Плюсове и минуси на кварталите в София - тема 19

  • 12 378
  • 275
  •   2
Отговори
# 135
  • София
  • Мнения: 4 187
Според вас кой квартал е по-добре - Обеля или Сухата река? Вече почнах да се оглеждам в крайните квартали, защото пазарът е под всякаква критика... 😭 Ако имате препоръка за друг краен квартал с по-малко римляни, споделяйте! 🙌

Скоро имах търсене с относително малък бюджет.
Признавам, че е голямо изпитание да се намери апартамент с относително добри параметри.
Какъв е бюджетът е много важен въпрос.
Защото под определена сума, освен в съседство с братята, не виждам как ще стане за София.

# 136
  • София
  • Мнения: 1 423
НИКОЙ НЕ ОТИДЕ НА ПРОТЕСТА СРЕЩУ ЗЕЛЕНАТА ЗОНА В СТУД. ГРАД

Явно студентите си искат зона. Собствениците да се оправят...

# 137
  • Мнения: 11 385
Някой беше споменал за Лозенец (долни Лозенец), че чак около 1920 г. е почнал да се застроява.

Ето малко стари карти, за да се проследи развитието на града

https://www.stara-sofia.com/map1907.jpg

1907 г. - София (вече с (презряното Подуене), но без Лозенец. С маркер е оцветен бул. Околовръстен. Посока Лозенец, е по Перловската река. Долу в ляво вижте Александровска болница, извън бул. Околовръстен. От Сточна гара между сегашния бул. Васил Левски (Фердинанд) и сегашния Данаил Николаев, има очертани карета от улици, но все още са без имена, чак до Дондуков. От Дондуков до Московска, любимият на Иглика Докторски паметник вече е регулиран и улиците са наименовани, вероятно е почнало и застрояването.   Юч Бунар (кой ли от пишещите го помни) обаче си го има вече в София.

https://www.stara-sofia.com/sofiamap1914.jpg

1914 - на немски е картата, но може да се разчете. Търсим Княжево, къде ли е Княжево? А, ето го горе вдясно - София и селата около София.

https://www.stara-sofia.com/map1917.jpg
1917 г. - няма го още Лозенец, но се появява като проект (продължение на Граф Игнатиев) и сегашният бул. Драган Цанков, вкл. вече я има Семинарията и път към нея.

https://www.stara-sofia.com/sofiamap1924.jpg

1924 г. - ето го долни Лозенец, регулиран, с улиците, които и сега са там, но е "извън града", banlieu - демек предградие на френски. Все така Евлоги Георгиев е източна граница (околовръстен път) на София, но вече плътно до него са се появили, регулирани са Хаджи Димитър, Орлов мост около Иван Асен II и Военна академия, Малашевци, Коньовица...

https://www.stara-sofia.com/karta1926.jpg

1926 г. - вече градът ни е много по-голям - и Хиподрума, и Лагера, и други квартали вече са на картата.

Дори да вземем целия период от 1907 до 1926 г., цели 20 години. Но на практика 20 години хич не са толкова много. За това време и регулация е минала, с разните му там процедури, дори тогава са се съдили за кв.м. покрай регулацията и откъде, аджеба, да мине улицата, има ГТ, има обществен транспорт - гари и влакове.

Та така, малко в романтично настроение съм днес.  Обичам си София и туй то.

# 138
  • Мнения: 669
Допълвам с карта на София от 1919 г.

Лозенец е отбелязан, но все още не е застроен.

https://nag.sofia.bg/FileBrowser/File?path=esoft.portal%2Fkarta-1919.JPG

# 139
  • Мнения: 11 385
Да, виждат се разчертани/предвидени улици, но има маркирани само няколко къщи на булеварда.

А на Орлов мост, там, където са Царевец и Асеневец, пише Ливади. Laughing

Иначе на бърз преглед ето още малко за долни Лозенец.

https://tribune.bg/bg/obshtestvo/sofiya-prez-vekovete-ot-korubaglar-do-lozenets/

# 140
  • Мнения: 508
Според вас кой квартал е по-добре - Обеля или Сухата река? Вече почнах да се оглеждам в крайните квартали, защото пазарът е под всякаква критика... 😭 Ако имате препоръка за друг краен квартал с по-малко римляни, споделяйте! 🙌

Скоро имах търсене с относително малък бюджет.
Признавам, че е голямо изпитание да се намери апартамент с относително добри параметри.
Какъв е бюджетът е много важен въпрос.
Защото под определена сума, освен в съседство с братята, не виждам как ще стане за София.

За Сухата река мога да кажа зависи много в коя част си. Ако си от към частта, която е към Черковна там римляни няма и е доста приятно - паркче, нови сгради, близо си до метрото. Обаче след парка Герена е нещо страшно. Но това със сигурност оказва влияние на цените, защото ако искаш да си в по-хубавата част ще ти струва повече.
За Обеля не мога да дам мнение понеже ми е много далече като квартал, нямам работа натам и съм ходила веднъж два пъти.
Наистина бюджета е много важен и за съжаление той определя колко близо ще си до малцинствата.

# 141
  • Мнения: X
Най-големия минус на Сухата река е, че самолетите излитат над едната част, а кацат над другата. Точно над тези новите до парка и църквата кацат понякога.

Иначе Обеля е много по-далече от центъра и колкото и да има метро пътуването до там си е по-дълго. Аз лично не обичам да съм в метрото за повече от 2-3 станции, от Сухата река са 1-3 до различни части на и около центъра.

# 142
  • Мнения: X
Благодаря за картите, Мандаринка!

За Лозенец ясно, дори Люботрън в Горен лозенец се вижда още от кога е.
Направо не мога да повярвам колко стари реално са улиците в Хаджи Димитър и Сухата река или кв. Левски - както там се брои квартала покрай Ботевградско шосе с ул. Плакалница. Наистина за тези 20 години София е претъпряла бурно развитие. Пада мита, прокарван от някои кръгове, че до преди соца идва ли не едвам е кретала и не се е разраствала кой знае колко.

# 143
  • Мнения: 508
Аз честно казано забравям за самолетите, но това може би е защото живея в Хаджи Димитър и от както съм се родила ги чувам Sweat Smile Но в Сухата река определено се чуват (и усещат) доста по-силно.

За метрото споделям същото мнение. Возила съм се за много спирки, возила съм се и за по-малко и ми е супер, когато знам че се качвам само за 2-3, а не за 10+.

# 144
  • Sofia
  • Мнения: 10 996
Коя част на Обеля? Има бурно строителство около поликлиниката и доста прилични нови кооперации, които се падат близко до метрото.
Там има и частно училище, което много се разрастна.
В самото село Обеля (сега е квартал), което е с къщи, съм ходила на разходка и има прекрасни къщи, направо умувах да си потърся една. Хубаво, спокойно, зелено, метрото е до теб. Там римляни не съм виждала.
Аз даже се замислям дали изобщо има много такива в квартала, те май по соца населяваха първите етажи, но разпродадоха и се поизнесоха.
Недостатък - улиците са ужасни, никой не ремонтира там, освен най-основните. По линията на трамвая са ужасни дупки...

# 145
  • Мнения: 11 385
Разстоянието от центъра до Обеля-2 не е голямо, напротив, ако се пуснеш от центъра по Мария-Луиза и след това по Ломско шосе. Преди метрото по този маршрут имаше трамвай и автобус 150, които, като време, отнемаха незначително време, сравнено, примерно, с времето за придвижване от центъра до Младост-1 да речем. Като километри говоря.
С метрото е повече спирки заради маршрута му, през Люлин минава, нали така? Малцинства може и да няма, но преди, когато живеех там (преди метрото), проблем беше манталитета на значителна част от българите в новите тогава панелки и ЕПК-та.

За 20-те години на разрастване на София след Освобождението. Прави ли ви впечатление, че тогава са регулирани и включени в града толкова много нови квартали. Че тогава са планирани и направени основни големи пътни артерии/булеварди, които ползваме и сега? И ГТ е планиран и организиран дори. И това по време, когато вероятно коли са имали само ограничен брой хора. Но като ширина и направления на булевардите са направени така, че да поемат огромен трафик, в сравнение със съществуващия тогава. Т.е. мислено е с десетилетия напред. Разширението на Цариградско шосе по бай Тошово време по детски спомени  е най-големият инфраструктурен проект за корекция на първоначалната визия от 20-те години на 20 век. Всички останали булеварди в центъра и от центъра са си оригиналните, не могат да се разширяват заради вече съществуващи големи кооперации и сгради покрай тях. Бул. Сливница, бул. Цар Борис III, примерно, са си с ширината от царско и соц.време.
Бул. Сливница, примерно, от Опълченска към Св. Троица и Люлин, беше такъв проект. Къщите в частта от Опълченска до моста над  реката, Ючбунар, къщи на българи-бежанци, с десетилетия имаха забрана за нови строежи, можеха само да ремонтират съществуващите. Именно защото се предвиждаше разширение на булеварда с 1 платно във всяка посока. Цар Борис III в Княжево - същото положение. Роднина на майка ми с къща там - забрана за строеж от двете страни, десетилетия наред, заради проект за разширяване на тази тапа за излизане от/влизане в София. А какво виждаме последните десетилетия - строят се кооперации в парцелите на първа линия на тези булеварди, т.е. изоставени са плановете за разширения.

И в София, и в други големи столици и градове по света е имало недоволство и вълнения при забрани за строеж и отчуждавания за строеж на инфраструктура. Но е имало истинска визия (а не само ПР изпълнения) и воля да се работи за интересите на града, мнозинството, за улесняване на живота на повечето/многото за десетилетия напред. Подобно не съм виждала скоро в София.

# 146
  • София
  • Мнения: 8 686
Няма движение на метрото между Обеля и Сливница сега заради строителството на МС Панчо Владигеров.

# 147
  • Sofia
  • Мнения: 10 996
Така е, но това ще е за 1 година, после пак го пускат.

# 148
  • София
  • Мнения: 8 686
Да, но вече няма да има директни влакове.
Прехвърлянето ще е на островен перон на МС Панчо Владигеров и в двете посоки. Тя ще е крайна и за двата лъча :

# 149
  • Мнения: 613
Бихте ли споделили мнение за ж.к. Толстой? Има ли някой в темата, който живее там? Какви са перспективите за района?

Знам, че има проект за метролиния, отделно изглежда спокоен и слабонаселен като тип строителство към момента (доста стари ниски блокчета с големи зелени пространства и места за паркиране около тях).

Общи условия

Активация на акаунт