За или против религията в училище

  • 37 899
  • 1 346
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 1 451
Бибит, не е промиване на мозъци ако е по личен избор, избор на родител и тн. Виждам, че сте религиозна, затова ви питам - ако влезе имам в класната стая и обяснява на първолачетата момичета как те са по-нисши от момчетата , как трябва да ги слушат и как мъжът е авторитет с повече права, как мъж дори не трябва да се здрависва с чужда жена иначе след това трябва да се моли и пречиства, как не трябва да се яде свинско и тн, и тн - това за вас ок ли би било? Ако сте мюсюлманка и сте израстнала така - би било ок, иначе е промиване на мозък.
Религията е личен избор и има доза лична интерпретация, а пък и на първолачетата това им трябва точно да учат.

# 61
  • София
  • Мнения: 18 335
Бибит, неделните училища нямат нищо общо.

# 62
  • Sofia
  • Мнения: 7 490
Хора, какви попове в класната стая си представят някои...Smile
Не си го представям, видях го с очите си.
В моето училище точно поп "преподаваше" вероучение.
Не мисля, че свещениците имат подход за преподаване на малки деца. Има си неслучайно такива специалности в университетите, защото изобщо не е проста работа да преподаваш и не е за всеки.
Разбирам да представят различните религии, да обсъждат техните ценности, сблъсъци и прояви на фундаментализъм, да подпомагат критичното мислене и т.н. (нещо което би трябвало и сега да го правят). Съвсем друго е поп да ми опява в класната стая и да обяснява как трябва да мислим, за да притежаваме добродетели. Деца под 12г няма как да се усетят кое е ново знание и кое е промиване на мозък.

# 63
  • Пловдив
  • Мнения: 19 541
Аз не бих се впускала в разсъждения под чие влияние е българският патриарх, нито бих поставила в зависимост от такива временни и свързани с една личност подозрения мнението си за нещо по-фундаментално, но да кажа, че +1 от мен - конспирацията за БПЦ (или всеки, който натиска за даден предмет, който пак той ще преподава или контролира) и паричките също е на място. Никой не отказва такова нещо. Wink То е и нещо естествено, на принципа на лудия и баницата, не е някаква нечувана далавера. Важното е да няма кой да дава неуместни баници.
"Конспирация" е, доколкото всеки в това положение би отрекъл, че иска въвеждане на предмет в училище, за да спечели от преподаването му - не, винаги е за да направи образованието по-добро. Wink

# 64
  • Мнения: 1 451
Така е, то все пак темата е за и против и е хубаво да има и двете гледни точки. Просто в чужбина католическата църква е някак по-социално ангажирана и отворена към света, от моите наблюдения. Винаги ми е правило впечатление как БПЦ не организира никакви благотворителни инициативи, а общо взето събира пари за себе си. Май църквата ни никога не е дарявала нищо никъде - нито за здраве, нито за деца, камо ли да я е интересувало образование. Да не говорим за скандалите с Баби Гуси, данъци и тн.

# 65
  • Мнения: 696
- Децата са неграмотни, не могат да четат и пишат, а за математиката да не говорим. Някой има ли предложение какво да направим?
- Да! Нека въведем религия. 😏


Дам, със сигурност са неграмотни. Едни ядат свинско, други - зеле, значи хората ядат свинско със зеле.
Неграмотни били. Децата около мен могат на четат от преди първи клас, ако ти си в някои квартали, това е твой проблем.

Всеизвестен факт е, че децата в България са меко казано неграмотни, не зная защо се обиждаш на подобни твърдения?

# 66
  • Пловдив
  • Мнения: 19 541
Цитат
Вярата на българина се изразява в палене на свещ, кръстене пред икона и дядо поп да пее в църквата.
Но религията е повече, тя има отношение към ежедневните проблеми по света.
Да, както и очаквах, не може обсъждане на този въпрос да мине без натякване на "българина", че само свещи пали и боядисва яйца, а не е истински, правилно, както си требе, религиозен (пък я гърците, руснаците, италианците, немците, патагонците...), разбирай - прост е и недуховен, QED, както винаги.

# 67
  • Немция
  • Мнения: 7 724
Магдена, имам наблюдение именно върху българина и неговия израз на вяра, и мога да си позволя да го коментирам.

# 68
  • Пловдив
  • Мнения: 19 541
Там, където е била силна църквата, сега има силни държави и критично мислене.
Не смятам, че това е вярно.
Нито за църквата, нито за другите - мюсюлмански и т.н. - религиозни институции виждам подобна зависимост.


Цитат
...имам наблюдение именно върху българина и неговия израз на вяра, и мога да си позволя да го коментирам.
Разбира се. Аз също мога да си позволя да коментирам всяко нещо, което смятам за глупост. Нищо незначеща по същество, но пък популярна и обидна.

# 69
  • София
  • Мнения: 18 335
Някой написа за свинското със зеле. Така и за вярата на българина.

# 70
  • Мнения: 4 238
Би трябвало да можеш да редактираш първи пост и там трябва да има опция да се добави анкета.

Сложих анкета. Има четири възможности. Аз лично се чудех какво да гласувам. Преди време щях да съм против. Особено като ученик, с бирата и цигарите в градинката до училище, вместо в час, някакви попове да ми разказват приказки за дядо Боже, и да ми губят времето, вместо да го прекарам приятно в пиене, пушене, хилене и въргаляне по градинките.

Сега съм за, но съм пристрастен. Не съм строго религиозен, но съм вярващ. Не вярвам в голямата случайност като създател на законите за управление на вселената. За мен тези закони са като всички други. Имат законодател. И след като закони за устройството на света се изучават в часовете по физика, то философската възможност за законодателя, трябва да се изучава в часовете по религия.

Иначе за мен предмета който трябва да изчезне не само от българското, но и от цялото западно образование е история. Безсмислен, не даващ практическа полза предмет, който освен да напомня на народите по света, как са се избивали, и какви причини имат в миналото, да се мразят днес, друго не прави. А се смята за важен предмет.

Говоря за историята като фактология. Тя трябва да се чете, а не да се изучава, като фактология. Погрешно се смята, че историята създава държавата. Ние сме българи не защото знаем историята ни от Аспарух до влизането в ЕС, и може да е разказваме, а защото си имаме собствен език , на който може да я разказваме. Езика е важен, а не историята, за реализацията в живота.

Та Религията бих я сложил на мястото на историята, по полезна е в моите очи, за личноста, ако не искаме да е правим националист. Но както Шпенглер, гений на философията, е забелязал още преди 100 години, западната душа е обсебена от историята, както никоя друга преди и след нея. Динозаврите не случайно ги открива западната душа, а не арабската, индийската, китайската, като най обсебена от миналото.

Историята трябва да се изучава като структура, физиогномика, не фактология на помнене на години на важни битки, революции, преврати. А религията трябва да се изучава като философия, не като догматика. Да речем в християнството, трябва да се изучават различните течения. Как са възприемали различните течения, несторианци, манихейци, маркиони, субстанциите в Исус Христос, защо за гностиците Христос не е бил от пльт и крьв, после как науката променя християнството. Появата на пиетизма. Религията е била винаги част, и ще бъде до края на света, част от човека. Просто защото понякога човек всичко от което има нужда, е да запали свещичка в някоя църква и да се прекръсти и помоли в труден момент, на Исус Христос, или пък да си спомни за силата на Йешуа Ха Ноцри, ако е рационалист, дарвинист, и не вярва в Божият син, начина по който живее и умира, за да промени света към по добро. И успява. Света е един преди него, и друг след него. Дори летоброенето на човешката цивилизация се разделя, на преди и след неговата поява. Това го казвам, за атеистите, приемащи Исус за една от влиятелните исторически личности. Ние живеем в година 2025-а след Исус, самият факт, че така ни се казва епохата, в която живеем, еди коя си година след Христос, показва че трябва да се учи религия, защото е част от човешката природа. Дори науката, която отхвърля Бог като недоказуем, оставя вратичка за него. В последните години все повече се търсят доказателства че живеем в симулирана реалност. Като едно от възможните решения на парадокса на Ферми. Т.е. Бог отново наднича из зад огледалото.

Последна редакция: вт, 08 апр 2025, 12:43 от Никола Тесла

# 71
  • Мнения: 23 257
Ако не виждаш напред  и се водиш от надежди как ще е - има проблем.
 Не може да се игнорира  нито една религия, ще стане опасно това вкарване в училище.
 Да направят религиозни училища за малките, като искат родителите им пък, не за всички.
 Не вкарвайте вашето малцинство задължително.

# 72
  • Мнения: 1 451
Дори летоброенето на човешката цивилизация се разделя, на преди и след неговата поява. Това го казвам, за атеистите, приемащи Исус за една от влиятелните исторически личности. Ние живеем в година 2025-а след Исус, самият факт, че така ни се казва епохата, в която живеем, еди коя си година след Христос, показва че трябва да се учи религия, защото е част от човешката природа.

Или защото преди много години се е приело така и доста трудно би се променило. Иначе и имената на планетите са на древноримски богове, както и на някои месеци - тях ще ги учим ли в часовете по религия?

# 73
  • Пловдив
  • Мнения: 19 541
Да, заради лидерството на християнска Европа като цивилизация в последните векове е това с летоброенето, очевидно няма друга причина. Примерът с месеците е много на място според мен.

# 74
  • Немция
  • Мнения: 7 724
Тесла, как ще е излишна историята??
Бих казала - разбери историята, защото това може да бъде твоето бъдеще.

И историята, и религията трябва да се изучават с разбиране, с дискусии и въпросителни.
И аз съм против историята като фактология.

Общи условия

Активация на акаунт