СМГ "Паисий Хилендарски" - 16 тема

  • 38 673
  • 780
  •   1
Отговори
# 525
  • Мнения: 164
Благодаря на всички за коментарите , почти всички са макс положителни към дете което не познавате.... Всъщност някои от вас познават детето. .... , което си е дете като всички други само дето обожава нейно величество математиката и иска да е най-близо до нея.

Лексче описа нещата по начин все едно ги е прочела в главата ми :- Simple Smile
Ще стане много дълго и няма да изпадам в подробности.... отделният човек няма значение.

Благодаря също на родителите на децата от класа за активната им позиция. Вие сте изключителни  хора и е гордост за мен , че има едно случайно попаднало в последният момент дете между вашите деца.... може и да стане дори човек от него, а не само математик Simple Smile))

Дано родителите на децата и от другите засегнати класове се включат  също активно. / 5, 6, и 7 клас./  Това ще бъде добър пример за децата ни, че трябва да се борят за справедливостта във всяка ситуация.

# 526
  • Мнения: 7 349
По-назад в темата имаше потребителка, която твърдеше, че школите в СМГ вече не са това, което са били и най-добрите състезатели са се преориентирали към частни школи в района на училището.
Аз писах, че подготовката на топ състезателите в СТРАНАТА вече са изнесени извън училищата и учещите в СМГ не правят изключение. Никога не съм твърдяла, че школите не са това, което са били. От една страна, защото не познавам школите, каквито са били те в миналото, а от друга, че мен ме интересува това, което моето дете харесва в училището - темпото на преподаване, в т.ч. школите  в него без да се напряга. В настоящето съм. Едно време класовете са били с класирани според състезателния бал кандидати. И са имали състезание. Сега са балансирани класове. А след седми клас НВО се осребрява понякога без да се дава сметка за тежкия профил, който се избира. Точки като вестници.
Проектът е ... за какво се молехме, каква стана. Качество на подбора, ама друг път. Но пък ей сега ще се изчисти проблема, който Мецан има с езиците. Може да се използва НВО по език, за групиране по ниво на езика.
Днес ми светна школото с напомняне, че е време да се избират школите. Видях доста оптимистично нещо при иформатиците.  Може и да има някакво положително развитие все пак в тестине специалности.
Гълъб, аз вярвам, че БЕЛ няма да препъне детето, ако не го приема като висока летва. БЕЛ не е само тъп формат  /в седми клас в училище достатъчно време ще му се отдели/, но е и база за комуникация. Математиците постигат резултати и чрез силата на логиката, която им е вродена. Решения се търсят не само в математиката.

# 527
  • Мнения: 11 366
Не от всеки топ състезател става топ преподавател/учител. Топ учител може да станеш и без да си бил топ състезател. Доказателство - повечето/преобладаващо топ състезателите са момчета, а учителите по математика, които подготвят топ състезателите са жени. Разбира се, че е възможно всички топ състезатели-момичета да са станали учители в СМГ, но доколко е вероятно. Но разбира се, всеки е свободен да осребрява знанията и уменията си както прецени за добре.

Наистина не съм съвсем в час, родителите на децата, кандидатстващи в СМГ за 5 клас са значително по-нахъсани от едно време. Имам си обяснение, за мен лично - просто СМГ е едно от малкото училища (да не кажем единственото) в София, което продължава да държи високо ниво на преподаване, освен по математика (което е логично), но и по останалите предмети, на фона на деградацията на преподаването в останалите общообразователни училища. Съответно родителите искат най-доброто за децата си и се пренавиват на тема влизане в СМГ на всяка цена. Медалите от международни състезания по математика са нещо прекрасно, но в повечето случаи не водят до реални ползи след завършване на гимназията и ВУЗ. Медалистите имат някакъв бонус/плюс на старта на професионалния живот, но дотам. А и медалистите са една шепа ученици, на фона на 6 паралелки. Засега няма Нобелов лауреат/лауреат на Абеловата награда от СМГ, но дано това да се случи един ден.

Предложените изменения в ЗПУО за МГ/ПМГ явно не са съвсем това, което учителитте от СМГ биха искали да видят. Някакви хора над тях са решили да направят нещо, което не е базирано на практически опит, както и повечето от другите нововъведения в образованието. От четене в медиите оставам с впечатлението и че други от предложените изменения не са ОК. Но няма проблем - закон се променя, често и то необмислено. Каквото и да приемат, пак може да го отменят или изменят.

Скрит текст:
Съвсем случаен пример - забраната за телефони в училище. Как ще държат/пазят телефоните на децата по време на часовете? Или децата въобще да не носят телефони в училище? А родителите - нали чрез телефоните упражняваме контрол/ще се успокояваме частично, че знаем къде са децата в даден момент - в настоящето, а не в едни отминали времена, когато беше друго?

Знам какво имат предвид - децата да не си играят на телефоните в час. Но телефоните в час не са причината, те са следствието.

В зората на демокрацията карах едноседмичен практически педагогически стаж точно в СМГ, по хуманитарна дисциплина. Естествено, смартфони нямаше, но това не пречеше на децата да играят карти в час. И кой беше виновен - децата ли? Ами не, не бяха те виновни. Просто моментът беше такъв - старата система беше "отменена", беше слободия. И аз бях виновна, че не успявах да им ангажирам вниманието.

# 528
  • София
  • Мнения: 939
Не ми стана много ясно, не съм се интересувала преди. Школите по състезателна математика в СМГ/НПМГ се организират като един вид извънкласни занимания само за децата от съответното училище ли? Ако е така, няма как да учиш в  друго училище и да ги посещаваш, нали. Тоест трябва да те приемат в математическа гимназия в София - държавна или частна.

Естествено, че не всеки топ състезател става за треньор/преподавател на състезатели, и то на деца и тинейджъри. Във всеки един спорт е така.

# 529
  • Мнения: 52 340
Така е, школите са вътрешни, само за своите деца, но има и частни школи извън училищата, където всеки може да се запише. Не ги знам, само съм чувала, защото по мое време нямаше такива. Знам бивши състезатели, които водят такива школи.  Иначе от известно време насам на момичешките европейски олимпиади ръководителите на отборите са все момичета, бивши топ състезателки. Правят го "про боно", тоест на доброволни начала за да се отплатят за това, което са получили. И някои от тях постигнаха големи успехи и като мениджърки на отбора (май няколко пъти сме били на трето място), а една даже е учителка в СМГ в момента.

https://www.egmo.org/countries/country2/

Последна редакция: ср, 23 юли 2025, 11:01 от Черна станция

# 530
  • Мнения: 4 578
Конова не е в СМГ, ако нея визираш.

# 531
  • Мнения: 52 340
Конова не е в СМГ, ако нея визираш.

Не. Гледай по-назад. Виж всички отбори през годината и ще я намериш.

# 532
  • Мнения: 4
Относно промените на МОН, касаещи 7-мокласниците:
Аз ли нещо не разбирам или едните промени са от сега и веднага, а другите - не важат за заварено положение?
1."Изпитът от националното външно оценяване по математика и природни науки в  края на VII клас през учебната 2025 – 2026 година: "
2."„Учениците, които се обучават в класовете от прогимназиален етап в училищата по ал. 1 и 2, се приемат в VIII клас в държавните и общинските училища, в т.ч. в същото училище въз основа на резултатите от националното външно оценяване.“"

# 533
  • Мнения: 35 919
Първото го приеха преди 3 години, когато бъдещите седмокласници минавах в пети клас. Просто не се огласи особено.....
Второто си е така и досега. Идеята да продължават на база други състезания е за бъдещия прием. Няма как да е за вече приети.

# 534
  • Мнения: 2 699
За точка едно промените не са от сега
За точка две няма как да въведат промените веднага.
Ако питат мен цялото МОН воглаве с министъра трябва да си ходят, но никой не ме пита. Този закон трябва да го спукат от възражения, а после и от дела

# 535
  • Мнения: 851
Кучето е заровено в описанието на НВО по марематика и природни науки. Както го чета - всички задачи ще са с избираем или КРАТЪК свободен отговор. Всъщност 2. модул го забравяме и настава още по-голяма веселба.

# 536
  • Мнения: 90
Да ни е честито интегралното НВО по математика и природни науки. https://www.mon.bg/project-document/proekt-na-zapoved-za-opredel … qLXDHGd3LhkaxfPVw

# 537
  • Мнения: 2 699
За това интегрално НВО трябваше да се протестира много отдавна. Никъде по света няма подобна простотия. Но си мина незабелязано по ковидно време. Най-голямата каша в образованието е забъркана от този министър.
Нашият набор се отърва, но новите набори ако не се съберат и не протестират, тежко им

# 538
  • Мнения: 164
Макар и сега да не го коментира в интервюта  по-рано каза че след интегралното по математика следващата година и такова за БЕЛ.... с история и т.н. хуманитарни части.... зубрене на макс.
В общи линии от това на което се надявахме поне част от родителите за промени нищо не се случи а положението вместо да се влошава все по-зле става относно математиката.
Няма нито увеличаване на приема нито пълна справедливост дори за тези 5 класници от следващата година защото при тях в 8 клас няма да е изпит а автоматично продължаване , а за освободените места пак НВО... ама от новите....
И се оказахте изхлежда прави, че от догодина ще бъде пълна истерия в 4 клас... Дори и от личен пример - имам по-малко дете , което няма таланта за математика на батко си ,   но понеже за след 7 клас ще има възможност само за езикова гимназия ще направя необходимото в 5 клас да влезе в НПМГ или СМГ....
Извън личните мотиви от толкова очакваната промяна реализацията не че е просто отложена , но е в най-лошият вариант.
Голямо разочарование.

Последна редакция: ср, 23 юли 2025, 16:33 от Galub

# 539
  • Мнения: 52 340
Макар и сега да не го коментира в интервюта  по-рано каза че след интегралното по математика следващата година и такова за БЕЛ.... с история и т.н. хуманитарни части.... зубрене на макс.
В общи линии от това на което се надявахме поне част от родителите за промени нищо не се случи а положението вместо да се влошава все по-зле става относно математиката.
Няма нито увеличаване на приема нито пълна справедливост дори за тези 5 класници от следващата година защото при тях в 8 клас няма да е изпит а автоматично продължаване , а за освободените места пак НВО... ама от новите....
И се оказахте изхлежда прави, че от догодина ще бъде пълна истерия в 4 клас... Дори и от личен пример - имам по-малко дете , което няма таланта за математика на батко си ,   но понеже за след 7 клас ще има възможност само за езикова гимназия ще направя необходимото в 5 клас да влезе в НПМГ или СМГ....
Извън личните мотиви от толкова очакваната промяна реализацията не че е просто отложена , но е в най-лошият вариант.
Голямо разочарование.

To, положението става все по-зле откакто моето дете беше в системата. Все правят промени и май все по-зле става. Често се шегуваме, че нашето дете мина през системата като Индиана Джоунс - тича към изхода, а зад него храмът се срутва и отломките падат по петите му. Така беше от самото начало, та чак до следването. 

Обаче не се плашете толкова. Вие сте родители на умни деца, щом сте тук в тази тема. Не е приятно, и може да им е трудно, но ще се справят, защото изпитът ще е еднакъв за всички и другите ще се справят и по-зле.  Може би няма да влизат с топ резултат, ама какво значение има, ако техният нисък е по-висок от този на другите?  А моето впечатление е, че в СМГ се учи на високо ниво по всичко ( е, с някои къси клечки), нали ИМЕННО ЗАТОВА са напливът и истерията? Тоест децата от СМГ няма да са ощетени спрямо другите и пак ще имат предимство.
Иначе интегрални изпити си има по света. Американският САТ е именно такъв и аз много го уважавам като концепция. И си стои с десетилетия, не го сменят всяка година. Там обаче имат и специализирани САТ-ове, но на тях по правило се изкарват по-високи оценки и масово има насищане в 100-те процента като на НВО. Но пак не пречи. И изпитът в АК е по своему интегрален, но никой не се оплаква.

Общи условия

Активация на акаунт