Кралската колекция съдържа голямо количество творби на жени фотографи от XIX век до наши дни. Тези снимки показват ключови моменти от историята на фотографията, включително ранните експерименти, развитието на достъпни технологии за фотоапарати и появата на цветната фотография. Те разкриват и значението на жените в създаването, изучаването и разпространението на фотографиите.
Първата жена, която снима кралското семейство: Франсис Сали Дей е най-ранната жена фотограф, представена в кралската колекция и първата жена, която фотографира кралското семейство, след като получава поръчка през 1859 г. Дей е сред малкия брой жени, които практикуват фотография в средата на XIX век. Това е време, когато цената на фотографските материали е такава, че това е занимание само за богатите.
Кралица Александра - съпругата на Едуард VII:
Към края на XIX в. обаче развитието на фотографските технологии открива фотографията за по-широк кръг от населението. През 1888 г. Kodak пуска на пазара фотоапарата Kodak No. 1, последван от популярния фотоапарат Brownie през 1900 г. Фотоапаратът е бил предназначен да бъде достъпен както по отношение на цената, така и по отношение на лесната употреба. Кодак може да се зарежда, предлага и функция за обработка, което отразява техния девиз „Вие натискате бутона, ние правим останалото“. Рекламите на фотоапарати Kodak са насочени предимно към жените, като популяризират фотографията като приятно хоби и начин за документиране на събития и семеен живот.
Кралица Александра е притежавала набор от фотоапарати Kodak и е била запален любител фотограф. Тя посещавала курсове по фотография и редовно снимала семейството, приятелите си и празничните моменти. Нейното хоби едновременно насърчава практикуването на фотографията и легитимира мястото на жените фотографи.
Фотографски студия:
През същия период в Обединеното кралство и в Европа се появяват редица фотографски студия, ръководени от жени. В онзи момент, когато хората могат лесно да правят собствени снимки, фотографските студия започват да предлагат изобретателни и иновативни продукти, за да привлекат клиенти. Портретите, появили се в периода от края на XIX до средата на XX век, обхващат широк спектър от стилове. Сред тях са бляскавите, модернистични портрети на Дороти Уайлдинг, деликатните, женствени платинени отпечатъци на Алис Хюз и „фотографските скици“ на Ева Барет.
Тази професия предлага на жените независима кариера и доходи, както и форма на артистично изразяване. Размишлявайки върху ролята си на фотограф в студио, Олив Едис заявява, че това е живот, който си струва да се живее, който не е монотонен и който постоянно доближава фотографа до хората, т.е. има социализиращи функции.
По-късно Олив Едис ще види разрушенията на войната в ролята си на официален военен фотограф. Кристина Брум също документира аспекти на Първата световна война в Обединеното кралство като официален фотограф на Бригадата на гвардейците и домашната кавалерия. Самоука в този занаят, Брум развива успешен бизнес като фотограф, правейки пощенски картички с изгледи от Лондон в началото на 1900-те години.
Джулия Маргарет Камерън (1815-1879)
Джулия Маргарет Камерън получава първия си фотоапарат през 1863 г. Вдъхновена, тя създава собствено студио и лаборатория, т.нар.тъмна стаичка, и започва да снима местни жители, приятели и служители в дома си във Фрешуотър на остров Уайт. По това време Камерън развива своя уникален стил, който включва творби, които умишлено не са фокусирани.
Поради нетрадиционния си стил фотографиите на Камерън са критикувани в голяма степен през XIX век. Сега нейните творби се приемат като значими примери за развитието на художествената фотография.
Мери Стийн (1856-1939)
На 28-годишна възраст датската фотографка Мери Стийн отваря първото си фотографско студио в Копенхаген. Стийн специализира в портрети и интериорни сцени. Способността ѝ да заснема контрастни изображения в интериорна среда е особено значима поради липсата на електрическа светлина по онова време. През 1888 г. Стийн е избрана за фотограф на датския двор, а през 1896 г. е назначена за фотограф на родената в Дания Александра, принцеса на Уелс (1844-1925 г.), по-късно кралица Александра.
Дороти Уайлдинг (1893-1976)
През 1914 г. Дороти Уайлдинг спестява сумата от 60 лири, за да основе първото си фотографско студио на Джордж Стрийт, Портман Скуеър. По-късно тя заявява: „Сега, когато си спомням за това, е забавно да мисля, че бях само на двадесет години - непълнолетна! [...] и вече бях собственичка на студио!“. Уайлдинг се стреми да създава атрактивни портрети - нещо, което според нея зависи изцяло от майсторството на фотографа. Поставяйки лицето на обикновен бял фон, Уайлдинг създава портрети, които са едновременно модерни и класически изтънчени, подчертавайки елегантността и красотата на лицето.
Джейн Баун (1925-2014)
През 1949 г. Джейн Баун започва работа във вестник The Observer. Партньорството продължава повече от 60 години и Баун снима много известни личности от областта на изкуството, културата, политиката и някои членове на кралското семейство. Сред портретите ѝ са тези на Самюъл Бекет (1906-1989), принцеса Маргарет (1930-2002), Джуди Денч (р. 1934), принцеса Ан (р. 1950) и „Бийтълс“. През цялата си дълга кариера Баун запазва едни и същи методи на работа. Снима при естествена светлина на 35-милиметров филм. Сесиите често са продължавали по-малко от 15 минути. Снимките на Баун са известни с това, че разкриват усещането за човека пред обектива.
Някои от изключителните снимки на кралски особи, направени от жени-фотографи:
Кралица Виктория и принц Албърт
Кралица Мери - бабата на Елизабет II
Принцеса София от Прусия
Принцеса Мери, графиня на Херууд, дъщеря на Джордж V и Мери Тек, сестра на Джордж VI
Повече информация на: https://www.rct.uk/collection/stories/women-photographers/jane-bown-1925-2014
Линк към предишната тема:
https://www.bg-mamma.com/?topic=1704285