Отговори
  • Мнения: 17 299
Случката е следната - в петък вечер е направено плащане на поръчка в Амазон за няколко хиляди долара от кредитна карта на Първа инвестиционна. От ПИБ тихо блокират картата, но не уведомяват титуляра. Титулярът разбира, че нещо не е наред, когато се опитва да си плати покупките на каса в супермаркет със същата карта и пос терминалът изписва липса на наличност. Банкови данни не са давани на никого и не би трябвало да са скимирани, защото са изтрити от повърхността на картата. ПИБ отказва да спре транзакцията и праща към Амазон. Амазон казват, че това не е по тяхната част и банката трябва да върне парите и после официално да се обърне към тях. Картата вече е блокирана. Пуснато е оспорване на транзакция, което е със стандартен срок за отговор 45 дни, обаче 'често имало забавяния'.
Какво може да се направи още и какви са шансовете сумата да се върне, без да се налага титулярът да действа рязко?

# 1
  • Мнения: 5 175
В същата ситуация съм. Само че с дебитна карта. Пуснах оспорване на 15.1 и още чакам някакво развитие.
П.п. на мен ми се обадиха в неделя (!) ПИБ, след транзакции предната нощ, да ми кажат, че картата ми е блокирана.
П.П. 2 Уж обикновено ги връщали, но... знам ли. Би трябвало да могат да проверят по ip или нещо друго от къде са правени плащанията т.е. от кое местоположение.

# 2
  • Мнения: 17 299
При нас пък са дръпнати формално от КК, но реално са сума над лимита - бяхме надвнесли една голяма сума за удобство, да не мятаме 5 карти.
Нещото, което мен лично ме втрещи, е как банката не можела да спре плащане отпреди буквално минути, което и тя самата смята за съмнително. Всякакви защити и двойни верификации при картови плащания се оказаха отговорност на търговеца. В същото време банката не предлага нищо за допълнителна защита, не предлага застраховка, ни-що. И кво прайм?

# 3
  • Мнения: 1 017
Явно плащането е минало и едва след това мониторингът на банката е забелязал нещо съмнително. Пуснете оспорване на трансакцията, ако го признаят трябва да възстановят сумата.

И като следваща стъпка сменете банката.

P.S. А кой е търговецът, от който е направена покупката? Ако е Амазон, а не друг, който използва тяхната платформа, вероятно нещата ще приключат благополучно.

Последна редакция: пн, 03 мар 2025, 21:48 от Khufu

# 4
  • Мнения: 104
Записвам се да следя темата с голям интерес, защото съм клиент на банката, който активно използва КК.

Ако банката не може да защити моя интерес при подобен случай, бих закрил всички сметки и карти, които имам там.

# 5
  • Мнения: 17 299
От кореспонденцията с Амазон останахме с впечатление, че не са самите Амазон, а търговец в платформата. Интересното е, че Амазон, след продължителен чат с 5 различни служители, които обещаваха ей сега да оправят нещата, изведнъж пратиха имейл от account specialist, че не могат да спрат нищо и проблемът е в компетенциите на банката, след което спряха комуникация.

# 6
  • Мнения: 1 017
Те имат основания, защото резонно очакват банката да потвърди, че трансакцията не е оторизирана от клиента. Изглежда, че това не е станало, като ако беше, тя щеше да уведоми картодържателя и да възстанови сумата.

# 7
  • Мнения: 17 299
Аз точно това не разбирам. Картата е на 10+ години и има район и модел на поведение. Изведнъж титулярът се оказва в чужбина и прави поръчка за над 5000 лева и банката вижда това достатъчно нередно, за да му спре достъпа до картата, но недостатъчно, за да се свърже веднага с титуляра и да пита това вие ли сте.

# 8
  • Мнения: 1 017
Както писах и по-горе, предполагам, че по някаква причина софтуерът не е спрял трансакцията на момента, а проблемът е забелязан по-късно от служител, т.е. когато плащането вече е минало.

Но безспорно е трябвало да уведомят клиента когато са блокирали картата. Ако отхвърлят оспорването, можете да драснете една жалба до БНБ, тогава ще преразгледат случая, макар и това да не гарантира благополучен завършек.

# 9
  • Melmak
  • Мнения: 7 216
Хмм, гадна история. Мисля, че като цяло трябва да изчакате резултата от оспорването на транзакцията. Баката е постъпила много тъпо като дори не ви е уведомила, че е блокирала картата! При вас не излезе ли някакво известие за транзакцията?

# 10
  • Мнения: 17 299
Уведомленията не вършат работа,  защото са за вече извършена транзакция, не са заявки за верификация на плащането. А верификацията е инициатива на търговеца и просто пожелателна. Това, че Амазон нямат такава, е отделен интересен детайл.

# 11
  • Мнения: 104
Както писах и по-горе, предполагам, че по някаква причина софтуерът не е спрял трансакцията на момента, а проблемът е забелязан по-късно от служител, т.е. когато плащането вече е минало.

Но безспорно е трябвало да уведомят клиента когато са блокирали картата. Ако отхвърлят оспорването, можете да драснете една жалба до БНБ, тогава ще преразгледат случая, макар и това да не гарантира благополучен завършек.

Това, което казвате е изключително притеснително. Надявам се много хора да се замислят върху това.

Има ли въобще начин, по който клиента да бъде защитен в подобна ситуация?

# 12
  • Мнения: 1 017
Няма абсолютна гаранция, но можете да се ориентирате към банки с по-добри системи за мониторинг, а и с мобилни приложения с повече опции.

Някои например позволяват определяне на лимити, по-ниски от генералния за КК, както и забрана за плащания към лица извън страната. Тези възможности могат да се използват по подразбиране, като се променят единствено при големи покупки или при пътуване някъде. Подобни стъпки не елиминират изцяло риска, но го намаляват значително.

# 13
  • Melmak
  • Мнения: 7 216
Нарциса, напомни ми, че преди време бях питала специално Уникредит защо не всеки път при плащане с карта ми иска динамична парола. Отговорът беше същия- до търговец е. Реално ако търговецът не сложи допълнителна верификация…

В приложението на Пощенска има как да се ограничи теглене на банкомат и плащане в определени граници - България, Европа и тн.

Ако не ви върнат парите от оспорената транзакция, пишете на БНБ.

# 14
  • Мнения: 5 175
Уведомленията не вършат работа,  защото са за вече извършена транзакция, не са заявки за верификация на плащането. А верификацията е инициатива на търговеца и просто пожелателна. Това, че Амазон нямат такава, е отделен интересен детайл.
Същото и на мен ми казаха - банката предлага 3д защита, код, парола и т.н. Но! Е по желание на всеки сайт иска ли да сложи такива защити и известия или не.

Когато отидох за оспорване, първия път ме върнаха, защото парите още не били осчетоводени (в профила си виждах сумата като блокирана). Чак след като са, може да се оспори.

И от тогава си държа новата карта постоянно замразена през приложението, като я размразявам непосредствено преди плащане/теглене от банкомат.

Общи условия

Активация на акаунт