Седмокласна изпитна тема -16.06-22.06 - И съседите даже са чули, тази седмица има матури...

  • 105 691
  • 2 164
  •   1
Отговори
# 1 875
  • Мнения: 2 440
Съгласна съм. Много е голяма разликата между училищата, което води до тази истерия.
Да се подлагат малки деца на такъв стрес е ужас и безумие. Трябва да има поне два варианта, поне два опита. Аз така изкарах. Имах един опит за езикова, но знаех, че ако се проваля, в осми клас ще се пробвам за техникум

# 1 876
  • София
  • Мнения: 34 700
 
Скрит текст:
Прекалено много писане има. Децата само трябва да пишат. Не да мислят. Трябва да са тренирани машини, на сън да ги бутнеш да разлагат многочлени, да чертаят чертежи, за зареждаш гориво, да пълнят басейни, тръби, цолове, па и да смяташ колко струва едно парче торта. И такава задача имеше преди години. Пенкилер. Малко като в Автобиографията на Бранислав Нушич и хипотенузата, нещото със сто крака.

https://trud.bg/a/articles/%D0%B4%D0%B8%D1%8F%D0%BD-%D1%81%D1%82 … D0%B0%D1%82%D0%B0

Не знам кой е този човек, но съм напълно съгласна с него.

Хубаво, не сте съгласни, ама хайде някой да предложи алтернатива! Аз не виждам как без изпит може да се определи кой да учи в най-желаните училища, кой в по-малко желаните и кой в по-долните. С жребий ли да се прави, с лотария някаква?  Проблем било, че е само един изпит, един шанс. Ми ако са два изпита няма ли тези, които са било топ на първия, да са онеправдани? Или да има два изпита за всички и да се взема по-добрият резултат? Това по-малко стрес ли ще носи? Да не говорим за разходите. Аз не мисля, че има по-справедлив вариант. изпити е имало и в древен Китай, и в царска Русия и навсякъде, където има много кандидати за малко места.
Не системата и изпитът създава стрес, а амбициите. Амбициите родителски стресират децата, дават пари за уроци и създават усещането за край на света при издънка.
Това нямаше да го има, ако имаше достатъчно прилични училища, в които да има прилично ниво на образование.
Нарастващата липса на учители все повече ще намалява броя на училищата с прилично ниво на обучение, а това ще доведе до още повече ожесточена конкуренция.
И нивото на учителите е проблем. Не може учителка да пише "пишемЕ, мислимЕ...". Само пример давам.
Намерих постта си за Финландия. Копирам го в частта, която касае темата тук. Ясно е, че не може и не трябва да се копира, но има добри примери, които би трябвало да се заимстват.
...
 Например скоро гледах два филма за образованието във Финландия. То се води едно от най-добрите в света, с най-добри резултати... Ето го първият филм – https://www.youtube.com/watch?v=7xCe2m0kiSg
Накратко – първокласниците учат 20 часа седмично. Постепенно часовете се увеличават, но пак са по-малко от много други европейски държави. Комуникацията учител – ученик е много по-лежерна. Напри. дадоха едно от децата, което помоли да напусне час, за да отиде да работи в училищното кафе и учителката разреши без никаква драма. Има взаимно, двупосочно уважение. Знам, че тук повечето предпочитат традиционните "ценности" като "по-слабият (ученикът) да си знае мястото", но там постигат много по-добри резултати във възпитанието.
Няма по-бедни и по-богати училища – всички се финансират еднакво. Няма класация на училищата, защото това би довело до порочни практики (което при нас е факт). Правят тестове и изпити, но резултатите са само за вътрешна употреба, да може учителят да види къде има проблем и да наблегне там. Няма съревнование и сравнение между училищата – всички са "равни". Всички учители задължително трябва да имат магистърска степен. Има уважение и доверие към учителите, но и те, с професионализма си, заслужават това отношение. Родителите имат доверие на учителите, че си разбират от работата и съответно не проучват училища, не проучват учители... Няма такава нужда, защото знаят, че държавата е подбрала учителите добре.

И вторият филм – https://www.youtube.com/watch?v=Bgmjs6AcFjU&t=15s
...

# 1 877
  • София
  • Мнения: 3 806
Прекалено много писане има. Децата само трябва да пишат. Не да мислят. Трябва да са тренирани машини, на сън да ги бутнеш да разлагат многочлени, да чертаят чертежи, за зареждаш гориво, да пълнят басейни, тръби, цолове, па и да смяташ колко струва едно парче торта. И такава задача имеше преди години. Пенкилер. Малко като в Автобиографията на Бранислав Нушич и хипотенузата, нещото със сто крака.

https://trud.bg/a/articles/%D0%B4%D0%B8%D1%8F%D0%BD-%D1%81%D1%82 … D0%B0%D1%82%D0%B0

Не знам кой е този човек, но съм напълно съгласна с него.
Този човек беше зам. министър и имаше цялата власт да направи така лелеяната от него промяна.  По същество несъмнено е прав, но е абсолютен лицемер за тези от нас, които помним няколко години назад...

# 1 878
  • Мнения: 50 643
Ако повече от половината деца имат проблем с усвояването на определени концепции в масовото училище, или да ги качат в горни класове, или да ги премахнат, или да сменят начина, по който се преподават. Цялостно учебните програми и учебниците имат нужда от промяна, както училищните, така и тези, по които се обучават педагогическите кадри. И водещо за тези промени да е мнението на реално работещите със средностатистически деца.

A нима сега не е така?  За изявените математици, физици, програмисти си има отделни училища, където се учи изпреварващо, за останалите има обикновени училища. Обаче всички се бутат с цената на стрес и уроци да отидат в другите училища, а не в средните. И кой е виновен? Системата, училищата или родителите? Или заради средните да се отнеме възможността за развитие на по-изявените ли? Че да няма завист?

# 1 879
  • Мнения: 2 440
Е как, пак със стрес и уроци се влиза и в средните.
Аз не знам, но за средни се броят училища с бал от 380 до 420 точки.

# 1 880
  • Мнения: 75 318
Уж на повечето дицата ходеха на частни уроци, школи ..то не бяха пробти изпити и т н  .... не разбрах защо не са преговорили там Серафим? Има го и без това в литературните въпроси.  Не го ли знаят...да го анализират ? Thinking

# 1 881
  • Мнения: 155
Направо не мога да повярвам, че изпитната одисея свърши! Цял ден все едно съм в транс Joy Уж втори път минавам през всичко това, уж спокойна го давах, но накрая и мен ме трясна нервата. Днес сядаме на кафе с приятелка и аз пак за това пусто НВО говоря, ядосах се сама на себе си.
 На обед, детето отиде на гости в приятелка, цял ден нито тя ме потърси, нито аз й звъннах, сякаш имаме нужда от малко дистанция една от друга 😁
Предложих й да дойде с нас към морето за два-три дни, каза, че не би пропуснала за нищо на света най-яките дни в училище.

# 1 882
  • Мнения: 205
7 клас не са малки деца, даже са си доста осъзнати, малко проклети, човечета. 4 клас обаче са малки, а новите промени, приема в МГ-тата реално да е от 5 клас, ще докарат до вреди върху психиката на децата. Те са твърде малки, за очакванията, напрежението и натиска, който ще им бъде оказан. А изпитите там са сериозни, състезателна математика.

# 1 883
  • Мнения: 1 977
С държави като Финландия имаме прекалено големи разлики в обществени нагласи, народопсихология, ценностна система. Докато родителите изискват повече опити, повече паралелки и т.н. неща, даващи по-голям шанс детето им да влезе в елитното, вместо да се вземат мерки да се изравни нивото и детето им да може да си развие потенциала навсякъде, нещата тук няма да се оправят.
Черна станция, изявените математици, физици и т.н. са не повече от десетина деца от випуск, дали има и толкова. За деца с изявени таланти в дадена област, би трябвало да се осигури допълнителна работа в  училище, или да се приемат приоритетно в такова, където има кадри, които да се занимават с тях. Как точно едно училище на държавен бюджет, със сходен профил и програма с други училища, става "училище, в което се учи изпреварващо"? Ако е такова с държавна благословия, защо приема деца, които не са с изявени дарби и всички плащаме с данъците си те да учат повече и с по-добри преподаватели от нашите деца?

# 1 884
  • Мнения: 50 643
Сравнително наскоро в една друга тема дадох линк към два документални филма за образованието във Финландия. Един от основните моменти там беше, че няма разлика между нивото на образование в различните училища. Това, което е тук – сравнения между резултати от ДЗИ, НВО... Там няма и намек за такова нещо. И имат едни от най-добрите резултати в света. Разбира се, и други причини имат влияние.

Очаквах да се намеси и Финландия. И не, нямат топ образование, имат много високо средно ниво. Сигурна съм, че 20% от учениците и родителите им изобщо няма да искат финландската система, защото тя постига високо средно ниво като спъва изпреварващите.  Който не вярва да види какви са резултатите на финландците на олимпиадите по математика:
https://www.imo-official.org/year_country_r.aspx?year=2024

Черна станция, изявените математици, физици и т.н. са не повече от десетина деца от випуск, дали има и толкова. За деца с изявени таланти в дадена област, би трябвало да се осигури допълнителна работа в  училище, или да се приемат приоритетно в такова, където има кадри, които да се занимават с тях. Как точно едно училище на държавен бюджет, със сходен профил и програма с други училища, става "училище, в което се учи изпреварващо"? Ако е такова с държавна благословия, защо приема деца, които не са с изявени дарби и всички плащаме с данъците си те да учат повече и с по-добри преподаватели от нашите деца?

Първо, родителите на тези деца също плащат данъци. Тоест те си плащат толкова, колкото и другите.
Второ, училища като НЕГ, СМГ, НПМГ и прочее приемат не само гении (десет на випуск), а деца с талант, които са си заслужили да бъдат приети, като са демонстрирали знания и качества.
Трето. То и сега, за това фасулско НВО, масата родители пищят, че било много трудно. Как очакваш да им се преподава изпреварващо на всички? Просто няма как.
И накрая - след като нито всички  деца имат качества за топ обучение, нито всички учители могат да го предложат, как да се направят нещата без състезание?

Има само един начин - да се забранят елитните училища и всички в калта.

Последна редакция: сб, 21 юни 2025, 21:10 от Черна станция

# 1 885
  • София
  • Мнения: 483
Математиката е силно застъпена в българското образование. Може би не трябва да е така....може би трябва да се изучава само от надарени деца. Почвам да се обърквам вече кое е правилното. Всички да имат достъп до образование или само избрани.
Е, пак крайности. Трябва да се изучава   математика, но това да наблъскаш в основната образователна степен неща, които нямат никакво приложение в никоя област, освен в теоретичната математика е, меко казано, неприемливо. Още повече, че е за сметка на претупване на основни неща. За мен е много важно да имат постоянно задачи с думи, прости, сложни, всякакви, да трябва сами, с бързина и лекота да  дефинират уравненията за решаването им.  Това е основното в живота - да можеш правилно да си дефинираш и задачата и решението.

# 1 886
  • София
  • Мнения: 16 181
И като почнат да ми обясняват, че НВО е единственият начин за разслоение и падам!
А кое е? Конкретно, ако може, а не в стил Стаматов. Аз друг начин за отсяване, освен изпит, не знам.

Финландия не е пример за високо ниво на образование. Осредняват според масата и вече си носят последиците от това.

# 1 887
  • Пловдив
  • Мнения: 4 712
Може ли някой, ама съвсем честно, да разчита само на това, което се учи в училище и само с тези знания детето да постигне резултат за класиране в гимназиите с най-висок бал. Не говоря за талантливите деца по математика. Ясно е, че те са единици.
С днешния опит и акъл, щях да запиша детето си в кварталната гимназия. Заклевам се! Нямам обяснение защо си причинихме всичко това в 7 клас.

Последна редакция: сб, 21 юни 2025, 21:29 от dazel

# 1 888
  • Мнения: 1 845
Аз не знам какъв е смисълът от толкова учене на математика, при положение че две трети от възрастните не могат да решат едно просто уравнение. Понеже имам голяма драма с малкия ми син, който тотално отказва да се занимава с математиката, реших да разпитам роднини и приятели дали толкова непонятно обяснявам.
Останах потресена, че не могат да решат елементарно уравнение. Вярно , че става въпрос за хуманитаристи, повечето около мен са такива, но все пак... Всичко бяха забравили, след подсещане схванаха, но все пак...

# 1 889
  • Мнения: 50 643
Може ли някой, ама съвсем честно, да разчита само на това, което се учи в училище и само с тези знания детето да постигне резултат за класиране в гимназиите с най-висок бал. Не говоря за талантливите деца по математика. Ясно е, че те са единици.

Не, не може. И нарочно е така. Ти искаш всички деца да изкарват равни високи резултати. И тогава какво класиране ще има?
Колкото и да е високо нивото на децата, ако ще и да е по-високо от това в Китай или Итън, щом 9000 деца кандидатстват за 900 места нивото трябва да се вдига, и вдига докато само 900 деца се справят. И тогава какво става? Ми всеки с амбиции почва да ходи на уроци. Точно състезанието поражда уроците - желанието да излезеш едни гърди пред другите. Освен това и децата не са еднакви все пак.

Общи условия

Активация на акаунт