МОН - промените продължават (6)

  • 36 891
  • 746
  •   1
Отговори
# 540
  • София
  • Мнения: 16 195
А според мен вероятността е никаква. Няма как да се въведе по средата на етапа. Такива промени стартират за ученици, които тепърва ще започват съответния образователен етап. Освен това министърът каза, че това специално няма да залегне в измененията на закона, които ще се предложат сега. За 2026/2027 се предвиждат промени в рамковите учебни планове, а не влизане в сила на всички планирани промени.

# 541
  • Мнения: 734
Тоест сегашните шестокласници продължават да чакат решение на какъв формат ще се явяват догодина за НВО.

# 542
  • София
  • Мнения: 16 195
Да. Форматът се определя със заповед на министъра, издадена преди началото на съответната учебна година. Обикновено това става през първата половина на септември.

# 543
  • Мнения: 734
Да. Форматът се определя със заповед на министъра, издадена преди началото на съответната учебна година. Обикновено това става през първата половина на септември.
А ще бъде ли първо публикуван за обществено обсъждане?

# 544
  • София
  • Мнения: 16 195
Не. Възможността за интегрирани изпити е нормативно предвидена отдавна. Не се налага промяна на нормативни актове, за да бъде приложена тя, така че няма какво да се подлага на обсъждане. Зависи само от заповедта на министъра за съответната учебна година. Теоретично могат да решат да пуснат предварително самия формат и да дадат възможност за становища, но не са длъжни и не вярвам да го направят.

# 545
  • София
  • Мнения: 16 195
И най-накрая публикуваха очаквания проект за изменение на ЗПУО. В момента го чета - 49 страници.

# 546
  • Варна
  • Мнения: 111
Брей, то много страници, много нещо! Чакаме Санака да ни го разтълкува.

# 547
  • София
  • Мнения: 16 195
Това са по-важните промени в проекта за изменение на ЗПУО синтезирано:
1.   Въвежда се подготвителен езиков клас по БЕЛ за ученици, които не владеят в достатъчна степен български език.
2.   Въвежда се изучаването на предмет „Добродетели и религия“, който ще е без оценка;
3.   МГ и ПМГ стават специализирани училища. За тях ще се изготвят учебни програми за специализирана подготовка по подобие на тези за училищата към Министерство на културата. От приема в 8-ми клас се изключват учениците от МГ и ПМГ, които са приети в 5-ти клас. Малко е обща формулировката, но това би трябвало да означава, че те ще имат възможност да продължат в училищата си автоматично, без да кандидатстват наново в 8-ми клас. Тези училища ще продължат да приемат и външни деца в 8-ми клас, но вероятно местата ще са доста по-малко. Детайлите вероятно ще бъда развити в наредби. Предвижда се също възможност за МГ и ПМГ да провеждат и изпит за проверка на способностите, т.е. предоставя им се възможност за организиране на собствени изпити за прием в 8-ми клас. Вероятно балът ще се формира по някаква формула, включваща НВО и собствените им изпити, както е за повечето паралелки на НПМГ сега. И тук ще чакаме промени в наредбите.
4.   Създава се Национален център по кариерно ориентиране. Изглежда ми като поредната паразитна структура.
5.   Създават се два нови профила във втори гимназиален етап:
-   „Класически“, който е възможен само в училищата по културата. Тези ученици ще могат да се явяват на второ задължително ДЗИ по предмет от този профил.
-   „Комбиниран“ – няма никакво уточнение що за чудо е това. Пак чакаме наредбите.
6.   Предвижда се възможност за целодневна форма на обучение до 7-ти клас по желание на родителите. Досега след 4-ти клас това беше възможно само при „възможност на училището“, сега вече ще са задължени да го осигуряват при желание на родителите.
7.   Кметовете вече няма да могат да обявяват неучебни дни, а само да предлагат на министъра да обяви такива. Сами могат да обявят само един ден в годината за честване на празника на общината.
8.   При самостоятелната форма на обучение вече се въвеждат и изпити за определяне на срочни оценки, не само на годишни.
9.   При оценяването на учениците се въвеждат изисквания за обективност и справедливост, прозрачност, обратна връзка и подобни. Създава се интересна ал. 5 в чл. 117: „(5) Чрез оценяването в процеса на училищното обучение се насърчава активното учене и придобиването на житейски значими умения и се отчитат и придобитите от учениците социално–поведенчески умения.“ За мен това отваря широка врата за наказателни оценки за дисциплина и/или писане на оценки според симпатиите на учителя.
10.   Въвежда се и понятието „обобщаващо оценяване“ , което „отразява степента на постиженията на ученика в края на даден период на обучение и се свързва с поставянето на срочна или годишна оценка, без да се диференцират отделни характеристики на компетентностите и да се отчита пътят за достигане до резултата.“ Това още не съм сигурна как точно да го тълкувам. От една страна може да се погледне като възможност учителят да оцени напредъка и да не се съобрази с текущите оценки, при определяне на срочната/годишната оценка. От друга страна леко се плаша как ще го тълкуват учителите. Joy
11.   Въвежда се възможност и учениците от 1-ви клас да повтарят клас, ако не са усвоили необходимите компетентности по учебна програма по БЕЛ /само по БЕЛ/. Но не повече от веднъж.
12.   Въвежда се възможност за учениците със СОП, които са завършили последния гимназиален клас, но не са придобили средно образование /разбирам го като – не са издържали задължителните ДЗИ/ да получат удостоверение за завършен 12-ти клас, което им дава право на професионално образование.
13.   Има промени и при валидирането на компетентностите, не съм задълбавала в тях, но едно нещо ми направи впечатление: Досега учениците можеха да валидират компетентностите си по предмет, който не им е бил профилиращ, чрез явяване на допълнително ДЗИ ПП по съответния предмет. С промяната сега думата „допълнителни“ отпада и става само ДЗИ. Не видях други промени в тази връзка и малко ми се губи какво точно има предвид авторът тук.
14.   Забранява се използването на мобилни устройства в училище ИЗОБЩО, не само в часовете, освен за строго образователни цели, по здравословни причини или при форсмажор. Синът ми каза, че това няма как са се спазва. Joy
15.   Променят се санкциите за учениците. Вече остават само 3 такива:
-   Преместване в друга паралелка,
-   Преместване в друго училище
-   Преместване в самостоятелна форма на обучение
Всички останали, съществуващи към момента санкции, като забележка и предупреждения, стават „предупредителни мерки“. Забележката вече ще може да се налага като предупредителна мярка от всеки учител /а не от директора, както е сега/.
16.   Директорите на училища, които биват избирани за министри, кметове и др. високи държавни длъжности, след прекратяване на правомощията им, имат право да се върнат на предишната си длъжност като директор на съответното училище. Познайте кой го е прокарал това. Joy
17.   Има доста промени и относно познавателните книжки и учебници, относно квалификацията и атестирането на педагогическите специалисти и сегрегацията. Тях ги минах по диагонал, тъй като не ми се сториха съществени от гледна точка на родителите по принцип.

Всички промени влизат в сила 30 дни от обнародване на закона в ДВ! Само промените относно квалификацията и атестирането на учителите влизат в сила от учебната 2026/2027г

Последна редакция: пт, 23 май 2025, 22:27 от sanaka

# 548
  • Мнения: 2 450
Оставиха ни 15 те дни по домашни причини поне

# 549
  • European Union
  • Мнения: 1 928
Те не са в Закона, а в наредбите и там не се знае какво ни чака.

# 550
  • Мнения: 4 452
"Комбиниран профил" си е находка. Joy
Не ми стана ясно - от тази година се въвежда "Добродетели и религия", а добродетели и етика от кога?

# 551
  • Мнения: 4 619
Оставиха ни 15 те дни по домашни причини поне

Не бяха напразни 10 000 подписа за един уикенд, браво!

# 552
  • София
  • Мнения: 5 179
Нямаше и да ги махнат тези 15 дни – все пак депутатите са първите, които се възползват от тях, за да удължат ваканциите си. Grinning
Виждам, че Вълчев си е изпълнил заръката срещу кмета – явно го е яд, и още как!
А т.16 – ох, котьо… След като му свърши министерството, да си остане доживотен феодал. Вълчев просто извади лопатата и метна последната пръст върху ковчега на образователната система. Joy
Поне няма да има оценки по тая простотия за религията – а, познайте кой ще посещава тези часове… 🤡

# 553
  • Мнения: 4 619
Този проектозакон сега подлежи ли на обществено обсъждане, извинете, но хич ме няма по процедурите...

# 554
  • Пловдив
  • Мнения: 510
А увеличаването на математика и природни науки за сметка  на езиците със закон ли се приема  или с наредба?

Общи условия

Активация на акаунт