МОН - промените продължават (6)

  • 39 559
  • 745
  •   1
Отговори
# 450
  • София
  • Мнения: 16 332
Ми, не е ново 20. И по-горе се опитах да обърна внимание, че планират промяна в структурата на образованието. На няколко пъти беше споменавано от министъра удължаване на основното образование с една-две години, за сметка на гимназиалното. Но никой не обръща внимание, защото единият час религия е най-важен. Носталгията на министъра към старата образователна система прозира от самото начало, ако човек навързва нещата в изказванията му.

Последна редакция: пт, 09 май 2025, 14:05 от sanaka

# 451
  • Мнения: 2 699
Всичко видяхме. Едно само не знам. Подхвърлиха религията като димка, за да орежат чуждите езици и да ги извадят по платените школи, като едновременно вземат трийсетте сребърника от Синода, за да си развяват расата по телевизиите?
Или е висш пилотаж, евала, или е обикновена некадърност. По-скоро второто, с моят петдесетгодишен опит, смятам, че е просто обикновена, тривиална некадърност. Затова и хората не излизат по улиците все още, за такива некадърници не си струва. Ще се наприказват в един момент и ще се кротнат

# 452
  • Мнения: 399
За какъв Ад говорим?!

Тази тема съвсем се превърна в извращение.
Останете си със здраве!

Аз и към добродетелите на МОН имам резерви, предвид поведението и приятелите на министъра.
Мамите си мислят, че в предмета религия, ще уплашат непослушните деца с горене в Ада и те ще станат добри и послушни.
Прав е бил Оруел. Скоро имаше меме как той казва- писах книга, не наръчник за управление!
За какво са нужни математика, логика, природни науки, изкуства, като може просто да въведем религия, явно има много безработни богослови, а учителите по математика са кът.
Да очаквам скоро  лов на вещици и анатемосване на червенокоси в тик ток?

# 453
  • Мнения: 4 771
Санака, ново е и съм уточнила критерият. Идеологът на реформата в  училищното и предучилищното  образование беше Милена Дамянова, която в момента завежда отд. Наука в МОН.

# 454
  • София
  • Мнения: 16 332
Ами, не, не е ново. От самото начало го говори. И това, и за драстичното орязване на чуждоезиковото обучение, и за орязването /аз очаквам почти елиминиране/ на профилираната подготовка. Ето кога съм го казала и тук:

Ами например сваляне на нивото на чуждоезиковото обучение в ЕГ и практическото му елиминиране извън ЕГ https://www.standartnews.com/balgariya-obrazovanie/nova-promyana … vanie-594798.html
Или увеличаване на основното образование с 1-2 години, за сметка на гимназиалното - т.е. връщане на стария модел, когато завършваха основно образование в 8-9 клас. Което пък вероятно ще доведе до промени в профилирането или цялостното му отпадане. Той министърът загатва за това отдавна, без да го е казал директно. Ей такива неща.

Но в тази тема малко се чете. И както казах и тогава, чудесно раздухаха темата за религията и хората съвсем спряха да слушат всичко друго. А всичко друго, което беше ясно от самото начало, че предвиждат като промени, ако човек слуша внимателно и с разбиране, е далеч по-съществено.

И нови учебни програми ще има. Да не се изненадате и от това. 

Последна редакция: пт, 09 май 2025, 14:28 от sanaka

# 455
  • Мнения: 19 352
Аз лично за чуждоезиковото обучение, място не мога да си намеря. И се надявам, дори да има такива промени, да не хване сегашните 5-токласници, че много ще ме е яд. Относно това да се завършва основно образование в 8-ми клас ми е все тая. Навремето беше така и не мисля, че е някаква кой знае каква драма. Ще е интересно с профилите какво ще правят - само часовете ли ще им намаляват, изцяло ли ще ги премахват и т.н. Също чакам да видя в гимназиален етап какво ще правят - дали ще оставят двата епата или ще ги махнат и всички ще завършват в 12-ти клас. Че и за това някъде мернах леки намеци, но нищо конкретно не беше казано.

# 456
  • София
  • Мнения: 16 332
Аз лично за чуждоезиковото обучение, място не мога да си намеря. И се надявам, дори да има такива промени, да не хване сегашните 5-токласници, че много ще ме е яд. Относно това да се завършва основно образование в 8-ми клас ми е все тая. Навремето беше така и не мисля, че е някаква кой знае каква драма. Ще е интересно с профилите какво ще правят - само часовете ли ще им намаляват, изцяло ли ще ги премахват и т.н. Също чакам да видя в гимназиален етап какво ще правят - дали ще оставят двата епата или ще ги махнат и всички ще завършват в 12-ти клас. Че и за това някъде мернах леки намеци, но нищо конкретно не беше казано.
Най-вероятно промените в чуждоезиковото обучение /новите учебни планове/, ще влязат в сила от учебната 2026/2027 /такава е заявката към момента/, което означава, че първият випуск по тези нови учебни планове ще бъдат сегашните шестокласници.
По старата система децата учеха вече по една/две години в гимназията, преди да завършат основно образование - в 8-ми, съответно в 9-ти клас за ЕГ. И беше страшна недомислица.
Ако увеличат основното образование, най-вероятно двата гимназиални етапа ще отпаднат /или дори да не отпаднат, сериозно ще се видоизменят/, както и профилирането в сегашния му вид. По-вероятно е да се върне във вариант, подобен на старата система, когато формално пак имаше профили, но практически нямаше истинска профилирана подготовка.

Общо взето, планираната реформа в образователната система ще е толкова радикална, колкото беше и тази със ЗПУО от 2016г. Може и по-радикална да се окаже.

Ама дайте да се върнем към религията и как ще плашат децата с Ада и ще подчиняват жените, че е по-важно.

Последна редакция: пт, 09 май 2025, 14:41 от sanaka

# 457
  • София
  • Мнения: 2 924
Еми да ...малко се чете и в темата явно. Тези промени вече ги обсъждахме (е, не колкото религията Joy ), ама хората не се вълнуват много от тях. И щом не се вълнуват- ще мине каквото са си решили. Затова и написах преди време, че предметът за добродетелите едва ли е "димка". И преди това пак единици се трогваха.

# 458
  • София
  • Мнения: 592
А последните големи промени 2016 не бяха ли, за да се доближи нашата система до европейската? Признавам, че тогава не съм следила особено, даже още не съм имала ученици. Ако сега вървим към връщане към старото положение, няма ли да стане по-трудно ученето в чужбина? Особено, ако намалят ученето на език. Пък може и това да е една от целите.

# 459
  • София
  • Мнения: 16 332
Въпросите ти са съвсем резонни. А целта да се задържат българските студенти в България, министърът не я крие.

# 460
  • Мнения: 19 352
Ами да махат и 12-ти клас тогава. Лично според мен е напълно излишен.
Не е лошо да се направи опит да се задържат студентите в българия, но е добре да се пипнат малко и университетите в това отношение. Дори и да е лесно да се влиза в тях, то нивото на преподаване, както и цедката в тях трябва сериозно да се повишат, за да не излизат от тях вишисти, които даже не знаят в каква специалност са учили.

Последна редакция: пт, 09 май 2025, 16:20 от Lady Cassiopeia Duval

# 461
  • Мнения: 2 699
Този министър трябва да си ходи. Мисля, че и протест ще има по този повод.
Хората не са против промените, но искат смислени промени. Аз смислена промяна от този човек не видях. И обществените обсъждания са пълна пародия. Милена Дамянова я помня, когато направиха задължителната предучилищна от четири години и ужасно я намразих, много арогантна жена. Но този сега я надминава

# 462
  • София
  • Мнения: 16 332
Не е лошо да се направи опит да се задържат студентите в българия,
То не е лошо, но в една цивилизована, демократична държава, това се прави чрез възможности, а не чрез принуда.
Трудно е сега да се гадае как ще се отразят новите промени на възможностите за прием на български ученици в чужди университети, предвид че дори нямаме още конкретика за тези промени към момента. По-скоро съм склонна да мисля, че няма да се ограничат тези възможности. По старата система децата нямаха проблем с приема в чужди университети. Те започнаха да изискват от тях профили, когато започнахме да имаме профили. Нагодиха си изискванията според новите ни дипломи, ще ги нагодят и сега. По-скоро въпросът е дали тези промени ще са за добро. За профилирането може да се намерят както аргументи "за", така и такива "против". Когато облекат предвижданите промени във форма на проекти за съответните нормативни актове и видим тяхната конкретика, ще можем да дискутираме повече. Аз съм малко скептична.

Последна редакция: пт, 09 май 2025, 16:11 от sanaka

# 463
  • Мнения: 19 352
Не е лошо да се направи опит да се задържат студентите в българия,
То не е лошо, но в една цивилизована, демократична държава, това се прави чрез възможности, а не чрез принуда.

+10000
Точно затова писах, че като иска студеннтите да са тук, да им създаде условия и да повиши качеството на образованието, и критериите за оценяване.

Този министър трябва да си ходи. Мисля, че и протест ще има по този повод.
Хората не са против промените, но искат смислени промени. Аз смислена промяна от този човек не видях. И обществените обсъждания са пълна пародия. Милена Дамянова я помня, когато направиха задължителната предучилищна от четири години и ужасно я намразих, много арогантна жена. Но този сега я надминава

Съгласна съм. Аз много харесвах Галин Цоков, като МОН и много ме хвана яд, че не го оставиха на поста.

Последна редакция: пт, 09 май 2025, 16:13 от Lady Cassiopeia Duval

# 464
  • European Union
  • Мнения: 1 996
Не е лошо да се направи опит да се задържат студентите в българия,
То не е лошо, но в една цивилизована, демократична държава, това се прави чрез възможности, а не чрез принуда.

+10000
Точно затова писах, че като иска студеннтите да са тук, да им създаде условия и да повиши качеството на образованието, и критериите за оценяване.
Принудата започва още в 7 клас. В София не можете да си го представите, но на средния седмокласник от малък град не му се дават възможности за избор. Първо има натиск да не се напуска средното училище в малкото градче, защото ще се закрие училището. После децата от селата трябва да отидат в общинското училище по същата причина. Ако пък случайно някое дете реши да отиде в големия град, трябва задължително да е в неговата област. Всички са подложени на непрекъснат натиск - децата, родителите, учителите, директорите. Никой не го интересува повишаване на качеството, а само да се задържат децата, все едно са закрепостени.

Аз залагам пет лева, че няма да премахнат двете степени в средното образование. Огромната част от ромското население се записва в гимназия, само защото не могат да вземат книжка с основното образование и ги бутат до 10 клас само заради заветния документ. Всички знаем, че с нашите деца могат да се правят всякакви експерименти, но на тези гласподаватели никой не им накърнява правата.

Общи условия

Активация на акаунт