СМГ "Паисий Хилендарски" - 16 тема

  • 38 697
  • 780
  •   1
Отговори
# 450
  • Мнения: 52 340
Как се приема в СМГ след 4-и клас - с курсове. От кога започват курсовете - от 2-ри клас. Кому е нужно това - на учителите с частните уроци.

Това е много разпространена теза, но не е вярна. Някога, преди 20 и повече години, пак имаше курсове, но на тях ходеха малко деца, които наистина искаха да се развиват и им е интересно да решават трудни и засукани задачи. Ние случайно разбрахме за тези курсове в 3 клас и, представи си, успяхме да запишем детето при топ преподавател в средата на годината (между два модула). Това показва, че не е им ало наплив. Да не говоря, че идеята за СМГ се появи много по-късен, в следствие на курсовете, а не тръгнахме на курсове заради СМГ. И последно, по онова време голяма част от таксата за тези курсове отиваше не в джобовете на учителите, а в настоятелството и то финансираше участието на децата от СМГ на всякакви състезания - ходеха съвсем безплатно.

После чак се появи манията по СМГ и реално се оказа, че курсовете са нужни на родителите, за да си подготвят децата.  После тези амбициозни родители на напомпани деца, понеже им трябваше виновник, че децата им не са топ,  подеха кампания срещу "корупцията в СМГ" и настоятелството спря да съществува. Тоест от чиста злоба разбиха една добре работещата машина,  в следствие на което децата им пак не станаха състезатели, но СМГ загуби доходи и вече състезателите си плащат за да пътуват.  Даже и дело заведоха, което (естествено) до никъде не стигна, защото корупция нямаше.

П.П. Иначе дете с математическо мислене е нормално да е близо до чертата и без уроци, когато се приемат 6 паралелки. При 4 щеше да е много надолу. Нищо лично, просто децата за допълнителните паралелки вече не са на топ ниво.

# 451
  • Мнения: 11 366
Автоматичното преминаване в 7 клас на СМГ си е дискриминация отвсякъде за всички деца, които по една или друуга причина не са започнали в училището в 5 клас. Само трябва да се намери напорист родител (юрист или с познат добър юрист). Това не е някакъв вид аристократично наследствено училище. В класа на моя СМГ-еец (гимназиален етап) дно време беше детето на родителката, която успя (тогава) да отмени нов формат (мисля) на матурите. Дори да не е заради дискриминация, все ще има нещо, за което тази система, ако бъде въведена, да бъде отменена.

А НВО-то за нищо не става. Нито е довело до отпадане на частните уроци/курсове, нито оценява обективно нивото на познания. Едновремешният формат - 3-4 задачи, без избираеми отговори, 1 геометрична (обикновено най-много затрудняваща учениците), по БЕЛ - отговор на литературен въпрос по автор и творба, изучавани в училище (а в училище се изучаваха само утвърдени автори и произведения, а не някакви графомани с връзки, които са се уредили да им включат логореята в изпитните теми и в учебниците, че авторски права се плащат, а его-то скача до небето). Пак с частни уроци се влизаше в най-добрите училища (МГ/ПМГ и езикови гимназии, а не езикови паралелки - сега и училището в Долно Нанагорнище може да твърди, че е езикова гимназия, защото има езикова паралелка), не помня да е било за всички училища. Да, в оценяването на темата винаги е имало субективност, предполагам, че сега е същото с оценките на въпросите с отворен отговор и преразказа. Аз съм ходила на частни уроци, по БЕЛ имах ниска оценка, а исках езикова гимназия. Влязох в езикова гимназия, но не в желаната. Същият автор и произведение (Елин Пелин и Гераците) ми се падна и при кандидатстването в университета.  Пак имах ниска оценка. Все още си спомням, че си харесвах и двата пъти какво съм написала. Едва ли оценките са ми били намалени много заради граматически грешки, вероятно само 2-3-4 запетайки най-много. Това значи, че учителките, при които съм ходила на уроци, не са били наясно какво точно се оценява най-високо, за да ме научат на него. А моят СМГ-еец изкара с 2-3 десети повече по БЕЛ, отколкото по математика (и двете оценки бяха над 5,50), но ходеше на уроци по БЕЛ при колежка на тогавашния министър на образованието. По математика тези 2-3 десети са били заради нещо, което той сам се сети, че е забравил да направи (да покаже отговора в интервал някакъв), въпреки че учителката му по математика на частно (пенсионирана учителка от СМГ) им била казала хиляда пъти. Но какво да се прави - деца, а и характер, сигурно някое старателно момиче нямаше да забрави.
И тези изпити не затрудняваха децата, учещи в СМГ от 5 клас, вероятно и те са ходили на уроци по БЕЛ на частно, защото по математика едва ли са имали нужда.

Моите спомени (бегли, защото не съм имала лична причина да следя подробно) за това, за което ЧС пише - патакламата около курсовете в СМГ, са за това, че СМГ предоставя помещения за провеждането на курсовете, защо не се плащало на училището наем за помещенията и съответните консумативи. Нещо такова си спомням. А може да е било и само формален повод. Явно затова сега курсовете са към СМГ-учители ООД, за да е формално външен изпълнител и т.н. със спазени формални изисквания.

Винаги тези, които са малко под чертата, ще се чувстват зле - за това или за което и да е друго училище.

# 452
  • Мнения: 52 340
Аз също не одобрявам автоматичното преминаване, поне да има някакъв вътрешен изпит с минимална оценка... Но е хубаво да се даде шанс и на други деца извън гимназията, а и все пак едни 10 или 30 процента напускат след 7 клас и отиват другаде доброволно. Техните места трябва да се запълнят с външни деца.
Но иначе не мисля, че е дискриминация, защото все пак веднъж е имало изпит. В балетното училище дали имат втори прием след 7 клас? Просто ако се дефинира, че се кандидатства за училище от 4 до 12 клас всичко е точно.

# 453
  • Мнения: 164
Аз пък съм ок с автоматичното продължаване. Защо да не може след като са приети с най-справедливият изпит/начин по каквото и да било у нас ?!  Какво дискриминиционно има тук ?!
Ако периода изглежда дълъг то и нататък може да се раздели още веднъж 8-10 и 11-12 клас с нов НВО прием Simple Smile))) , че 5 години са си много, тогава и хормони бушуват децата се променят Simple Smile,
Може и всяка година с изпит... ако е по БЕЛ .... тежко им на бъдещите библиотекари Simple Smile
Вярно е че ще има едни 10-15% които към 7 клас ще са решили, че математиката не е тяхното и те просто ще освободят местата за 20-ина деца , които пък са открили математиката към 7 клас.
Като погледнем резултатите от състезания в 7 клас само толкова са децата на близко ниво извън НПМГ, ПЧМГ и СС ... няма повече...
Разбира се могат и повече да се приемат , но е хубаво да не е за сметка на по-добри заварени от новоприетите  например в 1 или 2 нови класа....

Но няма нищо по-справедливо от 1 як изпит тип МзВ 7 клас за всички.... всъщност има 3 изпита като в 4 клас Simple Smile

# 454
  • Мнения: 35 919
Никой няма да освободи гарантирано място в СМГ, за да се готви за прием някъде си. В това съм убедена. Нивото на децата ще падне, може би не много , но няма да се готвят усилено за НВОто, защото няма да им е нужно.
Трябва да има прием, но да не е по този формат, тъй като не е подбор, а....не знам как да го нарека - кой е изкарал 100 т. по мат и 90+ по БЕЛ.....
Допълнителна трудна задача дори във втори модул, би разслоила добре резултатите. Обаче МОН трябва да се поздравяват всяка година да успеха на НВО....и всяка година да е по-добра от предходната.

# 455
  • Мнения: 156
НПМГ имат изпити по физика, химия, биология и география според профила на паралелката и не се счита за дискриминация.  Има добра логика в паралелка с конкретен профил да се селектират деца с такъв интерес.  В СМГ има 3 паралелки профил Физика и 3 паралелки профил Информатика.  Физиката може да е същия модел като НПМГ.  Информатика също има олимпиада и много на брой състезания през годината.  В момента деца с добро НВО БЕЛ биват записвани профил информатика, без никога през живота си да са учили този предмет и попадат в клас с деца, които са го учили 3 години.  В НПМГ физика паралелките със сигурност са много по-хомогенни интересите и знанията от СМГ паралелките с профил физика.  СМГ би разпределило децата в съответната подходяща профилна паралелка дори при автоматично продължаване.  Няма причина дете слабо по информатика да учи в паралелка с такъв профил.

# 456
  • Мнения: 2 699
Забравете за освободени места. Никой няма да си причини НВО доброволно. Смешно е даже да се говори за това. Евентуално в АК или в друго частно.
Но принципно дело за дискриминация ако отрежат приема в седми клас може да се заведе и най-вероятно ще се спечели. Всички са наясно, че математиката не е балет, да сравняваме балетното със СМГ, смешно е просто

# 457
  • Мнения: 11 366
Пак казвам - училището е математическо, а не по
Скрит текст:
състезателна
математика. За състезателната математика предполагам се изучават неща, които не са част от дори надградената общообразователна подготовка. От тези 6 паралелки, приети в 5 клас, колко деца имат топ резултати в състезанията в различни формати през годините? Сигурно са 10-15% от всички 156 ученици на випуск. Останалите просто учат повече часове математика, вземат допълнителен материал, имат шанса да им  преподават отлични учители и съответно имат повече знания и умения върху надградения общообразователен материал. Но нямат уменията или характера да бъдат топ състезатели. Все пак говорим и за възможности, и за желание. Повечето от тези 85-90% нямат необходимите математически възможности или просто е въпрос на характер да не са топ състезатели - дали е мързел, инат, хормони, страх от провал, всякакви може да са чисто психологическите причини. Значи ли това, че те трябва да са привилегировани да продължават автоматично, докато деца от общообразователни училища, с математически възможности, трябва да се борят след 7 клас за някакви остатъчни бройки - тази година 5, догодина 10,  а по-догодина - само 3. В зависимост от някаква чиста случайност колко бройки има свободни.
 
Ако ще се приема някакво състезание да участва в балообразуването, нека е бонус, над резултата от изпит по математика с достатъчна трудност върху общообразователния материал. Така тези, които са в топ 10-15% по резултати от състезания в СМГ (след 5 клас), ще си гарантират мястото и след 7 клас, въпреки и независимо от изпита по БЕЛ. А останалите ще имат стимул. Тези, които пък не са били приети в 5 клас или дори не са кандидатствали след 5 клас, ще могат да получат шанс с по-трудния изпит по математематика да покажат какво могат.   

Съгласна, че математиката не е балет, акробатика или художествена гимнастика. Уменията се придобиват от ранна възраст, иначе чисто физическите възможности се губят с годините. Докато математиката/физиката/информатиката/химията, ако не си учил до един момент и имаш желание и възможности, като си седнеш на четирибуквието и се постараеш, ще наваксаш. В семейството ми аз съм "инвалид" по математика и физика. Баща ми и моят СМГ-еец си говореха и се шегуваха на семейни сбирки как нам-си-каква задача можела да се реши с интеграли (с голяма вероятност да направиш тъпа грешка), а можело и по друг начин, по-елегантно и с много по-малка вероятност от техническа грешка от невнимание. Това по спомен, може и да бъркам конкретния метод за решаване, нали съм дупка в математиката, затова примерът е съвсем примерен. В СМГ може би учат интеграли и други неща над общообразователната подготовка на по-ранен етап, с повече упражнения и затвърждаване на материала. Но това не означава, че дете извън прогимназиалния курс не може да навакса и да усвои материала в гимназиалния курс. И дори не е нужно, също като тези 85-90% от тези, учили от 5 клас, да е в елитната група на елитните състезатели и медалисти от състезания.

Ето, в НГДЕК също приемат в 5 клас, но в 7 клас децата от училището се явяват наравно с външните на НВО и се класират според резултатите. Да, тези, учили 5-7 клас имат допълнителна подготовка по хуманитарни предмети, включително по древни езици, т.е. са напред с материала за гимназиалния етап пред външните. Но на външните не им се прегражда пътя след 7 клас да влязат в това училище и да наваксат.

# 458
  • Мнения: 13 026
Балетното си има изпит след 7-ми клас.

# 459
  • Мнения: 91
По принцип не съм съгласна с mandarinka, но няма да пиша второ толкова дълго и обстоятелствено мнение. Само ще кажа, че явно отдавна или по принцп не следи ситуацията с приема, защото примерът, който дава с НГДЕК е изключително неадекватен. Там не се кандидатства с НВО през централизираната система на МОН, а директно през училището и всеки кандидатствал трябва да държи изпит по история. Справка: https://ngdek.com/addmission/
Децата, учили там кандидатстват наново, но не знам да има друго училище, което в периода 5-7 клас да има толкова допълнителни часове история, колкото тях, така че стига да имат желание да продължат, по всяка вероятност могат. Докато в СМГ се борим за безумните 100 точки по мат и 92-3 по БЕЛ, ако детето не иска да изучава информатика (паралелките с физика са 2, а не три, а едната от тях е с немски), при положение че проверител може да те отреже за всякаква дреболия и нямаш възможност за възражение. Моята дъщеря например имаше 99 т. на НВО в 4 клас. Това не беше особен фактор при кандидатстването в СМГ за 5ти, тъй като 1т на НВО е нищо според формулата спрямо 1 т повече на МЗВ. Но изгарях от любопитство защо са отнели пък баш 1т, а искахме и да видим работата и по БЕЛ и отидохме на проверка. Е, познайте! Видяхме на коя задача пише че няма максимума точки, но с жената която показва работите така и не разбрахме защо, тъй като гледахме примерните отговори и описания, гледахме и работата на детето, всичко бе описано както на примерното решение, даже и по-подробно (но не и грешно) и мерни единици имаше и всичко, но някой просто беше решил да вземе 1т. Възражение няма. Да, обаче ако това се случи след 7ми клас, балът и пада с 3 единици и вече се бори за 95+ резултат по БЕЛ, при по принцип субективното оценяване на няколко елемента от този изпит. Така че, не изобщо не е същото кандидатстването в СМГ по общия ред и кандидатстването в НГДЕК.

# 460
  • Мнения: 13 026
Да направят специализиран изпит. Учениците от СМГ ще са с предимство пак. Даже по-голямо от сегашното.

# 461
  • Мнения: 52 340
Да направят специализиран изпит. Учениците от СМГ ще са с предимство пак. Даже по-голямо от сегашното.

Това е най-хубавото и най-справедливото - да има отделен изпит на високо ниво. Не, че някои мами пак няма да са недоволни - било дискриминация да има труден изпит, понеже техните деца не са учили трудна математика до 7 клас...

# 462
  • Мнения: 90
За всички в завареното положение кандидатстването ще е на база НВО.

# 463
  • Мнения: 13 026
Ще учат извънкласно, ако искат да се пробват.

# 464
  • Мнения: 164
За всички в завареното положение кандидатстването ще е на база НВО.
Е да ама ние ще повтаряме класа докато положението ни завари.... Долу НВО то по БЕЛ Simple Smile


ПП сериозно за Мандаринка. СМГ не е училище само за състезатели факт. И те са точно  толкова в даден момент нагоре 20 ина добри на випуск по математика не повече. Обаче ако за тях СМГ не е училището къде да учат ? В кварталното ли ?

ПП2
https://www.parliament.bg/bg/bills/ID/166550
айде на6те ! Simple Smile)))

Последна редакция: пн, 21 юли 2025, 21:51 от Galub

Общи условия

Активация на акаунт