Седмокласна изпитна тема -16.06-22.06 - И съседите даже са чули, тази седмица има матури...

  • 105 674
  • 2 164
  •   1
Отговори
# 1 905
  • Мнения: 2 440
7 клас не са малки деца, даже са си доста осъзнати, малко проклети, човечета. 4 клас обаче са малки, а новите промени, приема в МГ-тата реално да е от 5 клас, ще докарат до вреди върху психиката на децата. Те са твърде малки, за очакванията, напрежението и натиска, който ще им бъде оказан. А изпитите там са сериозни, състезателна математика.
В четвърти клас изпитът не е с такава важност, като този в седми, също и децата не могат да осъзнаят това, приемат всичко по-спокойно, освен ако няма някой амбициозен и истеричен родител
А на 13-14 са си малки деца, още се катерят по дърветата, поне моето.  Малки са за такъв фаталистичен изпит.
Вижда се, че учещо дете и знаещо може да запецне, да блокира и да се провали, точно защото са достатъчно големи да осъзнаят важността, но твърде малки да управляват стреса.
За мен това е чисто издевателство. Трябва да отсеят децата, съгласна съм, но нека има и някакъв вид втори опит
Моето дете вчера трепереше след изпита, адреналинът го държа до тази сутрин чак. Като се върна на обяд, беше излязла, легна да спи и още спи. Като след някаква война

Последна редакция: сб, 21 юни 2025, 22:06 от Априлски душ

# 1 906
  • Мнения: 35 371
На 13-14 г. не са никак малки деца, напълно осъзнати са и с различни възможности, интереси и знания. Не са малки за изпит, просто на повечето им се набива от поне година колко е важен този изпит, как животът им зависи от това и някои от тях се пренавиват. И, да, има деца, които са много добри по мат или БЕЛ, но не се представят на ниво, тъй като изпитът е не само знания, а също и работа под напрежение, за определено време и т.н. Утежняващото нещо в случая е, че точно сега са едни диви пубери....

Всъщност моят, ако го питаш, е малък да си оправи стаята или да си направи сандвич.

# 1 907
  • Мнения: 2 440
Чак малък. Мързел го мори, като моята.
И не е само от пренавиване блокирането и стреса, а от самата система. Така е направена машината.  Но някои хора не виждат голямата причина, а само малките.
Това си е не само изпит за знания, но и чиста проба психотест. Трябва да си го кръстят матура, по-подходящо е

# 1 908
  • Мнения: 1 977
Не смятам, че дъщеря ми е талантливо дете. Смятам, че е съвсем нормално дете, но нивото в училище е толкова ниско, че се чудя къде да я записвам.
7 години в часовете по математика спи, защото се тъпче на едно място, съучениците ѝ не проявяват никакъв интерес към материята, въобще не им дреме каква успеваемост ще имат и негативите остават за такива деца като дъщеря ми. Те как да се развиват? Единственият начин е извън училище. И тук не става въпрос за никакви амбиции. Просто търсим нормално образование, което да развива уменията ѝ.

Ето, виждаш къде се коренят поне 50% от проблема. Обаче искаме топ образование за всички, включително и за въпросните деца. И как да стане???
По мое време читавите учители нямаха никакъв проблем при 25 деца в клас да работят по различен начин с децата според нивото им по предмета - не беше изключение да се дават различни по сложност задания за самостоятелна работа в час след предаване на урока и да се обяснява индивидуално. Отделно имаше и допълнителни консултации за тези, на които им беше трудно, и "кръжоци" за проявяващите интерес. В момента часове за консултации също има във всички училища, има и финансиране за допълнителни дейности по разни програми. Читави учители също има. Липсва смесването на деца от различна среда с различни възможности, а това има негативи и за "елитните" деца, и за обществото като цяло.

Сегашната система  - кое училище стана "елит" и кое бе унищожено - в повечето случаи е пряк резултат от политическите връзки на директорите. Сигурна съм, че много от пишещите тук ще се сетят за поне една гимназия с качествени учители и високо ниво на преподаване, която отиде във втори и трети ешалон, как започна този процес и как постепенния отлив на по-ученолюбиви деца в един момент обърна количката.

# 1 909
  • Мнения: 205
slaveia84, направи ми впечатление, че няколко пъти изтъкна, че детето не било ходило на уроци и само се готвело, а всъщност сте посещавали Веди. Не го приемай като обида, но сте се готвили точно както всички останали, които са 'ходили на уроци'. Масово децата, за които казваме, че са учили при учител на частно, точно това са правили - ходили са по 2 часа в школа. Даже повечето частни учители извън школите събират децата в групи от по няколко деца и учебните часове са максимум 1,5 на седмица - по малко и от школите. Аз поне не познавам някой да е бил на индивидуален урок и то повече от 1 път седмично, защото е доста скъпо. Супер е, че детето старателно е учило вкъщи, но същото са правили и всички останали 'посещаваши уроци'.

С цялото си уважение към школите, ще ви кажа, че са пълна загуба на време за масата деца. 2 часа седмично, в не малка група, нищо не е. За 90% от децата нямаше никакъв смисъл, не отлепиха от първоначалното си ниво, а учителите там са тотално незаинтересовани. Нещо повече, не спираха да натякват на децата, че са по-глупави от тези в ПЧМГ, където преподаваха. Абсолютно не препоръчвам за деца, които, очакват подготовка за НВО, по скоро е за деца затвърждаващи подготовката си. На пробните изпити на Веди, които бяха елементарни, средния резултат по МАТ беше 60т и не се промени до края. Несериозно е това да наричате подготовка, за дъщеря ми беше  просто допълнително упражнения, последния месец дори спря да ходи заради ниското ниво.

# 1 910
  • София
  • Мнения: 16 181
Подготовката на другите деца не е била по-различна.

# 1 911
  • Мнения: 2 440
Моето не ходи по мат на школа
 Бях я записала и по същите причини спря. Готвеше се сама под моя строг поглед.
По бел, обаче, беше на школа, при една прекрасна учителка, която, от дете, което пишеше пърче и умраза, направи грамотен човек
В училище, обаче, имахме много стабилни учители по мат и бел.

# 1 912
  • Мнения: 205
Подготовката на всички деца в школите вероятно е еднаква, но е крайно недостатъчна за топ резултат на НВО. Затова казвам, че за дете от обикновено училище, самоподготовката е ключова.

По БЕЛ и ние имахме страхотна учителка в училище,но по МАТ беше много зле. И да, признавам, че и моя строг поглед изигра роля.

# 1 913
  • Мнения: 1 104
За мен самоподготвено дете е такова, което изобщо не е ходило на уроци, купили са му няколко сборника и помагала и родителите не са влизали в ролята на учители. Познавам 1-2 такива, очаквам с интерес да видя какъв ще е резултатът им. Всички, които са били на школа/учител дори да не са доволни от него, не са самоподготвени, а старателни, разумни деца, които са си учили редовно. И аз не съм доволна от школата ни заради част от посочените от теб причини и я сменям за по-малкото ми дете, но в никакъв случай не мога да кажа, че синът ми се е самоподготвял, защото е ходил само 2 часа седмично по БЕЛ или защото масата от децата в курса изкарваха по-ниски точки на пробните.

# 1 914
  • София
  • Мнения: 34 699
Скрит текст:
Не смятам, че дъщеря ми е талантливо дете. Смятам, че е съвсем нормално дете, но нивото в училище е толкова ниско, че се чудя къде да я записвам.
7 години в часовете по математика спи, защото се тъпче на едно място, съучениците ѝ не проявяват никакъв интерес към материята, въобще не им дреме каква успеваемост ще имат и негативите остават за такива деца като дъщеря ми. Те как да се развиват? Единственият начин е извън училище. И тук не става въпрос за никакви амбиции. Просто търсим нормално образование, което да развива уменията ѝ.

Ето, виждаш къде се коренят поне 50% от проблема. Обаче искаме топ образование за всички, включително и за въпросните деца. И как да стане???
По мое време читавите учители нямаха никакъв проблем при 25 деца в клас да работят по различен начин с децата според нивото им по предмета - не беше изключение да се дават различни по сложност задания за самостоятелна работа в час след предаване на урока и да се обяснява индивидуално. Отделно имаше и допълнителни консултации за тези, на които им беше трудно, и "кръжоци" за проявяващите интерес. В момента часове за консултации също има във всички училища, има и финансиране за допълнителни дейности по разни програми. Читави учители също има. Липсва смесването на деца от различна среда с различни възможности, а това има негативи и за "елитните" деца, и за обществото като цяло.

Сегашната система  - кое училище стана "елит" и кое бе унищожено - в повечето случаи е пряк резултат от политическите връзки на директорите. Сигурна съм, че много от пишещите тук ще се сетят за поне една гимназия с качествени учители и високо ниво на преподаване, която отиде във втори и трети ешалон, как започна този процес и как постепенния отлив на по-ученолюбиви деца в един момент обърна количката.
Абсолтно вярно!
Помня как в средното училище бяхме на Вазов, казах на учителя, че не харесвам автора (бяхме двама-трима всъщност) и той ни даде да правим анализ на "На гости у Дявола" на Смирненски. Изключително добър преподавател беше (и стихотворението е страхотно).

Относно втория абзац – за унищожаването на училищата, ще цитирам наша съфорумка с много ясен и нагледен пример как става това. В случая става въпрос за паралелка, но принципът е един и същ. Дълго е, затова слагам скрит текст:
Смъртта на една паралелка или как има незаменими хора

Скрит текст:
В този свой отчет за моите тринайсет години труд в 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“ ще се придържам само към фактите, които доведоха до създаването и развитието на „Перлата на източници езици“ – китайската паралелка в 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“, по думите на началника на РУО-София д-р Ваня Кастрева.

През 2012 г. заедно с г-жа Магдалена Кръстева направихме първия опит да открием паралелка. При липсата на пиар приемът се провали, но не се отказахме и нашата директорка застана с целия си авторитет и желание зад китайския език, осигурявайки на нечуждоезикова паралелка по 6-8 часа език чрез ИУЧ и ФУЧ. Започнах тогава да правя портфолио на дейностите ни и публичен пиар, който се оказа достатъчен за първия ни прием на следващата година. През 2015-2016 също нямахме прием, защото директор на друго училище с китайски, който от първия ден бе решен да ни унищожи, използвайки работата ми именно в неговото училище и съответната репутация на ковач на шампиони, отвори ДВЕ паралелки с китайски и направи кампания, за да ни отнеме още един прием и да съсипе още 26 съдби, защото там нямаше учители по език. Преглътнахме и това, макар че не ни позволи да наемем втори учител на пълен щат.

Мобилизирана, аз вложих всеки свой ден в дейности за децата, тяхното отразяване и поддържане на девет групи, страници и цял блог, свързани с паралелките, във Фейсбук, Бг-Мамма, където дълго време родителите се ориентираха от цялата страна накъде да насочат децата си. С популярността и постиженията ни нашият приемен бал растеше за всичките четири езикови паралелки годишно, покрай китайската паралелка, като само за пет години с целенасочен труд повиших интереса до там, че да има разлика от СТО ШЕЙСЕТ И ПЕТ точки в минимален-максимален бал и да стигнам до 442.750 максимален бал на първо класиране, превръщайки я в една от най-желаните в България, а нашето училище – в елитно. Учениците ни промениха напълно нашата работа, защото е много по-лесно да постигаш успехи с мотивирани, учещи деца, чиито семейства държат на образованието.

Учебен процес

По отношение на образователния процес аз три пъти написах учебните програми по езика. Последните, в съавторство с доц. д-р Искра Мандова и д-р Рени Христова, бяха преведени и издадени и на китайски език, така че да бъдат давани и на китайските учители доброволци при пристигането им в България и да бъде уеднаквено качеството на обучение по цялата страна. Поради изключителното съдействие на втория ни директор г-н Иван Стоянов, който видя потенциала на китайския език и прие за своя кауза задълбоченото обучение на децата, ни бяха осигурени допълнително ИУЧ и ФУЧ, с които успяхме да осигурим ежегодно средно по 7 часа език и култура за учениците. Това позволи на мен и на моята колега Лъчезара Пръвчева да развием следните единайсет китаистични дисциплини, част от които не се преподават и в университета, превръщайки 138. СУЗИЕ в център на китаистичните познания:

   География и административно делене на КНР;
   Митология;
   История от дълбоката Древност до наши дни;
   Древнокитайска философия;
   Визуални и приложни изкуства;
   Бит и култура, традиционни занаяти;
   Бизнес китайски;
   Екскурзоводство и обслужване на китайски групи;
   Три вида литература – древна, средновековна, съвременна.

Всеки един от тези ОТДЕЛНИ предмети, с изключение на литературата, за която се грижи г-жа Пръвчева, бе създаден от мен като учебна програма и като контрол по изпълнението на всеки един час от мен и другите колеги. С това ние всъщност осигурихме висше китаистично образование за нашите възпитаници още в етапа средно образование.

Към това обучение добавихме киноклуб, клуб по танци, който в различните години се водеше от различни китайски и български учители, с външна помощ – клуб по калиграфия и китайско изобразително изкуство и много други. В осми клас разработихме нарочни 72 часа приложни изкуства, в които учениците да изучават важни теми като история на китайското писмо, китайски календар, традиционна медицина, ушу и други бойни изкуства, култура на китайската кухня, чаена церемония, традиционните осем празника, да изработват различни проекти – дракони, фенери, китайски възли и др.

Извънкласните ни дейности бяха свързани с външни партньори като Посолството на КНР, Институт Конфуций-София и ВТУ, Китайския културен център. За учебната 2023/2024 г. сме направили СЕДЕМДЕСЕТ И ЕДНО мероприятия с нашите възпитаници. Всеки един, който някога се е занимавал с образование, знае че пределът на силите на колегите обикновено е 2 до 6 мероприятия годишно. Ние обаче имаме по две на седмица, сред които и огромен концерт, Ден на китайските паралелки и др. За концерта аз подготвих миналата година цял мюзикъл на китайски език с танци, песни, речитативи. Подготовката само за този номер с над 40 от нашите възпитаници, ми отне над два месеца постоянни репетиции. Важна част формираха и лекциите, изнесени от външни лектори, които отново бе моя задача да убедя въз основа на личните ни контакти да дойдат и да споделят своя опит с нашите възпитаници.

Може да видите тук един от филмите, които правя за всяка наша година и спомен на децата:

https://www.youtube.com/watch?v=vFcsTmIcZvo&t=75s

Отделно е работата с всички външни партньори, включително търсенето и развиването на политическа подкрепа. Писането на писмена кореспонденция, ходенето по ключови мероприятия и разговорите, личните контакти и търсенето на подкрепа за наши проекти, което ми е коствало цялото ми „свободно“ време и по около 10% от месечната ми заплата само за подаръци, почерпки и финансиране на пиар кампании за последните 20 години.

Китайският езиков мост

Най-обемната, времеемка и трудоемка част от живота ни като учители по китайски език е годишното състезание Китайски езиков мост, чиито последни турове се провеждат в Китай. За всяко състезание ние готвим по трима ученици, които са минали предварителен тур и подбор на ниво училище, след което се явяват на националните квалификации. Работата с тях е втори работен ден за два месеца, който съвсем отскоро можеше да бъде финансиран чрез хонорар по линия на бюджета на Класна стая Конфуций за учителите, но като цяло представлява къртовски и неблагодарен безвъзмезден труд за минимум два месеца. За 17 години участия аз доведох до ВТОРО и ТРЕТО място в света четири групи ученици, многократно сме имали с екипа ми първо-трето място в България.

Класна стая Конфуций

През 2015 г., само две години след началото на същинската ми работа в училището, благодарение на личните ми контакти и репутация на учител, който готви шампиони, аз успях да убедя тогавашния директор проф. Гъ Джъцян и българския директор доц. д-р Антония Цанкова на Институт Конфуций-София в нуждата да открием своя Клана стая Конфуций в 138. СУЗИЕ, при това, че твърдата позиция на куратора на Институтите Конфуций по света организацията Ханбан бе по онова време да няма повече от една класна стая на голям град. Това ни донесе бюджет от по 10 000 долара годишно, отделен бюджет за библиотека, пълна с безплатни за учениците учебници и помагала, достъп до стипендии, обучения, онлайн курсове към най-престижните университети на Китай, възможност за БЕЗПЛАТЕН летен лагер за най-добрите ученици, както и принадлежността към една световна общност на китаисти с достъп до ексклузивни образователни ресурси.

Лично аз разработих проекта за Класната стая с дизайнерката Радосвета Янева като над СЕДЕМДЕСЕТ медии отразиха проекта за трасформирането на кабинет 58 като „най-красивата класна стая на България“, ето част от репортажите:

https://www.kab-sofia.bg/component/content/article/46-polezno/46 … staya-v-balgariya
 
https://www.tialoto.bg/a/66-dizain/45269-nai-prekrasnata-klasna-staia-v-balgariia

Общо за тези девет години аз, „обикновената учителка“ в общинско училище, по думите на сегашния ни директор г-н Александър Евтимов, донесох на 138. СУЗИЕ външно финансиране в размер на 90 000 долара и още 17 000 долара за книги, заедно с 12 000 долара за ремонти, или общо 129 000 долара, с които да предоставим всичко нужно на нашите възпитаници като учебници, помагала, изпитни материали, костюми за изяви, подаръци, поощрения и много други.
 
За името на училището

Благодарение на целия този труд стана очевидно, че за елитно училище наименованието СУ – „средно училище“, не е подходящо и тогава с г-жа Кръстева инициирахме кампания за промяна на името, като абревиатурата СУЗИЕ – Средно училище за западни и източни езици, предложих именно аз. Предполагам, че следващата крачка след затриването на източните паралелки, ще е да се върне старата абревиатура СУ.

Партньорства и летни лагери

Благодарение на труда на един изключителен китаист г-жа Нели Нанова и на уникалния във всички отношения съветник по образователните въпроси към Посолството на КНР г-н Ян Тиен, за всички училища с китайски език в страната от 2024 г. нататък се отвори широко врата към платени летни лагери в частни училища и университети в Китай. През тази година аз организирах партньорства с частното училище Инхуа в град Тиендзин и с Нанкинския университет по нови технологии, организирах в тази връзка летен лагер за над 40 наши възпитаници на изключително добри условия. Това ми отне други два месеца денонощен труд по документацията и обговарянето на всеки един аспект от това пътуване. В други училища цялата тази дейност се поема от директори по международната дейност, на които се заплащат съвсем различни възнаграждения. В нашето го вършех аз. Помежду другото.

Учебни лагери

През една година, когато Китайският езиков мост е във Велико Търново, организирам четиридневен учебен лагер по цяла България, в който включвам маршрутите на китайските туристи и групи. Учениците слушат беседи от най-добрите екскурзоводи с мой превод на китайски език, получават обучение и трикове на занаята на екскурзовода, учат се на цялостно обслужване, планиране на маршрут, създаване на бюджет за екскурзия, подход към подготовката за предварително изучаване на посещаваните обекти, обща историческа панорама и последователност на изложението на една екскурзоводска беседа. Тук може да видите разказ за един от тези уникални лагери, в които децата научават повече за Родината си, отколкото в часовете в училище:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=988349422788839&set=pcb.988349946122120

Пиар

Работата на пиара вероятно е една от най-времеемките, доколкото всяко едно събитие следва да се опише, да се заснеме, да се подберат най-представителните снимки, да се създаде материал, да се публикува и разпространи. При 71 мероприятия, тази дейност ми отнема средно по 15 часа седмично, с което, придружено с гореописаните задачи, от 15.09 до 30.06 аз не мога да си позволя нито един почивен ден, дори по празниците и ваканциите. Във всяка една фирма или институция пиарът също е ОТДЕЛНА длъжност със съответната отделна заплата. Не и при нас.

Страниците, които поддържам за публично обозрение са:

Блогът „Всичко за Китай“: https://china.edax.org/

Страница на паралелките: https://www.facebook.com/Chinese.138

Страница в Бг-Мамма: https://www.bg-mamma.com/?topic=1092940

Групата „Любители на Китай“ – най-голямата медия за събития в България и новини за страната в интернет пространството: https://www.facebook.com/groups/2703054386474987

Отделно всяка паралелка има своя група и ежедневна работа с деца и родители, извън учебните часове.

Квалификации

Китаистиката е една от най-бързо развиващите се области на познанието с изключително много нововъведения и открития за последните десетилетия. Това изисква постоянно учене от учителите и попълване на пропуски в общата подготовка по история, философия, археология и др. За тази цел се наложи да защитя докторат на тема „СЪЗДАВАНЕ НА МОДЕЛ ЗА КОМУНИКАТИВНИ ПОЛИТИКИ ЗА КИТАЙСКИ ТУРИСТИ НА БАЗАТА НА ТИПОЛОГИЧНИ СХОДСТВА ОТ ДРЕВНОСТТА“, по професионално направление 3.5 Обществени комуникации и информационни науки, докторска програма „Културно-историческо наследство в съвременната информационна среда“, за да мога да преподавам история и екскурзоводство.

От тази учебна година записах и магистратура “История и съвременност на Русия, Източна Азия и Евразия“ към СУ „Св. Климент Охридски“, тъй като общата тенденция на езиковите паралелки е да може да се преподава общообразователен предмет на съответния език и сметнах за нужно да бъда максимално полезна на нашите ученици. Цялото това образование и квалификации са финансирани лично от мен и за моя сметка, като не ми е отпуснат и ден учебен отпуск за магистратурата.

Подготовка на часове и помагала

На фона на гореизброените дейности основната всъщност е подготовката на часовете по китайски език, която в моя случай включва почти всяка година и наставничество на нов колега – българин или китаец, което само по себе си е крайно времеемко. Новият учител следва да бъде въведен в училищния живот, документация, в това да се научи да планира урок, да се научи на методи на изпитване, които да са максимално безпристрастни и коректни по отношение на децата. Да се научи да работи с родителите и да има изключителна самодисциплина и рутина.

Поради опита ми и факта, че в София съм единственият старши учител по китайски език, аз съм и базов учител към СУ „Св. Климент Охридски“ в педагогическия профил на младите китаисти, които се обучават при нас.
Повечето учебни помагала се разработват от мен – допълнителни текстове по зададени теми, каталози с граматични упражнения, уникални тестове по език и култура, които нямат аналог в други училища, смея да твърдя и по света. Методически се подготвят допълнителни материали по практически китайски език, които да компенсират и липсата на учебници на нива HSK4 и 5, нужни на нашите възпитаници като минимални за прием в китайски университети.

Тъй като работя в осми клас, където имаме 18 часа език и 2 култура, и в девети клас, където е основното натоварване по граматика, то и контролните с писмените работи при нас са ежедневни и постоянни. Миналата учебна година за тези два класа аз бях на трето място по поставени оценки от всички останали колеги в училище, част от тях преподаващи на по 12-14 класа. Общият брой проверени изпитни материали е около 3300, което сметнато по 5-10 минути проверка прави три месеца работни дни време за проверка.

Международно признание и награди

Всички гореизброени постижения са международно признати. В проекта на Пекинския чуждоезиков университет за съставяне на Златна книга на водещите синолози по света моята методика бе окачествена като уникална и най-комплексна, като се написа огромен материал в китайския официоз Жънминжъбао (с превод) за метода на преподаване чрез култура и изкуства:

https://www.facebook.com/profile/100048413726299/search/?q=%D0%9 … D0%BC%D0%B8%D0%BD

Последва покана да се сподели методиката ни в най-престижния форум на китаистите от страните на Централна и Източна Европа по инициативата за сътрудничество 16+1, в която бях единственият поканен учител от средното образование за всички 16 държави от ЦИЕ:

https://www.youtube.com/watch?v=rHV8OlCSHKM&t=448s

За педагогическата ми дейност бях отличена още на крехките 28 години с Награда за особен принос в отношенията между България и Китай (2004 г.) от Посланика на КНР Н. Пр. г-н Сие Ханшън, като до момента съм единственият китаист на България, получил подобна индивидуална награда:

http://bg.china-embassy.gov.cn/bjly/zbgx/200410/t20041014_2174951.htm

Пет пъти получавам награда за най-добър учител по китайски език на България във връзка с постиженията на учениците ми на Китайския езиков мост.

Получих и наградата Будител на община Слатина за 2021 г. в най-тежките времена на дистанционното обучение за това, че нито за миг не изоставих своите ученици и денонощно работех за тях, за да не загубят своята мотивация и знания в областта на китайския език и култура:

https://so-slatina.org/2021/10/buditelite_sred_nas_2021/

Уникалната ми методика чрез изкуство и наука привлече вниманието на китайските медии и университети и днес се радвам на честта да бъда избрана от 2024 г. за член на управителния съвет на Световната конфуцианска асоциация, която се курира директно от заместник министъра на образованието на КНР.

Краят на паралелката

С идването на новия директор г-н Александър Евтимов всичко се промени. Ние не просто не получихме институционална подкрепа за работата ни като водещи учители в страната и целия регион на Централна и Източна Европа, но всичките ни дейности, партньорства, пиар работа и др. сякаш не съществуваха за новото ръководство. На фона на цялата гореописана натовареност започнаха да се създават пречки на всяка една крачка до степен на демонизиране на учителите по китайски език, на унищожаване на всякаква мотивация и желание за работа, на неблагодарност и липса на подкрепа за каквото и да било.

Нямам намерението да описвам целия процес на неглижиране, процедурни хватки и трикове, с които се направиха опити за доноси, дисциплинарни наказания, другарски съдилища от приближени до новия директор, заигравания с бюджети, организиране на подписки и агитки, които да призовават за закриването на паралелките. Имаме всичко добре документирано и при нужда то ще излезе наяве. Фактът е, че г-н Евтимов еднолично и очевидно под външен диктат целенасочено уби китайската паралелка. И това, за съжаление, с оглед на всичко, което е нужно да бъдеш успешен ръководител на такава паралелка, каквото ви описвам, е факт, доколкото млад колега без опит ще трябва да се учи поне 20 години, за да стигне до подобно равнище на компетентност и борбеност.

Оставям училището с чувство за добре свършена работа – богата, обезпечена с цялата нужна техника паралелка, контакти с голям брой институции, с ВЕЛИКОЛЕПНИ ученолюбиви ученици, които имат огромен потенциал, съвършен екип, който работи като часовников механизъм върху общата парадигма на петте години обучение, която сме изградили заедно с г-жа Пръвчева. За да обуча новия ни осми клас като минимум на основите на езика издържах с половин година повече от поносимото тези издевателства, но на всяко нещо има предел. Особено, когато започва да влияе и върху здравето.

Благодаря за изключителната обич и подкрепа от нашите възпитаници и техните родители. Моето съзнание не може да проумее причините всичко, което бе изградено, да бъде съсипано с лека ръка и някаква садистична наслада от човек, който просто можеше да дойде и да обере ВСИЧКИ ПОЗИТИВИ от нашата работа с уникалния екип, който се формира за много години труд. Поредното доказателство за тези намерения бе светкавичната скорост, с която бе разписана Молбата ми за напускане, с което бе предпочетено пълно унищожение и разруха.
Считам, че всички институции, всички партньори, родители, ученици и общественост трябва да поискат не просто обяснения, но и да въздадат справедливост на един убиец на човешки съдби. Това обаче е в ръцете на самите родители и няма общо с мен, тъй като нямам намерение при такъв екип и да си помисля някога да се върна в 138. СУЗИЕ.

В следващите години, г-н Евтимов, ще се убедите, че има незаменими хора. От нас с г-жа Пръвчева и сред онези още 25-ма учители, които с лека ръка принудихте да си тръгнат, извършвайки тотален погром в нашето училище, което не сте градил. Както по най-трудния начин го разбраха някои, вече бивши, директори и Ваши ментори, които съсипаха китайските паралелки в други български училища.

На всичките ми деца искам да кажа:

Колеги, НИКОГА не се отказвайте от мечтите си!

Вашият китайски език НЕ ЗАВИСИ от един или двама преподаватели, колкото и добри да са те. Ние ви показахме пътя, тръгнете по него, направете го свой, бъдете по-добри от нас. Изисквайте качество и уважение към вашия труд. Ние непременно ще се срещнем по прекрасния, интересен, уникален и ползотворен път на китаистиката, нямайте съмнения. Обичам ви и ви пожелавам щастие и късмет! НЕ СЕ ОТКАЗВАЙТЕ!

Д-р Яна Шишкова,

Старши учител по китайски език и култура
Дали и тук учениците са виновни или проблемът всъщност тръгва от "главата" на системата?

Последна редакция: сб, 21 юни 2025, 23:42 от milenaka

# 1 915
  • Мнения: 403
Когата едно дете ходи в школа се води допълнителна подготовка! Останалите не ходим до Марс.. за да се различаваме от самоподготовка.

Но наистина да се заявява, че детето е самоподготвено ( при условие, че посещава школа)  и да се правят  еднозначни сравнения за НВО трудност е некоректно!

Славея, и как точно разбрахте, че детето е ощетено по БЕЛ, при условие че няма резултати?

Последна редакция: сб, 21 юни 2025, 23:00 от Compass

# 1 916
  • Мнения: 205
За мен самоподготвено дете е такова, което изобщо не е ходило на уроци, купили са му няколко сборника и помагала и родителите не са влизали в ролята на учители. Познавам 1-2 такива, очаквам с интерес да видя какъв ще е резултатът им. Всички, които са били на школа/учител дори да не са доволни от него, не са самоподготвени, а старателни, разумни деца, които са си учили редовно. И аз не съм доволна от школата ни заради част от посочените от теб причини и я сменям за по-малкото ми дете, но в никакъв случай не мога да кажа, че синът ми се е самоподготвял, защото е ходил само 2 часа седмично по БЕЛ или защото масата от децата в курса изкарваха по-ниски точки на пробните.

Разбирам доводите ви, ще бъда напълно честна. Детето ми ходи на школа, макари да не намирам много полза от нея. Отделно аз помагах, има и човек от темата, който много ни е помагал и ми е изпращал материали ( изключително съм му благодарна! ), защото нямам достъп до мейла на групата. Наистина съвсем само дете, трудно може да се самоподготви, но когато има желание, мотивация и мъничко подкрепа, нещата се получават.

Последна редакция: сб, 21 юни 2025, 23:02 от slaveia84

# 1 917
  • Мнения: 2 440
Ако едно дете не иска да учи и хиляда школи, заедно с още толкова частни учители няма да помогнат. Ако иска, обаче, трябва и някой да ръководи процеса, школа, родител, учител

# 1 918
  • Мнения: 1 763
Във връзка с горните постове, относно школите и учителите, някой може ли да препоръча учител по БЕЛ за София?
За 6 клас става въпрос.

# 1 919
  • Мнения: 35 371
Йонова - школата е Литера,  обаче едва ли ще има места.

Общи условия

Активация на акаунт