Моля за помощ специалистите по правопис!

  • 18 100
  • 48
  •   1
Отговори
  • Мнения: 8 999
Вчера голямото дете ме сащиса. Госпожата по БЕЛ им обявила, че има ново правило в пунктуацията. Давам пример с изреченията, които преписах от тетрадката и съответното правило, продиктувано от госпожата: Дадоха му съвет, какво да направи. Аз се задъхвам при мисълта, как ще спрем.
Кажете, моля ви, има ли запетая преди "какво" и "как"?
Правилото: когато подчинето изречение се отнася към съществително име в главното изречение и започва с "как", "какво", "защо", "колко", "кога", то винаги се отделя със запетая. Ако подчиненото изречение се отнася към глагола, запетая не се пише. Пример: Той не се сети къде да отиде.

По думите на детето, госпожата размахвала някаква книга, с автор Петър Пашов, но не дала по-подробни обяснения - нито кога е прието това правило, нито дали е публикувано в издание на БАН.

Моля, ако имате идея къде да потърся, или знаете за това изменение, да дадете информация.

Последна редакция: чт, 21 фев 2008, 19:33 от baibibi

# 1
  • Мнения: 27 524
Според мен няма в тези две изречения.

# 2
  • Мнения: 4 841
Направо ме шашна с това правило... Започвам да търся из мрежата, но не ми изглежда логично. Ама хич.

# 3
  • София
  • Мнения: 2 079
Не може да бъде!  Shocked
Как така се измислят правила и се прибавят към българската граматика без да се обявяват?!  #Crazy
А на въпроса ....
Запетайките, като пунктоационни знаци, имат за задача да разделят мислите и подчинените изречения в дадено изречение.
В този смисъл цитираните изречения

Дадоха му съвет, какво да направи. Аз се задъхвам при мисълта, как ще спрем.
Кажете, моля ви, има ли запетая преди "какво" и "как"?

нямат запетайки пред "какво" и "как".
Освен ако някой не е решил да затрива и българската граматика, както и всичко друго българско!  newsm78 #Cussing out

# 4
  • София
  • Мнения: 177
Пред подчинено изречение, съдържащо въпрос, не се слага запетая.
Но ако е някое ново правило, не знам.

# 5
  • Мнения: 8 999
Вижте, аз съм филолог по образование, така че знам със сигурност, че докато следвах в СУ, такова правило нямаше. Също така, дори и интонационно, тази запетая е абсолютно нелогична, да не кажа противоречаща на мелодиката на изречението.
Но ми трябва писмено доказателство, че няма/има такова правило. Детето също е объркано.

# 6
  • София
  • Мнения: 3 421
Според мен няма запетайки, а надявам се и според правилата да няма.
Опитвайки се да кажа изреченията с интонация, според сложените запетайки...ами променя се идеята, недовършени звучат.

# 7
  • Мнения: 3 423
Докато ми преподаваше Петър Пашов,
нямаше такова правило. Сега може и
да са се променили нещата. Има-няма
15 години са минали. Намери учебника,
изчети го, после говори с учителката.

# 8
  • Мнения: 5 370
Запетайки пред КАК и КАКВО няма, виж, ако е относително изречение, ДА.
Ти направо ме разби, ще търся информация и аз. Shocked

# 9
  • София
  • Мнения: 177
Ами тогава те съветвам да се обадиш на "Езикови справки", там би трябвало да са в час с последните въведени правила. Ако се обадиш, пиши какво ти казаха Grinning

# 10
  • Мнения: 2 237
Моето мнение като български филолог е,че запетайки не трябва да има.Обаче аз съм завършила преди осем години,а от тогава е възможно нещата да са се променили.И все пак.... newsm78

# 11
  • Мнения: 8 999
Ами тогава те съветвам да се обадиш на "Езикови справки", там би трябвало да са в час с последните въведени правила. Ако се обадиш, пиши какво ти казаха Grinning

Какъв е номерът на "Езикови справки"?

# 12
  • София
  • Мнения: 177
0900-12-230
На сайта пише, че е 10 импулса в минута.

# 13
  • Мнения: 5 370
Ами тогава те съветвам да се обадиш на "Езикови справки", там би трябвало да са в час с последните въведени правила. Ако се обадиш, пиши какво ти казаха Grinning

Какъв е номерът на "Езикови справки"?
Служба «Езикови справки и консултации» е национална служба с половинвековна история, която се поддържа от Секцията за съвременен български език.

На телефон 0900-12-230 (10 импулса в минута, избира се от цялата страна) от 9 до 17 часа всеки работен ден може да получите компетентна информация по въпроси на:

правописа, правоговора и пунктуацията в съвременния български книжовен език;

значението, употребата, произхода и стилистичната характеристика на думите;

правилното оформяне на различни видове документи;

практическа помощ при редактиране на текстове с различен характер;

практическа помощ при изучаването на български език в училище;

енциклопедични справки

 

# 14
  • Мнения: 8 999
Цитат на: Не тази вечер, Жозефина!! [/quote
Служба «Езикови справки и консултации» е национална служба с половинвековна история, която се поддържа от Секцията за съвременен български език.

На телефон 0900-12-230 (10 импулса в минута, избира се от цялата страна) от 9 до 17 часа всеки работен ден може да получите компетентна информация по въпроси на:



Да им се не види, в обедна почивка са!

# 15
  • Мнения: 5 370
Байбиби, моля те, дай  после резултата. Тая учителка направо ми разби представите, дали си мислят, че след родителите няма и екс-учители и поназнайващи туй-онуй? Mr. Green

# 16
  • Мнения: 3 423
дали си мислят, че след родителите няма и екс-учители и поназнайващи туй-онуй? Mr. Green
След родителите - потоп!

# 17
  • Мнения: 677
Вчера голямото дете ме сащиса. Госпожата по БЕЛ им обявила...

ТЯ- 18. юни`2000г.

Къде го учи тва, тя, голямата?

# 18
  • Мнения: 8 999
Вчера голямото дете ме сащиса. Госпожата по БЕЛ им обявила...

ТЯ- 18. юни`2000г.

Къде го учи тва, тя, голямата?

Не си мисли, че ще ме хванеш в издънка! Детето, за което говоря и, много моля, обърнете внимание, че казвам "детето", а не "детето ми", е дъщеря на мъжа ми от първия му брак. На 18 г. е и учи във Втора английска гимнази в София. Сега е 11 клас.
Изчерпателна ли бях?

# 19
  • Мнения: 677
Не съм искал да те хващам в издънка, хахааха. Изумих се кви неща учат в първи-втори клас. Учителите са изтрещели, не им се сърди.

# 20
  • Бургас
  • Мнения: 702
Вчера голямото дете ме сащиса. Госпожата по БЕЛ им обявила, че има ново правило в пунктоацията. Давам пример с изреченията, които преписах от тетрадката и съответното правило, продиктувано от госпожата: Дадоха му съвет, какво да направи. Аз се задъхвам при мисълта, как ще спрем.
.....
...
..

След подобно правило очаквам да добавят и по една въпросителна в края на двете изречения. Ей така, за разкош, да си личи, че обичат новото и изобщо, че мислят за развитието на езика  ooooh!

Прави ми впечатление, че в новите учебници по български вече има толкова много нови правила, на всяко едно изключение от общото правило едва ли не е поставено име, а в същото време на децата не им е обяснено как да си правят проверка, когато не са сигурни в правописа на дадена дума и масово се срещат недоразумения от вида СТОДЕНО, ВРЪТЛЕ, СЪЖЕЛЯВАМ, ОБЕСНЯВАМ..............да не продължавам

# 21
  • Мнения: 2 577
И аз съм завършила българска филология- няма такова правило - нито е имало!! #Cussing out
Тази даскалица нещо неправилно е схванала правилата Mr. Green

# 22
  • Мнения: 8 999
Мамка му! /Моля да ме извините за грубия израз./ След час и двадесет минути непрекъснато звънене на "Езикови справки", най-накрая ми вдигнаха телефона. Споделих им мъката си, хората се учудиха, после се трогнаха от моя проблем, проведоха една дискусия с колегите си /за 10 импулса на минута ми отделиха прекалено много внимание/ и стигнаха до извода, че запетая НЯМА. И че такова правило не е публикувано в нито едно издание на БАН.
Е, кажете сега, да я смачкам ли тая госпожа? И дали няма да се озлоби към детето и да му съсипе живота в 11-ти клас? Страшно съм объркана и поради факта, както вече споделих, че не аз съм майката на това дете /тя е дъщеря на мъжа ми от първия му брак/ и не знам дали е редно да ходя да се разправям с преподавателите й.
Дали да не пусна тема в ДиС?

Последна редакция: чт, 21 фев 2008, 19:32 от baibibi

# 23
  • Мнения: 30
Специално проверявам в последния издаден правописен речник на БАН. Ето какво е правилото конкретно за тези думи:

Цитат
При сложните съставни изречения с подчинени допълнителни изречения запетая се пише пред съюзите че, като и как, напр.:

      Те видяха, как той влиза и се насочва към бюрото си.

   Заб. 1. Ако думата как в изречението е употребена като наречие за начин, а не като подчинителен съюз, пред тази дума не се поставя запетая, напр.:

      Те питаха как (по какъв начин) да влязат в тази затворена стая.

   Заб. 2. При няколко допълнителни изречения, отнасящи се към едно и също сказуемо в главното изречение, запетая се пише пред всяко от следващите изречения, напр.:

      Старата не знаеше какво да направи, къде да се дене, какво да каже, дали да започне направо.
      Искам да ни посетят, да поговорим за проекта, да уточним необходимите средства.


   Устойчиви цялости, функциониращи като подчинено допълнително изречение в изречението, не изискват употреба на запетая, напр.:

      Извикай когото намериш.
      Повикай който и да е.
      Прочети каквото и да било от тази книга и ще останеш доволен.


   Ако подчиненото допълнително изречение предхожда главното, след него се пише запетая или тире, напр.:

      Кой е ровил в чекмеджето ми, не зная.

И само да вметна, че се пише пунктУация  Peace

# 24
  • Мнения: 3 423
Байбиби, и да си баеш, няма да я поместиш
въпросната лейди даскалица. Или може би
си записала разговора с езиковите светила?
Въпросът е принципен, може би трябва дори
да бъде информирана директорката за този
вид непрофесионалисти, уронващи престижа
на училището. Дали има опреснителни тестове
или някаква проверка на учителите през годините?
Напълно е възможно да забравят родния си език,
четейки вестници и книги от по-новичките. Мда.

# 25
  • Му Кинд Оф Плаце
  • Мнения: 4 033
Ако пишех на немски, щях да ги нахащам запетайките, одма. Но съм срещала подобно изписване в текстове, дали не е прихванато отвън?

Аз все така имам дупка в образованието: незнам пиша слято, но вярвам на другарката Скулева (да е жива и здрава)

# 26
  • Мнения: 5 370
Мамка му! /Моля да ме извините за грубия израз./ След час и двадесет минути непрекъснато звънене на "Езикови справки", най-накрая ми вдигнаха телефона. Споделих им мъката си, хората се учудиха, после се трогнаха от моя проблем, проведоха една дискусия с колегите си /за 10 импулса на минута ми отделиха прекалено много внимание/ и стигнаха до извода, че запетая НЯМА. И че такова правило не е публикувано в нито едно издание на БАН.
Е, кажете сега, да я смачкам ли тая госпожа? И дали няма да се озлоби към детето и да му съсипе живота в 11-ти клас? Страшно съм объркана и поради факта, както вече споделих, че не аз съм майката на това дете /тя е дъщеря на мъжа ми от първия му брак/ и не знам дали е редно да ходя да се разправям с преподавателите й.
Дали да не пусна тема в ДиС?
Байбиби, на твое място бих говорила с мъжа си, все пак, тя е негово дете, и бих искала съгласието му да отида и разговарям с вещите лица (в случая-директор). Освен това би могла да помолиш директора за своего рода анонимност, изтъквайки притесненията ти.

Аз така бих направила. Дори и да не беше мое детето. Peace

# 27
  • Мнения: 335

А "размаханата книга" на Петър Пашов някой видял ли е всъщност?


# 28
  • Мнения: 8 999

А "размаханата книга" на Петър Пашов някой видял ли е всъщност?




E, детето я видяло. Ама нали си е бесен тийн, изобщо не обърнала внимание какво й показва госпожата. Сега съм й поставила задача да пита точно за кое издание става дума и кога е било прието това правило.

Не тази вечер, Жозефина!! , аз скандали нямам намерение да вдигам, защото ще злепоставя детето. И, въпреки че не ми е родна дъщеря, все пак в последните 10 години съм била винаги съпричастна с нейните тревоги, проблеми и радости. Тя ми има доверие и винаги се обръща към мен, ако има затруднения по литература. Но, за да повдигна изобщо въпроса в училището, трябва да съм АБСОЛЮТНО сигурна, че учителката не е права.
Все се надявам, че сред десетките хиляди потребители тук, ще има поне един българист, преподавател или родител на единадесетокласник, за да си сверим часовниците.

# 29
  • Мнения: 335
Да не е "Помагало по български език за ІХ-ХІІ клас", Петър Пашов, Мария Пашова, 2005 ?

# 30
  • Мнения: 2 792
 Не мисля, че има смисъл от разправия и размахване на речници и мерене на дипломи при конкретната проява на некомпетентност или по-точно на заблуждаваща компетентност. В конкретния случай най-добре е единадесетокласничката да си направи съответния извод за това кой е правилния начин и да си  знае кое е правилно. Ако сметне за необходимо да го обясни/докаже на госпожата си, моето мнение е, че на тази възраст тези битки си се водят лично и родителите нямат място в спора ученик срещу учител, ако не се бъркам говорим за 17-18 годишен човек, нали.

# 31
  • Мнения: 2 577
baibibi, аз съм учител от 9 до 12 клас по БЕЛ , макар да съм сега в майчинство, но съм в час, защото се занимавам с подготовка на ученици за матура в момента. Та да знаеш, че това за пунктуацията  го няма заложено в уч. материал по български език в 11 клас. Просто много учители, за да ограмотяват децата, им дават допълнителни задачи. Предполагам, че става въпрос точно за такава самоинициатива на даскалицата, което е похвално. Въпросът е , че нещо се е объркала жената.
А и още нещо - ти убедена ли си, че дъщеря ти правилно е записала и разбрала правилото. Да питам за всеки случай Rolling Eyes

# 32
  • Мнения: 636
Вижте, аз съм филолог по образование, така че знам със сигурност, че докато следвах в СУ, такова правило нямаше. Също така, дори и интонационно, тази запетая е абсолютно нелогична, да не кажа противоречаща на мелодиката на изречението.
Ще добавя още, че българският народ е достатъчно зле с правописа, за да бъде объркван с несъществуващи досега правила. Нека не забравяме, че болшинството от хората не знаят кога се пише пълен член, камо ли да се съобразят с такова противоречащо на всяка логика правило. Учила съм по учебника на Пашов, сив е на цвят, но това не беше съвсем скоро... Може да е написал нов Confused

# 33
Темата ми стана интересна и се допитах до специалист. Цитирам:
"Tова правило не е ново и може да бъде прочетено в предговора на правописния речник, издаден през 1983 година,  който има няколко по-късни издания, мисля, че 1990 (на БАН) и там е уточнен този въпрос. Aко подчиненото отпред изречение се свързва с главното с как и пояснява съществително или местоимението това, се пише запетая пред как. Hапример: Не зная само това, как ще се разберем без преводач."
 Grinning

# 34
  • Мнения: 8 999
Темата ми стана интересна и се допитах до специалист.

Siera , от твоето изказване вече съвсем се обърках! Моля те, попитай специалиста, от когото черпиш информация, дали се пише запетая в конкретните примери, които съм дала. Също ще те помоля и за още примерни изречения.
Нищо вече не разбирам. От "Езикови справки" бяха абсолютно категорични, че в посочените от мен изречения, запетая не се пише.

# 35
  • Мнения: 1 367
baibibi,аз също съм филолог по образование и по моето време /преди малко повече от 10 години/,имаше една граматика на Петър Пашов.Даже ако не ме лъже паметта си я купих,ама къде е...Та искам да ти кажа,че ако въпросното правило го имаше там,може би щях да знам.Категорично-в посочените примери запетая НЕ се пише.Съмнявам се да има нови правила,тенденцията е към опростяване на езика.

# 36
  • Мнения: 335
... правописния речник, издаден през 1983 година,  който има няколко по-късни издания, мисля, че 1990 (на БАН)...

Покрай справките:
През 1983 година е първото издание на Правописния речник на съвременния български книжовен език.
През 1995 година с някои промени в увода той е преиздаден, като словникът му остава непроменен.
През 2002 година е издаден „Нов правописен речник на българския език“ с някои значителни промени в уводната си част, с включена много нова лексика в словника и с приложения, които не съществуват в правописния речник от 1983 и от 1995 година.

# 37
  • Мнения: 1 367
      Те видяха, как той влиза и се насочва към бюрото си.
Е,за първи път чувам,че това се пише със запетайка!Да взема да си направя дипломата на салата.... #Crazy

# 38
  • Мнения: 109
Вчера голямото дете ме сащиса. Госпожата по БЕЛ им обявила, че има ново правило в пунктуацията. Давам пример с изреченията, които преписах от тетрадката и съответното правило, продиктувано от госпожата: Дадоха му съвет, какво да направи. Аз се задъхвам при мисълта, как ще спрем.
Кажете, моля ви, има ли запетая преди "какво" и "как"?
Правилото: когато подчинето изречение се отнася към съществително име в главното изречение и започва с "как", "какво", "защо", "колко", "кога", то винаги се отделя със запетая. Ако подчиненото изречение се отнася към глагола, запетая не се пише. Пример: Той не се сети къде да отиде.

Госпожата е напълно права. Не се пише запетая пред въпросителните думи какво и как, ако въвеждат подчинено допълнително изречение:

Посъветваха го какво да направи.
Мисля как ще спрем
.

В примерите, дадени от госпожата, въпросителните думи въвеждат подчинено определително изречение, което пояснява съществително име от главното изречение. Тогава запетая се поставя задължително.
Правилото не е ново, аз съм завършила филология преди 15 години и тогава това правило си го имаше. По-скоро смятам, че рядко се обръща внимание на такива по-специфични правила.

# 39
  • Мнения: 109
Малко примери:

Той се съмняваше дали ще се справи с поставената задача.
Обзе го съмнение, дали ще се справи с поставената задача.

Мислеше дали ще успее да запази самообладание.
Занимаваше го мисълта, дали ще успее да запази самообладание.

Размишляваше как да излезе от тази ситуация.
Размишляваше върху въпроса, как да излезе от тази ситуация.




# 40

Siera , от твоето изказване вече съвсем се обърках! Моля те, попитай специалиста, от когото черпиш информация, дали се пише запетая в конкретните примери, които съм дала. Също ще те помоля и за още примерни изречения.
Нищо вече не разбирам. От "Езикови справки" бяха абсолютно категорични, че в посочените от мен изречения, запетая не се пише.

Пак искам да подчертая, правилото не е ново Grinning, и в примерите, за които питаш, наистина има запетая. Петър Пашов няма нищо общо, т.е. не го е измислил той, както на места в темата звучи..  а мястото за проверка на такива спорни случаи наистина е предговора на правописните речници.
 ralicass е дала чудесни примери Grinning

# 41
  • София
  • Мнения: 177

Siera , от твоето изказване вече съвсем се обърках! Моля те, попитай специалиста, от когото черпиш информация, дали се пише запетая в конкретните примери, които съм дала. Също ще те помоля и за още примерни изречения.
Нищо вече не разбирам. От "Езикови справки" бяха абсолютно категорични, че в посочените от мен изречения, запетая не се пише.

Пак искам да подчертая, правилото не е ново Grinning, и в примерите, за които питаш, наистина има запетая. Петър Пашов няма нищо общо, т.е. не го е измислил той, както на места в темата звучи..  а мястото за проверка на такива спорни случаи наистина е предговора на правописните речници.
 ralicass е дала чудесни примери Grinning

Тогава за какво им плащат на "Езикови справки" и каква е ползата от "компетентната" им помощ срещу 10 импулса в минута?!

# 42
Пак искам да подчертая, правилото не е ново Grinning, и в примерите, за които питаш, наистина има запетая. Петър Пашов няма нищо общо, т.е. не го е измислил той, както на места в темата звучи..  а мястото за проверка на такива спорни случаи наистина е предговора на правописните речници.
 ralicass е дала чудесни примери Grinning

Тогава за какво им плащат на "Езикови справки" и каква е ползата от "компетентната" им помощ срещу 10 импулса в минута?!

Мога само да съчувствам за изгубеното време и пари.

# 43
  • Мнения: 8 999
baibibi, аз съм учител от 9 до 12 клас по БЕЛ , макар да съм сега в майчинство, но съм в час, защото се занимавам с подготовка на ученици за матура в момента. Та да знаеш, че това за пунктуацията  го няма заложено в уч. материал по български език в 11 клас. Просто много учители, за да ограмотяват децата, им дават допълнителни задачи. Предполагам, че става въпрос точно за такава самоинициатива на даскалицата, което е похвално. Въпросът е , че нещо се е объркала жената.
А и още нещо - ти убедена ли си, че дъщеря ти правилно е записала и разбрала правилото. Да питам за всеки случай Rolling Eyes

Първо, не съм убедена, че детето съвсем точно пресъздава думите на учителката. Второ, изобщо не съм сигурна дали госпожата е права или не.
Затова пускам темата - трябва на 100 % да съм убедена в наличието/липсата на такова правило, за да коментирам пред детето.
Но, за съжаление, не получавам  еднозначен и категоричен отговор.
От друга страна дотолкова съм излязла от тази материя, че абсолютно автоматично пиша, без да мога да направя синтактичен анализ или да цитирам правилата. И точно това правило ми се е изплъзнало от  вниманието /може дори и като студентка да не съм го научила като хората, но съм минала между капките тогава, а сега - на, бера ядове и ми иде да се ритна отзад, защото много мразя да съм некомпетентна, при това в област, която познавам добре/.
Офффффф! Ще продължавам да търся отговор на въпроса.

# 44
  • Мнения: 4 527
За първи път чувам/виждам, че в посочените примери трябва да има запетаи!  Shocked Излиза, че маса народ във форума всъщност пише правилно!  hahaha

# 45
  • Бургас
  • Мнения: 702
За първи път чувам/виждам, че в посочените примери трябва да има запетаи!  Shocked Излиза, че маса народ във форума всъщност пише правилно!  hahaha


Не може да бъде!  Shocked

 Joy

# 46
  • Мнения: 288
  Бях готова да се закълна, че няма такова правило, но...открих в " Съвременна българска пунктуация" на Руселина Ницолова от 1989 г потвърждение: " Когато косвеният въпрос е подчинено определително изречение, свързано с някое съществително име или местоимението ТОВА от главното изречение, пред косвения въпрос се поставя запетая. Напр. Изведнъж я обзе въпросът, какво ще прави до сутринта.
 И все пак никъде в граматиките не съм го срещала, в учебниците също, не сме го учили, сигурна съм. Според мен ще отпадне.

Последна редакция: пт, 22 фев 2008, 13:05 от Циана

# 47
  • Мнения: 68
" Когато косвеният въпрос е подчинено определително изречение, свързано с някое съществително име или местоимението ТОВА от главното изречение, пред косвения въпрос се поставя запетая. Напр. Изведнъж я обзе въпросът, какво ще прави до сутринта.
10 клас, МГ. Приятно ми е  Mr. Green
Ние сме учили цитираното правило. Аз съм записала "Пред косвени въпроси(въпросителни съюзни връзки дали, кога, коя, да) се поставя запетая, когато с тях започва подчинено определително изречение(т.е. вляво от съюзната връзка/пред нея има съществително или показателно местоимение)"
Пример: Вълнуваше ме мисълта, кога да отида в Пловдив.
Вълнуваше ме дали да отида в Пловдив.
В интернет го намирам като:
Не се пише запетая Пред непреки /косвени/ въпроси /подчинени въпросителни изречения/, например: Първата ми дума беше да попитам имам ли известие от родителите си. – Рамбо се чудеше отде се взе у нея тази сила.
Забележки:
Допуска се употреба на запетая пред косвен въпрос, когато той стои след местоимението това или след съществително, например: Резултатът зависи от това, дали ще получим помощ навреме. – Смущаваше го въпросът, дали не се е издал с плахото си поведение.
Когато косвеният въпрос стои в началото на сложното изречение, той се отделя със запетая от главното: Дали това беше вярно, той още не знаеше.
от тук : http://slovo.uni-plovdiv.bg/ma/praw_rechnik.htm#znaci
В разни пробни матури си го спазвахме, т.е. смятахме липсата на запетая в подобни изречения за грешка.
Във вашия случай, може даскалицата да е объркала някоя дума, ученичката да не е записала нещо ...

# 48
  • Мнения: 232
Ега си главоблъсканицата! #CrazyА аз си мислех,че съм добра в тази област,пфу.

Общи условия

Активация на акаунт