Каква е процедурата дете да се подпомогне от ресурсен учител?

  • 3 480
  • 21
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 15 986
Може ли някой да отговори дали тези ресурстни учители стоят в час редом с детето и помагат или детето работи само един два часа с ресурсния в седмицата по-скоро под формата на извънкласен индивидуален урок?
 
Зависи какво са ви предложили и вие какво сте подписали. Често се отказва с оправдания че уж нямали възможност. Но каква е разликата (часово) дали е в час или извън него. Приобщаването в истинския смисъл на думата предполага ресурната да е в клас. Но има и деца за които обучението в клас е безполезно. Така , че отговорът на въпросът не е еднозначен. Зависи от нуждите и възможностите на детето. Далеч съм от мисълта, че когато се подписва план за ДО  обективно се ориентира именно от възможности и нужди. Има и още ама има ли смисъл да го пиша.

Нещо което днес е публикувано на профила на К@лоян Дамян0в
https://www.facebook.com/kaloyan.damyanov

"Понеже знам, че съвсем обяснимо профила ми се чете от много ресурсни учители и директори на детски градини и училища ми се иска да подчертая още веднъж важен детайл за нормата заетост на тези специалисти.  
В практиката често възникват въпроси как се изчислява нормата на ресурсния учител и какво включва неговото реално работно време. Важно е да разграничим два основни принципа:
1. Нормата на ресурсния учител не се измерва само в учебни часове (по 40-45 мин.), защото той не преподава учебни предмети. Ресурсният учител осигурява допълнителна подкрепа за личностно развитие, която включва:
-работа в реалната образователна среда (в класната стая)
-индивидуална подкрепа извън урока
-консултации с учители и родители
-участие в екипни срещи
-адаптиране на материали и т.н.
2. Един учебен час е 40-45 минути, но реалното присъствие на ресурсния учител се измерва в астрономически часове (60 мин.). Примерно: ако работи от 8:00 до 13:00 ч. (25 астрономически часа), това включва придвижване между класни стаи, работа по документация, подкрепа в междучасията и други дейности, които не се водят „учебни часове“, но са неразделна част от неговата роля.
3.Важно е остатъчните часове в графика на ресурсния учител да не се третират като „излишни“. Те следва да се използват за:
-съвместно преподаване и наблюдение в клас
-допълнителна подкрепа в междучасията
-консултации и водене на документация.
В графика и дневника на ресурсния учител да се отбелязват всички форми на дейност с конкретна цел – „съвместна подкрепа в час по математика“, „адаптиране на материали“, „консултация с родител“ и т.н.
4. Защо е важно да имаме диференцирана интензивност на подкрепата?
Защото потребностите на децата със специални образователни потребности са различни по вид, сила и продължителност. Някои деца се нуждаят от постоянна и интензивна подкрепа в класната стая, други – от по-лека и епизодична помощ. Определянето на интензитета позволява подкрепата да бъде индивидуализирана, справедлива и адекватна – така всяко дете получава точно толкова помощ, колкото реално му е необходима, без да бъде пренебрегнато или натоварено излишно.
5.Времето за самоподготовка на ресурсния учител е извън педагогическата норма от 25 часа,в рамките на останалите до 40 часа заетост по трудов договор на пълно работно време.
6. По отношение на “многото бумащина”. Нека уточним: документите са 4 основни и голяма част от тях се попълват еднократно за етап на обучение т.е за 3-4 години. Кои са те: -Функционална оценка (кратката карта се попълва за около 20 минути) от 3-4 специалисти
-Пълната карта се попълва за цяла учебна година и включва информация от кратката карта
-План за подкрепа. Динамичен документ, който обаче се променя само при необходимост и то най-често в рамките на няколко реда текст
-Доклади в края на учебния срок и учебната година в рамките на 1-2 страници, които пак отразяват промени и наблюдения.
Всички извън тези документи не са част от директната работа на ресурсния учител и са свързани често или с други отговорности или с ненужно административно натоварване.
Документи свързани с отлагане от първи клас, насочване след 7 клас напр. са еднократни и в голямата си част са друга отговорност ( На РЕПЛР, на комисията в РУО и т.н).
Надявам се тези уточнения да бъдат полезни за много колеги, въпреки че вече са споделяни нееднократно в различни форуми и формати..."

Последна редакция: чт, 05 юни 2025, 19:10 от _re_ge

# 16
  • Мнения: 974
При колко деца със СОП в една паралелка трябва да има помощник на учителя? И кой го инициира това?

# 17
  • Бургас
  • Мнения: 3 941
Наредба за приобщаващото образование
Чл. 112. (1) Помощник на учителя се осигурява при повече от 3 деца или ученици със специални образователни потребности в група в детската градина или в паралелка в училището, когато децата и учениците са с комплексни потребности вследствие на емоционално-поведенчески проблеми при разстройство от аутистичния спектър или при друго увреждане, нарушение или заболяване.

# 18
  • Мнения: 974
Наредба за приобщаващото образование
Чл. 112. (1) Помощник на учителя се осигурява при повече от 3 деца или ученици със специални образователни потребности в група в детската градина или в паралелка в училището, когато децата и учениците са с комплексни потребности вследствие на емоционално-поведенчески проблеми при разстройство от аутистичния спектър или при друго увреждане, нарушение или заболяване.
Благодаря! При нас май са точно 3, явно сме на ръба.

# 19
  • Мнения: 15 986
Мисля че грешиш. Това би означавало че имате поне 2 деца с тежка диагноза в клас. Диагноза най-често Е с телк и придружителство.

Да вметна че тук има уловка. Понеже факторите са два, контролира се единия, за да не се случи другия. В паралелка се приемат толкова деца, с тежък СОП, че да няма нужда от назначаване на помощник на учителя. Не знам как се случва в училищата - концентратори, които набират толкова деца СОП че с финансите си назначават собствени специалисти, но в нормалните училища до сега не съм чувала за назначаване на такъв кадър. Винаги се казва - ами ние имаме вече еди си колко "тежки" деца в тази паралела и не приемаме повече, не е добре и за другите деца".

Освен това както винаги подчертавам, от СОП до соп има разлика. Какви трябва да са над 3 СОПа - се указва ясно и в Наредбата. Така е, защото Соп са и децата билингвисти и тези със специфични нарушения в ученето и деца таланти. За 5 деца с дислексия помощник учител няма да се назначи. Така че какво е състоянието на Соповете в една паралелка също има значение. Но се ограничава съвсем съзнателно броя на тежките случаи в едно клас, паралелка или група, именно за да, не се назначава допълнителен кадър.

Последна редакция: пт, 10 окт 2025, 12:48 от _re_ge

# 20
  • Мнения: 974
Ясно. При нас няма тежки СОП-ве. Значи това е положението и госпожите ще трябва сами да се справят в часовете.

# 21
  • Мнения: 74
Здравейте. Ако в учебното заведение няма назначен ресурсен учител,  това не е проблем. Във всяка област има ресурсен център - те осигуряват специалисти, там, където няма назначени такива. За да назначи учебно заведение такъв специалист на пълрн щат, трябва да има 12 деца със СОП. Ако искате да Ви се отпусне ресурсен учител, се попълват едни документи от Вас и учебнотл заведение, след това се подава заявление към ресурсния център в областта и те отпускат специалист. Може да се направи по всяко време от учебната година. Ресурсните учители и логопедите пътуват до учебните заведения по населени места, за да се обхванат децата. Колкото по-рано започне ресурсното подпомагане, толкова по-добре, тъй като то дава по-голям напредък за децата. Разбира се, степента на този напредък зависи и от диагнозата.

Общи условия

Активация на акаунт