Отговори
# 120
  • Мнения: 1 627
Аз не видях доказателства, че ако денят започва по-късно, децата ще са по-здрави и ще имат по-добри резултати. Може ли линк?

# 121
  • Мнения: 7 642
Забелязвате ли колко сме зле? На въпрос, който в същината си пита "искате ли децата ви да се чувстват по-добре, да бъдат по-здрави и да имат по-добри резултати, има как, правено е изследване и имаме примери с доказателства", ние казваме, че няма как да стане, че ако едно научно изследване противоречи на убежденията ни, то не е вярно, че всъщност тийновете са мързеливци с хелче и имат нужда някой да ги дисциплинира чрез правила и следене и още подобни безумици. А някой сети ли се да си пита тийна вкъщи кога би искал да му почва учебният ден, вместо да си изложи личната мотивация как трябва да се живее и защо?
Няма лична мотивация, няма лични предпочитания. Освен ако не минат на индивидуален план/ домашно обучение.

Има общоприети норми.
Иначе няма общество.

Промяната на началото на учебния ден с един час по-късно, изначално е добра идея, но няма материална база, която да я подкрепи.
Затова се бие камбаната на биологичният часовник на тийнейджърите , баланс, разбиране, мотивации...
Къде поставяме приоритетите си ?

    Дали да се съобразяваме с установените норми, колкото и да са неадекватни , да търсим начин да се адаптираме към системата , ...или да се борим с нея?!
Това е въпросът.

Аз съм на излизане от тази система, и мога да заложа доста, като твърдя, че няма голям смисъл.
Уча децата си да са гъвкави.

# 122
  • София
  • Мнения: 1 223
Аз не видях доказателства, че ако денят започва по-късно, децата ще са по-здрави и ще имат по-добри резултати. Може ли линк?
Бързо търсене в Интернет дава множество резултати за т.нар. puberty sleep delay. Научнодоказано е, че има биологично изместване на циркадния ритъм в пубертета, което, комбинирано с изискванията на средата за ранно ставане, високо училищно натоварване и стрес, води до недостатъчно количество сън, вредно за тийнейджърите. И не, изобщо не става въпрос за дисциплина, натиск за лягане в 9.00 ч., че да се осигури адекватна дължина на съня до 6.00 и т. н. За здравето на тийновете е обективно ВРЕДНО да стават в 5.30-6.30  и на практика е биологично трудно да заспиват в 9.00-10.00. Аргументите как ние сме го правили, как трябвало да ги подготвим за зрелия живот (в който мнозинството  хората спокойно могат да стават след 7.00-7.30, а не в 5.30-6.30)  не го правят по-малко вредно, а просто са оправдания, пасващи на убежденията и родителските практики, които имаме, често под натиска на рутината, с кояти сме свикнали. Да не говорим за морализаторстването на хора без опит с деца в тази възраст.
https://schoolstarttime.org/wp-content/uploads/2011/04/carskadon … se-preference.pdf

# 123
  • Мнения: 5 196
В посоченото изследване децата са от 6-ти клас, което ще рече 13-годишни (тук тръгват на училище на 6 навършени години).
Автобусите за децата от middle school (6-8 класове) са по адресите приблизително в тези часове:
Morning Drop-Off for Breakfast - 8:10 - 8:25 a.m.
Regular Morning Drop-Off - 8:25 a.m.
Afternoon Pick-Up - 2:55 p.m.

Изследването е нюйоркско, това е точно нюйоркски график на училищни автобуси, като леко може да варира за всеки училищен дистрикт - +/-10 Мин.

# 124
  • Мнения: 1 627
Puberty sleep delay е резултат от промяната в хормоналния баланс. Да стават децата по-късно помага, но това е борба с последиците, а не с проблема. Намаляването на времето пред екрана и създаването на успокояваща и предразполагаща към заспиване рутина вечер много повече ще помогнат за балансирането на тези хормони и оттам ще се облекчи трудното ставане сутрин. Само че това е доста по-трудно от другото, разбираемо защо на някой не би му се занимавало, по-добре да се прехвърли проблема на някой друг.

Това изследване от линка е базирано изцяло на self-reported data, т.е. децата и родителите им са попълвали анкета и информацията е пречупена през тяхната призма. Не са изследвани жизнени показатели или когнитивни способности, например, или други такива по-обективни метрики. Освен това участниците са 85% бяла раса, от малки и средни населени места, ученици от 4, 5 и 6 клас, общо по-малко от 2000 деца. Това е страшно малка извадка за да се направи каквото и да било заключение. Така че да, събрана е някаква информация, има изводи, върви се в някаква посока, но това е доста далеч от "научно доказано". По-скоро е начало на изследване, а не край.

# 125
  • Мнения: 5 196
Аз сега се сетих, че миналата година бяха  пускали анкета към нашия дистрикт за започването на часовете, но реално няма как да се измести по-късно за големите, защото имат много допълнителни часове по различни програми (инженерни, медицински и всякакви други програми).
Ранното ставане (5:30) не мисля, че с нещо е повредило детето ми, сам преценява да легне рано, за да се наспи и да има сили за дългия  и отговорен ден, който ще му предстои. Не е приятно, не е хубаво, но се свиква. И той има хормони, и той минава пубертет..

# 126
  • Мнения: 17 861
Няма как тийновете да с губят деня с часове до 16, като в същото време лягат в 03. Щом сами твърдят, че губят деня, очевадно не лягат в 03. Демек, тезата как били недорасли идиотчета и не спяли, издиша.

# 127
  • Мнения: 7 642
Не разбрах нищо от горното.
Поясни си мисълта.

Между другото, единствена ти, използваш тези епитети  и обиди в темата.

# 128
  • Мнения: 16 967
Нарциса, има ученици, които работят по заведения и докато се приберат и легнат става 1-2 по техните думи. Сутрин са от 8:00 до 14:30 или 15:20. Имат много малко време след училище да хапнат, евентуално някое домашно и да отидат на работа.
Има и такива, които си лягат след 24:00, но не защото работят, а защото седят на лаптопа. И двата вида сутрин са в полубудно състояние от недоспиване, но едните поне са били на работа, а другите са се мотали с аверите или са висяли на компа.
Когато си пред дъската много лесно разпознаваш тези, които имат 7-8 часа сън, от тези, които са с 4-5, понякога и по-малко.
Има ученици, които не работят и не се моткат, но пък поне 3-4 вечери са на тренировка, от 19 до 20:30 примерно. Те гледат между училището и тренировката да разпуснат, да свършат задачите и след това само да хапнат, да вземат душ и малко време да прекарат в интернет. И то станало 23 часа.
Като цяло дори и децата/ тийновете, които спят и по 8 часа на ден, след 13:30, т.е след шестия час вече не са толкова продуктивни. Отнася се и за тези, които са на групи и започвайки в 10, свършват в 15:20-15:30. Най-ползотворния период на учениците в училище е 2-5 час или около 9-12 часа. После огладняват, наляга ги умора и продуктивността спада. Затова правилото е:
1 час - предмет със средна степен на натовареност
2 час - висока
3 час - висока
4 час - висока
5 час - висока
6 час - ниска
7 час - средна
Висока степен са - езици, математика, физика, химия
Средна степен са - история, география, философия, биология, ИТ
Ниска - ФВС, Музика, Изобразително изкуство, Технологии и предприемачество
Специалните предмети/ Професионалната подготовка обикновено са със средна, по-рядко с висока степен, но има и такива, а практиката е с ниска степен.
На теория това е идеалната програма. При 6 часа на ден правилото е същото, но часовете с висока степен са 3, а не 4. На практика е много трудно, дори невъзможно, всеки ден да бъде спазено.

# 129
  • София
  • Мнения: 1 223
Little Queen, споделих просто един от линковете към изследвания по темата, които прегледах набързо. Има доста различни изследвания за промените в цикъла на сън при тийновете, обхващащи периода от началото на пубертета до 17-20 г., включващи и проследяване на ЕЕГ и други параметри, измерващи начина на работа на мозъка. Аз не съм специалист, не мога да оценя тяхната надежност, но ето още два линка от авторитетни източници.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2820578/
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5074885/
Преобладавщите заключения са, че тийновете имат нужда от 9-10 часа сън дневно, като тази нужда практически не намалява от 9-10 годишна възраст до 17-18 годишна възраст, но в същото време реалните часове сън намаляват значително с около 90-120 минути, което се дължи основно на фактори на средата. Заедно със запазването на  нуждата от повече сън в сравнение с възрастните, циркадният ритъм се измества към по-късен час, като процесът стартира в началото на пубертета и достига пика си на 16-20 г. в различните общества, без значение дали развити или с примитивен начин на живот. Подобни наблюдения има и за различни видове други бозайници, има и разлики по пол, съответно и такива в зависимост от индивидуалния момент на старт на половото съзряване.
Waterproof, на база на изследванията, за да се наспива здравословно, твоят син трябва да е заспал някъде в интервала 8.00-8.30 всяка вечер. На всичкото отгоре, ако на 16 му се приспива в 8.30, на 10 трябва да е искал да си легне примерно в 7.00 и да бъде кукуряк в 5.00. Това случва ли се? Разликата между начало на часовете в прогимназия и гимназия  е характерна за САЩ, но не и в БГ и повечето европейски страни. В същото време навсякъде се наблюдава по-късно лягане на тийновете в сравнение с по-малките  и това не се дължи основно на цъкане пред компа, а на биологични промени. Много е манипулативно да се защитава  тезата за дисциплината с цитиране на час за лягана в 01.00-03.00 Това, което се търси и със сигурност е по-здравословно от ставане в 5.30, е режим с  9 часа сън и лягане примерно в 22.30- 23.00 и ставане 7.00-7.30. Биологично, изместване на ставането към 8.00-8.30 сигурно би било идеалното, но трудно би се вписало в начина на живот в по-развитите държави.

Последна редакция: чт, 18 сеп 2025, 22:05 от annie13

# 130
  • Мнения: 5 196
Annie, моят син ляга най-често в 21:30, за да стане в 5:30 и в 6:30 да излезе.
Понякога, ако е много скапан заспива към 8:00 вечерта, но това е рядкост.
Говорила съм с него, казва, че се наспива.
Много рядко си позволява кафе (ако изобщо мога да нарека кафе тукашните мешавици), кутия с кола или друга кофеинова напитка.
Енергийни напитки не пие, сам е много против тях и не желае да ги консумира.
Сега, няма да го хваля, не е това целта на темата, но поддържа много висок академичен резултат, сутрин има авиоучилище, тежка теория, съчетана с упражнения и реални летателни часове, в които излита, каца, смята на ръка маршрути, скорост и пр. От обяд почват часовете по общите предмети, после тежка 3-часова тренировка (американски футбол) и към 17:30-18:00 вече се е прибрал. Но той е вече в 12-ти клас, голям човек.
Предните учебни години беше същото, с разликата, че летенето беше до следобяд и се прибираше малко по-рано.
Казва, че не му тежи, че се наспива, че няма никакви тревоги с учене и справяне. И го доказва всеки ден.

# 131
  • София
  • Мнения: 1 223
Waterproof, твоят син все пак е частен случай. Това, че хората се нагаждат и адаптират, не означава, че живеят най-здравословно. Очевидно е, че не говорим за единично изследване, базирано на въпросници, и че има различни доказателства за промяна на циркадния ритъм в пубертета. Аз също ставам всяка сутрин в 6.00-6.30, което ми се налага  именно заради наличие на ученик, но съм убедена, че и за мен, и за него да ставаме към 7.30-8.00 би било много по-здравословно. Това казват и изследванията.

Последна редакция: чт, 18 сеп 2025, 22:25 от annie13

# 132
  • Мнения: 5 196
Аз не твърдя, че ранното ставане е полезно или вредно. Аз твърдя, че с изграден режим може да се постигат резултати и човекът да е здрав и ползотворен в ученето.
Това е, такива са правилата и човекът се води по тях, за да учи и работи това, което желае след няколко години.

Моят син не е частен случай, това е ежедневието на всеки американски тийн, който не хоумскулва.

При неработеща и осакатена образователна система няма значение дали първия час ще започва в 9 или в 7, колкото и наспан да е ученикът, той пак не се учи добре (с някакви изключения). Ако ще се предприема мярка с по-късно започване на училище, то нека изцяло се промени и системата. Едното няма да запълни огромните дефицити на другото..

# 133
  • Обран бостан ;)
  • Мнения: 3 601
Забелязвате ли колко сме зле? На въпрос, който в същината си пита "искате ли децата ви да се чувстват по-добре, да бъдат по-здрави и да имат по-добри резултати, има как, правено е изследване и имаме примери с доказателства", ние казваме, че няма как да стане, че ако едно научно изследване противоречи на убежденията ни, то не е вярно, че всъщност тийновете са мързеливци с хелче и имат нужда някой да ги дисциплинира чрез правила и следене и още подобни безумици. А някой сети ли се да си пита тийна вкъщи кога би искал да му почва учебният ден, вместо да си изложи личната мотивация как трябва да се живее и защо?

И тийна ще ти каже "За какво ми е училище, като си имам интернет на телефона". Wink

Да вземем направо да го забраним това училище и да им даваме по 1 диплома като навършат  определена възраст, а ?
Всички ще са "ЗА".

# 134
  • Мнения: 17 861
То щото възрастен като го питат за работата му, сякаш няма да кажеш същото… ама на другите не им се полага.

Общи условия

Активация на акаунт