За или против религията в училище

  • 37 642
  • 1 346
  •   1
Отговори
# 1 230
  • Мнения: 1 364
Единствените, които ще останат да се бият ще са хората, които не могат да си позволят да напуснат страната.

И тези които успеят да хванат на летището.

# 1 231
  • Мнения: 4 333
Къде са тези статистики за Норвегия, Дания и прочее?

# 1 232
  • Мнения: 928
Дядо ми е бил на фронта, слушала съм разкази от първо лице още от дете, а на по-смислена възраст - и доста неприятни и трудни за преглъщане неща... Нищо достойно няма във военните действия, независимо дали си от страната на защитниците, или на завоевателите. Всички ние - и политиците, и обществото, трябва да правим всичко възможно да няма военни действия. Включително и като не се работи за разделението на хората - по нито една линия! Необходимо е обединяване около нещата, които са общи за всички хора, а не разделение. Политици и общественици, които нажежават обстановката и всяват смут, извършват буквално престъпление.

В момента, за мен разумният консенсус е - да не се въвежда религия, и изобщо нищо да не се въвежда на този етап.

Нека се направи пълна ревизия - на учебната програма, на заетостта на децата, на необходимостта от частни уроци, на голямата ножица между "елитните" и обикновените училища, на липсата на учители, на нуждата от професионално обучение, на нуждата от спорт и физическа активност за всички ученици, и още, и още. Да се разбутат мафиотските структури около Янка Такева, около Ваня Кастрева, да се види колко "вечни" и несменяеми директори управляват чрез проксита (зам.директора става директор, но старият управлява в сянка), да се види как  се разпределят парите по проектите в образованието, да се пресече издателската мафия и цялата корупция около нея. В момента образованието представлява едни авгиеви обори, които вместо да се изринат из основи, лекичко се парфюмират оттук-оттам, за да не миришат много силно. А на практика положението е, че всеки се спасява сам.

Независимо дали искането за въвеждане на този допълнителен предмет е продиктувано от искрена загриженост за добродетелите на младите хора, или е провеждане на про-руска политика на асимилация - не му е времето.

Последна редакция: пн, 19 май 2025, 15:45 от BernardaM.

# 1 233
  • София
  • Мнения: 20 712
Иронично гейските държави тип Норвегия, Дания, Финландия, имат най-високите проценти като става въпрос за колко голяма част от населението би се присъединила към армията, ако се наложи. Моята теория е, че именно социалните им политики са част от тая готовност. Хората се чувстват приети, пълноценни и с възможности да се развиват, а не натирени от държавата като удобна боксова круша, което в крайна сметка създава чувство за национален дълг и желание да се отплатиш за дадените възможности.
За мен има един по-прозаичен мотив - висок БВП, не зная дали Норвегия не е с бюджетен излишък. За професионална и оборудвана армия са необходими пари. Имат и производство на търсена военна техника и оборудване.

# 1 234
  • София
  • Мнения: 3 603
Думата "джендър" не употребих сериозно, разговорно с нея означих културата на възпитание в обществото от последните 20 години.
Опитвам се да кажа, че никой не би го интересувало вероучението, докато целта е лесно управляема и удобна за експлоатация маса хора.

# 1 235
  • София
  • Мнения: 5 176
Друга цел няма.
Ето и разследване за руската религиозна мрежа у нас
https://bntnews.bg/news/na-fokus-ruska-religiozna-mrezha-za-info … -1339135news.html

# 1 236
  • София
  • Мнения: 34 704
Да. Русия вкарва много пари за такива "фабрики" за пропаганда и фалшиви новини. Просто при нас ще се подсигурят допълнително чрез новия предмет. Ако иска възпитание (ако приемем, че един или два часа седмично ще свършат тази работа без семейството), има толкова други по-добри начини за това. Например скоро гледах два филма за образованието във Финландия. То се води едно от най-добрите в света, с най-добри резултати. Първо, да кажа, че имат религиозно образование, но преди това имат много други неща. Ето го първият филм – https://www.youtube.com/watch?v=7xCe2m0kiSg
Накратко – първокласниците учат 20 часа седмично. Постепенно часовете се увеличават, но пак са по-малко от много други европейски държави. Комуникацията учител – ученик е много по-лежерна. Напри. дадоха едно от децата, което помоли да напусне час, за да отиде да работи в училищното кафе и учителката разреши без никаква драма. Има взаимно, двупосочно уважение. Знам, че тук повечето предпочитат традиционните "ценности" като "по-слабият (ученикът) да си знае мястото", но там постигат много по-добри резултати във възпитанието.
Няма по-бедни и по-богати училища – всички се финансират еднакво. Няма класация на училищата, защото това би довело до порочни практики (което при нас е факт). Правят тестове и изпити, но резултатите са само за вътрешна употреба, да може учителят да види къде има проблем и да наблегне там. Няма съревнование и сравнение между училищата – всички са "равни". Всички учители задължително трябва да имат магистърска степен. Има уважение и доверие към учителите, но и те, с професионализма си, заслужават това отношение. Родителите имат доверие на учителите, че си разбират от работата и съответно не проучват училища, не проучват учители... Няма такава нужда, защото знаят, че държавата е подбрала учителите добре.

И вторият филм – https://www.youtube.com/watch?v=Bgmjs6AcFjU&t=15s
Още от предучилищните групи ги обучават да мислят, да цедят информацията. Първоначално със съвсем базови филмчета, постепенно, с напредването на класовете,  информацията се усложнява. Медийна грамотност.  Примерно по литература учат за фалшиви новини, източници, по рисуване – как се манипулират образите и как да ги разпознават, по история – как едно и също историческо събитие може да бъде представено по различен начин от различните страни... Учат не просто факти, а се учат да ги анализират, кой стои зад фактите, какви са подбудите му... Учат ги да разпознават фалшивите новини, троловете, измамите. Което е много полезно умение и срещу разни интернет престъпници.

Въобще толкова по-полезни неща могат да се направят, вместо руснаците и министърът да вкарват религия.

# 1 237
  • Мнения: 8 372

И вторият филм – https://www.youtube.com/watch?v=Bgmjs6AcFjU&t=15s
Още от предучилищните групи ги обучават да мислят, да цедят информацията. Първоначално със съвсем базови филмчета, постепенно, с напредването на класовете,  информацията се усложнява. Медийна грамотност.  Примерно по литература учат за фалшиви новини, източници, по рисуване – как се манипулират образите и как да ги разпознават, по история – как едно и също историческо събитие може да бъде представено по различен начин от различните страни... Учат не просто факти, а се учат да ги анализират, кой стои зад фактите, какви са подбудите му... Учат ги да разпознават фалшивите новини, троловете, измамите. Което е много полезно умение и срещу разни интернет престъпници.
Ето на това е много по-важно да бъдат научени децата. Да мислят логически, да анализират информацията, която получават.

# 1 238
  • Мнения: 4 333
Да, може много да се вземе от know-how на други християнски страни и по отношение на вероучението, но НО ортодокса едва ли е склонен на това.

Защото няма лошо децата да учат вероучение по принцип.
По принцип то ще ги ориентира в базисни неща от християнството и няма да са чужденци на целия христ. свят (разбирай Запада и други държави и континенти).
По принцип то трябва да говори за духовните измерения на христ. религия - молитви, добродетели, какво се прави на църква
По принцип трябва да е съвременно, положително, да е пристан, да предлага практики и битуване в едно духовно измерение.

Но ортодокса е черен-почернял много често. Осъдителни са към трудолюбието и свързаната с него печалба (католици и протестанти нямат тия предразсъдъци). Осъдителни са към радостта и забавлението от това да живееш, да любиш, да празнуваш по своя си начин.
И те учат, че ако наистина, ама наистина се посветиш на Бог, трябва да станеш я монахиня, я религиозен фанатик. Няма го средното положение, че просто е достатъчно да обичаш Господ, както е пак в другите 2 клона.

Нереформирани, депресарски хора.
Искам вероучение, но НЕ и от тях. Аз дори не съм чувала никога май тяхна весела или възторжена или тържествена и красива песен, както е при католиците. Само остарели напеви. В Рим можеш да видиш едни млади и красиви хора с китари, как пеят религиозни песни и канят на някаква тяхна сбирка пред катедралата. Тук какво? Религията не цели единствено и само да пазим традициите. Дори синагогите не го правят спрямо младите хора.

Последна редакция: вт, 20 май 2025, 16:33 от .Hazel.

# 1 239
  • София
  • Мнения: 5 176
В интерес на истината, автентичното християнство от Късната античност е било именно бунт – срещу авторитетите, срещу наложените традиции, за свобода, човечност и живот, изпълнен с любов и разбиране. За съжаление, през Средновековието се превръща във военна и политическа доктрина, инструмент за централизация на властта, губейки своя бунтарски дух.
В Западна Европа Ренесансът и Просвещението са именно опит да се върне първоначалната идея – свободна вяра и свободен дух. За разлика от това, в Източна Европа, особено под влиянието на Османската и по-късно Руската империя, християнството остава в своята средновековна форма – подчинено, съхраняващо статуквото и обслужващо централизирана власт.
Сравненията между нас и западните държави по отношение на християнството и часовете по религия са подвеждащи, защото изхождаме от напълно различни парадигми. В страни като Полша и Финландия, Христос се изучава и възприема като символ на съпротива срещу злото – срещу военната агресия, мафията, корупцията, лъжата и пропагандата. Там вярата е инструмент за пробуждане на съвестта и изграждане на справедливо общество.
У нас, за съжаление, образът на Христос често се използва не за противопоставяне, а за оправдание – за прикриване на същите тези изброени пороци. Вярата не бунтува, а утвърждава статуквото, което я използва за свои цели. Затова и карикатурата на Илия Бешков отпреди сто години звучи днес дори още по-актуално – Христос и българският свещеник се разминават, без да се познаят. Защото единият проповядва любов и истина, а другият – страх и подчинение.

Последна редакция: вт, 20 май 2025, 17:29 от Lunna Sonata

# 1 240
  • София
  • Мнения: 5 176
Статия от 2019 г., когато патриархът бе видински митрополит, заедно с група учители по православие, са на посещение в Русия, за да обсъдят развитието на религиозно образование у нас.

Линкът в спойлер

https://dobrotoliubie.com/2019/06/03/%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B8%D0 … 1%80%D0%B5%D1%89/

# 1 241
  • Мнения: 204
Репортаж на Карбовски по темата:
https://www.youtube.com/watch?v=MWB97_F03pA

Обърнете внимание на коментарите. Почти всички са "за". Може би аз наистина съм с грешно впечатление, че повечето хора не го искат.

# 1 242
  • Мнения: 23 211
Или го вземат за панацея , която "поправя" обществото,  или си имат тяхна причина , интерес.
 Не  е нормално. Мисълта им  е да поправят другите ,те са си изрядни и не ги засяга.

# 1 243
  • Мнения: 781
От хора, които следят и харесват Карбовски, не очаквам друго, освен да са 'за'.

# 1 244
  • София
  • Мнения: 5 176
Тези източници не са надеждни. В сайта на въпросния имаше анкета "за или против еврото", в която първоначално 85% бяха "за", а за по-малко от час се появиха 100 хиляди гласа "против" — доста съмнително.
Коментарите под такива канали най-често идват от профили, които дори не са в България, и зад които вероятно не стоят реални хора, а просто телефонна фабрика.
А на самото шествие — въпреки че имаше осигурен транспорт от общините — се събраха едва 300–400 души от цялата страна.
Истината е, че много българи вече нямат пряка връзка с образованието — децата им или още не са в училище, или вече са завършили и просто не ги интересува. А, не би трябвало да е така, защото този предмет може да обърне обществото ни в радикална насоченост.
Ако има един плюс, че ще вкарат дисциплината, то е че много родители вече ще надигнат вой при съдържанието, което вече стана ясно, че ще е същото от предните години, така че хипотезите на Тесла /авторър на темата/ не се осъществиха.

Общи условия

Активация на акаунт