СМГ "Паисий Хилендарски" - 16 тема

  • 37 669
  • 780
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 4 555
Пробвайте 5-7 клас, а 8 ще се разбере закъде сте. Но няма спорт и т.н

# 181
  • Мнения: 11 199
А ето и от днес една статистика за завършващите МГ в цялата страна.

https://dnes.dir.bg/na-fokus/uzh-uchat-v-matematicheski-gimnazii … -matura-po-ezitsi

Данните могат да се интерпретират по различен начин, разбира се. Авторите на изследването не са съвсем неутрални.

# 182
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Не са съвсем неутрални е много меко казано Simple Smile

Може ли да hijack-на темата с въпрос за кандидатстването след 4-и клас. СМГ и НПМГ се подреждат като желания както е след 7-и клас, или само в едното училище се кандидатства? Chatgpt каза че се подреждат, ама не му вярвам Simple Smile
Средната дъщеря кандидатства само в СМГ. Имам чувството, че по нейно време можеше да се кандидатства в двете едновременно без подреждане на желания.

 Сега гледам правилата и малката има реални шансове за НПМГ с формулата 3*обл.кръг олимпиада + 5*математика за всеки.

# 183
  • София
  • Мнения: 213
Сега е с редене на желания през системата на МОН, не може едновременно и в двете.

# 184
  • Мнения: 12 742
Редят се като в седми клас. С акаунта, с който сте проверили нво

# 185
  • Мнения: 7 683


Вие, или поне ти, определено не сте за СМГ. В СМГ се отива за да се учи математика и информатика. Това не е спортно училище, не е езикова гимназия, не предлага пансион, стол с кетъринг, транспорт и други екстри. Учи се на две смени. Но за мотивираните математици това е вторично. За когото другото е по-важно не е за там.


Прекрасно казано.
Точно това е и причината ние да не сме там. За нас всички тези изброени неща са важни и липсата им, особено на езиковото обучение, категорично ни отказа от там. Сега като ви чета, само ми се потвърждава колко прави сме били.
Особено като четох примера как в неделната зимна утрин в 8 без 10 отивайки на школа, заварили деца на стълбите сред снега да решават задачи, не ми се вижда лоша идеята на министъра да продължат автоматично в 8 клас. Ми че тези деца са си точно за там...а в тази тема твърдите, че всички деца в СМГ са такива. Аз знам за жестоко измъчени от родителите си деца, които са там след безумен натиск върху тях, но явно съм в грешка, аз нямам поглед отвътре върху училището и щом всички казвате, че не е така, значи не е така.

# 186
  • Мнения: 50 889
Аз знам за жестоко измъчени от родителите си деца, които са там след безумен натиск върху тях, но явно съм в грешка, аз нямам поглед отвътре върху училището и щом всички казвате, че не е така, значи не е така.

Нали знаеш притчата за петимата слепци и слона? Ако я знаеш ще разбереш защо е така. Ако не я знаеш, намери я. Най-вероятно контактуваш с хора от една каста и за теб тя е цялото, независимо дали е така, или са да кажем 10%. Но като гледам колко деца си продължават в СМГ, май поне 3/4 не се чувства изтормозени. А част от другите просто имат други цели и са влезли заради доброто общо ниво, пак без да са тормозени.

П.П. И в "нашия клас" имаше един или двама, които пееха точно в твоята тоналност. При това имаха късмета да са в класа на един от топ преподавателите, на когото аз свещи паля. И момчето отиде в АК.  Дано поне е отчело, че заради СМГ нямаше проблем да влезе в АК Wink

# 187
  • Мнения: 11 199
Аз много настоятелно няколко пъти попитах моя СМГ-ец дали е убеден/сигурен, че иска там да учи (след 7 клас). Именно защото знам колко се учи там, колко е конкурентна (в добрия смисъл на думата) атмосферата. Но все пак не е за извънземни зубъри, които за нищо освен за домашни и задачи не мислят.  А и си познавам детето - винаги пишеше домашни и учеше в последния момент. Той беше убеден и се оказа прав. Пак си играеше на компютър, на футбол и подобни момчешки забавления, не съм го видяла никога дълго да учи или да пише домашни. Изкара си гимназията без проблем, шестици по математика и основните предмети. И по състезания в България ходеше чат-пат, без някакви значими успехи. Може би, ако беше по-старателен и дисциплиниран, щеше да има по-големи успехи в тези състезания. Но това е бял кахър, никога не съм имала амбицията да го натискам насила (то и той нямаше да се поддаде на натиск, какво да се прави - характер). Със сигурност има заложби в математиката, иначе нямаше да се справи с такова повърхностно отношение, нито пък да помни толкова години след завършване това, което са го научили в това училище. Което е доказателство, според мен, за високото ниво на преподаване в училището. Писах и преди - само един гений имаше в неговия клас, останалите бяха подгласници или на средно ниво. Но всички завършиха с отличен успех, без да са се бъгнали психически от много учене.

Биологията и химията също бяха на високо ниво на преподаване тогава, по негово време. Много по-високо ниво от езиковите гимназии, само НПМГ бяха напред (логично) в тези предмети, предвид профилите там.

Децата (тийновете) са много по-адаптивни от възрастните, това, което за нас е някакъв логистичен проблем, за тях е едното нищо. Дългото пътуване с ГТ на нас може и да ни пречи, на тях - не особено. Просто са млади и енергични, други неща ги вълнуват. Единственият по-обективен проблем е храненето, но това е проблем във всяко общинско/държавно училище в София. Няма такова училище, което да предлага кетъринг и стол с прилично здравословно меню. Имаше преди години точно срещу СМГ на булеварда едно заведение тип капанче, в което имаше прясна скара с добро качество, и учители, и ученици ползваха за обяд. Но общината реши, че иска да го махне и го махна. Сега има само едно типично малко кафене със сандвичи срещу входа откъм Чумерна и Лидъл, където понякага мяркам гимназистите в голямото междучасие да си купуват закуски. Не е добре това, но това е положението. Така или иначе в тази възраст децата не търсят стол или ресторант, където да седнат на маса и да ядат като възрастни. Все налитат на сандвичи, бургери и подобни боклуци.
За езиците - доколкото съм чувала, учителката по английски 5-7 клас е много добра. Но дори и едно време езици не се учеха на ниво в училище, винаги в курсове извън училище. Беше споменато - на 5-10 мин. пеша има 2 отлични езикови школи - Престиж и Аво.

Като пример на казаното от Soul Free - отсреща в градинката големите гимназисти, тези пред завършване, които съм виждала на групички, обикновено играят карти на масата с пейките. Пийват понякога биричка, някои пушат, но по-рядко от типичните гимназисти, които виждам иначе по улиците в центъра (подчертавам центъра, не из някой забутан краен квартал). Не псуват като каруцари, не говорят като жители на американско гето, не крещят, не се заяждат с околните. Пак ще кажа - прекрасни деца, много им се радвам. И според мен тази разлика идва точно от атмосферата в училището. Дано някой управленец не го съсипе.

# 188
  • София
  • Мнения: 1 360
Вижте, ЧС е казала да не очакват родителите тези неща от училището, не че децата излизат от него без езици, спорт или стоят гладни по цял ден, кой ли пък и очаква организиран транспорт от гимназия?!
Онзи ден бях на раздаването на дипломите на випуска, еми не видях един 12-класник с наднормено тегло, дори напротив - на повечето момчета личаха оформени мускули под дрехите. Да, това лично те си го постигат без училището непременно да им предлага спорт. Макар, че имат много силен отбор по волейбол, а и републикански шампиони в триатлона, фехтовката, плуването и т.н. Та духът на училището е спортен и децата сами си го търсят, не е необходимо училището И това да им организира. По-важно е, че средата е такава и те дърпа нагоре и за спорта, и за ученето.
С решаването на задачи преди школата искаха да ви кажат, че тези деца никой не ги принуждава да учат, а сами имат желанието да го правят, т.е. сами се оправят от малки и не очакват все някой да им "налива" нещо в главата.
От нашия клас почти всички са с два езикови сертификата - по Немски, и по английски, а някои и по Френски. Не, училището не предлага френски, те сами са си го учили и са взели сертификат, защото имат интерес.
Немските паралелки предлагат един от най-благодатните езици в момента за достъпно и качествено продължаване на образованието -  в Германия, Австрия или Швейцария (последното не е евтино, де, но пък ЕТН Цюрих е на 6.-7. място в световните университетски класации, наред с MIT, Imperial, Oxbridge).


П.П Soul Free, Мецан кадър е на МГ Варна, далече е от СМГ Wink

Последна редакция: нд, 22 юни 2025, 18:19 от Frau B.

# 189
  • Мнения: 50 889
Именно. И спорт, и английски език се постигат на най-високо ниво и извън училището. Но математиката и информатиката не. Или даже и да има някой абитуриент на нивото на СМГ-еец в тези дисциплини (в АК евентуално) той е бяла врана, докато децата с с топ чужд език в СМГ са правило.

# 190
  • Мнения: 4 555
Моите две години имаха късмет на много добър учител по английски, плюс че учат извън училището. Не виждам днешно време проблем с езиците. За ЕТХ Цюрих и т.н разходите на месец са много по - голям проблем, а не това че не е учило немски в СМГ.Език се учи на много места днешно време. Може би има и тема за МГ Варна

# 191
  • Мнения: 7 330
И накрая, по мое време и МГ Варна, и Пловдив и Русе, нямаха почти никаква разлика със СМГ, те и сега нямат. Балът и в момента за МГ Варна е почти равен на бала за СМГ. Математиката се учи по еднакви програми и критериите за оценка са еднакви.
Видно от графиките, които бяха пуснати назад по повод избора на матура по език в МГ в страната, Берон са от малкото, които си държат математическия профил. Всъщност те са и другите освен СМГ, които са потърпевши от графиците на състезания, при които съвпадат такива по математика и физика.
Мецане, понеже в семейството си имам човек, завършил Обрешков, не знам какво е правено навремето в математическите гимназии, но имам примера за това, че детето беше стопирано да кандидатства след четвърти клас при откровен математически потенциал. Миналата година си влезе в училището, което си искаше и в паралелката, в която искаше - математика и физика. Изключи информатиката, но и алтернатива на училището, а родАта е много приятно изненадана от учителите.

# 192
  • Мнения: 980
Във времената преди BREXIT, от 30 деца в класа на по-голямото ми дете в СМГ 23 продължиха висшето си образование на чужд език – 18 на английски (12 UK / 2 Шотландия / 1 USA / 3 Холандия), 3 на немски (2 Германия / 1 Австрия) и 2 на френски (1 Франция / 1 Швейцария).

# 193
  • София
  • Мнения: 1 360
От паралелката на сина ми 2020 г. половината заминаха за Англия, последният набор с права като на UK граждани - ниска такса за университет, възможност за отпускане на заем, разрешение за работа докато учи. В тази връзка - швейцарската издръжка не е много по-висока от тази в Англия, но разбира се от Германия е доста по-висока.
Сега от паралелката на дъщеря ми (немска) випуск 2025 половината клас заминават за Германия и 1-2 Австрия. Имат и в DELFT,  медиците -  в България, но имат и двама бъдещи лекари, които са се ориентирали към чужбина.

# 194
  • Мнения: 164
Интересно , изглежда повечето са насочени към чужбина.
При нас тези неща са още много далеч, но освен ако унивеситета не е топ 50-100 не виждам / може би съм сляп/ с какво е повече от ФМИ. А изглежда при това разнообразие има и доста неелитни избрани унивеситети в чужбина.
Във ФМИ някой ходи ли въобще ?
И какво учат в чужбина като специалност ? Може би не е математика и инфоматика толкова често ?
 

Общи условия

Активация на акаунт