 40 гимназии да предлагат предприемачество, а да има 6 парелелки в МГ и три математически паралелки за цяла София.

# 82
  • Мнения: 51 082
СМГ е за деца, които искат да научат математика на по-високо ниво. Иначе математика на добро ниво се учи и в НЕГ, и в АК, и в ТУЕС, предполагам и в другите елитни гимназии. Аз съм завършила НЕГ и имам шестици по математика в МЕИ-то, бях добра студентка и станах инженер. Също така и много други несемегейци се справиха отлично. А и въпросните СМГ-ейци май не залитат толкова на инженерни науки. Но колкото и да бях добра, даже не разбирах за какво става дума в задачите на дъщеря ми, камо ли да имам идея как се решават.  Точно това е разликата.

# 83
  • Мнения: 12 771
Аз не помня да сме имали 3 часа седмично математика едно време. но като гледам задачите на детето ми се ще да е имало кой да ме ориентира кариерно едно време Simple Smile.
Със сигурност повече от 200 деца искат да учат математика на по-високо ниво.

# 84
  • София
  • Мнения: 1 113
За много деца в пълна степен важи фразата: "иска им се да учат на по-високо ниво математика, но нямат желание". Защото то можеш много да искаш да си с отлична математическа подготовка и да си конкурентен кадър за IT, STEM и т.н., но цялата работа минава през много личен труд, решаване на задачи, системност, последователност и целенасоченост в ученето, задълбочаване и много деца се губят по трасето и рязко решават, че "не е тяхното".
Много е трудно и да се намерят учители по математика. От близки в ЕГ знам, че и там е зор да осигурят подготвени кадри за профилираната подготовка. И като нямат подготвени, слагат неподготвени, какво да правят... Доколкото чета, дори в СМГ в някои випуски е същата работа... И е разбираемо - няма икономическа логика търсени кадри да работят за по 1800лв месечно.
Дори за СМГ съм леко скептична към шестте паралелки прием. Или поне ако ще са шест, ми се вижда разумно да се върнат към варианта състезателите да са концентрирани в максимум две от тях (ах, добрите стари времена...), а другите да учат здраво, но по-стандартно. В момента наистина не си представям как се развиват таланти в клас, в който има две деца с 38-40 точки на Математика за всеки и примерно десет деца с под 25 точки на същото състезание. Очевидно става дума за много нееднородна среда, което не е ефективно за никого. Но пък майките на децата, приети с под 50% от максималния резултат са доволни, че детето им е в клас с поне един от най-силните...

Последна редакция: чт, 25 юли 2024, 00:16 от hatred

# 85
  • Мнения: 2 391
Най- лесната промяна би била за прием да се взима резултат от областен кръг на олимпиадата по математика. Достъпна е за всички, независимо къде учат в 7 кл; достатъчно трудно е; училищен материал; безплатна и т.н. Оли по физика, информатика също могат допълнително да разделят децата според интересите им.
Всички искат равнопоставеност, но децата учещи в СМГ и НПМГ са полагали системен труд години наред - от 2-3 кл, докато често другите им се подиграват и гонят топката навън. После хоп искаме равенство. 😂

# 86
  • София
  • Мнения: 3 915
Не знам осъзнавате ли какво пишете понякога. Някои постове са доста арогантни, други са безумни.
Това, че децата ви са полагали усилие, ги е направило по-умни, за да могат да избират къде да учат, но не и да им се дава предимство със задачи, които само те биха решили.

Вашите деца имат толкова право да учат в СМГ, колкото и останалите, които са учили до 7ми в обикновени училища. Това е общинско училище и всички плащаме за издръжката му.
Промяна трябва да има, да.
    *В учебната програма: за да може повече деца да се справят с НВО.
    *В прогимназията: да има повече профилирани с математика паралелки, за да може всеки, който иска да го запише.
    *В гимназиите: за да може повече от тях да предлагат профил математика на всички желаещи, а не да ги пренасочват към нежелани от тях профили като философия и география.

Промяната не трябва да облагодетелства вашите деца, а всички деца: наши, ваши, техни.

# 87
  • Мнения: 12 771
Точно това няма как да се получи, ако от гимназиите излизат само 200 подготвени деца. След няколко години съвсем няма да има квалифицирани учители по математика. Няма да има кой да поеме щафетата.
А иначе, да, това е пътят.

# 88
  • Мнения: 35 483
Това, че децата ви са полагали усилие, ги е направило по-умни, за да могат да избират къде да учат, но не и да им се дава предимство със задачи, които само те биха решили.

И точно защо не?

Олимпиадите или състезанията Чакалов също са върху материал извън учебния. Ако детето не се подготвя допълнително на школа или вкъщи, няма да успее да изкара достатъчно добър резултат. Същото важи за музика, рисуване, спорт... Те са вход за тези паралелки, защо по математика трябва да е различно?

Кандидатстването след 4 клас също е само и изключително върху допълнителен материал, защо след 7 да е различно? Ако някое дете от квартално училище има амбиции за МГ, да се подготвя допълнително.

В момента системата "приема" в МГ деца, не добри математици, а прилежно описващи не особено сложни задачи.

# 89
  • София
  • Мнения: 1 113
За по-добра селекция след седми клас дори не е необходимо да се включват задачи от извънкласната сфера. Достатъчно е да има по-сложна геометрична задача, по-завъртяна текстова, нетривиално уравнение/неравенство, някое трудно разлагане на полином...
За вземането на резултат от областен кръг имам някои резерви - общинският се проверява в училището на децата и оттам е възможно да има доста несправедливости във филтъра за областен - от една страна училища, които пускат всичките си ученици наред, а от друга такива, които нарочно не допускат своите (например за да ги задържат).

Общи условия

Активация на акаунт