СМГ "Паисий Хилендарски" - 15 тема

  • 66 226
  • 762
  •   1
Отговори
# 90
  • София
  • Мнения: 593
Това, че децата ви са полагали усилие, ги е направило по-умни, за да могат да избират къде да учат, но не и да им се дава предимство със задачи, които само те биха решили.
В момента системата "приема" в МГ деца, не добри математици, а прилежно описващи не особено сложни задачи.
И тези деца, заслужили мястото си в СМГ след 7 клас, съвсем успешно догонват новите си съученици.
МАТ и БЕЛ са фундаментални науки, които държавното училище е длъжно да осигури на всички в периода 1-12 клас. Математиците, продължават с математиката в университет независимо къде са до 12 клас (дори от провинцията да са), ако това им е заложено в кръвта.... Ако загубят хъс и се откажат в 8ми или по-горен клас, защото видиш ли БЕЛ на матурата ги е прецакало да останат в СМГ, то тогава не са математици по рождение, а едни нахъсани деца да си го мерят...акъла.
И учител, било то по математика се става с призвание, а не само защото ти върви математиката, а изборът да продължиш с това се прави след СМГ.

# 91
  • Мнения: 35 483
Е, щом сте рекли....!!!! Дерзайте натам.

# 92
  • Мнения: 44
Извинявам се поста ще ми бъде отново малко дълъг и разделен на няколко части , но е необходимо да се внесе яснота за тези които не са го разбрали / очевидно моето мнение в голяма степен е споделяно и от директорите на НПМГ и СМГ-екс както и г-жа Киселова и вероятно колегите и защото е логично/ , но вероятно би било малцинство защото приетите в СМГ  с математика са малцинство.
1. Нека разгледаме Олимпиадата и състезание по лека атлетика на скок височина жени - създават се правила скоковете да са през 10см и се оказва, че има 15 атлетки скочили по 2м и никоя 2.10м . Идва въпросът коя и какъв медал да получи с какви критерии. Решават водещият критерии да бъде коя има по-дълга коса защото тя може да закачи летвата при скока. Ако летвата се покачваше с 2 , а не с 10 см момичето класирано на 15 място щеше да скочи 2.08 и да вземе златен медал , но не би 2.10 се оказаха невъзможни за нея , а момичето с най-дългата коса всъщност нямаше да скочи дори 2.02 , но няма значение тя има макс коса / БЕЛ - 99т/ и скочи 2м / 95мат/ и е шампион.
Мислите ли че това би било справедливо ?
И най-вече какви биха били последиците за СЛЕДВАЩАТА Олимпиада ? Какво ще си мислят момичетата за нея ? Аз залагам на това - 4- години няма да се подстригвам и ми е достатъчно да скоча 2м , пък будалите нека да се мъчат да скачат 2.08 то няма значение за медалите а дължината на косата е важна / БЕЛ/
Занижаването на критериите за прием или ползването на несвързани и нелогични такива може да доведе само до понижаване на нивото на всички в главното направление / математика/
Разбира се приема в СМГ може да бъде решено да бъде и без състезателен принцип въобще - може например да се прави лотария. По този начин ще има макс масовост  и достъпност за всички Simple Smile
2. Още едно сравнение за НВО по МАТ в сегашното му съдържание и това , че е неподходящ критерии за кандидатстване в МГ. 95-100т имат 883 деца. При кандидатстване след 4-ти клас по спомен около 1000-1100 деца МзВ / близо до 883/ с точки 0-40 и резултати - над 35т - десетина , 30-35т още 20-30 ,  27-30т още 40 деца и т.н.  Разпределението е нормално и достатъчно широко за да са намалят случайностите. При НВО МАТ не може да има нормално разпределение на 883 деца в 5т борещи се за примерно 250 места свързани с математика. Просто няма как да стане и е лотария...БЕЛ лотария.
3.
Абсолютно подкрепям мненията , които изискват да има повече паралелки или гимназии с математика по няколко причини.
Първо защото има ДЪРЖАВНА нужда - в нашата среда очевидно най- печелившата индустрия за обикновен човек със знания е информатиката. Тя е тясно свързана с математиката , така че колкото повече кадри с математика се произвеждат те биха ставали или ИТ или преподаватели по математика, които да завъртят колелото. Знаем, че много от сегашните най-добри деца математици напускат страната, така че трябва да произвеждаме повече такива. Това не може да става само в СМГ, НПМГ, Варна и Бургас. Конкуренцията от други училища би била от полза и за  СМГ - в конкуренцията се раждат резултатите.
Някои от Вас са прави, че има повече деца с желание за математика от капацитета на СМГ и НПМГ и ТРЯБВА да им се даде възможност да се развиват , но не е редно това да става за сметка на други деца , които са по-добри математици от тях.
Нужна е намеса на държавата направо спешна и по този въпрос. Той дори от държавна гледна точка би трябвало да е с по-голям приоритет от несправедливостите при приема след 7-ми клас.
Просто това е различен проблем и решаването му не означава, че не трябва да се реши проблема с класирането след 7-ми клас.

# 93
  • Мнения: 71
Това, че децата ви са полагали усилие, ги е направило по-умни, за да могат да избират къде да учат, но не и да им се дава предимство със задачи, които само те биха решили.
В момента системата "приема" в МГ деца, не добри математици, а прилежно описващи не особено сложни задачи.
И тези деца, заслужили мястото си в СМГ след 7 клас, съвсем успешно догонват новите си съученици.
МАТ и БЕЛ са фундаментални науки, които държавното училище е длъжно да осигури на всички в периода 1-12 клас. Математиците, продължават с математиката в университет независимо къде са до 12 клас (дори от провинцията да са), ако това им е заложено в кръвта.... Ако загубят хъс и се откажат в 8ми или по-горен клас, защото видиш ли БЕЛ на матурата ги е прецакало да останат в СМГ, то тогава не са математици по рождение, а едни нахъсани деца да си го мерят...акъла.
И учител, било то по математика се става с призвание, а не само защото ти върви математиката, а изборът да продължиш с това се прави след СМГ.


Ясно е че са заслужили мястото си, но че успешно догонват останалите е доста спорно. (Най малкото това предполага тези които са по напред да спрат развитието си за известно време за да могат останалите да ги догонят). По този начин математическите гимназии стават все по-малко “математически” и все повече като всички останали училища. Което е страхотно за определени хора, но за останалите не мисля че е така.

# 94
  • Мнения: 2 391
Не знам осъзнавате ли какво пишете понякога. Някои постове са доста арогантни, други са безумни.
Това, че децата ви са полагали усилие, ги е направило по-умни, за да могат да избират къде да учат, но не и да им се дава предимство със задачи, които само те биха решили.

Вашите деца имат толкова право да учат в СМГ, колкото и останалите, които са учили до 7ми в обикновени училища. Това е общинско училище и всички плащаме за издръжката му.
Изобщо не става дума за ваши, наши, мои, твои, а за правото на деца положили усилие, независимо дали в математика, музика, рисуване, спорт, да продължат да се развиват в избраната посока.

Именно, защото са полагали системни усилия са станали по-добри и биха могли да решат сложни задачи, така както други могат да рисуват, пеят, скачат, тичат..... Ако прочетете с разбиране темата и предложенията, които се обсъждат периодично от засегнатите, ще разберете, че никой не ощетява никое дете. ВСИЧКИ ДЕЦА могат да се явят на олимпиада. На общински кръг в някои училища е масово явяването. Цедката за областен не е непостижима за деца извън МГ >= 16т. Деца с интерес или решаващи задачи могат да се справят без школи и уроци. Разбира се, са необходими усилия като за всички други сфери. Нима може да се явите на олимпиадата в Париж тия дни  без никакви усилия, а само заради едното равенство?

# 95
  • София
  • Мнения: 3 915
Олимпиадата по математика е достъпна за всички ученици и може да се траснформира в точки и да се ползва наравно с НВО. Едно време беше така, взимаше се по-голямото. Така става ли?

А как се разбира кои са по-добрите математици? Тези, които са научили наизуст методи за решаване на задачи от теория на числата ли? Колко от децата в 5ти клас в СМГ са толкова добри, че да променим системата заради тях?
Може би 10-15?   

Всички ученици, които могат да се справят със НВО с 90+ точки, ще могат да се справят с математиката в СМГ.
Казвам го като човек, учил в МГ и имал дете в СМГ.
След 7ми клас не се учат задачи като тези на изпита след 4ти. Надгражда се с много часове и това всеки, изкарал 90+ точки на сегашното НВО, го може.

# 96
  • София
  • Мнения: 1 112
Олимпиадата по математика е достъпна за всички ученици и може да се траснформира в точки и да се ползва наравно с НВО. Едно време беше така, взимаше се по-голямото. Така става ли?

А как се разбира кои са по-добрите математици? Тези, които са научили наизуст методи за решаване на задачи от теория на числата ли? Колко от децата в 5ти клас в СМГ са толкова добри, че да променим системата заради тях?
Може би 10-15?  

Всички ученици, които могат да се справят със НВО с 90+ точки, ще могат да се справят с математиката в СМГ.
Казвам го като човек, учил в МГ и имал дете в СМГ.

Теория на числата и зубрене на методи наизуст? Странен пример, там точно няма универсален подход и средствата са толкова разнообразни, че решаването на всяка състезателна задача изисква творчество и изключително умело прилагане на наличния инструментариум от знания.

А относно това за всички с 90+ точки и справянето в МГ, за съжаление не е вярно. Не и с това НВО. Резултат в този диапазон спокойно може да изкара дете, което не може да състави моделирането в сложна текстова задача, няма усет за построения в геометрията, не може да работи с параметри. Без тези умения обучението в МГ ще му е изключително трудно, а някои от тях (особено по отношение на геометрията) не се изграждат лесно.

Що се отнася до идеята олимпиадата да се трансформира в точки от 0 до 100 и да се взема по-голямото (тези точки или НВО), това е абсолютно безпредметно. Вероятно няма да се намери и един, който да я ползва.

Последна редакция: чт, 25 юли 2024, 13:27 от hatred

# 97
  • Мнения: 51 075
Не знам осъзнавате ли какво пишете понякога. Някои постове са доста арогантни, други са безумни.
Това, че децата ви са полагали усилие, ги е направило по-умни, за да могат да избират къде да учат, но не и да им се дава предимство със задачи, които само те биха решили.

Вашите деца имат толкова право да учат в СМГ, колкото и останалите, които са учили до 7ми в обикновени училища. Това е общинско училище и всички плащаме за издръжката му.
Промяна трябва да има, да.
    *В учебната програма: за да може повече деца да се справят с НВО.
    *В прогимназията: да има повече профилирани с математика паралелки, за да може всеки, който иска да го запише.
    *В гимназиите: за да може повече от тях да предлагат профил математика на всички желаещи, а не да ги пренасочват към нежелани от тях профили като философия и география.

Промяната не трябва да облагодетелства вашите деца, а всички деца: наши, ваши, техни.

Като си почнала така стигни до края - след това в клас да се преподава проста математика като в обикновена гимназия за да е лесно на неучилите в МГ. Нали трябва да има равенство и училите да нямат предимство?

# 98
  • София
  • Мнения: 3 915
Черна станция, за пръв път ми се случва да чета твой пост и да се чудя дали това е разумната съфорумка, която винаги съм обичала да чета. Наистина недоумявам как успя да интерпретираш думите ми по този начин.
Ако целта е била да ме засегнеш, защото сме на различно мнение, признавам ти, успя.
Не мисля да ти отговарям, няма смисъл.
 
И да, hatred, методите за решаване на задачи за изпита в СМГ,  си се учат наизуст от голяма част от децата.  Много малко са истинските математици, които достигат до решенията сами, без намесата на школа.

СМГ е общинска гимназия и като такова, трябва да е достъпна за всички, които искат да се занимават с математика. Като има повече кандидати, ще се приемат първите 120 (или колкото са там) по бал, определен от МОН. Абсурд е да се говори за предимство на деца, само заради това, че са учили там вече 3 години.  СМГ вече им е дало достатъчно, за да изкарат НВО по математика без допълнителни уроци и това си е достатъчно предимство.

# 99
  • Мнения: 964
Всеки път си обещавам да не се намесвам, когато чета мнения като на Грета Ей, но не успях да се сдържа.
Ще дам пример с НПМГ. Прогимназистите им имат допълнителни часове по природни науки, но:
1. Никой не е поставял въпроса дали и какво предимство имат те на техните изпити, както и на НОБ и НОХ.
2. Всъщност, първите, класирани по резултат за паралелките  Х, Б и ХБ, не са техни ученици, което означава, че едни умни и мотивирани деца, без значение къде учат и дали са в училището 5-7 клас,  могат да успеят.
3.НПМГ е държавна гимназия и като такава също трябва да предоставя равен достъп на всички, но не съм чула някой да е възразил срещу формата.

Не знам дали има деца, които учат наизуст задачи, но моето с 35+т.на МЗВ често ги решава по негов си начин и намира своя логика. Последното, от което има нужда е да учи наизуст. Всъщност, няма и да може, защото мозъкът му не функционира така.

Чудя се дали се правите, че не разбирате или наистина не разбирате, но никой не иска привилегия за СМГ-та. Това, за което се борим е да има диференциация в резултатите, която може да се постигне чрез:
1. Включване на допълнителен 3 модул на НВО Мат., който да се взема предвид само с решение на ПС на съответното училище.
2. Включване на 2-3 задачи от група Б;
3. Даване на право на математическите гимназии, отново с решение на ПС, да използват резултатите от олимпиади и безплатни национални състезания.

Последна редакция: чт, 25 юли 2024, 16:01 от silan

# 100
  • София
  • Мнения: 3 915
Ама в НВО винаги е имало задачи от група Б, изключвам последните години, разбира се.
Безумие е това да се дават толкова лесни задачи. Но това е изпит за всички ученици и за всички общински училища. По-скоро трябва да се върне старото ниво на НВО, с по-трудни задачи във втори модул.

Само не си мислете, че отличниците извън СМГ няма да се справят със състезанията и с по-трудните задачи от потенциалния 3ти модул. Веднага ще изникнат курсове и за това. Умните деца ще наваксат бързо.
И така, на 12 000 набор, пак ще имате същата конкуренция за 6те паралелки в СМГ.

# 101
  • Мнения: 35 483
Отново - никой не говори децата от СМГ да имат предимство при приема, а да има разслояване на резултатите с по-завъртяни задачи, и точките да не зависят от това дали детето е написало S=a.b или директно е заместило с числа.

# 102
  • Мнения: 964
Точно това твърдя и аз, че едни умни и мотивирани деца, дори и неучили в СМГ, ще се справят с описания формат на изпита, но нека задачите да са с такава трудност, че 90+ т.да могат да се постигнат от 100, а не от 1700 ученици.
Тогава преписването на друг отговор в беловата, недоглеждане на условието на някоя от първите задачи или прескачане на един ред обяснение, няма да е фатално и струпването на резултатите ще е в диапазона 50-60 т., а не 90-100 т.

# 103
  • София
  • Мнения: 1 112

И да, hatred, методите за решаване на задачи за изпита в СМГ,  си се учат наизуст от голяма част от децата.  Много малко са истинските математици, които достигат до решенията сами, без намесата на школа.


Едното няма общо с другото.
Не знам какво разбираш под учене на методи наизуст. Наизуст в математиката се учат таблицата за умножение, формулите по тригонометрия, основните интеграли, учат се и някои алгоритми (например за решаване на квадратно уравнение). Но специално в състезанията дори на ниво четвърти клас няма как да научиш нещо наизуст и да го прилагаш успешно без да ти мине през главата и да го разбереш в някаква минимална дълбочина поне.
И тук дали си разучавал основните методи и типови задачи самостоятелно или си ходил на курс/ уроци/ школа, няма нищо общо. Както и да си се запознал с тях, е необходимо доста вникване в нещата, за да съумееш да ги прилагаш. Направих си труда да прегледам темата на Математика за всеки от тази година - в нея има не повече от 20% типови задачи, всичко останало изисква много, ама много добро разбиране на нещата. И дума не може да става за учене наизуст.

# 104
  • София
  • Мнения: 3 915
Колко деца решават всички задачи от изпита за 5ти клас? Всичките 150 приети ли?

Общи условия

Активация на акаунт