Светът се пренарежда, идва ли нов световен ред

  • 74 856
  • 1 601
  •   1
Отговори
# 1 485
  • Мнения: 3 091
На 23ти къде го чете? Едва вчера Лукойл обяви, че ще разпродава международните си активи.
За активите на Литаско в България има двама потенциални кандидати - Унгарските МОЛ и държавната Казмунай - Казахстан

# 1 486
  • София
  • Мнения: 2 034
На 23ти къде го чете? Едва вчера Лукойл обяви, че ще разпродава международните си активи.
За активите на Литаско в България има двама потенциални кандидати - Унгарските МОЛ и държавната Казмунай - Казахстан

https://biz.liga.net/all/tek/novosti/bolgariya-posle-sanktsii-ss … e-aktivov-lukoila
Медиите посочиха консорциум, състоящ се от турския холдинг Cengiz и азербайджанската държавна компания SOCAR, като основен претендент за придобиването на българските активи на Лукойл .

Международният търговец Vitol, унгарската MOL Group, казахстанската национална петролна компания KazMunayGas и турският пенсионен фонд OYAK също проявиха интерес към покупката.

За Азербайджан и Турция участието в тази сделка е от стратегическо значение. Рафинерията „Нефтохим Бургас“ е единствената петролна рафинерия в България, а придобиването ѝ ще даде на консорциума контрол върху дистрибуцията на петролни продукти в цялата страна, както и възможността да ги изнася за съседни европейски страни.

Освен това, този актив проправя пътя за рестартирането на нефтопровода Баку-Супса, който е бездействащ от пролетта на 2022 г. Тръбопроводът е с капацитет до 5 милиона тона годишно и може да транспортира не само азербайджански, но и казахстански петрол.

# 1 487
  • Мнения: 14 443
Хващам се на бас,че управляващите България няма да продадат Нефтохим-а на друга фирма,освен руска "под прикритието" на друга фирма. В краен случай ще го купи някоя "частна" българска фирма на някой "другар"...

# 1 488
  • Мнения: 5 343
Politico с продължение на темата с руските активи - ЕК ще притиска  с план Б - съвместен заем за финансиране на Украйна.
Директно казано - или използване на замразените активи или нов заем, в който да участват всички европейски страни.
https://www.politico.eu/article/russian-assets-ukraine-loan-eurobonds/

# 1 489
  • Мнения: 4 148
На 23ти къде го чете? Едва вчера Лукойл обяви, че ще разпродава международните си активи.
За активите на Литаско в България има двама потенциални кандидати - Унгарските МОЛ и държавната Казмунай - Казахстан
А, мерси за подсказката, значи според теб съм го писала на 23.10.2025. Както и да е... Сериозни индикации за бъдеща продажба имаши поне от месец, което не е изненада. Интересното е, кой го ще купи (не само българския клон), защото това ще покаже каква е задкулисната сделка (поне отчасти)  между Путин и Тръмп.

# 1 490
  • Мнения: 14 443
Който и да купи Лукойл,Русия няма да може да харчи парите от продажбата. А след края на войната – я камилата,я камиларя...

# 1 491
  • Мнения: 10 997
Politico с продължение на темата с руските активи - ЕК ще притиска  с план Б - съвместен заем за финансиране на Украйна.
Директно казано - или използване на замразените активи или нов заем, в който да участват всички европейски страни.
https://www.politico.eu/article/russian-assets-ukraine-loan-eurobonds/

Според мен нов заем ще е далеч по-ясно за всички. Иначе не ми става на мен ясно какво точно става , кой от къде влачи , накъде и колко и как и кой ще връща и защо.

Който и да купи Лукойл,Русия няма да може да харчи парите от продажбата. А след края на войната – я камилата,я камиларя...
не ми се вижда логично да не може. най-вероятно е да може.

# 1 492
  • Мнения: 3 091
Интересното е, кой го ще купи (не само българския клон), защото това ще покаже каква е задкулисната сделка (поне отчасти)  между Путин и Тръмп.
Продава се на парче. Активите в България имат двама които аз ти казах и добавиха още едно с турски източник

# 1 493
  • Мнения: 11 854
ДРМ
Цитат
Повишаването на глобалната температура причинява смъртта на един човек на минута, разкрива основен доклад на Лондонския университетски колеж за въздействието на климатичната криза върху здравето.

В доклада се посочва, че зависимостта на света от изкопаемите горива също причинява токсично замърсяване на въздуха, горски пожари и разпространение на болести като денга, а милиони хора умират всяка година поради неспособността за справяне с глобалното затопляне.

Докладът, който е най-изчерпателният до момента, посочва, че вредите за здравето ще се влошат, тъй като политици отменят климатичните политики, а петролните компании продължават да експлоатират нови резерви.

Изследователите са установили, че през 2023 г. правителствата са отпуснали 2,5 млрд. долара дневно под формата на директни субсидии за компаниите, работещи с изкопаеми горива, докато хората са загубили приблизително същата сума, тъй като високите температури са им попречили да работят във ферми и на строителни обекти.

Намаленото изгаряне на въглища е спасило около 400 живота на ден през последното десетилетие, се посочва в доклада, а производството на възобновяема енергия бързо нараства. Но експертите казват, че здравословно бъдеще е невъзможно, ако изкопаемите горива продължат да се финансират с настоящите темпове.Повишаването на глобалната температура причинява смъртта на един човек на минута, разкрива основен доклад на Лондонския университетски колеж за въздействието на климатичната криза върху здравето.

В доклада се посочва, че зависимостта на света от изкопаемите горива също причинява токсично замърсяване на въздуха, горски пожари и разпространение на болести като денга, а милиони хора умират всяка година поради неспособността за справяне с глобалното затопляне.

Докладът, който е най-изчерпателният до момента, посочва, че вредите за здравето ще се влошат, тъй като политици отменят климатичните политики, а петролните компании продължават да експлоатират нови резерви.

Изследователите са установили, че през 2023 г. правителствата са отпуснали 2,5 млрд. долара дневно под формата на директни субсидии за компаниите, работещи с изкопаеми горива, докато хората са загубили приблизително същата сума, тъй като високите температури са им попречили да работят във ферми и на строителни обекти.

Намаленото изгаряне на въглища е спасило около 400 живота на ден през последното десетилетие, се посочва в доклада, а производството на възобновяема енергия бързо нараства. Но експертите казват, че здравословно бъдеще е невъзможно, ако изкопаемите горива продължат да се финансират с настоящите темпове.

# 1 494
  • Мнения: 4 148
Биогоривата се оказаха с 16% по-вредни от обикновения дизел
Цитат
В момента реколтата на площи колкото Италия отива за производство на храна не за хора, а за автомобили
Все повече експерти предупреждават, че производството на биогорива, насърчавано с цел борба с емисиите на въглероден диоксид (СО2), всъщност вреди повече от традиционните видове изкопаеми горива.
Според проучване на Cerulogy за организацията Transport and Environment глобалните емисии на парников газ от произвежданите биогорива са с 16% по-високи от тези от потреблението на въглеводородите, които те заместват. Става дума за биодизел, биоетанол, биобутанол, биогаз и др. Всички те се правят от растителни суровини - рапица, слънчоглед, захарно цвекло, тръстика, царевица, водорасли и т.н., а също и от отпадъци - например използваното олио от фритюрници, слама и др. 
Допълнителният въглероден отпечатък
се дължи на именно на въздействието на селскостопанското производство и на изсичането на гори. В момента около 32 милиона хектара се използват за отглеждане на култури за биогорива – това е горе-долу колкото територията на Италия. До 2030 г. площта може да нарасне с 60% до 52 милиона хектара - което е сравнимо с мащабите на Франция.
По експертни оценки възстановяването на тези земи би позволило ежегодно да се намалят емисиите с около 400 милиона тона еквивалент на CO2. Поставянето на слънчеви панели само на 3% от тези площи би осигурило сравним обем енергия. Транспортният сектор в света консумира едва 4% от биогоривата. Около 9/10 от глобалното производство на "екогорива" използва хранителни и фуражни култури. Преди две години отрасълът е "поглъщал" около 150 милиона тона царевица и 120 млн. тона захарна тръстика и цвекло. Автомобилната индустрия се нуждае от 100 милиона бутилки биогориво (изследователите не уточняват обема на бутилките), което означава, че 20% от световното производство на растителни масла не се използва за храна.
И много вода
Производството на биогорива изисква огромни количества прясна вода. За да измине 100 километра, автомобил, задвижван с биогориво от първо поколение, се нуждае от около 3000 литра вода. За сравнение при електромобил, задвижван от слънчеви панели, за същото разстояние са достатъчни 20 литра прясна вода.
До 2030 г. емисиите от биогорива могат да надхвърлят тези от изкопаемите горива, които те заместват, със 70 милиона тона CO2 - което е сравнимо с годишния обем на емисиите от 30 милиона автомобила, използващи дизелово гориво.
Прогнозира се ръст в потреблението на биогорива
както в корабоплаването, така и в авиацията. Международната морска организация (IMO) разглежда възможността за използване на биогорива за покриване на до 30% от потреблението на корабно гориво до средата на 30-те години на 21 век. За целта са необходими до 35 милиона хектара земеделска земя, а процесът може да доведе до ръст на производството за сметка на евтини суровини с високи емисии, включително палмово и соево масло.
Авиационният сектор залага на горивата от биоотпадъци, но ограничените количества на тази суровина могат да предизвикат дефицит и замяна на преработените масла с палмово масло, предупреждават анализаторите.
Основните производители на биогорива са САЩ, Бразилия и ЕС, на които се падат 75% от всички обеми, главно за използване в транспортния сектор. Очаква се, че след пет години потреблението на биогорива в света ще се
увеличи с 40%.
Червена лампа
Още през 2007 г. нобеловия лауреат Паул Крутцен публикува изследване, според което емисиите на диазотен оксид (N2O) при използването на гориво от рапица и царевица допринасят повече за глобалното затопляне от емисиите при използване на изкопаеми горива.

# 1 495
  • Мнения: 5 343
Завършила е срещата на Тръмп и Си.
Не особено дълга като продължителност, но основните неща бяха съгласувани предварително.
Нямаме и съвместни изявления.

Последна редакция: чт, 30 окт 2025, 06:25 от flambe

# 1 496
  • Мнения: 3 007
След  Китай и Индия, Япония също отхвърли искането на Тръмп за забрана на вноса на руски енергоносители.
Ройтерс съобщи, че новият японски премиер Санае Такаичи отхвърли искането на Тръмп, за забрана на вноса на руска енергия.
Япония не се отказва от "Сахалин-1". Страната  запази дела си в петролния проект "Сахалин-1" в Русия, тъй като той е от голямо значение  поради доставките на суров петрол.
Тия с по-големи т@пки от нашите мишки.

# 1 497
  • Мнения: 333
Япония внася под 0.5% от петрола през Сахалин 1, колко па да е голямо значението му.  Договорът за LNG през Сахалин 2 изтича 2028-2033г, руския LNG е под 9% от общия внос на Япония. Топки, мишки, това са цифрите.

# 1 498
  • Мнения: 10 997
Интересно като и е толкова ненужно защо ще се разправя с американците за това ? От инат?

# 1 499
  • Мнения: 333
Станало е въпрос за LNG, от което не могат да си позволят да се откажат още няколко години, а Тръмп е говорил не само с Япония, а с всички по азиатската линия. Трудно ли е да се разбере, че горивата движат руската война, колкото по-малко  приходи, толкова по-бързо ще седне да преговаря.
https://www.reuters.com/business/energy/japan-pm-pushed-back-us- … ports-2025-10-29/

Общи условия

Активация на акаунт