Отговори
# 105
  • Мнения: 5 190
Със сигурност има хора, които си лягат още по залез и аз познавам такива 😀.
Тук дискутираме общоприетата норма за учебен/работен ден, не някакви изключения, към които аз, Вие или който и да било би могъл да се впише, заради биологични свои специфики и нужди или заради чисто професионални ангажименти.
Да, и на мен като сова ми е трудно и желая да започна дейностите си след 10, после да си остана активна до доста след полунощ (любимото ми време!), но светът е устроен не по моите нужди и специфики и търпя адаптация, като се опитвам да лягам рано и да наваксвам почивните дни.
Същото е и с тийновете.
Съзнавам, че за тях би било супер да спят поне до обяд и часовете да започват някога си, според техните желания и нужди 😀..
Буквално след няколко години ще са изправени пред редица предизвикателства, свързани с работа, което няма да бъде нагодена към техния режим на ставане и бодърстване или учене, което няма да ги чака да се наспят.
Затова трябва да се нагаждат и те, спрямо реалността.

Скромното ми мнение е, че трябва изконно да се ампутира цялата безумна българска образователна система и да се промени в посока ефективно учене и конкурентноспособност, отколкото да се умува как да оставим масово неграмотните ни мързеланковци да поспят с час повече, за да не пият хелче за закуска..

# 106
  • Мнения: 5 644
Нищо не трябва.
Аз съм милениъл (родени между 1981 и 1996).
Помня период, в който даже първият час започваше в 7:30.
Изкласихме, завършихме - родителите ни просто ни слагаха да спим по-рано и не сме ходили по дискотеки през седмицата.

# 107
  • Мнения: 8 110
Има и хора, които си лягаме рано, но не искаме да ставаме по тъмни доби и да тръгваме към училище/работа като зомбита. А искаме денят да почне в 10, това не значи че ставаме 10 без 5. Или че не сме продуктивни, напротив , дори повече.

# 108
  • София
  • Мнения: 1 363
Аз пак да кажа - особено в големите градове няма подготовката това да се случи.
Не изгарям от желание да ставам по нощите, нито децата ми. Но при положение, че няма подготовка как да стане това? Масата училища в София са на двусменен режим, а желаните с огромна бройка паралелки.

Единствено апелирам да се работи с мозък и в цялост. На толкова промени на коленце се нагледах, че ми се иска експериментите с децата наистина да престанат. Защото само се променя и адаптира, а накрая децата все по-ниски оценки изкарват на ДЗИ, НВО след 7 клас и се чудим защо така.

# 109
  • Мнения: 6 615
Скромното ми мнение е, че трябва изконно да се ампутира цялата безумна българска образователна система и да се промени в посока ефективно учене и конкурентноспособност
Най-сетне нещо смислено да се каже. И думата е абсолютно точна - ампутира, в дъно.
България е на 134 място в световната класация ... не е нужен коментар дори.

# 110
  • Мнения: 8 110
Скромното ми мнение е, че трябва изконно да се ампутира цялата безумна българска образователна система и да се промени в посока ефективно учене и конкурентноспособност
Най-сетне нещо смислено да се каже. И думата е абсолютно точна - ампутира, в дъно.
България е на 134 място в световната класация ... не е нужен коментар дори.
+1
Обаче за оценките не трябва да се винят само учителите, ако масово се разсъждава че децата след 14 сами си определят всичко и едва ли не да кажеш на тийн да си ляга е недопустимо. Тогава какво се очаква от учителите. Децата сами си преценяват дали да учат явно.

# 111
  • Мнения: 2 138
Те ако на 14 още не са разбрали защо се учи и някой друг трябва да им казва кога да лягат, какво се е случило междувременно с великото възпитание в първите 7? Да не излезе, че точно тормозените да лягат рано, да стават рано и да не висят на телефоните, са най-неадекватни и на 14 още чакат мама да им се скара, иначе няма да се сетят да си легнат и да си напишат домашното?

# 112
  • Мнения: 8 110
Те може и да се сетят, но родителят все още е такъв и тийн не значи възрастен, за да не се намесва в нищо родителят. По скоро родителят да не е предоставил цялата отговорност за децата си на някой друг.

# 113
  • Мнения: 16 967
Какво значи тормозено дете? Дете, което живее по ясни правила и граници е сигурно дете. Децата имат нужда от рутина и предвидимост, а не да бъдат оставени сами да преценяват, на възраст, когато не могат да направят адекватна преценка поради малкия си жизнен опит и не могат да носят отговорност за последствията, точно заради възрастта си. Докато станат тийнейджъри, ако имат изградени навици, режим, рутина няма да се бунтуват, защото то организмът им ще си иска своето. Тормоз е да не даваш възможност на детето да изрази мнението си, да налагаш своето безогледно - ще учиш този език, а не другия, защото аз така съм решил/-а; ще си легнеш след полунощ, защото сега сме поканили гости или ще ходим на гости; ще препишеш листа, защото си допуснал грешка или си написал грозно ченгелчето...

# 114
  • Мнения: 2 138
Нали говорим за тийнове, а не за малки деца? На тази възраст вече могат да носят отговорности за много неща и съответно заслужават доверие, а не проверки.

# 115
  • Мнения: 7 640
Какво значи тормозено дете? Дете, което живее по ясни правила и граници е сигурно дете. Децата имат нужда от рутина и предвидимост, а не да бъдат оставени сами да преценяват, на възраст, когато не могат да направят адекватна преценка поради малкия си жизнен опит и не могат да носят отговорност за последствията, точно заради възрастта си. Докато станат тийнейджъри, ако имат изградени навици, режим, рутина няма да се бунтуват, защото то организмът им ще си иска своето. Тормоз е да не даваш възможност на детето да изрази мнението си, да налагаш своето безогледно - ще учиш този език, а не другия, защото аз така съм решил/-а; ще си легнеш след полунощ, защото сега сме поканили гости или ще ходим на гости; ще препишеш листа, защото си допуснал грешка или си написал грозно ченгелчето...
Heart
Само едно да добавя- изтормозени са  децата с майки, играещи ролята на приятел, забравили ролята си на родител, носещ отговорност и налагащ правила.

Нали говорим за тийнове, а не за малки деца? На тази възраст вече могат да носят отговорности за много неща и съответно заслужават доверие, а не проверки.
Тийновете имали стабилност като деца, не се бунтуват към явни неща, заложени им като правила.
Примерно , че училището им е на 1во място, след това всичко останало.

# 116
  • Мнения: 205
Ако тийновете на 13-14 бяха достатъчно зрели, както се опитват да ги изкарат някои, тогава нужните години за пълнолетие нямаше да бъдат 18.

Прави ми впечатление, че масово родителите абдикират от отговорност и възпитание за децата си в тийнеджърска възраст, заблуждавайки се, колко зрели и самостоятелни са станали тийновете.

По-назад в темата беше даден пример, че ако детето не си научи и след това получи двойка, само щяло да се коригира, защото видиш ли, било достатъчно зряло, самостоятелно и отговорно. Ами, ако след това реши да пробва някакви наркотици, например? Отново ли трябва да оставим на него само да решава, дали това му харесва или не, както и само да се откаже от повторната им употреба.

# 117
  • Мнения: 16 967
Както казах, добре е учебният ден да започва в 8:00, най-късно в 8:30 и да не е по-дълъг от 4/5/6 астрономически часа в зависимост от етапа на обучение и възрастта на децата. Все пак в гимназиален етап има деца, които пътуват от съседни села и градчета и дори и в 8:00-8:30 да започват часовете стават поне един час по-рано спрямо съучениците си, които са на 10-15-30 минути от гимназията. Разписанието на междуградския транспорт изобщо не е съобразено с началото и края на учебния ден в гимназиален етап. Това също е фактор.
Най-големият проблем обаче е това, че все още има училища, които са на две смени, което налага първа смяна да започва в 7:30, втора - в 13:30, а краят на учебния ден за втора смяна отива вече след 19 часа.
Редно е режимът на бодърстване и сън да е съобразен с началото и края на учебния ден и да осигурява 8-9 часа нощен сън, а това вече е работа на семейството.

# 118
  • Мнения: 2 138
Забелязвате ли колко сме зле? На въпрос, който в същината си пита "искате ли децата ви да се чувстват по-добре, да бъдат по-здрави и да имат по-добри резултати, има как, правено е изследване и имаме примери с доказателства", ние казваме, че няма как да стане, че ако едно научно изследване противоречи на убежденията ни, то не е вярно, че всъщност тийновете са мързеливци с хелче и имат нужда някой да ги дисциплинира чрез правила и следене и още подобни безумици. А някой сети ли се да си пита тийна вкъщи кога би искал да му почва учебният ден, вместо да си изложи личната мотивация как трябва да се живее и защо?

# 119
  • Мнения: 16 967
Преподавам в гимназия на една смяна. Започваме в 8:00 и свършваме в 14:25/15:20.
По някои предмети се делят на групи. Има случаи, когато едната група е от 8:00 до 13:30, а другата от 10:00 до 15:20. Учениците от втората група лично са ми казвали, че противно на логиката, предпочитат да са от 8:00 до 13:30, защото иначе не остава време докато свършат училище и се приберат.
Ако всички започват в 9:00 дори, да не говорим за 10:00 това означава да свършват в в 15:30-16:20 или дори в 16;30-17:20 и броят деня за загубен. Дуалната форма на обучение в 11-12 клас имат учебни часове в 2-3 дена и реално имат по 8-9-10 часа, защото в другите дни са на практика в реална работна среда. Тези, които учат на две смени, на 90% предпочитат първата смяна, въпреки ранното ставане, през втората, когато могат да се наспят, но доста от учениците или тренират нещо или работят и втора смяна просто не ги устройва. По същата причина не би ги устроил и учебен ден от 9-15:30 или от 10 до 16:30.

Общи условия

Активация на акаунт