"Оръжията и човекът" в Народния театър: за или против?

  • 17 508
  • 611
  •   1
Отговори
# 285
  • Мнения: 3 650
ЗА КЪПАНЕТО, КЪПАЧИТЕ, ГОЛЕМИЯ ГЛАД И БЕРНАРД ШОУ  
(анализ по повод скандала с една пиеса)
Скрит текст:


Ирландците имат едни от най-великите писатели, четирима са нобелови лауреати - Бърнард Шоу, Самюъл Бекет и поетите Уилиям Бътлър Йейтс и Шеймъс Хийни.

Прибавям Джонатан Суифт, Оскар Уайлд, великия Джеймс Джойс с "Одисей" и Bloomsday на 16 юни, Айрис Мърдок, Джон льо Каре и др.

Има някаква особена връзка и енантиморфна (огледална) прилика на Ирландия и България, която обяснява интереса на Бернард Шоу към българите.

Двете държави си приличат, по дива бедност, по социална мъка и по робство, ние - петвековно турско, от което сме се освободили; те - вечно английско робство, от 1800 г. насам, не са се освободили изцяло.

Освен това българите и ирландците имат известна прилика и в антропологичен план - черепи, телосложение, тен, цвят на очите и косата и др.

Двете наши държави имат почти еднакви по големина (територия и население) части, които са извън отечеството и които се мразят една друга, ние имаме Северна Македония, те - Северна Ирландия, която е в Обединеното кралство заедно с Англия Уелс и Шотландия. Северна Македония не е никъде.

Ние, българите, сме се обединили на 6 септември 1885 г., и имаме монократична държава, ирландците не са.

Мисля, че този факт, както и редица други, за които ще кажа по-нататък, карат Бернард Шоу да се обърне към Балканите в творчеството си, кокто правят по-сетне и други ирландци, например Брам Стокър, той пише за граф Дракула, а съвсем скоро, миналата година, номинираният за 9 Оскара филм "Баншите от Инишерин" с Колин Фарел се прехласва по "Полегнала е Тодора" на Филип Кутев, изпълнена от "Мистерията на българските гласове", според мен благодарения и на нея печели Оскар за най-добър филм на годината в света.

Но при Бернард Шоу, общо взето, случаят е по-друг.

Той без никаква симпатия, даже обратно, подигравателно и обидно, се упражнява по темата за простотията ни, за това, че си правим топове от черешови дънери и за хигиенните ни навици (98 години не се е къпал там някакъв българин, а в пиесата му една госпожица постоянно се разболявала, защото си миела врата всеки месец).

Аз мога да си обясня това с дълбинни психични импулси, комплекси и обикновена завист, избулбукващи от подсъзнанието на автора.

Първо, за Големия глад.

През 19-тия век в Ирландия загиват от мизерия и глад над 1 млн. души. Виж фотоса долу с Мемориала на Големия Глад.

В тогавашна България няма глад, напротив, даже и под робство хората се хранят достатъчно.

Недохранването и недостигът на витамини при ирландците нанасят косвени щети.

Смята се, че инфекциозните болести като треска, едра шарка, дизентерия и още много други довеждат до настъпването на повечето от смъртните случаи по време на Големия глад. Измира половин Ирландия.

Другите емигрират. Ирландия е шампион по емиграция. Виж долу фотоса с емигрантите.

Ендемичната от стотици години за Ирландия треска се превръща в основен смъртоносец.

С течение на времето се разбира, че причинителят на треската е човешката телесна въшка (Рediculus humanus), а не точно гладът или бедността.

Толкова за хигиената на въшлясалите ирландци.

В този контекст да се подиграваш на ситите и здрави българи, че се къпят рядко, си е доста нелепо и глупаво, според мен.

Сега, второ, специално за къпането.

Известна е сентенцията, която не произхожда от Балканите, а е по близка до Ирландия на Бернард Шоу: "Къпят се само тези, които ги мързи да се чешат".

Да посоча още, че Бетовен, гений, не е от Балканите, избягвал да се къпе от страх да не се отрови с олово. По онова време тръбите на водопроводите се изработвали от олово.

Крал Фридрих Велики престанал да се къпе въобще и отказвал да се преоблече.

Когато през 1786 година умрял, лакеите му установили, че ризата му просто е изгнила на гърба му от мръсотия.

Карл Маркс, бащата на комунизма, също не се къпел, страдал от гнойни рани, заради убедеността му, че къпането е буржоазна отживелица.

Представям си как и колко редовно са се къпели бедните и умиращи от глад и дизентерия ирландци.

Значи излиза, че българите не са никакво хигиенно изключение по онова време, напротив даже имаме фолклорен обичай "Къпачи" в прослава на къпането, виж долу снимката, ирландците нямат подобен обичай, те и вода нямат колкото нас.

И да се подиграва някой, и то ирландец, с българите по този повод, пак казвам, е напълно неуместно.

Трето, сега за самия Бернард Шоу, факти, които обясняват защо той е толкова злостен към българите и въобще.

Ето защо:

* Той е вегетариснец поради бедността си, като млад е мизерствал и гладувал.

* Девственик е до 29-тата си година.

* После се оженил. Бракът продължил 45 години, но платонически, без интимности.

* Завладян бил от мания да пише писма, написал 250 000 писма.

* Шоу бил твърдо против ваксините.

* Мразел и религията.

* Харесвал обаче Ленин и особено много Сталин, срещал се с него, защитавал комунизма в СССР.

* Мнението му за САЩ било, че това е "ужасна и нецивилизирана" страна, пълна с "грубо насилие и анархия".

* Ругаел Шекспир и атакувал творбите му.

Такъв човек няма как да не създава черни комедии и да не търси в тях сублимации и компенсации на комплекси и терзания, няма как и да не отреагира с творби като "Пигмалион", "Къщите на вдовиците“ (пиеса от цикъла „Неприятни пиеси“), „Професията на мисис Уорън“ (за проституцията), и въпросната "Оръжията и човекът", малко странно ми се вижда заглавието с тази конюнкция.

Последно, за пиесата "Оръжията и човекът".

Играе се по света. И у нас, както знаем.

Има филми по нея, има и оперети.

Джордж Оруел я намира за съвършена, не знам защо.

Поставена за първи път през 1894 г. в театър „Авеню“ в Лондон.

В началото на 20-тия век не е допусната в Бургтеатър във Виена, после, през 1921 г., е бламирана със скандал, намесва се полиция.

През 2006 г. отново се играе във Виена.

В България „Оръжията и човекът“ е поставяна три пъти, единият път под заглавие „Шоколадовият войник“, през 1995 г., в Драматично-куклен театър – Враца.

Втората постановка е през 2000 г. в моя град Русе, е Драматичен театър „Сава Огнянов“.

Гледах я, не ми хареса никак.

Сегашната постановка на Джон Малкович в София ще в пропусна.

Толкова от мен.
Акад. проф. Петър Иванов

# 286
  • София
  • Мнения: 15 233
Нищо де, никой от нас не се е провъзгласявал за интелектуалец, за да сме псевдоинтелектуалци, но и така да е, какво?
Психоанализата на Шоу ми е в повече, но поне имаме повод да видим парадокса, при който един комунист потриса други комунисти. Защото вчера говорих с патриотите съвсем на живо, постнах и видеа, и те са си русофили и комунисти, като автора.

# 287
  • Мнения: 4 559
Е, той Малкович си е казал, че които го критикува е комунист. Което явно е някаква страшна обида. Положението е: “който не скача е червен”. Освен че ни бръкнаха в раната със събитията след Съединението, явно ни бръкнаха още по-дълбоко със събитията от 9ти септември и 10ти ноември. Кой ни е виновен, че си носим едни рани и само чакаме някой да ни ги закачи, за да си си разчешем после само до кръв?

# 288
  • София
  • Мнения: 15 233
Е, той Малкович си е казал, че които го критикува е комунист. Което явно е някаква страшна обида. Положението е: “който не скача е червен”. Освен че ни бръкнаха в раната със събитията след Съединението, явно ни бръкнаха още по-дълбоко със събитията от 9ти септември и 10ти ноември. Кой ни е виновен, че си носим едни рани и само чакаме някой да ни ги закачи, за да си си разчешем после само до кръв?
Тя пиесата е комунистическа, нещо не разбираш в моя коментар явно. Пиесата проповядва крайно леви идеи,  доколкото проповядва нещо е това.

# 289
  • Мнения: 4 238
Напоследък в България доста станаха опитите за цензура, от страна на консервативната част от обществото. Парадокса е че те обвиняват либералната част, в цензура, заглушаване на мненията им в медиите. В което има известна истина. Но те самите правят същото, това е удар върху основни човешки свободи. Свобода на мисълта, на изкуството, на правото да отидеш да гледаш каквото искаш, без значение за гейски филм ли става въпрос, за скандална постановка ли става въпрос. Аз не мога да разбера, като е толкова скандална тая постановка, защо консерваторите у нас, просто не оставят народа да отиде, да я гледа, да се отврати, и да заплюе Шоу, Малкович, и Народният Театър. Аз това не разбирам. Как хем е скандална, хем не се допуска хората да бъдат скандализирани гледайки постановката.

 Доста е притеснително че в обществото разделението либерали консерватори, става толкова силно, и изобщо в света, че почва да прилича на яростното противопоставяне на комунисти и антикомунисти през 20 век. До насилие вече се стига, ако така се продължава и до кръв, и до атентати срещу политици по идеологически подбуди ще се стигне. Нещо позабравено през 21 век.

# 290
  • Мнения: 4 559
Е, той Малкович си е казал, че които го критикува е комунист. Което явно е някаква страшна обида. Положението е: “който не скача е червен”. Освен че ни бръкнаха в раната със събитията след Съединението, явно ни бръкнаха още по-дълбоко със събитията от 9ти септември и 10ти ноември. Кой ни е виновен, че си носим едни рани и само чакаме някой да ни ги закачи, за да си си разчешем после само до кръв?
Тя пиесата е комунистическа, нещо не разбираш в моя коментар явно. Пиесата проповядва крайно леви идеи,  доколкото проповядва нещо е това.
Явно ти се иска коментарът ми да е свързан с твоя коментар, но не е. Друга е посоката, Вълшебство я е разбрала. Генерално е тъпо и на пресконференции, и на премиери, и на протести да се намесва толкова грубо политика. Там е зародена драмата с нашата “култура”. Кирил Петков бил на протест в защита на нападнатите актьори чета сега. Принципно добре, ама в контекста на текущата ситуация, дали е добре… за мен не е много добре.

# 291
  • Мнения: 12 641
Serene__, оправи ми деня с този памфлет Joy
Добре, че е професорът-академик да ми обясни колко въшлясали са ирландците и колко незаводоволен е Шоу, за да ми повдигне националното самочувствие. Ей такова ни е нивото - и на патриотите, и на академиците. С подигравки и бой си прокарват мнението.

Тагването във фейсбук от предния ти коментар също беше забавно. Патриотите, които се тагват от гръцкото море и от пазара в Одрин също ли ги биете? Или важи само за тези, които ходят на театър?

# 292
  • Мнения: 2 068
Каква ли щеше да е реакцията ,ако тази пиеса беше написана от Чехов и се поставяше от руски режисьор в Народния театър?Дали щеше да се говори за цензура и свобода на словото?Дали протестиращите нямаше да си сменят местата?

# 293
  • Мнения: 12 641
Позволявам си една иронична неновина по темата, макар да си представям реакциите. Самуил Петканов отново с болезнено точна оценка:

Джон Малкович: Разбрах колко силна е българщината, днес ще поставя "Луда по тебе" в Народния театър

CANCEL THE CANCEL CULTURE - След като показно му бе демонстрирана висотата на българската култура и възвишения ни национален дух, Джон Малкович най-накрая постигна разбирателство с българския народ и дълбоко осъзна, че не бива да върви срещу българщината. Това предаде за Не!Новините информационна агенция Любчи.

След няколко часа разговори и дълбоко съзерцание в културното минало на страната, Малкович е взел съдбоносно решение: да спре постановката на Бърнард Шоу "Оръжията и човекът" и да я замени с уникална театрална адаптация на емблематичната и почти българска песен на Камелия “Луда по тебе”, като се очаква в главните роли да бъдат Гацо Бацов и Деса Поетеса.

Малкович призна, че песента му е отворила нови хоризонти към "истинската българска душевност", и заяви, че това е произведението, което най-ясно и страстно изразява вечното и безусловно обожание между българите и тяхната култура. Според него драматичната линия на "Луда по тебе" – непримиримата любов, свързана с лек привкус на меланхолия и неразбраност – е именно онази страст, която театърът трябва да улавя, без да се гаври с онези, учени на патриотизъм от светила като Киро Брейка.

Очаква се премиерата да бъде още довечера, а гордите български зрители са призовани да донесат салфетки и тарикатски да държат с една ръка чаша уиски с редбулче, докато с другата хвърлят салфетки или пушат кибернетична цигара.

Този нов прочит на "Луда по тебе" обещава да бъде едновременно страстен и духовен, а Малкович подчерта, че това е първата му стъпка към отваряне на нова глава в културното обогатяване на България. Публиката тръпне в очакване, а билетите се разграбват, като феновете с нетърпение очакват да видят как култовата българска класика ще бъде интерпретирана от холивудската звезда, която, както самият той призна, е "луд по България".

# 294
  • Мнения: 945
Каква ли щеше да е реакцията ,ако тази пиеса беше написана от Чехов и се поставяше от руски режисьор в Народния театър?Дали щеше да се говори за цензура и свобода на словото?Дали протестиращите нямаше да си сменят местата?
Да, Теодор Ушев щеше да бие патриоти.

# 295
  • Мнения: 4 559
“Изложението” на професорЪт е в стил “грамофон свири, майка плаче” 😂
Самуил Петканов според мен е един от малкото хора, които си струва човек да следи в интернет.
Чудя се и аз какво щеше да стане ако постановката не беше поставена точно на тази дата, точно от този режисьор, точно в този театър и не бяха отишли точно тези “протестиращи”. Но никога няма да разберем. Хубаво ще е да си дадем сметка защо всичко се случи точно така.

# 296
  • Мнения: 3 441
https://www.svobodnaevropa.bg/a/koi-sa-organizatsiite-zad-aktsiy … 10ZMEEHcMoKwv6R-w

Ето ги и организаторите на говедата пред Народния. Едни и същи лица всеки път. Само са пропуснали да напишат, че онези от Националния младежки комитет към ВМРО, преди 2-3 години бяха и на протеста "Нито една повече" провокиран от убийството на Евгения Владимирова. Дори тогава не ги досрамя да правят зулуми на гърба на една жена, която завърши живота си в куфар и едно дете остана без майка си. Тези хора ще ми дават наклон на моралния компас. Как ли пък не!

# 297
  • Мнения: 2 110
Естествено, че тези хора не могат да дават наклон на ничий морален компас. Те просто се възползват от ситуация, създадена от други, претендиращи  за единствено верния морален компас. През това време все повече хора тихо и безгласно, без протести и статуси, трупат отвращение към всичко свързано с културата на потъпкване от последните 30 години. Потъпкват се грубо всички представи за редно и нередно: за историята, религията, обществените светини, семейството, децата, правата на мнозинството. Всичко онова, което е съхранило общностите в тяхната цялост. Защото този повсеместен неомарксизъм напоследък доведе единствено до повсеместен разпад на социума във всички демокрации. И съответно доведе до тяхната слабост, до неспособност да отговорят адекватно на глобалните предизвикателства, които им отправят диктатурите. 21 век го посрещаме с възход на агресивните диктатура и с разединени, слаби, неспособни да се противопоставят демокрации.

Все още не разбирам неистовото желание точно националната ни театрална сцена да бъде оцапана и принизена с една пошла, бездарна и обидна постановка. Защо е това скачане с голи гърди на амбразурата? Защо се ръкопляска, когато ни оплюват? Защо точно в Народния театър? Защо?

# 298
  • София
  • Мнения: 35 256
Няма никакви "претендиращи за единствения морален компас". Има хора, които искат да отидат на театър и има други хора, които си въобразяват, че могат да дават разрешение или забрана на първите.

# 299
  • Мнения: 934
Каква ли щеше да е реакцията ,ако тази пиеса беше написана от Чехов и се поставяше от руски режисьор в Народния театър?Дали щеше да се говори за цензура и свобода на словото?Дали протестиращите нямаше да си сменят местата?
Няма как да разберем ,защото Чехов не би написал ,такава простотия.

Общи условия

Активация на акаунт