СМГ "Паисий Хилендарски" - 15 тема

  • 65 795
  • 762
  •   1
Отговори
# 690
  • Мнения: 11 059
Момичето, което защитава да минават без изпит, не е право. Никъде го няма това нещо по света, именно защото е нередно. Не се открива така топлата вода. И, да, ще се отпуснат, разсеят, ще спадне нивото и конкуренцията. Нали и по моите деца го виждам.
Току що получих писмената работа от пробния изпит на моя. На едната задача от втория раздел и трите подточки са верни, но има по-малко от половината точки . С червено изречение пише "Няма написани решения". Той писал, ама колкото да има. Защото смята бързо и доста точно, и наум. Аз се притеснявам дали за догодина ще го науча да пише по-детайлно. Щото те това е критерият. Но в 6-7 клас би бил много по-осъзнат и това ще се преодолее.
От 10, има получени 4.5 точки за дадени верни отговори с един ред текст около тях. Същите точки ще има и дете, което е решило много подробно едната подточка. Тоест, 4 клас не е възрастта, в която мислят като нас, възрастните. Докато в 7 клас са вече значително пораснали и осъзнали се.

# 691
  • Мнения: 392
Нямаме още обявена концепция какъв ще е приемът в 7 клас и колко места ще се отпускат. Само гадаем.

Не, аз по никакъв начин не защитавам автоматичното преминаване, обаче определено е изключително грешно децата математици да са изцяло концентрирани над НВО БЕЛ, вместо да развиват интересите си и уменията си към математика и природни науки.

Също мисля, че една цедка с подходящи задачи би била добре, но не подкрепям тази цедка да е НВО БЕЛ и НВО Мат, както е до този момент.

Момичето, което защитава да минават без изпит, не е право. Никъде го няма това нещо по света, именно защото е нередно. Не се открива така топлата вода. И, да, ще се отпуснат, разсеят, ще спадне нивото и конкуренцията. Нали и по моите деца го виждам.
Току що получих писмената работа от пробния изпит на моя. На едната задача от втория раздел и трите подточки са верни, но има по-малко от половината точки . С червено изречение пише "Няма написани решения". Той писал, ама колкото да има. Защото смята бързо и доста точно, и наум. Аз се притеснявам дали за догодина ще го науча да пише по-детайлно. Щото те това е критерият. Но в 6-7 клас би бил много по-осъзнат и това ще се преодолее.
От 10, има получени 4.5 точки за дадени верни отговори с един ред текст около тях. Същите точки ще има и дете, което е решило много подробно едната подточка. Тоест, 4 клас не е възрастта, в която мислят като нас, възрастните. Докато в 7 клас са вече значително пораснали и осъзнали се.

# 692
  • Мнения: 964
Бях попаднала в някаква група на коментар на учител, че предложението е на директори и учители от МГ в цялата страна, като мотивът който се спомена  (цитатът не е точен)  е, че новоприетите ученици, независимо от постигнатите резултати, са на много различно ниво от тези, които са започнали в училището от 5 клас и самите учители се затрудняват в работата, именно поради тази разлика, а наблюденията са на база дългогодишен опит. Предполагам, че ставаше въпрос за СМГ.

Последна редакция: вт, 27 май 2025, 12:30 от silan

# 693
  • Мнения: 12 706
А с парашутираните не се затрудняват?

# 694
  • Мнения: 11 059
ако се разкарат двете матури, и се премине на вариант кандидат-гимназиален изпит, това ще е чудесно. Като изпитът би следвало да бъде на състезателно ниво, с ниво на сложност МзВ/или олимпиада - на ниво 7ми клас.
Има МНОГО деца в София, които след 4ти клас си продължават в старото училище, но са с изявени математически способности. Просто,  понеже след 4 ти клас са малки, за да пътуват сами из целия град, и родителите преценяват, че няма да и  го причинят. Тези деца продължават да ходят на курсове и след 4ти клас, и се явяват на състезание и не са по-лошо подготвени от останалите.
Все пак, СМГ не е квартално училише, където да се бетонират всички на база "аз живея в региона".

# 695
  • Мнения: 12 706
Дори и съвсем малко да е по-труден от НВО, например да покрива материала ИУЧ, ще има класиране.

# 696
  • Мнения: 50 729
Доста е парадоксално, че СМГ е номер 1 в държавата по БЕЛ в 10ти и 12ти клас.  Колкото и да са умни тези деца, тази МАТ-БЕЛ корелация не е нормална.  Не е нормално топ таланта по хуманитарно направление БЕЛ да е концетриран в СМГ.

Това е така, защото матурите по БЕЛ (точно както и по математика) не са предназначени да са по силите на топ таланти по БЕЛ, а оценяват базовата грамотност. И децата от СМГ, понеже са умни, владеят логиката и четенето с разбиране, имат високите оценки. Но матурата по бел не иска истински литературен талант.  И въпросът би трябвало да е защо при тази матурата другите училища не са също топ?

# 697
  • Мнения: 11 059
Ами, това е също вариант. Така или иначе, единият час в училише, посветен на тази тематика, няма да е достатъчен и децата ще продължат да си ходят на курсове. В което аз не виждам нищо лошо, не знам защо толкова биват оплювани частните школи и инициативи.
Моето дете ходи с голямо желание на курса - защото чувства нуждата от себедоказване, развитие и самоусъвършенстване. Не е насилствен процесът, и аз си плащам таксата без да мрънкам, защото насреща получаваме стойностна услуга, ковто е специализиана и не става да бъде  получена в общообразователното училище.

# 698
  • Мнения: 164
Бях попаднала в някаква група на коментар на учител, че предложението е на директори и учители от МГ в цялата страна, като мотивът който се спомена  (цитатът не е точен)  е, че новоприетите ученици, независимо от постигнатите резултати, са на много различно ниво от тези, които са започнали в училището от 5 клас и самите учители се затрудняват в работата, именно поради тази разлика, а наблюденията са на база дългогодишен опит. Предполагам, че ставаше въпрос за СМГ.

Това е абсолютна истина. Може лесно да се види на база на резултатте от ЕМТ, ПМС и НОМ .Обсъждал съм темата с някои от учителите в СМГ и колкото и да се опитваха да са обрани , за да не обидят някой беше видно, че трябва да забавят сериозно темпото, за да могат новите да наваксат.... Обаче наваксването не е лесно когато има дупки....
Може би някои родители, които са без пряк досег не знаят , но в СМГ освен задължителният по МОН материал / който се преподава за примерно 1/4 от времето макс и не е фактор , а досадно задължение/ се преподава стщото на по-дълбоко състезателно ниво и почти всички деца в голяма степен го усвояват / все пак са подбрани отлично в 4 клас/ .
Получава се голяма разлика и директното продължаване въобще не е грешка. ''Най-слабите'' в СМГ по математика са по-добри от 99% от децата в стандартно училище и нямат много ''дупки''. Разбира се хич и не е задължително да има такова продължаване. Разликата с изпит с подходяща трудност би била следната според мен. Ако няма изпит за заварените ще се откажат 10-15 деца и ще се приемат на тяхно място наистина най-добрите от други училища. Това ще бъдат основно деца от ПЧМГ, НПМГ, Св. София и Наука за деца. От кварталните макс 3-4 да успеят , но едва ли..... нивото е недостатъчно високо. Затова мисля, че е добре ако има възможност да се направи още 1 паралелка да има възможност за повече, като в същото време не е миксирана със заварените поради описаната причина. Ще се получи и вътрешна конкуренция на новаците и заварените....
Ако има изпит за всички предполагам ще отпаднат 30 ина деца от СМГ и на тяхно място ще дойдат 20 от първата група и 10 от квартални.
За мен лично която и да е от двете опции е добре. Хубаво е да престане преименуването на СМГ на С Литературна Г.

В същото време писах и преди според мен по-важното нещо е  да се разкрият специализирани паралелки от 5 клас в десетина училища на районен принцип / тип 107-мо или 125-то до скоро/.  И на втори етап да се намери начин за повече деца да продължат от 8 клас с математика.... не задължително в СМГ.  Странно е да има 10 езикови гимназии или подобни и само СМГ, НПМГ и донякъде ТУЕС и ДА... когато има много повече деца с желание в тази посока от капацитета.

Последна редакция: вт, 27 май 2025, 14:04 от Galub

# 699
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Бях попаднала в някаква група на коментар на учител, че предложението е на директори и учители от МГ в цялата страна, като мотивът който се спомена  (цитатът не е точен)  е, че новоприетите ученици, независимо от постигнатите резултати, са на много различно ниво от тези, които са започнали в училището от 5 клас и самите учители се затрудняват в работата, именно поради тази разлика, а наблюденията са на база дългогодишен опит. Предполагам, че ставаше въпрос за СМГ.

Това е абсолютна истина. Може лесно да се види на база на резултатте от ЕМТ, ПМС и НОМ .
Е, ПМС е трудно и специфично, на него не ходят и голяма част от учениците в СМГ. За НОМ редовно в челото (или айде, над 15т.) има и от много други училища, говоря за 5-7 клас.
Нивото на СМГ не е космическо. Не знам какво си мислят учителите. Аз като родител на деца, отишли в СМГ едното след 4-и, другото след 8-и клас, не мога да кажа, че на второто му е било трудно. (Единствено информатиката с часовете по С++ създаде предизвикателство, защото в другите училища не учат С++)
Много ме вълнува, обаче, приемът да не се затваря в 4-и клас, както и да се осигури лесен exit за тези, които не са попаднали на мястото си, защото ми е важно класовете да са от деца, които се интересуват от математика, а не са там защото мама така иска, или защото е най-доброто училище за 5-7 клас.

# 700
  • Мнения: 164
Какъв трябва да е критерият за разслояване на знанията по математика ? Предполагам всички са съгласни, че не може да е НВО защото 2000 деца имат 90+ точки.
Трудността е редно да е съпоставима с най-трудните състезания като ПМС , иначе не е нормално да правим състезание по скок височина и да обявим всички за равни ако са скочили по 2 метра , а това че някои могат само 2 метра, други 2.10 а трети 2.40 да се игнорира.
Ето и реален пример дори като вземем по-лесният областен кръг на НОМ за 7 клас
https://smg.bg/uspehi-rezultati-novini/2025/03/18/9755/rezultati … 5-uchebna-godina/
Осен няколко деца от математическата паралелка на 125 то / които са много добри по принцип/ макса от квартално училище е 7.5т. Т.е. има десетина деца съпоставими на средното и ниско ниво на СМГ.
За мен според данните от състезания разликата е огромна и това не е изненада. защото в СМГ са попаднали не само деца с талант, но и се работи много повече по този талант през тези 3 години при това далеч не само в училището / поне половината деца ходят на външни школи или частни уроци/ В тези същите школи деца от квартални училища са рядкост !
Иначе е безспорно, че има много деца в 5 клас попаднали там насила заради родителите си и съответно те изостават спрямо съучениците си , но пак са над нивото на кварталните отличници защото съучениците им ги дърпат / детето ми праща домашните на поне няколко съученици и постоянно ги консултира и обяснява неща които не разбират/

В същото време как би изглеждало да речем дете наградено на ПМС  да не може да продължи в СМГ , а вместо него да се запише някое което е перфектно на преразказ , но на ПМС не може да изкара и 1 точка ? Дали би било нормално ? Питам защото често има подобни случаи.

# 701
  • В Страната на чудесата
  • Мнения: 405
Абсолютно същото като Гълъб мислех да направя, но с миналогодишните резултати от областен кръг.
Еднаква е извадката. Децата, извън СМГ, НПМГ, ПЧМГ и математическите паралелки на 125-то и 107-мо (както и няколко частни у-ща), достигнали до областен кръг, са пренебрежимо малко. В същото време 110 от 160 семегейчета са били допуснати и участвали.
И още малко фактология - дете с 3 (!!!) точки на областен кръг миналата година, бива прието с НВО, за сметка на дете с 14 точки, което не успява да се пребори за мястото си. И такива има всяка година.

П.П. И за да не бъда разбрана погрешно, новоприетите деца също са страхотни. Просто стихията им най-вероятно никога няма да бъде състезателната математика.

Последна редакция: ср, 28 май 2025, 06:32 от Алисса

# 702
  • Мнения: 840
То пък щото всичките 8 паралелки в София са състезател до стезателя...
Не забравяйте, че готвените специализирани училища, които ще учат по специална програма (някой разбра ли каква ще е?) ще са почти във всеки областен град... Подозирам, че в някои училища ще настане веселба.

# 703
  • Мнения: 12 706
В пети клас НОМ ситуацията е различна. Има си деца от неСМГ с о/о 20т. Което говори, че децата били в СМГ три години поначало са с предимство. Т.е. основната разлика е самото СМГ..

# 704
  • В Страната на чудесата
  • Мнения: 405
В пети клас НОМ ситуацията е различна. Има си деца от неСМГ с о/о 20т. Което говори, че децата били в СМГ три години поначало са с предимство. Т.е. основната разлика е самото СМГ..

Това със сигурност е точно така.
И понеже дебатът се свежда до това кой заслужава повече да получи достъп до това предимство, все пак да напомня, че няма друго толкова справедливо класиране, като това за СМГ след 4 клас - на базата не на един, не на два, а на 3-4  резултата от различни състезания.

Общи условия

Активация на акаунт