МОН - промените продължават (6)

  • 38 328
  • 745
  •   1
Отговори
# 720
  • София
  • Мнения: 16 245
Всички училища сами си определят балообразуването в рамките на възможностите, предвидени в наредбата.

# 721
  • Мнения: 71
НПМГ също не би трябвало да има проблем, защото поне до миналата година има само две паралелки след 4 клас.

# 722
  • София
  • Мнения: 16 245
Те и след 7 клас имат две математически паралелки. Останалите са с природни науки с изпит/олимпиада по съответните предмети.

# 723
  • Мнения: 7 683
Проблемът с приема в МГ може би наистина е само в София...не знам за всички градове...но примерно в МГ, която аз съм завършил, в момента приемат 2 паралелки в 5 клас. Не съм гледал в 8-ми колко са, (доп. Погледнах - 4, две мат. профил, една СХН и една природни науки), но ние бяхме 6 паралелки и учехме само 1-ва смяна, сградата е същата, т.е. място и кабинети има бол да приемат в 8-ми клас още 4 паралелки без проблем. Друг е въпросът дали има толкова учители, и то добри. То в София няма, а в провинцията предполагам хич. А и в провинцията няма такава истерия, и приемът и по сегашните правила не създава драми нито в 4-ти, нито в 7 клас, защото баловете са доста по-ниски от софийските. Особено за 5 клас разликата е фрапираща, софийският бал на 500-то дете е достатъчен за прием във всички МГ в страната за 5 клас.
В София не е проблемът само със сградата, а и с учителите - то за сегашния брой паралелки няма достатъчно читави учители и има къси клечки, а ако увеличат паралелките, пък съвсем.
За езиците е истинско безобразие, но действително няма още нищо черно на бяло. Тази сутрин обаче четох поредните изявления на министъра, че обмислят въвеждането на интегрален изпит за НВО 7, като включат природните науки. И пак за езиците се хвана - каза, че децата, които са ИИЧЕ, не учели природни науки в 8 клас, а в 7 ги неглижирали заради НВО и затова в 9 клас показвали плачевни резултати на PISA. Ей, тая Пиза им изникна на сърцето, какво толкова са се втренчили в нея, не знам. Не отиват на добре нещата.

# 724
  • София
  • Мнения: 1 128
В МГ-тата, които не разкриват нови паралелки с държавен план-прием след седми клас (например СМГ и НПМГ), очаквам голям качамак с допълнителния прием.
Ясно е, че ще има някакъв процент деца, които ще искат да се преместят в друго училище след седми клас. Местата на тези деца ще се освободят чак при отписванвто им, т.е. след основните класирания (последното, между другото, ги поставя в доста привилегирована позиция спрямо останалите кандидатстващи, защото имат гарантирано място в МГ и могат съвсем спокойно да "рискуват" с колкото си решат класирания). Излиза, че МГ-тата ще реализират прием за запълване на освободените места след основните класирания, което може да се проточи и до октомври. И да не забравяме, че записаните там деца ще овакантят места в други училища (вероятно желани места, все пак едва ли някой, прехвърлящ се в СМГ преди това е бил записан в механотехникума). Хайде нови класирания и за тях. Струва ми се, че ситуацията ще е #нитоденбезкласиране.
Разбира се, има вариант тези, които искат да сменят училището, да са задължени предварително да изтеглят документите си, но това е въпрос на още нормативни промени. Към момента няма такава практика в аналогичните случаи (примерно прием след четвърти клас). Пък и едно такова решение вероятно ще подтикне доста деца, които са в МГ, но са установили, че не е тяхното (все пак с програмиране и физика те се сблъскват едва след приема си),  да си спестят стрес и кандидатстване и да останат в паралелка, която не съответства на интересите и способностите им.

Последна редакция: ср, 28 май 2025, 08:36 от hatred

# 725
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 836
Добре е министърът да се попита дали пък форматът на НВО, целият ненужен стрес на който се подлагат децата за всяко едно НВО,  в комбинация с липсата на читава образователна реформа, такава, която да вдигне качеството на преподаване навсякъде, не само в специализирани училища и паралелки, не води до тези плачевни резултати на PISA. Докато целта на учителите е да поготвят децата само и единствено за НВОта, за да беснат в класациите, така ще бъде. Да не споменавам, че и PISA е поредният тест, така че ако сега целта ни е да блеснем на PISA вместо да се запитаме какво бъдеще искаме за обществото ни, респективно каква а е образователнаната ни стратегия, то пак ще се опитаме да действаме, така че да паснем на нещо. Утре друг международен тест ще се появи, тотално различен и какво ще правим тогава?

# 726
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 257
Приемът в МГ Варна е следният - три паралелки в пети клас и седем в осми.
Според мен няма да е проблем организацията на приема в мг в страната, а липсата на добри учители по математика.

# 727
  • София
  • Мнения: 1 128
Добре е министърът да се попита дали пък форматът на НВО, целият ненужен стрес на който се подлагат децата за всяко едно НВО,  в комбинация с липсата на читава образователна реформа, такава, която да вдигне качеството на преподаване навсякъде, не само в специализирани училища и паралелки, не води до тези плачевни резултати на PISA. Докато целта на учителите е да поготвят децата само и единствено за НВОта, за да беснат в класациите, така ще бъде. Да не споменавам, че и PISA е поредният тест, така че ако сега целта ни е да блеснем на PISA вместо да се запитаме какво бъдеще искаме за обществото ни, респективно каква а е образователнаната ни стратегия, то пак ще се опитаме да действаме, така че да паснем на нещо. Утре друг международен тест ще се появи, тотално различен и какво ще правим тогава?

Ако не се готвят и за НВО, резултатите на PISA (а и по принцип) ще са още по-слаби.

Цитат
Приемът в МГ Варна е следният - три паралелки в пети клас и седем в осми.
Според мен няма да е проблем организацията на приема в мг в страната, а липсата на добри учители по математика.

За липсата на учители съм съгласна, но тя си е проблем по принцип и независимо от тези промени.
Относно организацията на приема - в София поне нито СМГ, нито НПМГ разполага с материална база да разшири приема си след седми клас. В момента проблемът със струпването на високи балове се отнася точно за София. Какво излиза - прилагаме "решение" на проблем, който се отнася ексклузивно за София, само че решението ни точно в София няма да работи?

# 728
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 257
hatred, МГ Варна няма дори собствена сграда. Beat that.

# 729
  • Мнения: 7 683
Очевидно точно в София няма да работи. Явно е, че в другите градове няма да се запуши приема за 8 клас, приемат много повече паралелки, отколкото в 5-ти. В София обаче не е така.

# 730
  • Мнения: 1 280
Резултатите на PISA не се формират от 10-15 читави училища в страната. Много по-добре е да помислят как да вдигнат нивото на всички останали 1000+ училища, а не как да свалят нивото на читавите. Ако остане запазването на места за МГ,  това ще свали драстично резултатите на МГтата в страната. В момента в МГ Пазарджик приемат 2 паралелки, миналата година имаха 19 свободни места за 2. класиране.  Да речем, че сега като се знае, че няма да се държи НВО след 7. клас си напълнят всички места още на първо класиране. Да видим резултатите на МГ Пазарджик, нещо не ми блестят - даже и на НВО не са и от най-силните, въпреки че  са преди доста други училища в страната. Все пак работят с малко или много подбрани след изпит деца. Сега тези деца там вече имат гарантирани места, ама те са тийнейджъри, защо им е да се напъват. Те и сега не се напъват особено в сравнение с тези от СМГ или НПМГ или МГ Варна, МГ Бургас и пр. А най-силните математици в Пазарджик миналата година въобще не се записаха в МГ Пазарджик, продължиха да си се готвят на школи. Защо ли?
В 4. клас изборът на МГ НЕ е на децата или много рядко е на децата. Обикновено родителите търсят среда за децата си и ако децата имат някакви заложби (все пак в 4. клас материалът е типов и се учат алгоритми, а плюсът е, че в школите ги научават и на разписване, което липсва в училище), ги избират заради средата. Да не говорим, че материалът в 4. клас не е като материалът в 7., то едва в 5. започна някаква математика, до тогава е чиста аритметика. За много деца школите до 4. клас са вид разнообразие на монотонните задачи за събиране и изваждане от учебниците и начин да мислят малко повече, ама като се сблъскат в 5. клас с по-сериозни задачи и изведнъж и от МГтата рязко им намаля броят на участващите по състезания, даже и в безплатните такива.
Решението за МГтата може да бъде единствено специализиран изпит за прием в 7. клас, а не гарантиране на места, но тогава в провинцията сигурно половината МГта ще трябва да ги закрият, че те и сега не отговарят на нивото на СМГ/НПМГ и няколкото силни МГта в страната, а какво остава, ако им се въведе такъв изпит за продължаване в тях. И остава като искат НВО да е вход за гимназиите, да го направят така, че да може да разслоява резултатите, а не да показва ниво 3+, ама за да го замаскираме ще е в точки.

# 731
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 257
При централизиран прием, един същ специализиран изпит за мг в страната, не мисля, че ще има закрити мг-та. В някои просто балът за влизане ще е по-нисък, в сравнение с баловете в СМГ и други.

# 732
  • Пловдив
  • Мнения: 669
Да кажа и аз за Пловдив. Прием в 5-ти клас 2 паралелки-борбата е ЖЕСТОКА, казвам го от личен опит! Преди 4 години, за заветните 56 места, кандидатите бяха над 300, като добавим и квотите, за момчета е ужасно трудно. В годините след това, още по-трудно. Това е не само защото в града ни няма достатъчно други алтернативи, а най-вече защото в МГ-то е най-доброто прогимназиално обучение и съответно най-добрата среда от подбрани деца.
Какво става в 8-ми клас - приемът вече е в 8 паралелки, от които 2 професионални. И всичките от 5-ти клас да искат да останат, а това не е така, места има бол. Балът, с изключение на миналата година, когато лесната МАТ докара десетки пъти повече високи резултати в регистъра 90-100 т., пада под 400 и е под този за ЕГ-тата.
Истината е, че МГ няма все още собствена сграда, на смени с друго ОУ е и физически не може да ризшири приема в 5-ти клас. Другата скрита истина е, че добрите учители по МАТ се пазят за прогимназиален етап и за профилите. Съответно няма добри преподаватели в първи гимназиален етап или са единици.
Може би и за това дамата от Пловдив, не вижда драма с предложените промени. Аз виждам обаче, как още от яслите трябва да записват отрочетата на МАТ, за да имат шанс в 5-ти клас...

# 733
  • Мнения: 19 158
Аз пък се чудя защо винаги се обсъждат варианти само за децата, които са математици. Прави сте, на тях по-ниската оценка е нормална и е много възможно да им БЕЛ им пречи на кандидатстването. Има го и другото, обаче, защо в езиковите гимназии математиката е с еднаква тежест като БЕЛ, като всички знаем, че повечето филолози не са добри математици. Ако ще се мислят такива варианти за МГ, трябва да се направи същото и за хуманитарните и ЕГ.

С това съм напълно съгласна. Както БЕЛ може да спъне един добър математик за влизане в МГ, така и математиката може да спъне едно дете за влизане в ЕГ. Синът ми беше много добър с математиката и много искаше да влезе в СМГ, обаче БЕЛ му подля вода. В неговата паралелка в гимназията, която се води математическа имаше още 3 деца, които бяха по същия начин.

# 734
  • Мнения: 7 683
Учудва ме това, което сте написали за МГ Пловдив. В МГ квоти няма, погледнах и на сайта и не видях такова нещо, а и там е с ДПП за 5 клас като навсякъде. И дори да е 300 кандидата за 56 места, в София са 1200 кандидата за 156 места, Абе несравнимо е.
И друго ми направи впечатление - във Варна казвате 7 паралелки в 8 клас, в Пловдив 8, а в СМГ са 6 при в пъти по-голямо население. Ето защо, както казах, в страната драма няма. Чак пък жестока борба при бал 500 в 4 клас... айде по-леко🤣 А за 8 клас само сте казали, че балът е под 400. В София с такъв бал и във втори ешелон няма да влезеш...

Последна редакция: ср, 28 май 2025, 09:49 от Татко Мецан

Общи условия

Активация на акаунт