За или против религията в училище

  • 37 926
  • 1 346
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 4 238
Цитат
В темата за какво говорим - за Бог, за религия и/или Църквата? Нали не поставяш всичко под общ знаменател? Дай да не превръщаме темата в за или против съществуването на Бог.
Аз не съм вярваща в религиозния смисъл. Църквата е изтрепала маса народ и е средство за контрол над по-семплите умове. В тази връзка не приемам часовете по религия в училищата.

Вярвам, че има висша вселенска сила, но по никакъв начин не я свеждам до нито една от съществуващите религии.
За възпитание. В моите очи целта на религията в у-ще, не е примерно децата да назубрят църковният календар, постите, да ходят на църква всяка неделя, вместо в парка да карат колело, не че има нещо лошо, всеки който се чувства добре там, е добре дошъл. Християнството просто има роля във всичко случило се до момента в нашият живот, в западната цивилизация. От която и ние сме част след демократичните промени. Тя без него не може да съществува и нямаше да съществува. Целта не е да ги правим децата бъдещи попове, има си семинария, висше църковно училище, където трябва да се учат наизуст, молитви, жития и бития на великите църковни отци, календари, пости, догматика. Целта е да им се даде допълнителен философски поглед върху вселената. Защото това съществува, независимо дали е истина или не. Религиите са историята на човека изобщо. Те са нещо реално, и въздействат на света, независимо дали самият Бог е реален. Малко ми е абсурдно, в училище, в което трябва да учим децата на всичко което съществува в света, за да ги подготвим за него, това което винаги ни е правило хора, и отличавало от животните, вярата, да не се проследи нейното развитие, нейните промени, нейните форми, преди и сега. Също да се разсъждава и от научна гледна точка, върху религиите. Къде се сблъсквът днес, религия и наука, и в историята. Защо в западното светско християнство католицизма, винаги е била отделена църковната от светската власт, папата се бие с императори и крале за власт, за разлика от източното магическо християнство, зародило се по днешните арабски земи, което е нашето източноправославно християнство, където никога не е имало сблъсък между църковната и светска власт, патриарха е винаги заедно с царя, императора, няма отделна независима власт.

Страшно интересен предмет би била религията за децата, от философска гледна точка, за човешката природа изобщо, но ако се учи от късна възраст, не 1-ви клас, и не като догматика, а като философия. Така и гласувах.

# 91
  • София
  • Мнения: 18 352
Учебната проектопрограма по религии е напълно достъпна и всеки може да се запознае с нея.
И определено не става дума за възпитание, а за налагане.

Бибит, изключително много грешиш.
Точно истински вярващите би трябвало да са против изместването на фокуса от семейството и религиозните ценности в него към това училището да изземва тази функция и да налага кой каква религия да изучава и да изповядва.

# 92
  • Мнения: 204
Против. Дано се вслушат в гласа на хората. Не видях до тук нито едно мнение "за".
Защо съм против:
- Религиите са достатъчно застъпени в материала по история, литература и човек и общество и в настоящата програма.
- Децата са претоварени от многото фактология и информация по различните разказвателни предмети. Час по религия означава още натоварване.
- Оценяването по религия би било много субективно и проблемно.
- Повечето религии не признават равенството на половете. Дори в православното християнсто у нас жена не може да е свещеник. По време на бракосъчетание в църква съм чувала от попа как жената трябвало да се подчинява на мъжа си. Не искам такива идеи да се прокарват в училище.
- Може да се окаже, че в някои региони на страната мнозинството от децата иска да учи ислям. А само това ни липсва на фона на всички проблеми в държавата.

Час по добродетели - може би, зависи какво включва. И пак на фона на всичко, което изучават не знам кога да намерят време и за това.

# 93
  • Мнения: 15 795
Религиите са достатъчно застъпени в материала по история, литература и човек и общество и в настоящата програма.
И по философия също.

По тези предмети се говори много за влиянието и значението на религията в локален и световен мащаб. Набляга се на анализ, изводи. Но не се говори за съдържанието на религията. А явно това искат да се  въведе с този предмет. Т. Е. - да се излезе от общото и да навлезе в конкретното.

# 94
  • Мнения: 23 264
Това, което вие искате е различно от искането на патриарха и църквите ,че не една мечтае  да и поднесат поданици.
Или както им вика, енориаши или друго.
 Говорят за ВЕРОУЧЕНИЕ
  да ви изкрещя ,че всеки си говори неговото.

# 95
  • Мнения: 17 042
Против въвеждането на този предмет като задължителен. От поне 30 години има натиск това да се случи, факултативното му въвеждане обаче не се радва на голям интерес и това е показателно за отношението на 90% от родителите.
В личен план, радвам се, че децата ми са вече в училищната система и за тях няма как да се случи вече. Голямото ми дете беше изгубено за каузата "литература" в пети клас със скучните уроци върху текстове от библията и дори върху древногръцката митология. Положението не бе спасено дори от книгите за Пърси Джаксън.
Да се остави религиозното възпитание на съответните религиозни институции и семействата. Никой няма право на сила да "образова" дете в това точно направление, България е светска държава.

# 96
  • Мнения: 1 705
Против. Училището не е място за религия и политика. Отделно, религията отваря много широко вратата за манипулация на децата за каквото му хрумне на човек, във възраст в която са най-податливи на това.

# 97
  • Мнения: 17 042
Защото са приети по учебен план, който не включва този предмет.
И категорично не желая да им се промиват мозъците. Особено на едното ми дете. Готова съм на война, за да не учат децата ми подобни глупости.

# 98
  • Мнения: 50 889
Сега съм за, но съм пристрастен. Не съм строго религиозен, но съм вярващ. Не вярвам в голямата случайност като създател на законите за управление на вселената. За мен тези закони са като всички други. Имат законодател. И след като закони за устройството на света се изучават в часовете по физика, то философската възможност за законодателя, трябва да се изучава в часовете по религия.

Ти си агностик, като мен. Но мисля, че бъркаш вярата и религията. Вярата си е вяра, а религията е опит да се монополизира и канализира вярата с користна цел. Респективно религията не може да бъде добър метод за изучаване философските въпроси за Създателя, защото тя си има свои догми и ги брани свирепо, така бранейки себе си и своята власт и привилегии.

П.П. Търсенето на истината изобщо не влиза в целите на религията (тоест на църквата), нейната цел е запазване на догмите и спиране на развитието. И църквата се съгласява с нови концепции само когато няма изход и кладите и Инквизицията вече не помагат.

Последна редакция: вт, 08 апр 2025, 19:24 от Черна станция

# 99
  • София
  • Мнения: 18 352
Ако към вероучението въведат и клиновидно писмо, може и да се примирят. И връщане към килийните училища: или поне да разделят гимназиите на мъжки и женски.

# 100
  • Мнения: 1 430
Вълчев беше обявил, че който иска ще изучава ценности вместо религия. Това не знам как ще работи, класовете ще се разделят на две и обучават отделно?

# 101
  • Deutschland/HE
  • Мнения: 7 206
В Германия децата учат религия или етика, като религията е разделена на две - католическа и евангелистка. Целият випуск има по едно и също време и ги смесват. Децата ми посещаваха часовете по етика. В началните класове учеха за различните религии, празници. В горните класове учат повече философия. Часовете се водят от учители, които са завършили това. В Германия всеки учител преподава по два предмета, така е специализиран още от университета.
След 10ти клас децата можеха да избират, дали да продължат с религия или да отидат в етика, масово отидоха в етика. В 11ти клас от випуск ~90човека, над 50 бяха етика и ги разделиха на две.

# 102
  • Мнения: 23 264
И сега има свободно избираемо религия, някаква. Свободните деца се мотаят  в това време ,в прозорец.
 Патриархът според мен иска друго - източно православното християнство е държавна религия ,да смаже  останалите издънки, да привлече  към себе си, да върне  нещата от преди 9.9.44, които са едно от хубавите на социализма постижения. Защото точно това няма реформи, няма промени. католиците са разчупили модела ,с песни, общност, хората другаде усещат нещо различно от догмата на хилядолетия  и си ходят с желание. Едни от други ,намират там утеха ,  изповядват се ,  техните свещеници играят роля на психолози, следят паството си и подпомагат. Тук са се изродили в  консуматори. Това пък е лошото на същия период ,дето ни  е отървал от зависимост и  още един бирник, сега който иска, за шоуто, прави ритуали в църква. Не им стига, искат друго, зависимост.
 Но  опасното е разделянето на децата от малки ,защото ще прокара път за другите, официални религии   у нас. И ако пък наложи само неговата, ще има недоволства ,пак разделение, докато сме в мир. Видяхме какво стана на религиозна основа другаде.

 Религията е  и трябва да бъде лично  решение, лична вяра, а искат задължително , да се промъкнат,  отворят вратата и се развихрят после , в дългосрочен план. Огнище и  на политика, у  нас може, както е другаде ,но на друга вяра. Центрове на тероризъм.
 И почват с децата.
 Това не ни трябва ,светско, и от педагози, в другите дисциплини ,за обща култура,  пък който си иска ,ще намери път до храма. И ще си избере свещеник, кюре,  равин, каквото е  името там.
 Не  е забранена, но не трябва да се допуска да е задължителна. Защото ще стане такава , ако изтърват края.
 Може да греша ,но хубавата защита на хората под дъгата по същия начин е  яхната дразнещо и отблъсква, разделя. Вместо да изпише вежди ,да защити тези хора ,вади очи , предизвиква терор върху тях,  ако щат всички  обществени личности да тръгнат по паради, винаги ще има от обратната страна. Обществото не е стигнало до равновесие и разбиране на това, само малко коментари ако видим, става ясна картинката.

# 103
  • Мнения: 2 030
Твърдо против, религията няма място в училище. Който иска, да си я изучава вкъщи.

В часовете по история и литература се изучава достатъчно материал свързан с религиите, за да добият децата представа за тях. Всичко отвъд това е начин за промиване на мозъци и няма да доведе до нищо позитивно.

# 104
  • Мнения: 4 430
Според проучване на тренд, 60% от българите искат да се изучава религия в училище. Как са получили тая цифра, не зная, моите впечатления са за точно обратното. По голямата част не искат да има религия, в средно широкото ми обкръжение и групите във фейсбук, в които съм включена.

Общи условия

Активация на акаунт