МОН - промените продължават (7)

  • 41 527
  • 736
  •   1
Отговори
# 405
  • Мнения: 4 491
Stefan Ivanov
23 ч
 ·
Ако трябва да се каже с една дума какво липсваше на вчерашното заседание на Парламентарната комисия по образование и наука, то това е уважение. Към смисъла на образованието, към младите хора, към прозрачността, към логиката. Към бъдещето.
Иначе казано, хич не е смешно. Опасно е.
Скрит текст:
Снимката говори достатъчно, но ето и няколко бисера, които сигурно дълго ще се помнят и благодаря на Ирина Манушева за селекцията. Коментарите са от мен.
"Постоянно в ежедневието си проявяваме дискриминация. Като си купуваме яйца от даден производител, дискриминираме останалите. Като си изберем един партньор в живота, дискриминираме останалите.."
А. Чорбанов, председател на Комисията по ОБРАЗОВАНИЕ и наука... по повод риска от дискриминация при задължителен предмет, включващ религиозно обучение
(В чудесно съзвучие с министъра, който и днес ПАК обясни, че щом децата се делят в час по физическо, колко му е да се делят и за религията...)
Това е логическо изнасилване на понятието "дискриминация". Тази реплика, изречена от председателя на комисията по образование, разкрива шокиращо неразбиране на фундаменталната разлика между избор и дискриминация. Дискриминацията не е просто акт на предпочитание, а системна практика на изключване, базирана на неетични или неприемливи критерии – раса, пол, религия, социален статус. Да се приравни избора на яйца с дискриминация в контекста на задължително религиозно обучение е не просто логическа грешка – това е опасна банализация на сериозна правна и социална категория. Така се размива смисълът на термина и се подготвя почва за легитимирането на реални дискриминационни политики.
"Ще ви успокоя. Предметът няма да се нарича "Добродетели и религии". Преди малко се получи становището на Патриарха. Ще се казва "Религия и етика".
А. Янчев, депутат от "Възраждане", член на КОН
В случай че някой се чуди как се вземат решения в ОБРАЗОВАНИЕТО
Тази подмяна не е безобидна. Тя е пример за чисто стратегическо ребрандиране, за да се избегнат реакции. Името „Религии и етика“ звучи по-академично и универсално, но въпросът остава. Какво ще се преподава, кой ще го преподава и от чия гледна точка? Подмяната на заглавието не решава съдържателните опасения, а ги замита зад фасадата на успокоителна формула. Намесата на Патриарха в избора на име само допълнително подчертава сбърканата институционална йерархия. Решения за държавното образование се взимат според мнението на религиозна институция в светска държава.
"Не можем да пестим пари за образование."
А. Чорбанов в отговор на напомнянето, че нямаме дори приблизителна финансова оценка какво ще ни струва експериментът с новия предмет. Явно не важи само за предмета, защото за всичко друго ни се обяснява, че няма пари...
"Не е вярно, че нямаме финансова оценка."
Министър Вълчев... след като на питане по ЗДОИ отговори, че такава не е правена.
Тези изказвания са пример за класическа реторика без покритие. Принципът „не можем да пестим от образование“ звучи чудесно, когато се използва като обосновка за неизяснени, прибързани и идеологически оцветени решения. Същевременно отговорът на питане по ЗДОИ показва, че няма направена финансова оценка – факт, който прави цялото изказване на министъра потенциално подвеждащо. Липсата на прозрачност и двойният стандарт са симптоми на институционална безотчетност.
"Как така представлявате непълнолетни?"
"Не може да питаме за всичко децата. И аз съм свирил осем години на пиано."
Коментари към представителите на Ученическия парламент и Ученическите съвети - които впрочем бяха блестящи, моите поздравления!
Тук виждаме архаичен, патриархален и патерналистки подход, в който младите хора са разглеждани не като субекти с гражданска позиция, а като обекти на възпитание. Репликата с пианото е напълно ирелевантна. Тя внушава, че личният опит на възрастния е по-валиден от всякакво колективно представителство. Това обезсилва смисъла на ученическото участие в управлението на образованието. А това е нещо, което е изключително важно в демократична и модерна образователна среда.
"Не е важно толкова какво учат, а как ги възпитаваме. Затова ако предложите още санкции и мерки за затягане на дисциплината, и тях ще подкрепя."
В. Комитова към МОН - след куп обяснения от различни хора, че тази работа с възпитаването не става със санкции и мерки за дисциплина
Тази реплика изглежда загрижена, но всъщност подменя смисъла на образованието – от процес на критическо мислене и развитие към механично моделиране на поведение чрез санкции. Образованието не е военна казарма. Употребата на думи като "мерки", "дисциплина", "санкции" в контекста на възпитание разкрива авторитарно мислене, несъвместимо със съвременните педагогически подходи, които залагат на емпатия, автономия и доверие.
Фрагментите от това заседание не са и бисери. Те са тревожни знаци. Те разкриват дълбоко неразбиране на терминологията. Слабост на институционалната логика и липса на последователност. Превес на идеологически и религиозни влияния върху образователната политика. Покровителствено, понякога откровено пренебрежително отношение към учениците. Популизъм, прикрит зад хубави лозунги.
Изказванията показват не просто дефицит на дълбочина, а и опасна повърхностност по фундаментални въпроси. Образованието не търпи сравнения с яйца и не се управлява чрез сантиментални сентенции за възпитание. Липсата на яснота относно съдържанието, методологията и ефектите от новия предмет е знак за липса на професионална зрялост.
Повечето реплики са построени върху фалшиви аналогии, риторични подмени или изопачаване на понятията. Аргументацията е слаба, често заменена от емоционални или авторитетни внушения
Това заседание е пореден тревожен сигнал за необходимост от нова експертиза в комисията, включваща преподаватели, учени, ученици, психолози и представители на гражданското общество. Обществен дебат, основан на емпирични данни и международен опит. Ясна рамка за светско, инклузивно и критически ориентирано образование. Категорично е нужно поемане на отговорност, включително политическа, за начина, по който се вземат решения с дългосрочен ефект.
https://www.facebook.com/lilav.skorpion

# 406
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 836
Бях останала с впечатление, че предстоящите десетокласници ще държат НВО по старата програма тази година.
Тук във форума имаше мнения, че и те ще държат интегрален изпит тази година.
Моля някой ако е по-наясно да ми разясни дали 10 клас хващат някои от промените или не.

Да, учениците през 25/26, които ще са в 10 клас ще имат НВО по мат и природни науки, ако проектът бъде приет след общественото обсъждане.

# 407
  • Мнения: 113
Не знам точно какви са планираните промени, нито имам мнение по тях, но ме жегна възпитанието на добродетели на децата чрез религия, докато не възпитават възрастните чрез налагане на контрол при нарушаване на съществуващите вече закони.
Не знам как точно се очаква да има млади адекватни хора, когато всеки възрастен прави каквото си иска, защото така.

# 408
  • Мнения: 335
И аз не разбирам промените за продължаване в 8ми клас, на ученици, приети  в математическите гимназии след 4ти клас кой випуск ще засегнат реално : обхващат ли учениците , които са 5ти клас  в МГ учебната 2025/2026 година  или ще важат за следващия випуск?

# 409
  • Мнения: 164
И аз не разбирам промените за продължаване в 8ми клас, на ученици, приети  в математическите гимназии след 4ти клас кой випуск ще засегнат реално : обхващат ли учениците , които са 5ти клас  в МГ учебната 2025/2026 година  или ще важат за следващия випуск?

Към момента тези, които ще бъдат есента 5,6,7 клас са преходни и ще продължават в 8 клас с двете интегрални  УЛЕСНЕНИ НВО-та.... т.е. още от догодина ще има примерно 500 НВО та по математика по 100 т и още 2000 по 95+ в София....със следствията при използването им за кандидатстване. Дори и да не са точно такива точките в МГ ще се кандидстства с БЕЛ, история, философия, география, биология, химия , физика  , и с математика тип 2+2=?
Това е абсолютна  тийт тийт пародия и точно обратното на заявеното от министъра в началото. за запазването на талантите.  В комисията хора присъствали на дискусията казаха, че министър Вълчев се скътал.... било по преценка бла бла.... Изпратени са към момента десетки или дори стотици станиовища от родители на засегнати деца, реакция няма а само измъкване...
Ако сте сред засегнатите препоръчвам да изпратите становище също / не че някой ще му обърне внимания /
Разбира се на фона на другите щети от този закон това изглежда като дребно нещо....

Последна редакция: чт, 31 юли 2025, 10:50 от Galub

# 410
  • Пловдив
  • Мнения: 1 145
Защо трябва да хейтим и бойкотираме всяка промяна? Сега не ни харесва, ама и новото няма да ни хареса. И всички сме експерти и знаем точно какво ще се случи.
Проблемът на София е както на всеки голям европейски град. Много хора, голяма конкуренция.

# 411
  • София
  • Мнения: 1 112
Защо трябва да хейтим и бойкотираме всяка промяна? Сега не ни харесва, ама и новото няма да ни хареса. И всички сме експерти и знаем точно какво ще се случи.
Проблемът на София е както на всеки голям европейски град. Много хора, голяма конкуренция.

Точно защото е голяма конкуренцията, трябва има изпит с добри дискриминативни качества, а не тестче със сложността на контролно в кварталното училище.

# 412
  • Пловдив
  • Мнения: 1 145
Добре, но защо си мислим, че ние можем да кажем какъв да е този изпит?
Нали затова има хора, сложени там да се занимават с това.
Аз просто не разбирам защо родителите се бъркат толкова много в начина на преподаване и изпитване. Всеки си познава добре единствено собствените деца. И повечето хора изобщо не се интересуват от чуждите. Но смятат, че трябва да се изкажат кое е редно за всички.

Интересувала съм се как живеят мои приятели в Шотландия и Германия. Там се вярва на преценката на учителя. И като каже, че детето ти е по-подходящо за класа с по-бавен напредък и се съгласявяш. Не оспорваш и не се смяташ за дискриминиран.

Тук се прокрадна преди време една идейка да се сортират децата преди 1ви клас и като се надигнаха едни майчета да си защитават генийчетата, които щяха да бъдат дискриминирани...

# 413
  • Мнения: 975
Точно когато конкуренцията е най-голяма подборът трябва да е най-сериозен. Иначе за какъв подбор говорим изобщо. С толкова много максимални резултати повече на късмет отиват нещата, отколкото на подбор.
При това в момента от дете със 100 точки до дете със 100 точки разликата в знанията и уменията може да е огромна.

# 414
  • Пловдив
  • Мнения: 1 145
И каква е тази разлика? 100т са си 100т. Не разбирам.
Учило детето системно, тренирало, събрало се за изпита, показало някаква концентрация и характер и постигнало максимума.
Ама като всеки си мисли, че детето му заслужава 100т, ама все нещо форсмажорно му се е случило в последния момент...
Не се заяждам и не искам да предизвикам спор.
Просто вече наистина не проумявам защо на всяка промяна търсим само негативни ефекти.

# 415
  • Мнения: 19 057
Да не дава Господ на ничие дете да се случи нещо изневиделица в последния момент, което да го разконцентрира и заради което да се издъни на НВО. На сина ми му се случи точно вечерта преди първото НВО. Няма да изпадам в подробности. Направих всичко възможно да му помогна да се успокои и за щастие се представи достатъчно добре и на двете НВО-та, за да влезе в добро училище. Но съм сигурна, че можеше да се справи и по-добре. Е, не да изкара 100 т де, поне не и по БЕЛ, но все пак....

# 416
  • Мнения: 975
И каква е тази разлика? 100т са си 100т. Не разбирам.

Ако на този въпрос не можете да си отговорите мисля дискусията е безпредметна.
Предлагам направо да им слагат задачи от таблицата за умножение и всички да са със 100 точки и съответно на едно ниво, защото нали 100 точки са си 100 точки и показва, че щом може да умножиш 5*8 значи си на същото ниво като тези, които постигат добри резултати на математическите състезания....

# 417
  • Мнения: 335
Идеята е , че ако всички деца ги питат коя е столицата на България и колко 2+2 , и това е нивото на всички задачи и въпроси - всички ще имат 100 точки, но така не можеш да разбереш истинския потенциал на децата. За някои това е максимума, други могат много повече, но никой не ги е попитал за това повече, и те нямат възможност да го покажат. Така реален подбор и оценка на възможностите на децата не се прави.

# 418
  • Пловдив
  • Мнения: 1 145
Ама чакайте малко. Кой изпит изобщо измерва истински потенциал на някого?
Предполагам повечето тук са с висше образование. Минали са доволно количество изпити. И могат да преценят доколко оценка от изпит отговаря на потенциала им изобщо.

И г-жата, която не може да ми обясни разликата между 100т и 100т, може би също не я открива.

А да се сравнява нво със състезателна математика е съвсем ненужно. Както във всяка състезателна дисциплина, участниците не показват никакъв общ потенциал за каквото и да било. Показват резултати от целенасочена подготовка към определена дисциплина и формат.

# 419
  • София
  • Мнения: 16 210
За да ползваме само НВО - има голяма разлика между 100т. на НВО мат 2018-та и 100т. на НВО мат 2025г. Същото се отнася и за изпита по бел. Ако и това не може да се разбере, не знам как да помогна. Все по-голямото профанизиране на изпитите в последните години, не е от полза за никого. Ако и по-просто стане, вече наистина ще е нелепо.

Общи условия

Активация на акаунт