Счетоводител в нужда се познава 23

  • 6 050
  • 160
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 50 653
Няма онлайн досие

# 16
  • Мнения: 7 742
Къде и как създавате онлайн досието?
Няма и няма и да има онлайн "досие", което да повтаря модела на хартиените. Това го е написала и Хепи.
Аз ще допълня. Сега има само един онлайн запис, подобен на предишните  Уведомления по чл. 62, само че по-смотан от преди. Единственото ново - въвеждането на ползваната платена отпуска при прекратяване.
Всичко останало, придружаващ трудовите првоотношения не е отменено и се пише на хартия, както и преди. Най-малкото трябва да са подписани документите и от двете страни. Обикновено досиетата се създават с ТРЗ софтуер. Той генерира и записа за НАП. Ако нямате такъв - има тяхна програма. Ако искате по-подробна информация - задайте конкретен въпрос.

# 17
  • Мнения: 1 542
Онлайн досието ще се създава напред във времето с натрупването на записите в бъдеще. В момента историята на стажовете си е в хартиените труджви книжки. При прекратяване на договор в НАП вече ще се пише стажа, който евентуално ще може да бъде виждан от следващи работодатели.
Да кажем след 50 години, когато всички в момента работещи и притежаващи хартиени трудови книжки от преди 01.06.2025г., вече ще са се пенсионирали отдавна и няма да имат "стар" и "нов" стаж, тогава вече евентуално можем да говорим за някакво "електронно досие".

# 18
  • Мнения: 7 742
От както се въведе уведомяването за сключен, променен и прекратен ТД всички работещи имат "електронно" досие. Сега е много шум за нищо, записите са с по-малко точни данни от досегашните и с повече подробности, които по мое мнение са излишни. Но нали трябва да се оправдаят едни пари за нов софтуер.
В разпечатката напр. длъжността и дейността са изписани с думи, а не с кодове. Името е фамилия и два инуциала, няма ЕГН, няма текст за какво е. Изобщо е пълна скръб, в сравнение с преди. Още не е ясно каква и колко  информация ще вижда работодателя при ново назначение. Изобщо като всяко нещо у нас - мислено - недомислено, правено - недоправено, от хора дето работник са виждали само на картинка в учебника.

# 19
  • Мнения: 1 466
Къде и как създавате онлайн досието?
Няма и няма и да има онлайн "досие", което да повтаря модела на хартиените. Това го е написала и Хепи.
Аз ще допълня. Сега има само един онлайн запис, подобен на предишните  Уведомления по чл. 62, само че по-смотан от преди. Единственото ново - въвеждането на ползваната платена отпуска при прекратяване.
Всичко останало, придружаващ трудовите првоотношения не е отменено и се пише на хартия, както и преди. Най-малкото трябва да са подписани документите и от двете страни. Обикновено досиетата се създават с ТРЗ софтуер. Той генерира и записа за НАП. Ако нямате такъв - има тяхна програма. Ако искате по-подробна информация - задайте конкретен въпрос.
Аз затова попитах,
Защото знам че няма ,
И като прочетох че някой оформя ср зачудих. Всички е много неясно.
Към момента старото си беше по добре.

# 20
  • Мнения: 1 088
Електронното досие съдържа
   •   Лични данни на служителя (ЕГН, адрес, телефон и др.)
   •   Трудов договор и анекси към него
   •   Длъжностна характеристика
   •   Заповеди за назначаване, преместване, освобождаване
   •   Удостоверения, дипломи, квалификации
   •   Болнични листове, отпуски, заявления
   •   Документи от проверки или оценки на работата
   •   Дисциплинарни наказания, поощрения
Пълна дигитална архивирана документация на трудовото правоотношение между служителя и работодателя.

Електронен трудов запис (ЕТЗ) е свързан основно с трудовата история на лицето.
   •   Данни за започване и прекратяване на работа
   •   Длъжност, основание за назначаване/освобождаване
   •   Вид и продължителност на договора
   •   Работно време (пълно/непълно)
   •   Осигурителни данни
Целта е да замени трудовата книжка и да се ползва пред институции (напр. НОИ) за пенсиониране, осигурителен стаж и др.

Моя приятелка преди да започне работа й казаха да си инсталира приложението Digital office, чрез което си подписа трудовия договор. Чрез него по нататък ще си пращат вътрешни документи относно трудовите взаимоотношения.

# 21
  • Мнения: 50 653
Това е вътрешнофирмено решение. Не е задължително към държавата и институциите.

# 22
  • Мнения: 1 088
Е да, просто казвам, че се бъркат понятията електронно досие и електронна книжка. Едното вече е задължително, другото е въпрос на фирмено решение и вътрешна организация.

# 23
  • Мнения: 7 742
Красиво да го написали, но не могат да засължат:
А. Работника да се подписва електронно, защото има хора, които не могат да се разпишат и химикал, но имат право на труд.
Б. Не могат да задължат фирмата да поддържа софтуер, компютър и електронни носители на информация. Някои собственици да грамотни колкото и работниците, но имат право на бизнес.
Цялата пара ще свърши с електронните записи с най-основни данни. На държавата друго не й трябва.
Разбира се фирмите може и да решат да въведат електронни досиета. Но да те задължат да подписваш само електронно е дискриминация.
Които се стремят към такива позиции естествено се съгласяват.
Започнах да се хващам, че на стари години съм на път да се присъединя към движението на лудитите. Дето чупели машините, за да запазят работните си места. 🤣🤣🤣
Мразя принудителната електронизация.обезличаването на човека, непрекъснатото ъпгрейдване на софтуера, което ни кара да подменя е работещ хардуер. 😈
Оплаках се 🤣🤣🤣

# 24
  • Мнения: 50 653
Проблема е, че се прави по много малоумен начин. Вярно е също, че ние гледаме само от собствения си опит, а не всички фирми, ситуации и лица. Но... законодателя, а и отговорните институции и най-вече конкретно разработващия програмист също не обхваща всички казуси, ситуации и не прави нещата лесни, достъпни и удобни. А това е важно не само за нашия и на държавата комфорт, а за да има по-малко грешки и пропуски. Да вдигне ръка този,  на който не му се налага ежедневно да " пробута" нещо по електронен път към някоя от многото институции. Щото срока върви, това че не работи, никой не го вълнува. Апокрифно се споделят врътки и трикове. Не за да измамиш закона или фиска, а за да надхитриш смотаната програма с бъгове.

# 25
  • Мнения: 4 078
Аз се чудя, какво ще стане при срив в системата , как ще работим без "застраховка" ако в един момент изчезне всичко. Мой близък е от другата страна, т.е програмист и постоянно се ядосва как  са направени  продуктите на НАП .Избират фирми изпълнители, които гледат само парите .

# 26
  • Мнения: 50 653
Аз съм имала случаи, при които данните от декл 1 ги има в НАП, а в НОИ не. НОИ викат- подайте ги, НАП не дават, имало ги. От цялата работа се успокоих, че теоретично ги има на две места. На практика - не знам. Ако изчезнат, какво правим
Не че ще доживеем пенсии де

# 27
  • Мнения: 7 742
Подаването започна в далечната 1997. В един момент около и след влизането ни в ЕС и поредните актуализации НАП загуби 90% от данните за периода 1997-2000. Не случайно в базата за определяне на пенсиите вече се включват доходите от януари 2000 г.
Фирмите, които правят софтуера на НАП действително усвояват едни пари, но парите са непривлекателно малко за добри разработчици. Поради което там не работят добрите.
Отделно имам преки наблюдения от зората на счетоводни софтуер Микроимвест. Техните програмисти не слушат различни професионални мнения. Те са си изградили една представа за начина на водене на счетоводство и не мърдат на милимунда от нея. Тя е създадена с участието на професионалисти, разбира се. Но от онзи тип, който си създава работа, за да си оправдае заплатите. Мисля, че и в разработващите софтуера на НАП участват такива тесни "специалисти", за това реформите им са ялови.
Да видим какъв ще го ядем с одитния файл след някоя година.

# 28
  • Мнения: 1 542
Леле, години наред работих с Микроинвест и когато смених работата и отидох във фирма, работеща с Ажур... само ще кажа, че ми отне над една година, за да свикна. Половината опции за търсене, справки, филтри, динамични екрани, автоматични операции, закриване на разчети и какво ли още не - всички полезни и практични функции, които използвах постоянно в Микроинвест, в Ажур просто липсват. Питам хората от поддръжката - трябва ми справка за това и това ама с такива разбивки - ами не може, извадете си първо едното, после с данните от него си потърсете другото. Мерси! Двойна и тройна работа, да не говорим за грозния интерфейс. Иначе проблеми от техническо естество и поддръжка не съм имала и с двата софтуера, де, но... определено ми беше много труден прехода. Оплаках се! Извинете за офтопика! Joy
За одиторския файл и аз се ослушвам. Joy

# 29
  • Мнения: 7 742
Ажура е без аналог задръстеняк.
Скрит текст:
Нещото, за което не харесвам в Микроимвест - направиха така, че не е възможна директна контировка Кт 501 Каса. Трябва задължително минаване през 401. Може ли за всяка химикалка купена в брой и струва ща 2 лв да правиш по две счетоводни записвания? Това в началото не беше така. В последствие решиха, че ще стават сериозен счетоводен софтуер и не било по правилата да се кредитира директно каса при покупка. Когато опиташ такава клнтировка не ти позволява да въведеш контрагент. Те ще ми кажат какви са правилата. Никакви аргументи не ги убедиха. Дори съм предлагала да направят настройка - който иска да може, който не иска - да е забранено.
Добре, че контировки от старата Делта се прехвърлят и ползват като макет, който заобикаля тъпото правило. Това е пример за нежелание да се чуе потребителя и да се подходи адекватно на потребностите. Как не се намери някой да им разведе като лозунг правилото, че всяко предприятие само определя счетоводната си политика.
Пример за неадекватно на новия трудов запис - длъжността и дейността са изписани с думички, а не с кодове. Но за сметка на това заплатата е в лева и евро. Като, че ли това е най-важната и полезна информация - сега и за в бъдеще.

Общи условия

Активация на акаунт