"Оръжията и човекът" в Народния театър: за или против?

  • 17 386
  • 611
  •   1
Отговори
# 465
  • Пловдив
  • Мнения: 19 962
Ахъм, всяка простотия е много точна, стига да е неприятна за нас като българи, не "колкото и да".

# 466
  • софия
  • Мнения: 30 813
Неповторимото - Анна Каменова:
Скрит текст:
[
https://bnr.bg/sofia/post/102042670/istoriata-ojivava-madjarovia … rod-anna-kamenova

100 години не са достатъчни:
Цитат
През декември 1924 г. на сцената на Народния театър в София бе поставена друга пиеса на Бърнард Шоу – „Андрокъл и лъвът“. Тук бележитият драматург използва старата легенда за роба Андрокъл, който не е бил разкъсан от лъва, за да се надсмее този път над свещеници и фалшиви черковни обредности в Англия. Пиеса от Шоу не се играеше за пръв път в София. И преди това на сцената на Народния театър бяха играни с голям успех „Антоний и Клеопатра“ и поетичната „Кандида“. Но сега, след случая в Берлин, и в София се намериха шовинисти, които, без да знаят за коя пиеса точно става дума, само заради това, че авторът е Шоу, почнаха да свиркат при вдигането на завесата. На сцената се бе явил артистът Денизов в ролята на лъва: той накуцваше, скимтеше, показваше наранената си лапа и се мъчеше да извади от нея забилия се трън.
Тъй като публиката не можеше да си обясни неуместното свиркане на неколцината, някои от зрителите помислиха, че това е пиесата, за която се шумеше в Берлин и че в нея Шоу се надсмива над България, като я представя като наранен лъв, и се възмущаваха, че гъркът Андрокъл ще я спаси, като извади тръна от лапата на българския лъв! Свиркането се засили, кашлянето се разпростря и представлението не можа да продължи. Пиесата бе снета от сцената.

# 467
  • Мнения: 3 440
Ето още добър вкус от противниците на постановката:

https://www.facebook.com/ivan.dinevustata/posts/pfbid02BjWyYXbjZ … 2qqP7ZVyHwuPvzxBl

# 468
  • Мнения: 4 574
Е, то при нас затова не може да се закрепи някаква свестна интелигенция. При положение, че през няколко десетилетия я бият, е... и убиват.
Важното е, че здравите сили са на място и крепят положението.

# 469
  • Мнения: 438
Много обичам хора, които ненавиждат комунизма, но по комунистически, искат държавата да се меси във всичко и да ги финансира.
Нали искаме демокрация и капитализъм? Ами театърът сам да се издържа. Хайде да видим колко му е качествено управлението, като го оставим да се самоиздържа. По-добре така, отколкото с пари от народа, да се подиграват със същия този народ. Актьорите и всички от гилдията, които сега плюят по протестиращите, нали са много велики, няма да им е трудно да се самоиздържат.

# 470
  • София
  • Мнения: 19 927
Ако ми посочиш една държава от т.нар.Запад, в която културните центрове са на самоиздръжка, вероятно мога ин да се съглася.

# 471
  • Мнения: 12 631
Криворазбраната демокрация, част безкрайна.
Нужно ли е да обясняваме защо държавата субсидира образователни, културни, спортни институции? Не само нашата държава, при това.
По вашата логика, партиите да вземат и те да се самоиздържат, вместо да драпат за държавна субсидия.

И една вметка - немалка част от народа не се чувства подигран и осмян. Не си го присвоявайте за ваши цели и нужди, подобно на разни политически лидери, които говорят от името на народа.

# 472
  • Мнения: 13 407
Самоиздръжка vs. субсидиране на култура е дълга тема и повечето форумци нямат допирни точки с нея. Дали моделът на държавна подкрепа у нас е опорочен - да, има такива елементи, като във всичко, където имат пръст корумпета и ченгета.

Едно е сигурно, модел на самоиздръжка ще доведе до оцеляване единствено на жанрове като чалгата и риалити шоутата, т.е. хлебарките на културата.
Но възможно е и протестиращите това да искат. Впечатленията ми са, че тия, които най-много рипат за национална гордост и достойнство, първи скачат на масата под звуците на кючека.

# 473
  • София
  • Мнения: 19 927
Параход, няма самоиздръжка. Дори и Бродуей получава финансиране.

# 474
  • Мнения: 3 440
Много обичам хора, които ненавиждат комунизма, но по комунистически, искат държавата да се меси във всичко и да ги финансира.
Нали искаме демокрация и капитализъм? Ами театърът сам да се издържа. Хайде да видим колко му е качествено управлението, като го оставим да се самоиздържа. По-добре така, отколкото с пари от народа, да се подиграват със същия този народ. Актьорите и всички от гилдията, които сега плюят по протестиращите, нали са много велики, няма да им е трудно да се самоиздържат.

Никой не ти пречи да отидеш в САЩ, където всичко е на частна издръжка. Остави ни нас европейците да страдаме.

Предполагам, че това го казваш от позицията си на някой, който живее в Европа и ползва европейската социална система. Ама може и да бъркам.

# 475
  • Мнения: 438
Само коментирам противоречието у някои хора, защото по назад се споменаха порядки от "онези времена".

Много ясно, че искам държавата да поддържа и финансира културата, образованието и спорта. Да възпитава в ценности и идеали.

Но истината, е че това в голяма степен НЕ се случва. Това, което се случва е държавата да хрантути едни хора, които опростачват населението, не по-малко от чалгата. Тогава да се оправят сами!

Последна редакция: пн, 11 ное 2024, 00:40 от Alexa10

# 476
  • Мнения: 13 407
На мен ми е интересно как едни и същи културни продукти успяват да опростачат част от населението, а друга част - не успяват.
Да не би проблемът да не е в продукцията? Simple Smile

Смея да кажа, че образованието у нас се справя много по-зле от културата. Но пък получава в пъти по-голям дял от бюджета.

@Reunion,
тагнала си грешния човек в поста за Бродуей.

# 477
  • Мнения: 3 440
Напротив, случва се. Отново ще попитам, ако тази постановка не ти харесва, кои са тези, които ти харесват? Аз мога да се сетя поне за заглавията на десет постановки, които силно са ме развълнували. Не чувам същото от ваша страна. Виждам само изисквания за качество, но нищо като пример.

# 478
  • София
  • Мнения: 19 927
Просто примерът ти е недомислен и показва липса на познаване на елементарни неща.
Повечето държави финансират културата. За това плащаме данъца, за образование, здравеопазване, пътища, инфраструктура, култура.

# 479
  • Мнения: 12 631
И как го разбираш този контрол? Представители на държавата, които да казват кое може и кое не може? Кой ще ги избира тия представители? С каква експертиза ще са? Смехотворно е. Контролът е от страна на публиката - харесва им, постановката се играе и носи приходи. Не им харесва - не се играе повече.

Общи условия

Активация на акаунт